25 516 läst ·
164 svar
26k läst
164 svar
Fakturering från elektriker
Sida 1 av 11
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hej!
Jag har haft en elektriker hemma för ett pyttelitet jobb. Han kom 6-7 minuter sent eftersom han inte hittat min adress.
Han var sedan här i 58 minuter. På fakturan finns det specat avgift för bilen och två timmars arbetskostnad.
Jag känner mig småaktig som ens tar upp det, men jag vill veta vad jag betalar för. Givetvis kan jag ringa firman, men frågar er här först.
I ett läge där man tar betalt för bilen och sedan per påbörjad timme - ingår det att jag då betalar när elektrikern inte hittar och letar efter min adress och/eller när han sedan kör från och till sin utgångspunkt, alltså firman? Alternativt städar sin bil efter utfört arbete osv?
Mvh
Jag har haft en elektriker hemma för ett pyttelitet jobb. Han kom 6-7 minuter sent eftersom han inte hittat min adress.
Han var sedan här i 58 minuter. På fakturan finns det specat avgift för bilen och två timmars arbetskostnad.
Jag känner mig småaktig som ens tar upp det, men jag vill veta vad jag betalar för. Givetvis kan jag ringa firman, men frågar er här först.
I ett läge där man tar betalt för bilen och sedan per påbörjad timme - ingår det att jag då betalar när elektrikern inte hittar och letar efter min adress och/eller när han sedan kör från och till sin utgångspunkt, alltså firman? Alternativt städar sin bil efter utfört arbete osv?
Mvh
Bästa svaret
Du betalar från att elektrikern börjar arbeta med ditt jobb.
Detta innefattar tid för inköp av material samt resan till dig. Sedan är det självklart tiden hos dig och sedan tiden tillbaka till firman samt tiden det tar att göra sig av med eventuellt skräp som tas med från kunden.
Vissa firmor debiterar bara på heltimma och även halvtimma.
Detta innefattar tid för inköp av material samt resan till dig. Sedan är det självklart tiden hos dig och sedan tiden tillbaka till firman samt tiden det tar att göra sig av med eventuellt skräp som tas med från kunden.
Medlem
· Blekinge
· 12 300 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 3 574 inlägg
Tycker det är ok, hade hantverkare inte fått fakturera för tid fram till kund eller tid för att hämta material så hade de helt slutat ta småjobb. Hade han fakturerat 58 minuter täcker det inte ens bilkostnaden, än mindre mat på bordet.
Det har de flesta firmor för övrigt redan gjort, privatkunder är knöliga, finns mycket jobb som u.e istället där kunderna är proffs.
Det har de flesta firmor för övrigt redan gjort, privatkunder är knöliga, finns mycket jobb som u.e istället där kunderna är proffs.
Hej, tack för svar! Japp, och det har jag inga problem med. Klart de ska få betalt för utfört jobb. Jag resonerade med mig själv på så vis att man antingen tar betalt för bilen ELLER kör allt på timmar.. men hade uppenbarligen felE epw skrev:Du betalar från att elektrikern börjar arbeta med ditt jobb.
Haha, jag har råkat ut för sådana också... att jag ens tog upp att han var sen var pga att om man räknar med hans irrande nere på gården så var han ju faktiskt här i över en timme.T Thomas_Blekinge skrev:
Ja det verkar vara en helt rimlig debitering.J Jodåsatteh skrev:Hej, tack för svar! Japp, och det har jag inga problem med. Klart de ska få betalt för utfört jobb. Jag resonerade med mig själv på så vis att man antingen tar betalt för bilen ELLER kör allt på timmar.. men hade uppenbarligen felDå är allt i sin ordning alltså?
Haha, jag har råkat ut för sådana också... att jag ens tog upp att han var sen var pga att om man räknar med hans irrande nere på gården så var han ju faktiskt här i över en timme.
Absolut. Hämta material är självklart att jag som kund ska betala för, inget tvivel om den saken. Just id etta fallet fanns dock inget sådant.I Martenw skrev:Tycker det är ok, hade hantverkare inte fått fakturera för tid fram till kund eller tid för att hämta material så hade de helt slutat ta småjobb. Hade han fakturerat 58 minuter täcker det inte ens bilkostnaden, än mindre mat på bordet.
Jag är glad att firman tog sig an detta pyttejobb, men jag skulle heller aldrig få för mig att vara så glad att jag gladeligen skulle betala en kryddad faktura.
Eeeeeh jag åker till jobbet varje dag utan lön.
På jobbet åker jag runt till behövande kunder och får betalt. Antar att du har betalt under hela din arbetsdag. Jag vill som alla ha betalt så länge arbetsgivaren styr min tid. Vid 17-tiden åker jag på nytt hem obetald.
På jobbet åker jag runt till behövande kunder och får betalt. Antar att du har betalt under hela din arbetsdag. Jag vill som alla ha betalt så länge arbetsgivaren styr min tid. Vid 17-tiden åker jag på nytt hem obetald.
Klart att hantverkaren ska ha betalt för att han åker till din adress,
Är han anställd så jobbar han förmodligen 07-16 - 1tim lunch. = 8timmar
Inte har han betalt för att köra till firman från hemmet på morgonen. Lika väl som han inte har betalt när han lämnar firman kl 16.
Är han anställd så jobbar han förmodligen 07-16 - 1tim lunch. = 8timmar
Inte har han betalt för att köra till firman från hemmet på morgonen. Lika väl som han inte har betalt när han lämnar firman kl 16.
Läser du igen så var det precis det som var frågan. Jag trodde att avgiften för bilen var själva framkörningskostnaden, men fick lära mig att så inte var fallet. Sluta tjura, alla har inte erfarenhet av att anlita hantverkare förstår du.E EyEr0n skrev:
En del hantverkare specificerar framkörningsavgift för sig. Då slipper man missförstånd.
En del hantverkare jag har anlitat har bjudit på framkörningen om de har kunnat jobba när det passar dem, dvs fylla ut mellan andra uppdrag.
En del hantverkare jag har anlitat har bjudit på framkörningen om de har kunnat jobba när det passar dem, dvs fylla ut mellan andra uppdrag.
Alla har inte jobb med en fast arbetsplats.Alltgår skrev:
Åker man direkt ifrån hemmet till kund så kan den resan mycket väl vara fakturerbar tid.