Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Vart ska dom handla då vilka firmor har elmaterial eller vvs material hemma till bättre pris än tex Ahlsell ? och jag menar inte rena installatörs firmor naturligtvis har en enmans elfirma rabatt men det finns massor med andra firmor som handlar på tex Alsell.

S Slugge skrev:
Nej, elektriker har inte högre lön än civilingenjörer, var får folk allt ifrån, bara vräker ur sig saker helt utan någon slags källor.. Vilken elfirma tar 900+ moms, ge gärna exempel, är det kanske akuta jourutryckningar som avses?

Sen finns det såklart olika typer av elektriker där vissa behöver väldigt dyra verktyg och instrument, men det är knappast en sån du anlitar för att spika kabel hemma.

Vi har sett exempel på absurda materialpåslag i forumet, så att det förekommer råder det ingen tvekan om, frågan är väl snarare i vilken omfattning,kan tänka mig folk inte är lika benägna att starta en tråd om hur billigt de tyckte eljobbet blev av olika anledningar.

Förutom det så känns det mesta i tråden igen, det är samma diskussion som uppstår ett par gånger per år på byggahusforumet, här hänger ju många elintresserade, förståeligt om många tycker det känns onödigt anlita en dyr elektriker för enklare eljobb som man i många fall kunde utfört bättre själv, men detta gäller väl egentligen de flesta hantverkaren, läser man på lite innan går det som regel också att få ett bra resultat.
Förstår inte att lön och timdebitering hela tiden blandas ihop ? Är ju två helt skilda saker.

R RoBo skrev:
Förstår inte att lön och timdebitering hela tiden blandas ihop ? Är ju två helt skilda saker.
Om elektrikern tar 900 plus moms och utför det jobb hen gör idag borde det finnas goda marginaler för en superlön om denne har god beläggning.

Kan man inte det är kostnaderna för höga.
Men håller med att när du tar texten ur sammanhanget så ser det lustigt ut, det var dock den jag citerade som jämförde vad man kan ta ut i reda pengar.

En civilingenjör bör ligga bra mycket högre i grundlön än en elektriker. Jobbar elektrikern på ackord kan snabbare arbete öka på lönen. Egenföretagare med låga omkostnader skulle kunna ta ut högre lön.

S Slugge skrev:
Om elektrikern tar 900 plus moms och utför det jobb hen gör idag borde det finnas goda marginaler för en superlön om denne har god beläggning.

Kan man inte det är kostnaderna för höga.
Men håller med att när du tar texten ur sammanhanget så ser det lustigt ut, det var dock den jag citerade som jämförde vad man kan ta ut i reda pengar.

En civilingenjör bör ligga bra mycket högre i grundlön än en elektriker. Jobbar elektrikern på ackord kan snabbare arbete öka på lönen. Egenföretagare med låga omkostnader skulle kunna ta ut högre lön.
En civilingenjör bör tjäna mer än elektriker för att......???
Är denne smartare, mer värd, bättre människa, snyggare eller vad?
Att lägga tid och pengar på en utbildning betyder väl inte per automatik att man ska tjäna bättre än någon "idiot" med gymnasiekompetens. Jävla pissig människosyn kan jag tycka.

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Mycket enkelt Nils, det handlar om tillgång och efterfrågan, det är ju bara att jämföra vad snittlönerna de facto ligger på, detta är inget som påverkas av din eller min människosyn.

Handlar väl egentligen om vilket resultat som levereras i slutändan och vad marknaden är villig att betala för dessa.

Därmed inte sagt att det alltid måste förhålla sig så men vill man ha svenskutbildade ingenjörer kommer de från start med ett studielån på kanske 350000 så det behövs en högre lön inom ett par år för att motivera alla år i skolan.

N Nils82 skrev:
En civilingenjör bör tjäna mer än elektriker för att......???
Är denne smartare, mer värd, bättre människa, snyggare eller vad?
Att lägga tid och pengar på en utbildning betyder väl inte per automatik att man ska tjäna bättre än någon "idiot" med gymnasiekompetens. Jävla pissig människosyn kan jag tycka.
Det är väl precis tvärtom...?

Det är inte synen på människan/individen som ligger till grund för det argumentet.
Det är ju kompetensen och graden av utbildning ett företag betalar för, där vägs knappast människovärde in i ekvationen.

S Slugge skrev:
Mycket enkelt Nils, det handlar om tillgång och efterfrågan, det är ju bara att jämföra vad snittlönerna de facto ligger på, detta är inget som påverkas av din eller min människosyn.

Handlar väl egentligen om vilket resultat som levereras i slutändan och vad marknaden är villig att betala för dessa.

Därmed inte sagt att det alltid måste förhålla sig så men vill man ha svenskutbildade ingenjörer kommer de från start med ett studielån på kanske 350000 så det behövs en högre lön inom ett par år för att motivera alla år i skolan.
Med tanke på att hantverkare tjänar så hutlöst bra så borde efterfrågan vara större på hantverkare än ingenjörer.
Det enda jag vet med säkerhet är att det råder stor brist på alla slags hantverkare iom högkonjukturen så att lönen är hög är väl inte så konstigt.......enlig dig.

jbr jbr skrev:
Det är väl precis tvärtom...?

Det är inte synen på människan/individen som ligger till grund för det argumentet.
Det är ju kompetensen och graden av utbildning ett företag betalar för, där vägs knappast människovärde in i ekvationen.
En elektriker går 3 år på gymnasie och behöver mellan tummen och pekfingret 4-6 år i yrket innan man uppnår full effektivitet.
Hur länge pluggar en civilare?

BirgitS
N Nils82 skrev:
En elektriker går 3 år på gymnasie och behöver mellan tummen och pekfingret 4-6 år i yrket innan man uppnår full effektivitet.
Hur länge pluggar en civilare?
En civilingenjör har en planerad studiegång på 5 år på teknisk högskola men många klarar inte av att hålla den höga studietakt det kräver utan de tar ytterligare ett halvår på sig och behöver sen definitivt flera år innan de kan arbeta självständigt.

Om alla ingenjörer skulle tänka till lite INNAN de valde sin verksamhetsbana så skulle de tagit en yrkeslinje istället, jobbat ett par-tre år och sedan dragit sig tillbaka på en söderhavsö med kappsäcken full med pengar. Är det så alltså?

BirgitS
S Snål-Jocke skrev:
Om alla ingenjörer skulle tänka till lite INNAN de valde sin verksamhetsbana så skulle de tagit en yrkeslinje istället, jobbat ett par-tre år och sedan dragit sig tillbaka på en söderhavsö med kappsäcken full med pengar. Är det så alltså?
Det är väl ingen som påstått att elektriker och andra hantverkare tjänar så mycket.
Sen är det väl som så att en viss människa passar bra för olika yrken, en del är praktiskt lagda och en del är teoretiskt lagda.

Äh, det var nog ett misslyckat försök från mig att vara rolig, men det funkade inte...

...eller jag menar, ni fattade inte ;) Trevlig Fredag :)

V
Samma gamla skåpmat!
Elektriker som tar 900:- +moms ......
Lön och debiterat timpris har inget med varandra att göra....
Betalt för att resa till kund, grossist....
Hen tjänar si han tjänar så....
Osv, osv....

Vad kostar en undersköterska/polis/mm inkl overhead kostnader?

Får skylla mig själv, jag har svårt låta bli att läsa dessa trådar blir dock lite enformigt.

• Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S Snål-Jocke skrev:
Äh, det var nog ett misslyckat försök från mig att vara rolig, men det funkade inte...

...eller jag menar, ni fattade inte ;) Trevlig Fredag :)
Okej, smileys är bra :)
Önskar dig detsamma!

• Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Du har så rätt, jag borde, nej skulle ha avslutat mitt inlägg med passande smiley.

Som en parentes till det kan jag tycka att smileysar ger ett mervärde till skriftspråket, tidigare har man ju aldrig kunnat meddela en sinnesstämning, ironi eller annan variant på det man faktiskt skrivit. Jag gillar smileysar när de används på rätt sätt. Först med dessa kan man i alla fall försöka efterlikna talat språk i text utan att med garanti få läsaren att se rött.

Jag skulle haft en smiley med i mitt inlägg..

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.