Var det allt?

Nej. Granntanten fortsätter att avverka träd och buskar på kommunal parkmark trots tre brev från kommunen + avslag på hennes begäran att få ett skötselavtal på kommunens mark. Hon gör detta enkom för att irritera oss då vi gärna ser att vackra, gröna, buskar och träd växer fram på en annars ful markyta i utsiktsfältet från vår altan. Någon kanske tror att hon sköter sin egen trädgård mycket noggrant. Nej, tvärtom. Hon äger dessutom två intilliggande fastigheter, total yta ca 3.000 kvm. Denna mark är helt igenvuxen och ett dött flergrenat träd på 6m har stått så i 8 år bredvid hennes garage.

I fjol blåste ett av våra träd, invid garaget, omkull i en vårstorm och lade sig över servitutsvägen och in på kommunens mark. En granne kom snabbt med motorsåg och hjälpte till. Virket lades tillfälligt upp på den kommunala markremsan. Där blev den liggande i tre veckor innan jag forslade bort alltihop. En vecka därefter fick jag brev från kommunen där jag efter anmälan från granntanten nu uppmanades att avlägsna det otillåtet upplagda virket från kommunens mark. Redan gjort kunde jag svar med bilagd förklaring. Att tanten själv otillåtet både avverkar träd och buskar och låter dessa ligga kvar på samma kommunala mark lämnas dock utan åtgärd. Jag har frågat kommunen om denna olika behandling men inte fått svar.

När vi i juli förra året var på utlandssemester blev jag uppringd av kommunen. De hade fått en anmälan från grannen som var orolig över att återstoden av trädungen vid vårt garage svajade i vinden över lufthängande elledningar. Hon ville att kommunen skulle komma ut och såga ned träden på vår fastighet. En vikarierande kille på kommunen tyckte det lät skumt och ringde tack och lov för att kolla med mig. Vår husvakt kunde intyga; 1. Ingen storm. 2. Inga svajande träd. 3. Inga elledningar i närheten av våra träd. Sådana ledningar går på andra sidan gatan med 5 m frigång i sida och på en höjd över våra träd.

Vi valde förra hösten att själva beskära nämnda träd, hägg vid garaget, för att få ned höjden, föryngra träden och göra dem tätare. När så i våras nya fina skott började växa fram så var granntanten där med sekatören och kapade. Jag räknade till 15 kapade grenskott. Och då är det träd inne på vår fastighet. Visserligen gränsande till servitutsvägen, men 1 meter från dess gräns. Till detta finns dessutom två vittnen, grannarna tvärs över gatan som råkade vara uppe 6.00 på morgonen. Vi har ännu inte agerat på detta.

Till detta kommer ytterligare helt befängda anklagelser, tre stycken olika slag, i brev ställda till oss med hot om anmälan till kommun och polis.

Anmärkningsvärt är också att tanten vid flera tillfällen, helt opåkallat, när jag sett henne ute eller i bilen mötte henne gående på gatan, att hon för handen till sitt huvud och snurrar runt fingret. En rörelse vi alla känner igen från mellanstadiet och förstår innebörden av.

Dilemmat:

Gör jag ingenting så håller hon ändå på med sina dumheter för att provocera och skapa irritation. Djävlas helt enkelt.

Om jag på ngt sätt agerar är det som att försöka släcka elden med bensin. Det blir ännu värre.

Betänk att detta är en ensamstående dam, +70, som när hon vill kan vara mycket rar och förtrollande trevlig. Hon går regelbundet i kyrkan och är dessutom medlem i föreningen för moralisk uppfostran ( har dock annat namn nuförtiden).

Planen:

A. Att inte göra någonting och i bästa fall hoppas på att hon i sina dumheter gör något som kan innebära att hon faller på eget grepp. Att hon tar i så mycket att hon slutligen kan åtalas för ngt.

B. Flytta.

C. Förslag mottages tacksamt.

Tack och lov har vi världens bästa grannar på andra sidan gatan. Utan dem hade vi flyttat för länge sedan.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ujuj, låter som en sämre tv-serie tyvärr :( Inte mycket att göra. För er egen skulle är det nog bäst att lägga så lite energi på den dåren som möjligt. Le och vinka, säg hej och var som vanligt. Sköt ert snyggt och anmäl inte i "onödan", endast om det är allvarliga saker. Har själv en liknande dåre till granne vid sommarstugan som lyckligt vis bara hyr ut sin stuga utan att bo där själv som tur är. Det eldas målat virke från ett rivet hus, gallras på andras tomter och levs rövare i tron att han är någon King of fucking everything. Det är tragiskt på ett sätt att dessa människor håller på men det är mest synd om dom själva.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Jag är kanske inte så bra på sådana här situationer. Men jag tillämpar själv metoden att ignorera. I mitt fall är det ingen jag har så nära som du, så det är inte riktigt jämförbart.

Jag har en nära släkting med psykiska problem. Hon har de senaste 30 åren med jämna mellanrum framfört diverse hot mot både mig och andra släktingar. Det har gällt allt från skickligt utförda förtalskampanjer bland grannar/arbetsgivare och kolleger, till mordhot mot mina barn, och värre.

Min strategi har varit att helt stänga alla kontaktvägar, ett hot som aldrig bekräftas att det nått fram, är inte lika intressant att fullborda. Och sakta men säkert har det också gått längre och längre tid mellan incidenterna (nu 5 år sedan sist). En annan släkting provade med polisanmälan, det fungerade givetvis inte, men när förundersökningen blev nedlagd så blir den en offentlig handling som även den misstänkte gärningsmannen har rätt att läsa. Det ökade hotnivån mot släktingen avsevärt.

Om tanten är 70+ så vänta ut henne.
Lär väl trilla av pinnen snart. :rolleyes:

Men om hon nu är inne på din tomt så köp några billiga åtelkameror och sätt upp:
http://m.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw...28.l1311.R1.TR3.TRC1.Xwild+game&sqp=wild+game

Du borde ha mer än nödvändigt för att hon skall åka dit för trakasserier..

OT:
Hittade din tråd av en slump när jag sökte efter något jag nu inte minns..
Fastnade i storyn och ville se om du kommit till någon lösning.

Har själv haft en lika störd granne för länge sedan.

Anklagade mig och min dåvarande sambo för bla att pissa på hennes barns leksaker som låg ute... :x

Det var bara EN sak av alla stolligheter hon kom med.
Slut OT.

Om jag på ngt sätt agerar är det som att försöka släcka elden med bensin. Det blir ännu värre.
Samla bevis, fotografera, dokumentera, och agera sedan hårt och rejält. Med rätt grundarbete så kan rättsväsendet klämma åt kärringen rejält...

Ett problem med bevisinsamlingen, är att varje enskilt brott är såpass ringa att preskriptionstiden är väldigt kort. Så även om man samlar på sig 10 - 20 dokumenterade "incidenter", så är kanske bara 2 aktivt åtalbara.

Nu har jag läst igenom hela tråden - suck och stön. Jag lider med dig :(

Med all respekt för dina val förstår jag inte att du bara låter det rulla på år efter år. Jag har väldigt svårt att tro att du med fullständig dokumentation över allt som skett under åren inte skulle kunna få tanten fälld för trakasserier. Jag är ingen expert på juridik, men om inte polisen/åklagare vill ta i detta så kanske det skulle kunna vara möjligt att gå civilrättsligt? Jag skulle prata med en advokat för att se vilka alternativ som finns.

Lycka till!

Men även om hon blir fälld är det väl ingen som säger att hon lugnar ner dig. Kanske blir ännu mer galen om det är möjligt :( Sverige låser inte in folk med svåra problem längre tyvärr...

Tack, jo jag har talat med advokat och specifikt alternativet civilrättslig process. Svaret var att det är svårt, omständligt, och med liten chans att vinna. Så det alternativet känns inte som en väg att gå. Som flera sagt ovan i goda råd så gäller att dokumentera händelser med tidsangivelse så gott det går. En vacker dag kanske hon blir så frustrerad över vår ignorans att hon gör något som hon faktiskt kan fällas för.

hempularen skrev:
Ett problem med bevisinsamlingen, är att varje enskilt brott är såpass ringa att preskriptionstiden är väldigt kort. Så även om man samlar på sig 10 - 20 dokumenterade "incidenter", så är kanske bara 2 aktivt åtalbara.
Även om äldre händelser är preskriberade så antar jag att dom kan användas som bevis i ett eventuellt mål rörande incidenter som inte preskriberats?

Jonatan79 skrev:
Men även om hon blir fälld är det väl ingen som säger att hon lugnar ner dig. Kanske blir ännu mer galen om det är möjligt :( Sverige låser inte in folk med svåra problem längre tyvärr...
Ha ha, just det. Gissa hur många gånger vi sagt det i familjen. Märkligt är det.

Mikael_L
Bagarn skrev:
Sedan mitt senaste inlägg så har tanten ångat på än värre vad gäller provokationer och falska anmälningar till kommun och polis. Vad sägs om detta:

I feb 2014 kallas jag till polisförhör. Får inte veta varför innan förhöret äger rum. Anmälan mot mig från granntanten innehåller denna gång (5e i ordningen) tre olika delar:

1. Jag skall enligt henne en måndag (fyra månader tidigare) mitt på dagen raglat in på grannens fastighet till synes gravt alkoholpåverkad och ofredat lilla damen. Hon hade blivit mycket rädd och skärrad. Rubricering hemfridsbrott och ofredande. Eftersom fängelse finns med i straffskalan för dylika brott så måste jag öppna munnen och låta mig topsas av polisen för DNA prov.

Sanning: Jag var i morgonrock på väg in i duschen ( jobbade hemma förmiddag) då jag fick syn på en man på gatan som fotograferade huset bredvid. Såg snabbt att det var husets förre ägare som jag inte träffat på 10 år. Öppnade dörren och ropade till mig honom. Ett roligt återseende och vi pratade om vad som hänt i grannskapet sedan de flyttade. Pekade bla på att nya ägaren av deras hus byggt en friggebod på baksidan. Han blir nyfiken och går iväg för att titta och tar servitutvägen in mot allmänningen och baksidan av "deras" hus. Då ser jag hur han sträcker upp handen i luften och säger glatt "hej, hej". Det var granntanten han hälsat på i all välmening men hon drog sig bort utan respons. Han vände sig åt mitt håll och sa att "det var konstigt. Den här killen var definitivt inte onykter. Till utseendet inte lik mig, och uppträdde bara vänligt när han hälsade på sin fd granntant.
Tja, här försatt du kanske en bra chans.

Att totalvägra topsning och annan medverkan till utredningen med motiveringen att tanten är psykiskt sjuk och gör påhittade anmälningar.
Sen bett att åklagare tar detta till rättegång istället, så tar du dina bevis där.

I denna rättegång hade det förhoppningsvis gått att få tillräckligt material utifrån tantens ljug som du sen motbevisar med ditt vittne så att hon går att fälla för brottet falsk angivelse.

OBS, jag är inte säker på att mitt resonemang håller,
Men du sitter i den föga avundsvärda situationen att allt du kan göra blir direkt nedlagt och avskrivet av första instans (polisen), du behöver på något vis komma ett pinnhål upp i näringskedjan (tingsrätt).

edit:
Jag gillade dina inlägg, alltså inte för innehållet, men för att du delar med dig. :o

Redigerat:
Vilken rubbad tant. Kan man inte som privatperson via soc begära utredning om tvångsinläggning på psyk?
Annars kan alternativ C vara att ringa Aschberg och kolla om han behöver material till en ny säsong av grannfejden.

Lite läskigt det där med topsningen förresten. Se dig för var du lägger spottloskorna i framtiden så att tanten inte är där och samlar upp dem.

Göran.W
Jag var med om ett x som falskeligen anmälde mig gång på gång för ofredande vilket så klart var falskt.
När jag fick kallensen till polisen så frågade jag bara om det var x igen som anmälde mig och fick ett jakande svar.
Då sa jag bara kallt att jag inte tänkte komma på förhör utan att jag ville dom skulle skicka det till åklagaren utan att förhöra mig först.
Gjorde så ett par gånger och allt lades ner direkt.
Jag ville ha upp det till rätten för att få upprättelse genom en dom men tji fick jag

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Här är några saker som kanske kan föra processen framåt.

Har tanten några släktingar eller barn? Försök ta ett möte med dem och förklara situationen. Lägg fram det som att ni är oroliga över att tanten börjar bli dement. Det är inte orimligt, den här formen av aggressivitet kan hänga ihop med demens. Har ni tur så kanske barnen köper er linje och på något sätt ser till att hon hamnar på ett äldreboende. Eller kan se till att hon åtminstånde skärper sig lite.

Samla ihop allt bevismaterial ni har i form av polisanmälningar, anmälningarna till kommunen och liknande och försök få ett kontaktförbud utfärdat. Det sänker ribban för hur hon kan bete sig ostraffat. Om hon sedan bryter kontaktförbudet så kanske det kan leda till ytterligare möjlighet att hon får ett straff. Kanske kan ni också få möjlighet att pressa ur henne skadestånd. Om hon skulle bli straffad, t.ex. få villkorlig dom, så kanske barnen tycker att gränsen är nådd och på något sätt fixar en plats på ett äldreboende åt henne eller övertygar henne om att skärpa sig. Till barnen kan ni säga att ni beklagar att ni måste ansöka om kontaktförbud men att ni måste skydda er mot trakasserierna för ert eget välbefinnandes skull.

Be att få ett möte med lämplig handläggare eller chef på kommunen där ni kan diskutera hur alla hennes okynnesanmälningar ska hanteras. Det är bättre än motanmälningar, kommuanal tjänstemän avskyr att bli slagträd i grannfejder. Om hon gör fler anmälningar är det inte otänkbart att någon tjänsteman ser till att göra noteringar om hur det ser ut på hennes tomt då de ändå är på plats och ger henne ett föreläggande, samtidigt som de släpper anmälningen mot er. Om hon märker att anmälningar får den typen av resultat så kanske hon skärper sig.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.