N Naturnicklas skrev:
Jag sprejade 5-56 i ett Assa-lås (”Patentlås”) som jag tyckte gick lite trögt. Efter ett år så började det bli svårt att få ut nyckeln. Det blev svårare och svårare, tills den till slut fastnade helt. Men efter mycket lirkande och lite våld så fick jag till slut ut nyckeln ändå.
Då monterade jag ur låset och körde det i diskmaskinen (med diskmedel, men utan matrester). Sen funkade det perfekt igen.
Själva låskolven och grovmekaniken kan man nog smörja, men låspinnarna skall inte smörjas. Låspinnarna glider tillräckligt lätt utan olja (Det är en liten, svag fjäder som trycker ut låspinnarna.)
Det händer saker när oljan åldras. Och har det kommit in en partikel i oljan så försvinner den aldrig av sig själv. De kan bara bli fler och fler.
På FAS låskista står det ” får ej smörjas”.

• Älska
  • Gilla
Jan Hallberg och 1 till
  • Laddar…
A alliria skrev:
Plötsligt, som ren magi, funkade det att vrida om 😊
Nu har jag bytt nyckel och den nya fungerar mycket bättre.

Tack alla för hjälpen!
Det finns möjligheter att WD40 eller 5.56 gör att ett sånt säkerhetslås blir trögare, eftersom oljan kan få skräp att fastna i låsets rörliga skivor. En låssmed kan demontera låset, ta med det, plocka isär och rengöra efter oljan och eventuellt skräp som fastnat i oljan. Jag tror låssmed pratar om grafit, för att smörja alla dessa skivor, inne i låset.
Har inte sett att så många poängterat det.

• Gilla
Jan Hallberg
  • Laddar…
B Britterik skrev:
...en bra video som enkelt förklarar hur ett tillhållarlås fungerar (och varför det inte ska smörjas):
[media]
Vilken fantastisk pedagog. Lugn och saklig, inte ett ord för mycket. Nu begriper jag principen. Guld!

• Gilla
Britterik och 1 till
  • Laddar…
A alliria skrev:
Hej,
Jag skulle behöva lite idéer.
Jag har nyss fått tillträde och märkte att nyckeln fastnar i överlåset.
Jag kan låsa och låsa upp, men nyckeln sitter fast. Kan alltså inte låsa dörren utifrån om jag skulle gå ut.
Förhoppningsvis är videon tydlig.

Det står "FAS" på låset och nyckeln.
Är enda alternativet att ringa låssmed?

Tack
En tanke, är det inte bostadsrätten som äger dörren? Ring värden och be dem fixa detta. Om det är hyresrätt så är det absolut en hyresvärdsfråga.

Som ni ser på videon är det ingen raketforskning att ta ut och rengöra tillhållarna.
Jag har själv gjort det vid ett par tillfällen.
Viktigast är att inte blanda ihop dom bara, för då blir det en stunds detektivarbete att reda ut vilket som skall vara på vilken plats.

• Gilla
MaxBackstrom och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.