Hej,

Om ett par veckor tillträder jag hus enligt nedan. Från gatan så tar man sig in enligt nedan och går sedan denna vägen runt huset för att komma till uterum som utgör huvudentré till huset. Lite konstig lösning men så kommer det vara, inget som ska byggas om. Som synes på bilderna så når man garagedörr denna vägen och vi ska inte in med bilen där men viktig entré för cykel, barnvagn, etc. etc.

Infarten / entrén enligt bilderna lutar idag ner ganska mycket (gissar totalt 1 meter cirka jämfört med gatan) för att sedan gå upp igen med trappa för att komma till baksidan och husets entré.

Att markhöjderna är som de är antar jag beror på att man ville kunna köra in bilen i garaget men det kommer inte vi göra ändå så det behövs inte för oss, vi kommer ställa den ute i ytan som frågan berör.

Total bredd mellan vår fasad (gula) och grannens fasad (röda) är knappt 4 meter. Stenmuren mot vår fasad som syns på bilderna kommer tas bort då vi ska dränera huset. I samband med dräneringen kommer vi ha en hel del massor och därav vill vi passa på att utföra åtgärden som min fråga berör 😊

Vår tanke är sannolikt att grusa denna yta samt fylla upp i någon form då denna upp-och-ner lösning känns lite ologisk. Jag har dock svårt att komma på en smidig och klok lösning för att nå garagedörren på ett bra sätt. Antingen skulle man ju kunna fylla upp i stort sett hela ytan och sedan ha typ stödmur och trappa mot garageentrén, får dock ingen riktig bild i huvudet hur det skulle se ut. Ett alternativ kunde vara att göra en gångväg som leder ner till garaget som t.ex. går längs husfasaden och att det är stödmur mot denna.

Har ni några kloka idéer på vad som kan vara snyggt och smidigt? Trappsteg till garaget får skönt att slippa för att smidigt komma in med cykel, barnvagn osv. men jag är öppen för olika förslag.

Bifogat finns även planlösning: ytan vi pratar om är alltså utanför badrum/pannrum i källarplan.

Ett par korta videor som visar platsen:
Säg till om bilder eller info saknas 😊

Tusen tack på förhand!

Satellitbild över två tomter med fastighetsgränser markerade i gult och ett berört område markerat i rött mellan husen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gult hus med rött tak och vit fönsterkarm, bredvid grön grind och soptunna vid trottoaren, buskar runtomkring.
Skapa konto
Gul villa med anslutande uterum och trappor, gräsmatta fram och trädgårdsredskap längs husets källarvägg.
Skapa konto
Grusad infart med grön grind och stigar mellan rött och gult hus. Stenplattor leder till bakgård och garage, omgiven av buskar och murar.
Skapa konto
Stenig gångväg med trappsteg omgiven av tät vegetation, leder upp mot ett gult hus med stora fönster och cyklar synliga vid sidan.
Skapa konto
En stenlagd gång med blommor och buskar leder till en garagedörr vid en gul husfasad, kantad av en upphöjd stenmur bredvid huset.
Skapa konto
Träd och buskar vid garageportens ingång med stege lutad mot väggen. Trävägg och lackad dörr syns i bakgrunden.
Skapa konto
Gångväg av stenplattor omgiven av buskar och gräs, med en soptunna och ett staket i bakgrunden.
Skapa konto
Gul husfasad med stenmurar och växtlighet i förgrunden, delvis skuggad av trädgrenar.
Skapa konto
Stentrappa omgiven av grönska och buskar med rosa blommor, en dekoration med fågelmotiv syns bland växterna.
Skapa konto
Gångväg med betongplattor och frodig växtlighet längs husfasad, mot en trappa. Himlen ovan är mulen.
Skapa konto
Trappa med vita räcken leder upp till ett uterum på ett gult hus, omgiven av lummig trädgård och gräs.
Skapa konto
Inglasat uterum med svart rottingmöbler, blommor och dekorationer, med utsikt över grönska genom glasfönster och ett ljust tak ovanför.
Skapa konto
Grusad gångväg med grönska på sidorna och gul fasad till vänster, leder mot en grind och sopkärl.
Skapa konto
Planritning av bottenvåning med vardagsrum, matsal, kök, två sovrum, hall/entré och inglasat uterum.
Skapa konto
Planritning för källarplan med sovrum, garage, pannrum, förråd, och soprum markerade.
Skapa konto

• Gångväg mellan röd och gul husfasad med grön grind, stenmurar och cykelparkering. Grönska och soptunnor syns längs vägen.
    Skapa konto
RoTe
Man gick ju knappast in där när huset var nytt utan in i vardagsrummets lilla fönster skulle jag tro. Varje hus förtjänar en riktig entré tycker jag, sen om man använder den på daglig basis eller ej spelar ingen roll.

Hej,
Jo faktiskt var det entré på baksidan redan då, såhär såg det ut i ursprungligt bygglov innan man byggde ut garaget och sovrum.
Mvh Simon

Planritning av ett hus med rum, hall och toalett markerade, visar entré på baksidan enligt ursprungligt bygglov innan utbyggnad.
Skapa konto

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe
S simonnnn skrev:
Hej,
Jo faktiskt var det entré på baksidan redan då, såhär såg det ut i ursprungligt bygglov innan man byggde ut garaget och sovrum.
Mvh Simon

[bild]
Ovanligt, i alla fall här i Uppsala var det alltid entré från gatsidan.

Om det var jag så hade jag flyttat in och sedan tagit mig tid att röja upp sly, buskar gräs mellan plattor etc för att sedan bo ett tag och se hur man helst vill ha det i framtiden.
Att planera (och utföra) stora förändringar utan ha bott på platsen ett tag är inget jag skulle rekommendera, man vill ju bo in sig och känna efter hur det funkar först.

K Kontoristen7 skrev:
Om det var jag så hade jag flyttat in och sedan tagit mig tid att röja upp sly, buskar gräs mellan plattor etc för att sedan bo ett tag och se hur man helst vill ha det i framtiden.
Att planera (och utföra) stora förändringar utan ha bott på platsen ett tag är inget jag skulle rekommendera, man vill ju bo in sig och känna efter hur det funkar först.
Jag håller med, men nu ska vi dränera direkt med tanke på problem i källaren samt förhöjt ROT och då öppnar sig en rimlig möjlighet att passa på att göra denna förändring också när man ändå har massor och maskiner på plats.

Jag gjorde en grov skiss, går den att förstå och vad tror ni? Alla grå/vita ytor på uppfarten är tänkta som något fint grus, ev. i lite olika zoner men sten som skärmar av t.ex. p-plats, sopor osv.
Skiss över uppfart och byggplan med grusytor, parkeringsplats, soprum och cykelställ, omgivna av gröna områden och ett grannhus i rött.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.