Jag har ett projekt som jag jobbat en stund på, med en mycket liten lägenhet där ett badrum skall renoveras.

Badrummet är ca 95cm brett, och kan inte göras smalare än absolut minimum 90cm på grund av glas-skjutdörren som sitter till duschen, den fungerar mellan 90-95cm och är justerbar av glas och aluminium.

Vidare så är det en korridor utanför badrummet, som även den är ca 90cm bred, vilket gör det svårt att bygga ut allt för mycket mot korridorren. Idag är det en vanlig dörr som öppnar utåt från badrummet, men den dörren slukar då hela korridorens bredd, och jag önskar ersätta den med skjutdörr i förbindelse med renoveringen.

3D-modell av litet badrum med dusch, glas-skjutdörrar, toalett och handdukstork. Badrummet gränsar till en smal korridor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vidare så önskar jag en nisch i väggen på kortsidan till badrummet, i duschen.

I förbinelse med detta önskar jag lite råd från någon här som har erfarenhet:

- 1. Kan man kakla på insidan av en pocketkarm, om pocketkarmen är direkt mot duschutrymmet på insidan av badrummet? Om inte, vad är den tunnaste möjliga väggkonstruktionen med kakel på insida och skjutdörr i väggen.

Kan man ersätta de horisontella reglarna i karmen (markerade RÖDA på bild) med en massiv platta av mycket hårt material (GRÖN på bild) , kanske minerit, och sedan sätta en till platta (BLÅ på bild) med lim direkt utanpå den, för att få dubbla plattor som man sedan kaklar på? Räcker det eller svajar det fortfarande för mycket för kakel? Hjälper det att kakelplattorna är 120cm höga?

Skiss av en skjutdörr med markerade delar: röda reglar, grön platta av hårt material, och blå platta. Diskussion om kakling på insidan av dörrkarm.
Skapa konto
3D-modell av en väggkonstruktion med ett blått och ett grönt lager, som representerar en potentiell kakellösning i en pocketkarm.
Skapa konto
3D-modell av litet badrum med glas-skjutdörr, duschområde, handdukstork och nisch. Visar layout och placering i lägenhetsprojekt.
Skapa konto
Vy ovanifrån av en dusch med glas-skjutdörrar i en liten lägenhet. Synliga duschmunstycken och väggar med planerat kakel.
Skapa konto

Kakelplattorna skall vara 60 x 120cm.

Det finns ingen plats för att ha ytterligare reglar runt dörröppningen. Väggtjockleken kan vara runt 120mm, idag är den runt 90mm antar jag. (45mm regel + gips), med våtrumstapet i duschutrymmet).

- 2. Hur tjock måste väggen vara på kortisdan för att man skall kunna ha en nisch som är 70mm djup? Väggen idag är säkert 45mm regel med gips på båda sidor, men jag måste då utöka väggens tjocklek för att få in nischen. Hur mycket? Behöver jag tänka på något?

3D-modell av ett badrum med glasdörr, duschmunstycke och väggar i mörkt kakel, delvis visande nisch.
Skapa konto

Allt skall utföras av hantverkare, men eftersom detta är lite av en speciell situation med ovanliga lösningar så tar jag gärna in råd innan jag släpper någon på detta utan detaljstyrning.

Om någon stått inför liknande problemställning med att kakla på insidan av en pocketkarm, dela gärna era lösningar och erfarenheter.

• 3D-modell av en väggkonstruktion för ett badrum, med röda horisontella reglar och en grön yta. Diskuterar kakling och konstruktion.
    Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.