-MH- beter sig väldigt illa och behöver dra något gammalt över sig och hålla sig till sina egna problem.
Sluta skriv i denna tråd och sabotera och skapa dålig stämmning.

Vi har här ett ärende som ser ut som att en person inte kan förlika sig med vara sig Svensk lag eller vanligt beteende.
Lag och ordning har inte alltid rätt och kan skapa problem som dessa.
Hur ska man göra för att lösa detta?
Man kan inte bli vän med alla, även om detta ärende går utanför de flestas uppfattning om vad som är ett rimligt beteende mellan grannar och folk i allmänhet.
Denna tråd visar på hur en människa med vanföreställningar tror att omvärdens snurrar kring en axel som hon tror hon har kontroll på.
Då TS drabbas av detta på ett negativt sätt vill man gärna hjälpa till och lösa detta.
Det finns personer med grava problem inte förstår hur man beter sig i ett modernt samhälle, så det återstår nog tyvärr bara för TS att välja att chilla och garva och inse att TS är den person som är normal och reagerar normalt.
Jag kan bara se att det är bäst för TS att lägga ner och se det positiva med att det är gallrat och försöka få folk att gilla läget.
Man får faktiskt vika ner sig med äran i behåll, om TS väljer att vika ner sig så är jag den första att grattulera, man har bara ett liv som man ska förvalta på bästa sätt! Om idioter runtomkring väljer att reagera på detta så låt dessa personer ha sin egen uppfattning.
TS, du har gjort allt rätt! Jag kan bara be dig gilla det berömda läget, för ju mer du trivs med livet desto värre för andra korkade missunsamma oförstående människor som klankar och vill sabba för dig.
Du är välkommen att PM:a mig för råd inspiration och vägledning så du slipper missunsamma och oförstående människor utan liv som vill klanka på dig.

thomasx skrev:
Om du verkligen anser att tantens agerande är inom hennes rättigheter i det som tagits upp i tråden så förklara gärna hur du tänker och vad som ger henne de rättigheterna, för det är ta mig sjutton ingen annan här som har kunnat se det!
Tanten har rätt att sköta sitt servitut så hon kommer fram med transporter till fastigheten. Det är själv iden med officialservitutet. Om du har fakta för att påstå annat, så fram med det iställt för att prata strunt.

Vad gäller kommunens agerande får du gärna förklara hur du så säkert kan veta att de inte överträtt sina befogenheter.
Hur kan du vara så säker på att de inte har rätt att sköta vegetationen på sin egen mark som de finner gott? Kom igen nu thomasx, har du inte lite fakta om vilka befogenheter som du anser att kommunen har öveträtt. Annars kanske du skall vara lite ödmjuk om du inte vet.... ;)

Workingclasshero skrev:
-MH- beter sig väldigt illa och behöver dra något gammalt över sig och hålla sig till sina egna problem.
Sluta skriv i denna tråd och sabotera och skapa dålig stämmning.
Tja, om det är medhåll man vill ha är Juridik-forumet ett vädligt dålitg val. Workingclashero får kanske lära sig att acceptera lite olika åsikter och infallsvinklar.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack för uppmuntran till att hålla saklighet i frågan och diskussionen. Och ja, jag har lugnat ned mig sedan i förrgår. Har också fått svar från kommunen med både delvisa förklaringar och ursäkter från den ansvarige för röjningen. Svaren stämmer dock inte överens med de hans kollegor avgett under längre tid, senast i november, till granntanten med kopia till mig. En sådan helomvändning är märklig - tycker jag. Ja kommunen äger marken men vad är då kommunen? Ett politiskt beslutande skikt med utförande tjänstemän i olika roller och ansvar för att tolka regler och i vissa delar fatta egna beslut. Precis som i fallet med radhusägaren i Nacka som inte fick bygglov för takkupan som hans granner däremot fått så finns i andra ärenden samma motsvarighet av godtycklighet, tollkningar av reglerna etc. som ger utslag i vad som kan uppfattas som orättvisor. Inte likabehandling inför regelverket. Visst, så är det och det får man väl leva med.Men jag kan heller inte låta bli att reagera och påtala när man anser att något gått fel till. Just i detta fall säger tjänsteman 1 en sak medan tjänsteman 2 säger och GÖR tvärtemot. Det kan jag tycka är mycket underligt.

En sak kan jag ge MH rätt i och det är att ni här bara har hört min version av det som hänt. En ensidesuppfattning. Visst, och så är det ju i de allra flesta trådar. Men jag hade mer än gärna sett att granntanten också kommit in i tråden och fört fram sina åsikter, argument och svar. Det hade varit intressant. Men även om hon skulle finnas på forumet och känna till denna tråd tror jag hon skulle vara förstående nog att hellre låta folk tro att hon är en idiot än att börja skriva och bevisa att de har rätt i sitt antagande. Till skillnad från annan.

Jag gillar läget, abslout Workingclasshero, och är inte den som driver frågor in absurdum. På det hela lever jag ett mångt lyckligare och välmående liv än granntanten. Hon däremot tror jag aldrig mått särskilt bra.

Over and out.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag tror du gör klokt i att lyda tidigare råd: "Sänk dig inte till hennes nivå".

-MH- skrev:
Tanten har rätt att sköta sitt servitut så hon kommer fram med transporter till fastigheten. Det är själv iden med officialservitutet. Om du har fakta för att påstå annat, så fram med det iställt för att prata strunt.
Du har med andra ord inte läst att tanten brukar parkera på servitutet? Att hon fyller igen hål som TS borrat i marken för att sätta upp P-förbudsskylt på servitutet?

På vilket sätt underlättar dessa åtgärder för henne att komma fram till sin fastighet?

-MH- skrev:

Hur kan du vara så säker på att de inte har rätt att sköta vegetationen på sin egen mark som de finner gott? Kom igen nu thomasx, har du inte lite fakta om vilka befogenheter som du anser att kommunen har öveträtt. Annars kanske du skall vara lite ödmjuk om du inte vet.... ;)
Fakta om tantens agerande och på vad sätt hon överskrider sina rättigheter framkommer tydligt i tråden, så det är fortfarande upp till dig att förklara dig!

Till skillnad från dig har jag inte gjort några bestämda uttalanden om kommunens rätt att vidta vidtagna åtgärder, så det ankommer återigen på dig att förklara dig.

Jag antar dock att du inte kommer göra det, för du kan inte, tror jag. Så allt annat än just dylika förklaringar kommer jag tolka just så.

Så, ännu en gång, om du har några fakta till stöd för dina påståenden, fram med dem, så framförallt TS men även vi andra kan ta del av dem!

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Nerre skrev:
Du har med andra ord inte läst att tanten brukar parkera på servitutet? Att hon fyller igen hål som TS borrat i marken för att sätta upp P-förbudsskylt på servitutet?
Jodå, visst har jag läst det.

På vilket sätt underlättar dessa åtgärder för henne att komma fram till sin fastighet?
Inte alls, skulle jagh tro.

Du har alltså inte begripit att jag hela tiden har pratat om att hon tagit bort grenar? Du kanske skulle läsa hela tråden.

thomasx skrev:
Fakta om tantens agerande och på vad sätt hon överskrider sina rättigheter framkommer tydligt i tråden, så det är fortfarande upp till dig att förklara dig!
Det gjorde jag just, men du verkade inte begripa. Jaja, det var ett försök.

Till skillnad från dig har jag inte gjort några bestämda uttalanden om kommunens rätt att vidta vidtagna åtgärder, så det ankommer återigen på dig att förklara dig.
Var det inte du som skrev att kommunen sprungit enskilda personers ärenden? Det verkar ganska bestämt uttalat.

Jag antar dock att du inte kommer göra det, för du kan inte, tror jag. Så allt annat än just dylika förklaringar kommer jag tolka just så.
Så det spelar ingen roll vad jag skriver, alltså? Du är för go.

Men jag gör ett försök. Enligt grundlagen har man fri förfoganderätt till sin egendom, vilket innebär att kommunen har rätt att ansa vegetationen på sin mark om det inte finns någon lag eller förordning däremot. Precis som du och jag har rätt att ansa vegetationen på vår mar om det inte finns någon lag eller förordning däremot. Om du anser att ett undantag föreligger här, vänligen bevisa detta. Jag antar dock att du inte kommer göra det, för du kan inte, tror jag. Så allt annat än just dylika förklaringar kommer jag tolka just så.

Så, ännu en gång, om du har några fakta till stöd för dina påståenden, fram med dem, så framförallt TS men även vi andra kan ta del av dem!
Väl bekomme!

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19740152.htm

Jo jag utryckte mig lite väl skarpt, ursäkta.-MH-.

Oj, oj . Njae, komunens olika markområden har givits olika former av "skötselplaner". Allt beroende på om det är parkmark eller naturmark. Det sistnämda kan sen delas in i två kategorier. Det aktuella området är klassat för fri utvecking. Det innebär att kommunen endast skall ta bort sjuka och döda träd som utgör fara för omgivande fastigheter och givetvis även ta bort ev träd som fallit ned på omgivande fastigheter. I den händelse trädens grenar hänger ut över omgivande fastigheter, inkl. servitutsområdet, får ägarna till dessa fastighter samt nyttjande av servitutet (granntanten) utan att be kommunen om särskilt lov kapa dessa grenar men inte ta ned hela trädet som dessa grenar växer på. I detta fall har en av kommunens tjänstemän alltså gått längre än så och uppdragit åt extern firma att evverka helt friska träd som på intet sätt vuxit in över intilliggande fastigheter. Vad jag skulle kunna göra är att anmäla denne person för att inte följa den av kommunen fastlagda skötselplanen för detta område. Det hade varit typiskt för granntanten att göra något sådant men jag tänker inte göra det. I och med min reaktion direkt till kommunen så har de avslutat pågående arbete. Om jag inte reagerat hade de förmodligen tagit bort ännu mer. Man kanske kan kalla detta olycksfall i arbetet. Tjänstemannen hade otur när han tänkte. Eller så hade han i alltför hög grad tagit till sig granntantens tjat om avverkning. Om jag i förväg hade informerats om att kommunen ( dess underentreprenör) skulle utföra detta arbete denna vecka hade jag säkert kunnat säkra bevarandet av de flesta träd som nu är borta. Tjänstemannen har bett om ursäkt för detta. jag nöjer mig med det. Ännu nöjdare är säkert grannen som lyckats få igenom mer än vad hon har rätt att begära. Men som sagt, denna hennes lycka är en liten ö i en ocean av ensamhet, bitterhet och missunnsamhet.

-MH- skrev:
Du har alltså inte begripit att jag hela tiden har pratat om att hon tagit bort grenar? Du kanske skulle läsa hela tråden.
Vad jag kan läsa har hon inte tagit bort grenar som sticker in över servitutet, hon har fällt träd som inte står i närheten av servitutet utan som står helt på kommunens mark. Detta utan tillåtelse av kommunen.

"I denna naturmark har granntanten löpande och olovligen under 12 års tid avverkat både mindre och större träd, sly och grenar på stora träd ( oklart varför)."

" Kommunen inspekterar på plats och konstaterar upprepad olovlig röjning ."

Sen har tydligen kommunen, i brott mot sin egen detaljplan, nu plötsligt också avverkat träd på denna mark.

Detta har ju tydligen kommunens tjänsteman erkänt och t.o.m. bett om ursäkt för, så jag har svårt att se hur du kan påstå att det är ett felaktigt antagande?

-MH- skrev:
om det inte finns någon lag eller förordning däremot.
Nämen hoppsan, ser man på, du börjar krypa till korset :)

Bagarn skrev:
Om jag inte reagerat hade de förmodligen tagit bort ännu mer. Man kanske kan kalla detta olycksfall i arbetet. Tjänstemannen hade otur när han tänkte. Eller så hade han i alltför hög grad tagit till sig granntantens tjat om avverkning. Om jag i förväg hade informerats om att kommunen ( dess underentreprenör) skulle utföra detta arbete denna vecka hade jag säkert kunnat säkra bevarandet av de flesta träd som nu är borta. Tjänstemannen har bett om ursäkt för detta. jag nöjer mig med det.
Gött att du fick stopp på det innan det var helt skövlat i alla fall. :)

Tänkte lägga upp en bild på en skylt men det går tydligen inte just nu....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.