Jag köpte ett hus med ett God awful fult badrum. Insåg inte innan jag flyttat in exakt hur jävla fult det är, då precis ALLT i huset var fult - men det är alltså vedervärdigt. Funktionellt (i viss mån iaf), men fult så ögonen och själen gråter.
Har funderat på allt från riva ut (har inte råd + ska ev. inte bo kvar hur många år som helst), microcement och kakel-på-kakel (blir för krångligt pga hur badrummet ser ut), till att helt enkelt blunda varje gång jag går in (svårt med småbarn), men har landat i att första steget måste bli en budgetrenovering med enkel ommålning. Men. Såklart har nötterna som gjorde badrummet gjort idiotlösningar vid kakling och klinkerläggning som försvårar även det. Så. Kan/får man knacka bort enstaka HELA klinkerplattor och byta ut? (Se bild - behöver ta bort ”10x10-buketten” för att kunna få dit fyra ”hela” klinkerplattor) Eller är det tvärförbud? Fattar ju att man inte *bör* men FÅR man enligt branschregler? Och GÅR det att göra på ett säkert sätt ur fukthänseende?
Har funderat på allt från riva ut (har inte råd + ska ev. inte bo kvar hur många år som helst), microcement och kakel-på-kakel (blir för krångligt pga hur badrummet ser ut), till att helt enkelt blunda varje gång jag går in (svårt med småbarn), men har landat i att första steget måste bli en budgetrenovering med enkel ommålning. Men. Såklart har nötterna som gjorde badrummet gjort idiotlösningar vid kakling och klinkerläggning som försvårar även det. Så. Kan/får man knacka bort enstaka HELA klinkerplattor och byta ut? (Se bild - behöver ta bort ”10x10-buketten” för att kunna få dit fyra ”hela” klinkerplattor) Eller är det tvärförbud? Fattar ju att man inte *bör* men FÅR man enligt branschregler? Och GÅR det att göra på ett säkert sätt ur fukthänseende?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Är det folierat tätskiktssystem så går det oftast ganska enkelt att ta bort och ersätta plattor utan att förstöra fuktskyddet men gör man det ska man lappa det på godkänt sätt.
Dock kommer ju fogarna alltid att skilja i färg så frågan är om det blir speciellt mycket snyggare.
Är det rollat fuktskydd så är risken överhängande att man står med ett badrum där allt måste göras om eftersom gummit inte går att överlappa på samma sätt.
Dock kommer ju fogarna alltid att skilja i färg så frågan är om det blir speciellt mycket snyggare.
Är det rollat fuktskydd så är risken överhängande att man står med ett badrum där allt måste göras om eftersom gummit inte går att överlappa på samma sätt.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Är det folierat tätskiktssystem så går det oftast ganska enkelt att ta bort och ersätta plattor utan att förstöra fuktskyddet men gör man det ska man lappa det på godkänt sätt.
Vet inte om det är folierat eller rollat, men det går att ta reda på då jag har kvar numret till säljaren. Att fogarna kommer skilja åt i färg gör inget då tanker är att måla golvet schackrutigt som en del av en budgetrenovering, men möjligheten att ens göra det något sånär snyggt försvåras ju av att de satt in såna där buketter i golvet, har använt ÅTTA olika kakel (ink. snuttar av reliefbårder och spegeldiamanter 🤦🏻♀️), så därför måste jag försöka få det liiiite mer enhetligt ytskiktsmässigt innan jag börjar måla.Paul-Staffanstorp skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
TS lär kunna lägga ett nytt klinkerlager ovanpå det befintliga såvida avrinning mot brunn kan lösas.
Detta erbjudande fick jag av FB. Om jag valde den lösningen skulle jag fått ett antal slantar i handen samt att just golvet inte längre var försäkrat. (Jag valde istället ett helt nytt badrum som FB stod för.) Mitt badrum var vid tillfället 14 år gammalt.
Detta erbjudande fick jag av FB. Om jag valde den lösningen skulle jag fått ett antal slantar i handen samt att just golvet inte längre var försäkrat. (Jag valde istället ett helt nytt badrum som FB stod för.) Mitt badrum var vid tillfället 14 år gammalt.
Till 99% så är det då foliebaserat tätskikt. Men att knacka bort plattor är ändå inget man gör enkelt, utan att skada tätskiktet. Inte så att det går att lägga nya plattor så de ligger jämnt heller.M Moa.L skrev:
Då du ändå ska måla om allt, så är mitt förslag att spacklar igen alla fogar istället, eller iallafall där dessa "rosor" är. Alternativt så målar du ett annat mönster än schackrutigt, där rosorna ingår i andra färger.
Som jag skrev så är det av olika anledningar inte ett alternativ att lägga ett till lager klinker eller kakel på befintligt ytskikt.yonna skrev:
TS lär kunna lägga ett nytt klinkerlager ovanpå det befintliga såvida avrinning mot brunn kan lösas.
Det funkar heller inte så att man får pengar av försäkringsbolaget för att golvet inte längre är försäkrat - att bara lägga nytt golv på det gamla, utan att röra tätskiktet, ändrar inte på försäkringens giltighet, men den gäller på samma villkor som för det underliggande golvet och tätskiktet - det blir inte någon utökad livslängd. Försäkringen upphör dock inte heller, så golvet (och badrummet) fortsätter såklart vara försäkrat om man lägger nytt kakel.
Vet inte vad du menar med att ett försäkringsbolag skulle stå för ett nytt badrum - det gör de såklart inte om det inte är någon ersättningsbar skada, vilket det ju inte är i det här fallet.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Fast hur gammalt är huset? Att rummet som sådant fått nya ytskikt 2011 betyder ju inte att nytt tätskikt är monterat samtidigt.............