Såhär?

 
M Moa.L skrev:
Som jag skrev så är det av olika anledningar inte ett alternativ att lägga ett till lager klinker eller kakel på befintligt ytskikt.

Det funkar heller inte så att man får pengar av försäkringsbolaget för att golvet inte längre är försäkrat - att bara lägga nytt golv på det gamla, utan att röra tätskiktet, ändrar inte på försäkringens giltighet, men den gäller på samma villkor som för det underliggande golvet och tätskiktet - det blir inte någon utökad livslängd. Försäkringen upphör dock inte heller, så golvet (och badrummet) fortsätter såklart vara försäkrat om man lägger nytt kakel.

Vet inte vad du menar med att ett försäkringsbolag skulle stå för ett nytt badrum - det gör de såklart inte om det inte är någon ersättningsbar skada, vilket det ju inte är i det här fallet.
Det finns ett företag som heter Slutariv, de lägger kakel på befintligt plastgolv med garanti, godkänt av flera försäkringsbolag. Byt försäkringsbolag om ditt bolag inte godkänner det. Slutariv kan renovera golv, tex flytta avlopp utan att behöva riva hela badrummet. Har inga prisuppgifter men värt att kolla upp.
 
  • Gilla
Moa.L
  • Laddar…
J Ja Ba skrev:
Det finns ett företag som heter Slutariv, de lägger kakel på befintligt plastgolv med garanti, godkänt av flera försäkringsbolag. Byt försäkringsbolag om ditt bolag inte godkänner det. Slutariv kan renovera golv, tex flytta avlopp utan att behöva riva hela badrummet. Har inga prisuppgifter men värt att kolla upp.
Tack för tips! Här är det dock bara på en vägg det är plastmatta, sen är det en herrejösses massa andra material, och jag har redan haft ett bolag här för att se om de kan sätta kakel ovanpå, men det går inte att göra med garanti pga alla olika underlag. Sen vågar jag inte riktigt med tanke på den extra tyngden heller - badrummet är inte original i huset, och även om jag troooor det är gjort enligt standard 2011, så är jag långtifrån säker på att det håller för ytterligare ett helt badrums kakelinredning.
 
M Moa.L skrev:
Som för övrigt var ”Får, och kan man knacka bort enstaka kakel- och klinkerplattor”.
På förekommen anledning ska jag försöka besvara din fråga mycket kort och koncist. Äger du badrummet får du göra det. Äger du inte badrummet bör du låta bli.
 
A AG A skrev:
Till 99% så är det då foliebaserat tätskikt.
Inte helt övertygad. Vi gjorde om ett badrum i årsskiftet 09-10. Då höll branschen på att byta till foliesystem, men rollat var fortfarande godkänt och vanligt, Så 2011 kan jag tänka mig att majoriteten av badrum utfärdes med foliesystem, men jag tror att rollat fortfarande var godkänt, möjligt att regeländringen kom någon gång under 2011.

Foliesystemen hade en del barnsjukdomar. Bla var detren tillverkare (kommer inte ihåg vilken) som föreskrev ett foglim som aldrig härdade. Det behövde kunna avdunsta vätska för att härda, men folien är för tät så i överlappande fogar kunde det inte avdunsta.
 
Paul-Staffanstorp
H hempularen skrev:
Inte helt övertygad. Vi gjorde om ett badrum i årsskiftet 09-10. Då höll branschen på att byta till foliesystem, men rollat var fortfarande godkänt och vanligt, Så 2011 kan jag tänka mig att majoriteten av badrum utfärdes med foliesystem, men jag tror att rollat fortfarande var godkänt, möjligt att regeländringen kom någon gång under 2011.

Foliesystemen hade en del barnsjukdomar. Bla var detren tillverkare (kommer inte ihåg vilken) som föreskrev ett foglim som aldrig härdade. Det behövde kunna avdunsta vätska för att härda, men folien är för tät så i överlappande fogar kunde det inte avdunsta.
Detta gäller nog vartenda system som man från början kunde sätta i enbart gummimembran men sen togs det fram 2k lim och tublim som ska användas i överlapp och till manschetter så jag tror de flesta gått ifrån att sätta i gummi för att bara köra 2k rakt av för att slippa olika komponenter.
 
H hempularen skrev:
Inte helt övertygad. Vi gjorde om ett badrum i årsskiftet 09-10. Då höll branschen på att byta till foliesystem, men rollat var fortfarande godkänt och vanligt, Så 2011 kan jag tänka mig att majoriteten av badrum utfärdes med foliesystem, men jag tror att rollat fortfarande var godkänt, möjligt att regeländringen kom någon gång under 2011.

Foliesystemen hade en del barnsjukdomar. Bla var detren tillverkare (kommer inte ihåg vilken) som föreskrev ett foglim som aldrig härdade. Det behövde kunna avdunsta vätska för att härda, men folien är för tät så i överlappande fogar kunde det inte avdunsta.
Det är lite svårt att säga när krav angående foliebaserat tätskikt började gälla. Det beror på att rollat fortfarande är godkänt, under olika förutsättningar. Men foliebaserade tätskikt, så som de ser ut idag, började användas precis kring millenieskiftet. Men har sedan fortsatt utvecklas fram till 2006, då de såg ut som idag. Ungefär samtidigt skrevs nya regler, där foliebaserat förespråkades som idag, om jag inte missminner mig. Dock fanns inte samma krav som idag. Dessa kom nog omkring 2010.
Men, som jag sa, så tror jag TS badrum är utfört med foliebaserat, om det var byggt av en seriös firma. Men klåpare och fuskbyggare har alltid funnits. Därför kan man naturligtvis inte veta.
 
D
M Moa.L skrev:
Tack för tips! Här är det dock bara på en vägg det är plastmatta, sen är det en herrejösses massa andra material, och jag har redan haft ett bolag här för att se om de kan sätta kakel ovanpå, men det går inte att göra med garanti pga alla olika underlag. Sen vågar jag inte riktigt med tanke på den extra tyngden heller - badrummet är inte original i huset, och även om jag troooor det är gjort enligt standard 2011, så är jag långtifrån säker på att det håller för ytterligare ett helt badrums kakelinredning.
En god vän till mig hade ett tråkigt badrum med brunlila kakel. Hans budgetlösning som lyfte hela rummet var att måla med någon form av vit kakelfärg. Badrummet vart helt normalt. Kanske den vettigaste snabblösningen?
 
D datja skrev:
En god vän till mig hade ett tråkigt badrum med brunlila kakel. Hans budgetlösning som lyfte hela rummet var att måla med någon form av vit kakelfärg. Badrummet vart helt normalt. Kanske den vettigaste snabblösningen?
Tyvärr kommer det inte funka så bra i mitt badrum eftersom det är totalt elva olika slags ytskikt, alla olika i form, storlek, struktur och till viss del material. Så det kommer inte göra så stor skillnad 😏
 
BILDER
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Magnus E K
Var glad att du har rinnande vatten inomhus och inte stampat jordgolv.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Var glad att du har rinnande vatten inomhus och inte stampat jordgolv.
Stampat jordgolv är väl chict?
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Var glad att du har rinnande vatten inomhus och inte stampat jordgolv.
Varför? Lever mig veterligen vare sig i ett U-land, i ett nomadsamhälle med tält eller på 1400-talets landsbygd, och är dessutom inte helt tappad när det gäller estetik, så där andra vill spara pengar för att ha en nice semester väljer jag att investera i något att vila ögonen på när man nyttjar badrummet.
 
M Moa.L skrev:
Varför? Lever mig veterligen vare sig i ett U-land, i ett nomadsamhälle med tält eller på 1400-talets landsbygd, och är dessutom inte helt tappad när det gäller estetik, så där andra vill spara pengar för att ha en nice semester väljer jag att investera i något att vila ögonen på när man nyttjar badrummet.
Vad som är estetiskt tilltalande finns bara i betraktarens ögon. På sjuttiotalet var brunt och brandgult det mest estetiskt tilltalande som fanns. Så om tio år kommer sannolikt "ditt" rutiga golv att vara helt ute. -"Hur kunde man tycka att det var snyggt. Rutigt golv. Hahaha!

Likaså människor. Ibland är det vackraste som finns riktiga tjockisar, nästa stund spetor. En bra regel är:
Högkonjunktur = minimalistiskt.
Lågkonjunktur = fläska på med allt du har.
 
Redigerat:
M Moa.L skrev:
Tyvärr kommer det inte funka så bra i mitt badrum eftersom det är totalt elva olika slags ytskikt, alla olika i form, storlek, struktur och till viss del material. Så det kommer inte göra så stor skillnad 😏
Kakelmålning är nog det bästa tipset om inte ytskiktet rivs. Man får då förmodligen komplementmåla då och då. Enhetlig färg dämpar säkert något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.