19 997 läst ·
79 svar
20k läst
79 svar
Får inte ut nyckel ur låset
Cylinderlås går väl att dyrka relativt enkelt om man är skicklig (enligt lockpicking lawyer).S Skagg1 skrev:
Produkter som diskuteras: "Cylinderlås"
Cylinderlås
Cylinderlås är den mest använda låstypen i modern tid och är standard för alla typer av dörrar, från bostäder till kommersiella byggnader. Detta lås använder en cylinder som låses och låses upp med en nyckel. Cylinderlåsets design
Läs mer
Bättre infästning av dörrbladet i karmen om nån kommer med kofot. Det är väl inte så många inbrottstjuvar som dyrkar ändå, känns som om de flesta använder verktyg för att separera karm från dörrblad.useless skrev:
Man kan ju också ha olika cylindrar fast ingen av dem är FAS. Så jobbigt stora nycklar till dem som fastnar i fickorna o så.
Nej, spruta inte in 5-56 eller WD40 i ett cylinderlås (Assa, Fas) heller. Det funkar som väntat på grovmekaniken. Men på finmekaniken (där en pytteliten fjäder skall skjuta tillbaka en liten pinne i ett hål som bara är aningen större än pinnen) så kan det ge problem.N Nron3 skrev:
Jag upptäckte det först genom att det var svårt att få in nyckeln i låset (men jag gjorde inget åt det innan nyckeln ”fastnat” i låset). Då monterade jag bort låset och körde det i diskmaskinen med diskmedel (men utan matrester). Sedan dess fungerar det bra igen. Låspinnarna skjuts lätt fram och tillbaka i hålet, så länge ingen oljesmet eller partiklar bromsar rörelsen.
Varför någon väljer tillhållarlås istället för cylinderlås är nog samma svar som varför vissa köper VW istället för Volvo.
Den tekniska skillnaden är att i ett tillhållarlås ligger låsningen/spärrelementen i låshuset medan till ett cylinderlås är låshuset en slavmekanism och låsningen/spärrelementen ligger i låscylindern.
Personligen föredrar jag oftast cylinderlås men det finns applikationer där tillhållarlås har sin plats.
Som låssmed så dyrkar vi sällan överhuvudtaget då vi inte vet skicket på det vi öppnar och vi tröttnat på att efter att försökt ett tag få höra att den har aldrig fungerat och produkten är defekt.
Det är möjligt att dyrka tillhållarlås och cylinderlås men tro inte att det är så lätt som det kan framstå på internet.
De personer ni ser på internet är människor men enorm förmåga och talang och bör jämföras med att att vissa kan få det att se lätt ut att springa 100m på rekordtid men det är inte lätt att göra själv.
På den svenska marknaden håller låscylindrar höga krav och är svåra att dyrka medan på den amerikanska marknaden så är dyrkskyddet ofta betydligt sämre.
Jag som ständigt åker för att åtgärda efter inbrott springer i regel aldrig på att något dyrkats, det är så ovanligt att det kan talas om som ett icke existerande problem, andra metoder är snabbare, mer beräkneliga, kräver mindre kunskap och fungerar även med frusna fingrar.
Det finns specialutrustning som underlättar dyrkning av vissa lås men det används inte i praktiken, dyrkning på hög nivå är en hobby inte en metod som används av tjuvar.
Det enda lås jag ser dyrkas är skräplås som inte har något dyrkskydd att tala om men de sitter normalt inte i ytterdörrar utan till en köpt dagbok till barnen eller den där låsbara lådan någon köpt på temu osv, jo vi låssmeder får en del udda förfrågningar om sådant.
Den tekniska skillnaden är att i ett tillhållarlås ligger låsningen/spärrelementen i låshuset medan till ett cylinderlås är låshuset en slavmekanism och låsningen/spärrelementen ligger i låscylindern.
Personligen föredrar jag oftast cylinderlås men det finns applikationer där tillhållarlås har sin plats.
Som låssmed så dyrkar vi sällan överhuvudtaget då vi inte vet skicket på det vi öppnar och vi tröttnat på att efter att försökt ett tag få höra att den har aldrig fungerat och produkten är defekt.
Det är möjligt att dyrka tillhållarlås och cylinderlås men tro inte att det är så lätt som det kan framstå på internet.
De personer ni ser på internet är människor men enorm förmåga och talang och bör jämföras med att att vissa kan få det att se lätt ut att springa 100m på rekordtid men det är inte lätt att göra själv.
På den svenska marknaden håller låscylindrar höga krav och är svåra att dyrka medan på den amerikanska marknaden så är dyrkskyddet ofta betydligt sämre.
Jag som ständigt åker för att åtgärda efter inbrott springer i regel aldrig på att något dyrkats, det är så ovanligt att det kan talas om som ett icke existerande problem, andra metoder är snabbare, mer beräkneliga, kräver mindre kunskap och fungerar även med frusna fingrar.
Det finns specialutrustning som underlättar dyrkning av vissa lås men det används inte i praktiken, dyrkning på hög nivå är en hobby inte en metod som används av tjuvar.
Det enda lås jag ser dyrkas är skräplås som inte har något dyrkskydd att tala om men de sitter normalt inte i ytterdörrar utan till en köpt dagbok till barnen eller den där låsbara lådan någon köpt på temu osv, jo vi låssmeder får en del udda förfrågningar om sådant.
Stort tack för bra info!1 123abc skrev:Varför någon väljer tillhållarlås istället för cylinderlås är nog samma svar som varför vissa köper VW istället för Volvo.
Tolkar det som om jag kan köra vidare på 2 hakregellås utan FAS på min ytterdörr utan att ligga sömnlös 😃
OBS!!!Spikbjörn skrev:
Man smörjer aldrig ett tillhållarlås!
Har man inte haft problem innan så blir det när du smort låset! Tillhållarna fastnar i varandra=låssmed och en kostnad på någon tusenlapp!
Försök att lysa in i nyckelhålet och se ifall nyckeln sitter rakt! Annars vrid tills den följer nyckelhålet!
Jan / Låssmed
efter mångårig erfarenhet av tillhållarlås vill jag hävda att de behöver tas isär typ vart tionde år. det behövs någon form av beständigt fett till själva kolvmekanismen. särskilt gäller det niotillhållarlåsen, och särskilt om dörren står fritt mot vädrets makter.
hoppar man detta står man efterhand med ett fastnat lås. går man då som nödlösning in med spray hjälper det bara kort tid. 556 eller wd40 skit samma. viktigt som nämnts att sedan få bort det från tillhållarna.
dessa finns förresten att tillgå lösa hos äldre låssmeder, därigenom kan man få till ny lås-nyckelkombo utan att byta rubbet. har man tur kan man konvertera existerande nycklar. alltså är det tekniskt sett lätt att få till samma nyckel till flera olika lås.
angående ts problem skulle jag ta en titt på den krånglande nyckeln så inte en av tänderna blivit sned.
hoppar man detta står man efterhand med ett fastnat lås. går man då som nödlösning in med spray hjälper det bara kort tid. 556 eller wd40 skit samma. viktigt som nämnts att sedan få bort det från tillhållarna.
dessa finns förresten att tillgå lösa hos äldre låssmeder, därigenom kan man få till ny lås-nyckelkombo utan att byta rubbet. har man tur kan man konvertera existerande nycklar. alltså är det tekniskt sett lätt att få till samma nyckel till flera olika lås.
angående ts problem skulle jag ta en titt på den krånglande nyckeln så inte en av tänderna blivit sned.