25 516 läst ·
164 svar
26k läst
164 svar
Fakturering från elektriker
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 256 inlägg
Vi är nog alla övertygade om att du förstår att vad vi vänder oss emot är att kunden skall behöva förstå att "Du får mitt listpris plus 10%" betyder: "Materialpåslaget är mellan 300% och 800% på priset du skulle kunnat betala själv på exv. elbutik.se för exakt samma vara".N Nils82 skrev:
Inte att det förekommer ett litet påslag på ett rimligt inköpspris för att täcka lagerhållning, hantering, returer osv. Exv. nu nämnda 10%.
Det förra är närmast ocker, och borde vara kriminellt, nej jag drar mig så långt som att säga att det är kriminellt, om någon bara skulle orka dra i det. Rekvisiten för bedrägeri är vad jag kan se uppfyllda.
Jag har redan nämt att jag inte förespråkare orimliga påslag på mtrl.lars_stefan_axelsson skrev:
Vi är nog alla övertygade om att du förstår att vad vi vänder oss emot är att kunden skall behöva förstå att "Du får mitt listpris plus 10%" betyder: "Materialpåslaget är mellan 300% och 800% på priset du skulle kunnat betala själv på exv. elbutik.se för exakt samma vara".
Inte att det förekommer ett litet påslag på ett rimligt inköpspris för att täcka lagerhållning, hantering, returer osv. Exv. nu nämnda 10%.
Det förra är närmast ocker, och borde vara kriminellt, nej jag drar mig så långt som att säga att det är kriminellt, om någon bara skulle orka dra i det. Rekvisiten för bedrägeri är vad jag kan se uppfyllda.
Likt förbaskat anser jag att det är hur enkelt som helst att som kund att vara mån om sina egna pengar genom att kolla upp vad jobbet kommer att kosta, material och övrigt inräknat. Snacka med människan som ska utföra jobbet, för guds skull!!
Det är ju trots allt kundens pengar det handlar om.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 256 inlägg
Med ett timpris på 900 + moms hamnar du i övre delen av vad de flesta högskoleutbildade (ofta civilare) IT-konsulterna tjänar, och något jag definitivt inte hade betalat för en elektriker eller röris. Runt 700 kr + moms för en senior systemutvecklare är normalt i våra trakter, och då är det ändå ont om folk, men kunderna betalar inte bättre.S smurfen72 skrev:Tror det är svårt för kunderna att acceptera ett timpris på tex 900 kr timmen för en rörmockare eller elektriker när en snikare jobbar för halva timpengen dom har i stort sett lika lång utbildning och kostnaderna bör vara ungefär likvärdiga. Man kan ju som i taxi branchen välja att ha många kunder som betalar dryga 300 kr eller några få som betalar 2000 kr och säkert tjäna lika mycket pengar men troligtvis mindre jobb med mindre kunder. Så länge inte kunderna kräver fast pris eller i alla fall frågar pris kommer inget ändras tror knappast firmorna ändrar frivilligt så dom tjänar mindre och nån typ av reglering lär dröja.
Hela lönesättningen bygger ju på att det finns någon sorts "rättvisa" också, att inte bara tillgång och efterfrågan styr. Yrken med låga utbildningskrav borde det finnas mer folk till, än de med högre utbildningskrav. Och således sätts lönerna efter tillgång och efterfrågan. Dvs en städare på ett sjukhus har lägre lön än en undersköterska som har lägre lön än en sköterska som har lägre lön än en läkare... om en gymnasieutbildad elektriker har högre lön än en högskoleutbildad civilingenjör så är något konstigt tycker jag. Högre kostnader kommer att leda till ännu mera hemmapul, speciellt av folk som är elingenjörer etc som har kunskapen om el, men som inte är medlemmar i elektrikernas skrå.
Det jag vill komma till är att folk kommer inte att vilja betala vad som helst för denna tjänst, vare sig för arbetet eller materialet. Då köper man hellre materialet själv, och skruvar upp det själv också.
/HLH
Nej, elektriker har inte högre lön än civilingenjörer, var får folk allt ifrån, bara vräker ur sig saker helt utan någon slags källor.. Vilken elfirma tar 900+ moms, ge gärna exempel, är det kanske akuta jourutryckningar som avses?
Sen finns det såklart olika typer av elektriker där vissa behöver väldigt dyra verktyg och instrument, men det är knappast en sån du anlitar för att spika kabel hemma.
Vi har sett exempel på absurda materialpåslag i forumet, så att det förekommer råder det ingen tvekan om, frågan är väl snarare i vilken omfattning,kan tänka mig folk inte är lika benägna att starta en tråd om hur billigt de tyckte eljobbet blev av olika anledningar.
Förutom det så känns det mesta i tråden igen, det är samma diskussion som uppstår ett par gånger per år på byggahusforumet, här hänger ju många elintresserade, förståeligt om många tycker det känns onödigt anlita en dyr elektriker för enklare eljobb som man i många fall kunde utfört bättre själv, men detta gäller väl egentligen de flesta hantverkaren, läser man på lite innan går det som regel också att få ett bra resultat.
Sen finns det såklart olika typer av elektriker där vissa behöver väldigt dyra verktyg och instrument, men det är knappast en sån du anlitar för att spika kabel hemma.
Vi har sett exempel på absurda materialpåslag i forumet, så att det förekommer råder det ingen tvekan om, frågan är väl snarare i vilken omfattning,kan tänka mig folk inte är lika benägna att starta en tråd om hur billigt de tyckte eljobbet blev av olika anledningar.
Förutom det så känns det mesta i tråden igen, det är samma diskussion som uppstår ett par gånger per år på byggahusforumet, här hänger ju många elintresserade, förståeligt om många tycker det känns onödigt anlita en dyr elektriker för enklare eljobb som man i många fall kunde utfört bättre själv, men detta gäller väl egentligen de flesta hantverkaren, läser man på lite innan går det som regel också att få ett bra resultat.
Ingen påstår att elektriker tar 900 kr timmen och mitt exempel var inkl moms eftersom jag är privatperson ingår moms.. Att påslaget skulle vara straffbart tror jag inte på hur många % tror ni butikerna har på små grejer. Att betala lika mycket för en bra rörmockare som en it konsult har inte jag några problem med.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 947 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 947 inlägg
Det var ingen som påstod det. Det som sades tidigare var (från någon som försvarar rejäla materialpåslag) att om dessa materialpåslag inte fanns så skulle timpriset behöva ligga på 909:- och det skulle inte folk vilja betala.S Slugge skrev:
Jag tror att det är fel av flera skäl.
1. Jag betalar hellre en högre timpenningen än ett materialpåslag, men framförallt vill jag kunna jämföra på något sätt.
2. Jag vet inte vad timpenningen ligger idag, men gissar 600 kr. Om jag räknar lågt att man bara fakturerar 6 timmar om dagen så innebär det att man tjänar 1800 kr på materialet, varje dag, för att det ska behöva bli ett timpris på 900:- för att kompensera. Tjänar man verkligen så mycket på materialet?
Om det var mig du menar så försvarar jag inte rejäla material påslag men förstår att dom har det just för att dom kan ha det. Jämför med en snikare med likvärdig utbildning som el eller vvs där ligger på slagen lågt och dom monterar gärna material dom inte köpt det gör inte el eller vvs av just den anledningen att dom endast tjänar på timpengen då.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Arbetar i en bransch väldigt nära elektriker och hade man haft samma påslag på förbrukningen och materialet som vissa elektriker tydligen har så ja... om man inte gjorde ngt brottsligt då så är det iallafall moraliskt förkastligt. Asiga elektriker förstör för alla hantverkare... och sedan det här med servicebilar och alla andra konstiga kostnader som det inte pratas om utan bara syns på fakturan... fan man blir ju galen.
Kan inte tänka mig att livet är så roligt heller när det ringer galna kunder hela tiden...
Kan inte tänka mig att livet är så roligt heller när det ringer galna kunder hela tiden...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 256 inlägg
Det spelar i sammanhanget mindre roll hur mycket påslag en butik har på en "liten grej". I det fallet så säger butiken: "Den kostar så här mycket". Vi har fri prissättning så det är OK.S smurfen72 skrev:
Men när elektrikern säger "Du får ta del av mina rabatter och jag tar bara listpris plus 10%", när listpriset är påhittat enkom för att ha en artificiellt hög siffra, och ingen är tänkt att betala detta listpris, så skulle man inför en domstol kunna hävda att rekvisiten för bedrägeri är uppfyllda. (Jag tror inte på ocker, eftersom det mest rör utlåning). Bedrägeri:
"Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år."
Hur är ovanstående inte vilseledande? Och hur är det inte avsett att ge gärningsmannen vinning?
Sedan så är jämförelsen med varan i affären heller inte rättvis, eftersom de också behöver täckning för personalens lön osv. för den summan.
Den dag jag behöver betala flera hundra kronor för varje timma jag spenderar i affären letandes efter varor, så kan du hoppa upp och sätta dig på att jag förväntar mig en rejäl rabatt på nuvarande priser!
För det första är det inte elektrikern som skapat list priset i så fall är det Ahlsell som vore brottsling. Och sen finns det kunder som betalar i stort sett listpris tänkte köpa radiatorer genom firman jag jobbade på för ett antal år sen och dom hade avtal med Ahlsell men dom handlade så pass lite där så rabatten var usel så för mig blev det bra mycket billigare på Rinkaby rör. Det kanske är så att alla får jätte mycket i rabatt på el grejer det har jag ingen koll på men tror knappast det är så för det finns ju många en mans firmor som handlar på Ahlell. De få gånger jag lejt elektriker och rörmockare har jag fått rabatt på list priset utan att fråga efter det på förhand men naturligtvis får jag inte del av hela rabatten firman ska ju också ha en del. Är det nån som betalar listpris + 10%
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Men om det finns enmansfirmor som handlar till Ahlsells listpris, så bör även gymnasiemattematiken räcka till för att de ska inse att de kan tjäna mer pengar på att handla materialet hos någon annan.S smurfen72 skrev:För det första är det inte elektrikern som skapat list priset i så fall är det Ahlsell som vore brottsling. Och sen finns det kunder som betalar i stort sett listpris tänkte köpa radiatorer genom firman jag jobbade på för ett antal år sen och dom hade avtal med Ahlsell men dom handlade så pass lite där så rabatten var usel så för mig blev det bra mycket billigare på Rinkaby rör. Det kanske är så att alla får jätte mycket i rabatt på el grejer det har jag ingen koll på men tror knappast det är så för det finns ju många en mans firmor som handlar på Ahlell. De få gånger jag lejt elektriker och rörmockare har jag fått rabatt på list priset utan att fråga efter det på förhand men naturligtvis får jag inte del av hela rabatten firman ska ju också ha en del. Är det nån som betalar listpris + 10%
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 256 inlägg
Precis. Den enda enmansfirma jag sett bokföringen för betalade samma 18:- på uttag som listpris var 200:- för som alla andra.richardtenggren skrev:
Det är ju klart att de gör så, annars så skulle elgrossisterna knappast finnas kvar.