7 324 läst ·
49 svar
7k läst
49 svar
Får man byta kakel/klinker i badrum?
Jo, det är jag nog ändå ganska trygg i då badrummet byggdes nytt 2011 - alltså nytt som i att det inte fanns ett badrum där innan, bara ett minimalt utrymme med toalett och handfat, så planlösningen gjordes om och man gjorde plats för badrummet (låt vara på ett fullständigt bananas sätt med skitkonstiga och helt onödiga vinklar och vrår överallt).S Stefan1972 skrev:
Skulle eventuellt kunna göra det - han är dock lite av en ”bilförsäljare”, så även om jag tror att badrummet faktiskt är gjort enligt standard (2011 års standard iaf), så är det inte helt säkert att han inte kommer frisera lite beträffade vad han använt för material bara för att han verkar tro att han kan åka dit på saker (har varit så med tidigare frågor jag ställt).A AndersS skrev:
Kan vi inte få lite fler bilder? 😅M Moa.L skrev:Jag köpte ett hus med ett God awful fult badrum. Insåg inte innan jag flyttat in exakt hur jävla fult det är, då precis ALLT i huset var fult - men det är alltså vedervärdigt. Funktionellt (i viss mån iaf), men fult så ögonen och själen gråter.
Har funderat på allt från riva ut (har inte råd + ska ev. inte bo kvar hur många år som helst), microcement och kakel-på-kakel (blir för krångligt pga hur badrummet ser ut), till att helt enkelt blunda varje gång jag går in (svårt med småbarn), men har landat i att första steget måste bli en budgetrenovering med enkel ommålning. Men. Såklart har nötterna som gjorde badrummet gjort idiotlösningar vid kakling och klinkerläggning som försvårar även det. Så. Kan/får man knacka bort enstaka HELA klinkerplattor och byta ut? (Se bild - behöver ta bort ”10x10-buketten” för att kunna få dit fyra ”hela” klinkerplattor) Eller är det tvärförbud? Fattar ju att man inte *bör* men FÅR man enligt branschregler? Och GÅR det att göra på ett säkert sätt ur fukthänseende?
Ja. Det är faktiskt svårt att förstå på bara den bilden. Kan ju tillägga att det är ganska bra gjort med jämn fogbredd. Att du inte gillar färgvalet, är en annan sak.M Messier1994 skrev:
Hur som helst, skulle i alla fall jag inte rört en enda platta bara för att det inte är i din smak. Själv tycker jag att det ser helt ok ut. Gillar dessutom folk med lite egna idéer istället för att klä hela badrummet i lagom slätstruken grått.
Mer bilder.
Bryr mig faktiskt absolut noll och intet om ifall någon tycker det ser okej, helt fantastiskt eller bara mellanmjölksbra ut, gillar folk med egna idéer, baserat på en enda bild anser sig kunna uttala sig om kvaliteten på arbetet - eller vill ha fler bilder på hur badrummet ser ut, då det inte är relevant för frågan. Som för övrigt var ”Får, och kan man knacka bort enstaka kakel- och klinkerplattor”.Intet skrev:
Ja. Det är faktiskt svårt att förstå på bara den bilden. Kan ju tillägga att det är ganska bra gjort med jämn fogbredd. Att du inte gillar färgvalet, är en annan sak.
Hur som helst, skulle i alla fall jag inte rört en enda platta bara för att det inte är i din smak. Själv tycker jag att det ser helt ok ut. Gillar dessutom folk med lite egna idéer istället för att klä hela badrummet i lagom slätstruken grått.
Mer bilder.
Oj oj oj, där trampade jag på en öm tå!M Moa.L skrev:Bryr mig faktiskt absolut noll och intet om ifall någon tycker det ser okej, helt fantastiskt eller bara mellanmjölksbra ut, gillar folk med egna idéer, baserat på en enda bild anser sig kunna uttala sig om kvaliteten på arbetet - eller vill ha fler bilder på hur badrummet ser ut, då det inte är relevant för frågan. Som för övrigt var ”Får, och kan man knacka bort enstaka kakel- och klinkerplattor”.
Det var fantastiskt inte alls min mening. Frågan om fler bilder berodde på att det skulle vara lättare att få en helhetsbild av badrummet och kunna komma med lösningar TS inte tänkt på, såsom sker i så många andra trådar där TS snöat in på bara en åtgärd. Att måla klinkergolvet rutigt i ett hus TS kanske inte skall bo i så länge till kan vara överilat då eventuella köpare i en inte alltför avlägsen framtid kanske inte har TS smak.
Som sagt var. Du får nästan göra vad du vill med ditt hus men att riskera tätskiktet i badrummet "bara" på grund av utseendet är definitivt inget jag skulle gjort. Vad sägs om en matta istället eller en trall? Det finns många tips som skulle kunna underlättas genom fler bilder.
TS's förslag att blunda vid inträde till badrummet är nog den vettigaste och säkraste lösningen. Jag håller med om att badrummet är skrämmande fult. Var ändå tacksam över att kakel/klinker inte är marmorerade (vilket skulle få mig att avstå från bostadsköpet).
Ooooh, du skulle bara anayonna skrev:
Detta blir bara mer och mer intressant. Om vi startar en go-fund-me — hur mycket ska du ha för att lägga ut fler bilder? 😅M Moa.L skrev:
Hahaha, ja, låt säga att det kostar en 150’ att göra om eländet, så står jag för 1/3 och ni för resten, så flashar jag givetvis mina naughties - dvs de ELVA (var tvungen att göra en ordentlig lista på lunchen) olika ytskikten det rör sig om 🙈 Badrummet är alltså knappa 8 kvm… Det innehåller bland de många, många vedervärdigheterna också ett spabadkar som jag vägrar använda pga förra ägarna var nasty, och det också sätter igång radion (pga är tydligen från Hedenhös tid) när man använder det, och det går inte att stänga av, och ett glasat parti mot gästrummet. Eftersom glaspartiet är en av duschväggarna kan man inte duscha när man har gäster, såvida man inte vill flasha sina naughties på riktigt. Håller nu på att sätta igen det från utsidan pga pallar inte se eländet.M Messier1994 skrev: