1 123abc skrev:
Det blir problem i tillhållarlås så pass att FAS med tiden satte ett klistermärke med förbud att smörja lås.
Jag hade ett antal diskussioner med Sonny när han var chef på FAS om detta innan FAS/ASSA tryckte klistermärken och jag fick även några rullar på posten med klistermärkena.
Jag var personligen pådrivande för att FAS skulle märka det på låshusen då jag ofta hörde kunder säga att det va något vi låssmeder sa bara för att vi ville sälja fler tillhållarlås med betoning på att det skulle leda till kortare livslängd om kunden inte smörjer låset trots att det i verkligheten till 99% vid problem i tillhållarlås beror på att någon smort låset.
Det blir som klister i låset där tillhållarna limmas ihop och ofta försvinner all säkerhet då det blir som endast en kombination/tillhållare, problem att öppna uppstår först när tillhållare fastnar i fel kombination eller att den delar på sig vilket kan göra att det inte går att låsa upp och tillhållarna inte fjädrar längre.
Jag som låssmed vill absolut påstå att @Nron3 har helt rätt när han säger att man inte ska smörja tillhållarlås.
Det finns en del antika deuxbattantlås som kan smörjas men de är en helt annan konstruktion i de låshuset än moderna tillhållarlås.
Tack, jobbar med Fastighetsjour och får rycka på många såna ärenden. Står klart och tydligt på klistermärke att de ej skall smörjas. Blir många gånger att borra upp låsen.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Som av en händelse var det på gränsen att jag fick in nyckeln i mitt en vecka gamla hänglås..det gick djävulskt trögt och behövdes massa våld.
Hänglås med texten "Top Security Lock", base av metall och upphöjt emblem, håller nyckel inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite "pssst" med äkta kinesisk (men också amerikansk) universalsmörj för 5000 Tanzaniska shilling = 20 kr/ 400 ml
Sprayburk av Galaxy PRO-10 universalsmörjmedel, 400 ml. Text: Stoppar gnissel, skyddar metall, frigör rostiga delar, startar våta motorer, fördriver fukt. Sprejburk med universalsmörjmedel PRO-10 från Galaxy, används för att smörja lås och mekanismer, löser rost och kör bort fukt.

så funkar det lika bra som det andra likadana lås jag har.

Samma universalsmörj löste upp klistret från den tejp som användes på bilen när vindrutan byttes ut, och det svarta lim/ klet som användes för att täta/ limma rutan mot bilen som hamnat på lacken.

Redigerat:
N Nron3 skrev:
Tack, jobbar med Fastighetsjour och får rycka på många såna ärenden. Står klart och tydligt på klistermärke att de ej skall smörjas. Blir många gånger att borra upp låsen.
Om du sprutar in något som löser skiten så borde du slippa borra.🤔
Det är väl inte något superlim som kletat fast utan bara lite klegg som kan lösas med alkohol, bensin eller dylikt?

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
N Nron3 skrev:
Asså tillverkaren vinner väl inget på det man pröjsar låssmeden..
Dom får sålt ett nytt lås..?

i TS fall, så när nyckeln är horisontell så har den passerat hela tillhållarmekanismen.
Att den fastnar då, kan bero på två saker:

Antingen är det ett sådant där dubbelvridningslås där nyckeln måste vridas 2 varv. När man vridit 1 varv och därmed låst dörren till hälften, så går en spärrplatta upp som går in i nyckeln och hindrar den från att tas ut. (så nyckeln bara kan tas ut i fullt låst eller fullt upplåst läge)

Om denna spärrplatta hoppat ur fästet eller hamnat snett, så kan den blockera nyckeln från att passera spärrpunkten helt och hållet.

Men troligare är det att det kommit nån skit i låset (i nederdelen av nyckelhålet - kan ju rentav vara någon del i låset som gått sönder och ramlat ner och lagt sig där) så jag skulle rekommendera TS att byta tillhållarlåset så snart som möjligt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Nron3 skrev:
Man ska aldrig smörja tillhållarlås (polislås), nu har ni förstört den ännu mer :D
Tack, men det funkar fortfarande utmärkt sedan det krånglade senast för flera år sedan. Har nog misslyckats att smörja annat än låsregeln kanske? Låset är ett FAS och minst 40 -45 år gammalt skulle jag tro, men huset över 100. Något klistermärke har jag aldrig sett, och att konstruktionen inte tål att smörjas har jag inte haft anledning att diskutera innan idag. Förstört är det då redan för snart 30 år sedan av mig min dumma idiot 😵
Men nu vet jag bättre och får ta isär och tvätta nästa gång om några år.

Jag har många andra dyrare prylar, elektronik, marin användning mm där WD-40 o dyl av tillverkare är starkt förespråkat vid minsta problem (och det funkar förvånansvärt ofta och bra).

• Haha
Dilato
  • Laddar…
N Nron3 skrev:
Klistermärket underlättar vid reklamationer samt gav det tyngd till det vi låssmeder påstår.
Det är inte ovanligt att man tvingas borra upp tillhållarlås som blivit smorda.
D Dilato skrev:
Om du sprutar in något som löser skiten så borde du slippa borra.🤔
Det är väl inte något superlim som kletat fast utan bara lite klegg som kan lösas med alkohol, bensin eller dylikt?
Resultatet blir som om de är limmade och det löses normalt inte genom att du sprutar in något medel då det bildas en tät försegling mellan tillhållarna.
S sebastiannielsen skrev:
i TS fall, så när nyckeln är horisontell så har den passerat hela tillhållarmekanismen.
Att den fastnar då, kan bero på två saker:

Antingen är det ett sådant där dubbelvridningslås där nyckeln måste vridas 2 varv. När man vridit 1 varv och därmed låst dörren till hälften, så går en spärrplatta upp som går in i nyckeln och hindrar den från att tas ut. (så nyckeln bara kan tas ut i fullt låst eller fullt upplåst läge)

Om denna spärrplatta hoppat ur fästet eller hamnat snett, så kan den blockera nyckeln från att passera spärrpunkten helt och hållet.

Men troligare är det att det kommit nån skit i låset (i nederdelen av nyckelhålet - kan ju rentav vara någon del i låset som gått sönder och ramlat ner och lagt sig där) så jag skulle rekommendera TS att byta tillhållarlåset så snart som möjligt.
Den typen av spärr för att ta ut nyckeln finns i 7-tillhållarlås detta är ett 9-tillhållarlås vilket lättast identifieras genom var skruvhålen i nyckelskylten är placerade.

Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Tack, men det funkar fortfarande utmärkt sedan det krånglade senast för flera år sedan. Har nog misslyckats att smörja annat än låsregeln kanske? Låset är ett FAS och minst 40 -45 år gammalt skulle jag tro, men huset över 100. Något klistermärke har jag aldrig sett, och att konstruktionen inte tål att smörjas har jag inte haft anledning att diskutera innan idag. Förstört är det då redan för snart 30 år sedan av mig min dumma idiot 😵
Att ta isär låset och göra rent tillhållarna är tillräckligt om någon smort låset så länge ingen tillhållarfjäder skadats.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det är inte ovanligt att man tvingas borra upp tillhållarlås som blivit smorda.

Resultatet blir som om de är limmade och det löses normalt inte genom att du sprutar in något medel då det bildas en tät försegling mellan tillhållarna.

Att ta isär låset och göra rent tillhållarna är tillräckligt så länge ingen tillhållarfjäder skadats.
Så det ultimata sabotaget är att spruta 556 i grannens polislås.
Hur lång tid tar det tills grannen inte kan låsa upp sitt lås måntro?
Timmar, dagar, månader,år, decennier?

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Så det ultimata sabotaget är att spruta 556 i grannens polislås.
Hur lång tid tar det tills grannen inte kan låsa upp sitt lås måntro?
Timmar, dagar, månader,år, decennier?
Det finns många faktorer som påverkar tiden.
Över tid bör det ha ungefär samma effekt som om du sprutar lim/klister i låset vilket även det förekommer när förhållanden knakar i fogarna.

D Dilato skrev:
Dom får sålt ett nytt lås..?
Tror du att det bara finns ett fabrikat som säljer lås eller?? Låssmeden kanske väljer att sätta dit ett helt annat fabrikat än det som satt där

Jag har många andra dyrare prylar, elektronik, marin användning mm där WD-40 o dyl av tillverkare är starkt förespråkat vid minsta problem (och det funkar förvånansvärt ofta och bra).
Ja men nu gaggar vi specifikt om tillhållarlås, jag sprutar också wd-40 till mycket men inte i tillhållarlås. Spruta det i vanliga cylinderlåset om du vill. Klisterlapparna började man sätta dit vid senare skede, tror heller inte att Klisterlapparna sitter kvar på låset i 45 år ändå

N Nron3 skrev:
Ja men nu gaggar vi specifikt om tillhållarlås, jag sprutar också wd-40 till mycket men inte i tillhållarlås. Spruta det i vanliga cylinderlåset om du vill. Klisterlapparna började man sätta dit vid senare skede, tror heller inte att Klisterlapparna sitter kvar på låset i 45 år ändå
Jo det förstår jag nu, men det är ju inte helt säkert att den genomsnittliga nyckelanvändaren har koll på den skillnaden mellan tillhållare-lås och övriga bostadslås (eller andra nyckel-relaterade funktioner).
Klisterlapparna är nog "ett slag i luften", men kanske räddar någonså att det är "kostnadsneutralt" med en billig insats (men olika kassor?).
Risken är fortfarande överhängande att ett kärvande nycklar/lås blir smorda, och sedan fungerar igen trots det?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klisterlapparna är nog "ett slag i luften"
Första gången jag hörde att tillhållarlås inte ska smörjas var på en fest. Av någon orsak kom trilskande lås på tal, och en person som jag inte upplevt som den mest tekniske, hävdade då bestämt att dessa lås inte fick smörjas. Tror det var just en lapp som gjort denne uppmärksam på det. Så tack @123abc för initiativet! Det var nog flera som lärde sig och kom ihåg det efter denna kväll bara.

Typfel på 7-tillhållarelås, det finns 2 fel det allvarligaste är att en fjäder det finns 1 till varje tillhållare har brustit, den trycker tillhållaren mot hacken i nyckeln.
Finns det ingen fjäderfunktion klibbar den fast mot närmast "granne".
Det gäller att vibrera nyckeln så tillhållare faller ner i sitt hack/nivå på nyckeln utan trycket från fjädern. Det är därför låset skall vara torrt utan olja!
Det är inte lönt att tvinga med kraft, kan man öppna dörren så inte låskolven påverkas så kan man lyckas vibrera nyckeln samtidigt man provar att vrida, man kan knacka med ett mindre metallföremål typ hammare.
Får man ut nyckeln så kan man skruva ut låset och byta alla tillhållare hos en låssmed.
Lycka till.

Det sitter 7 st. Sådana här fjädrar i låset.
Fjäder från ett 7-tillhållarelås, använd för att trycka tillhållaren mot nyckelhacken. Kan orsaka funktionsfel om den går sönder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Vad är egentligen anledningen till att FAS lås fortfarande installeras?
Om man har en dörr där man vill ha dubbla lås så är det ju mycket smidigare om det är samma nyckel till båda. Är det bara en kostnadsfråga eller har FAS låsen någon fördel mot vanliga rund eller oval cylinder?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.