A alliria skrev:
Hej,

Nyckeln går tyvärr inte att vrida till en stående position.
Å, jo då.... Kolla din egen video.
Du passerar läget med glans.

H Hybro skrev:
Å, jo då.... Kolla din egen video.
Du passerar läget med glans.
Hej,
Skickar en ny video.
När nyckeln är i lodrät position så påbörjar den att låsa.
Nyckeln är alltså fast i "fel" lodrätt

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
En gång till.
Vrid medurs, så långt det går utan våld.
Vrid sen tillbaks till vertikalt läge, typ röda strecket, dra ut nyckeln.

Sätt i nyckeln och testa även att vrida till moturs ändläge, tillbaks till röda strecket, ta ur nyckeln.

Funkar det?

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Purre
Inte säkert nyckeln ska kunna vridas ett helt varv runt utan det kanske räcker med 180 grader för att låsa och låsa upp. Sen får man vrida tillbaka nyckeln till kl 12.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Kollade mitt lås just nu...
I läget med nyckeln i läget rakt upp och ned enligt röda strecket, så har mitt lås börjat kärva lite... då nyckeln ska dras ut. Men det är 43 år gammalt.

En hand vrider en nyckel i ett gammalt dörrlås på en vit träyta. Dörren är något öppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand vrider en nyckel i ett gammalt dörrlås på en vitmålad ytterdörr.
Skapa konto
Man försöker vrida en nyckel i ett äldre dörrlås som verkar kärva, på en vitmålad dörr med guldfärgat handtag.
Skapa konto

Jag hade skruvat loss sakerna då brukar man se sådant som man inte ser annars, det kanske kommit in något grus eller annat som blockerar.

Positionerna nyckeln är fast i

• Nyckel med nyckelring insatt i dörrlås, fast i specifik position.
    Skapa konto
  • Nyckel insatt i låscylinder på en brun dörr, fasthållen av en hand, med flera nyckelringar fästa.
    Skapa konto
  • Nyckel instoppad i ett dörrlås på brun trädörr, en hand håller nyckeln.
    Skapa konto
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag skulle nog prova att lossa skruvarna.
Då lossnar brickan även på utsidan.
Är inget där inne som kan hoppa isär.

• Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Mats48 och 1 till
  • Laddar…
G
Sitter låset i en lägenhetsdörr? Har grannarna likadana lås? Kanske någon av dessa har erfarenhet av detta lås och kan hjälpa dig? Om inte så kanske den som bodde där före dig kan ge klarhet i hur det fungerat tidigare?

Plötsligt, som ren magi, funkade det att vrida om 😊
Nu har jag bytt nyckel och den nya fungerar mycket bättre.

Tack alla för hjälpen!

• Gilla
  • Älska
Anna_H och 11 till
  • Laddar…
Då var det säkert något skräp i låset.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Härligt!

Jag känner igen det, att det plötsligt "släpper" och nyckeln går runt.

En stilla undran bara till de som vet:

Varför ska man inte kunna använda 5-56 el liknande? Vad förstörs? Jag har haft samma gamla FAS lås i över 30 år, och det var nog redan gammalt när jag flyttade dit.
Det har kanske kärvat (då händer det kanske var 15:e låsning) en 5-8 ggr och lite 5-56 har snabbt återställt funktionen så att det funkat ett antal år till, det har inte blivit problem oftare heller.

Så vad i låset kan förstöras av t ex 5-56? Vad ska man ha istället? Låsspray? Jag har aldrig sett någon annan mekanisk produkt som varnar för 5-56 (men det är klart att det finns andra smörjmedel som används för annat ändamål som kanske kan vara helt fel).

• Gilla
Flamman
  • Laddar…
Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Härligt!

Jag känner igen det, att det plötsligt "släpper" och nyckeln går runt.

En stilla undran bara till de som vet:

Varför ska man inte kunna använda 5-56 el liknande? Vad förstörs? Jag har haft samma gamla FAS lås i över 30 år, och det var nog redan gammalt när jag flyttade dit.
Det har kanske kärvat (då händer det kanske var 15:e låsning) en 5-8 ggr och lite 5-56 har snabbt återställt funktionen så att det funkat ett antal år till, det har inte blivit problem oftare heller.

Så vad i låset kan förstöras av t ex 5-56? Vad ska man ha istället? Låsspray? Jag har aldrig sett någon annan mekanisk produkt som varnar för 5-56 (men det är klart att det finns andra smörjmedel som används för annat ändamål som kanske kan vara helt fel).
Det har med smörjningen att göra. 5-56 kommer att driva ut låsoljan, dvs motverka just syftet med oljan. Det kan mycket väl fungera ändå, men låsoljan är mycket bättre för låset och den minskar nötningen.

Spikbjörn Spikbjörn skrev:
5-56 har snabbt återställt funktionen så att det funkat ett antal år till, det har inte blivit problem oftare heller.
Det är intressant att detta funkat med ditt lås. Som jag förstått det så har tillhållarlås massa skivor (i mässing?). Får dessa olja på sig, så ska de kunna fastna ihop likt blöta papper. Då tillhållarlås medför ett hål genom dörren, så riskerar det ju även att dra luft genom hålet. Då riskerar damm i luften att fastna i oljan och få det att kärva ännu mera efter en tid. Grafitpulver ska tydligen funka bättre, i alla fall i vissa lås. Men helst ska man tydligen plocka isär låset, och bara rengöra allt, utan att smörja in annat än låskolv.
Men det vore intressant att höra från någon som faktiskt vet. Ovan är vad jag minns/antecknat när jag läste på om det för några år sedan. Jag har inte heller öppnat något sådant lås och kollat. Och mitt egna tillhållarlås, som kärvar lite grann, har jag inte gjort något åt…

• Gilla
MickeLarsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.