C. Förslag mottages tacksamt.

Skriv en bok om detta, kommer garanterat bli samma succé som "En man som heter Ove"

Ta pengarna, bygg ett nytt hus någon annanstans och sen lånar du ut ditt gamla hus åt eu-migranter så de kan ha en 10-20 husvagnar där. De skulle uppskatta att kunna ha tillgång till vatten och avlopp (och hus för gemensamma aktiviteter) så du gör en god gärning och hjälper utsatta människor som annars lever i misär och tvingas tigga utanför affärerna.
Granntanten lär definitivt uppskatta sina nya grannar så hon blir snäll igen. :)

• Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Med tanke på damens ålder bör en möjlig väg kunna vara att prata med socialtjänsten, göra en orosanmälan angående eventuell demens, och hävda att hennes märkliga beteende eskalerar.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
RoTe
Tyvärr får man ju inte skriva vad man tänker men det är ju gulligt att ni försöker dels med polis och dels med andra fredliga metoder. Samtidigt brinner hela förorter i vårt land utan att polisen gör något. :D :D :D

Gulligt? Är inte förnuftigt rätt ord i din mening? Om medelsvensson inte började änden med fredliga metoder och polis, hur skulle det då se ut? Verkar inte vara något att sträva efter.

• Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
RoTe skrev:
Tyvärr får man ju inte skriva vad man tänker men det är ju gulligt att ni försöker dels med polis och dels med andra fredliga metoder. Samtidigt brinner hela förorter i vårt land utan att polisen gör något. :D :D :D
Som sagt, gulligt är väl inte riktigt rätt ord när man söker vägar fram på lagens sida. Men jag tror mig förstå vad du menar och det är bla just det som är en av de saker som stör mig. Att polisen har ont om resurser är väl känt. Man hör och läser om mängder av fall, många solklara där förundersökning trots bevisning läggs ned eller inte ens inleds. I mitt fall har grannen i flertalet fall gjort påhittade, falska, anmälningar mot mig. Hennes anmälningar har polisen tagit på allvar. Inte mina. Detta trots att hon aldrig haft någon som helst bevisning eller vittnen mot mig. Att polisen lagt ned mina anmälningar har inte direkt förvånat mig, utom i den sist gjorda. Men att de tagit tantens anmälningar på så stort allvar - det är verkligen förvånande. Senaste gången hade dessutom den kvinnliga utredaren en uppenbart förutfattad mening om mig och tydligt tagit grannens parti. Attityden mot mig under förhöret var hård och anklagande. När jag tex sa att jag möjligen tagit ett kliv 1/2 meter in på grannens väg ( i anmälan om hemfridsbrott då jag lappade bilar) så flög polisen fram mot mig över bordet, spände blicken hårt i mig och sa med höjt röstläge: "så du erkänner?". Surrealistiskt. När sedan polisen får dokumenterade bevis inklusive vittnesuppgifter som grund för att jag är oskyldig och med denna bevisning vill anmäla grannen för falsk angivelse så är samma polis totalt ointresserad och dribblar bort mig. Likabehandlingsprincip - nej. Diskriminerande myndighetsutövning - ja. Sådant har man hört talas om men är väldigt tråkigt att uppleva. Jag tänker dock fortsätta hålla mig inom lagen. Tanten har förresten ingen bil att bränna upp.....

Vissa borde bara få bo inne i skogen med flera kilometer till närmaste granne. Vad har man för liv om man ska bråka/provocera hela dagarna egentligen? Måste ju vara ett sanslöst tråkigt liv.

Bagarn skrev:
Som sagt, gulligt är väl inte riktigt rätt ord när man söker vägar fram på lagens sida. Men jag tror mig förstå vad du menar och det är bla just det som är en av de saker som stör mig. Att polisen har ont om resurser är väl känt. Man hör och läser om mängder av fall, många solklara där förundersökning trots bevisning läggs ned eller inte ens inleds. I mitt fall har grannen i flertalet fall gjort påhittade, falska, anmälningar mot mig. Hennes anmälningar har polisen tagit på allvar. Inte mina. Detta trots att hon aldrig haft någon som helst bevisning eller vittnen mot mig. Att polisen lagt ned mina anmälningar har inte direkt förvånat mig, utom i den sist gjorda. Men att de tagit tantens anmälningar på så stort allvar - det är verkligen förvånande. Senaste gången hade dessutom den kvinnliga utredaren en uppenbart förutfattad mening om mig och tydligt tagit grannens parti. Attityden mot mig under förhöret var hård och anklagande. När jag tex sa att jag möjligen tagit ett kliv 1/2 meter in på grannens väg ( i anmälan om hemfridsbrott då jag lappade bilar) så flög polisen fram mot mig över bordet, spände blicken hårt i mig och sa med höjt röstläge: "så du erkänner?". Surrealistiskt. När sedan polisen får dokumenterade bevis inklusive vittnesuppgifter som grund för att jag är oskyldig och med denna bevisning vill anmäla grannen för falsk angivelse så är samma polis totalt ointresserad och dribblar bort mig. Likabehandlingsprincip - nej. Diskriminerande myndighetsutövning - ja. Sådant har man hört talas om men är väldigt tråkigt att uppleva. Jag tänker dock fortsätta hålla mig inom lagen. Tanten har förresten ingen bil att bränna upp.....
Om jag råkade ut för det du råkade ut för i polisförhöret och dina efterföljande egna anmälningar hade jag vänt mig till polisens chef och bett om en förklaring. Hade jag inte varit nöjd med förklaringen hade jag anmält ärendet till Justitieombudsmannen. Inte för att jag verkligen hade trott att det skulle göra någon skillnad för det som redan hänt utan för att polisen skulle förstå att de kommer att ha ögonen på sig i framtida ärenden.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
De har fått för sig att du är en ung man som trakasserar en stackars äldre kvinna. Som sagt, känns som om bästa vägen är att gå via socialen, kommunens äldreomsorg och anmäla oro över vad du misstänker är demens. Tona då ner tidigare händelser, så att det framgår tydligt att det är något som eskalerat på senare tid och betona att du är orolig för henne, inte arg och irriterad i första hand. Besattheten i att klippa andras träd och buskar och inte sköta sina egna kan vara en väsentlig del i det hela.

RoTe
Bagarn skrev:
Men snälla du, det är männens fel! Allt är männens fel! Har du inte förstått hur det ligger till? Gulligt...

Jag beklagar men det finns inget MAN kan göra.

Varför talar du ens med polisen i ett förhör utan att ha en advokat vid din sida?

Big mistake. Alltid advokat!

Tja, eftersom jag vet att jag inte är skyldig till något som helst brottsligt i relation till grannen har jag väl därmed haft självförtroende, rent samvete och mod nog att möta polisen på egen hand. Det har gått bra i samtliga fall utom i det senaste "förhöret". Tidigare gånger har polisen uppträtt neutralt med en öppen och objektiv attityd för att höra min version. När jag då fått berätta och förklara har de visat förståelse, ja tom varit ursäktande. I 2-3 av sådana fall har de dessutom uppmanat mig att göra en motanmälan mot granntanten. Jag har tvekat men då har de insisterat. Så min uppfattning var att polisen körde "fair play". Det ändrades i senaste förhöret som var helt olikt de föregående tillfällena med en väldigt annorlunda polis. Bad cop. Min uppfattning var väl också att advokater behöver bara till brott skyldiga personer ha vid sin sida. Så ja, du har rätt Troberg. Om tanten kommer med nya falska anmälningar på vilka polisen kallar mig till förhör så kommer jag absolut ha med mig ett juridisk ombud.

Mikael_L
Sen kan du stämma tanta på din juristkostnad så fort som anmälan är nedlagd.

Först ett kravbrev, för kostnader som du åsamkats utav en falsk anmälan. Sen skicka in till kronofogden om det inte kommer in pengar.
Bestrides kravet så blir det till att kalla tanta till tinget med en stämning.

Med lite tur struntar hon i att bestrida eller att dyka upp till rätten = tredskodom till din fördel.

Sen är det bara titta på medan samhällets maskineri jobbar på.

Se till att få en kopia av hela polisärendet, det är en del av ditt bevismaterial.

J
Har du gett upp att få servitutet ogiltigförklarat?

Ett sådant servitut kan väl bara strykas om en ny väg dras?

Min uppfattning var väl också att advokater behöver bara till brott skyldiga personer ha vid sin sida.
Nope, alla som inte vill bli dömda för brott behöver en advokat när de talar med polisen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.