25 516 läst ·
164 svar
26k läst
164 svar
Fakturering från elektriker
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Du kan få köpa en KIA från min nettoprislista.N Nils82 skrev:Är kostnaden det enda en kund måste jämföra? Och vad är då det bästa vs det sämsta? Billigast eller dyrast?
Är det då så att det billigaste är det bästa, ur kunden synvinkel?
Lustigt, för i många andra situationer brukar ju det billigaste vara det sämsta.
Hur många köper en Kia för att det är de bästa å mest gedigna bilarna?
Den är även fulltankad med bensin för 14000:-. Jag beställer bara i hela kubik så KIA:s 55 liter tank är fylld, resten behöll jag själv.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 947 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 947 inlägg
Några anledningar:S smurfen72 skrev:
1. Man vet inte på förhand vilken kund som kommer betala utan att gnälla och vilken kund som kommer att gnälla.
2. Man vet inte vilket rykte man får, dvs hur gärna kunden anlitar en igen eller rekommenderar till andra (En kund kanske betalar fakturan utan att gnälla, men avråder alla de träffar köpa tjänster at vederbörande
3, Man behandlar andra som man vill bli behandlad själv (ärligt talat tror jag inte någon frågar om alla priser i alla lägen)
4. Branschen vinner på det i längden
5. Det kommer en dag då konjunkturen är sämre, då är det bättre att ha en nöjd kundstock
5. Allmänt civilhyfs att man inte medvetet blåser medmänniskor
Ett exempel på att det faktiskt kan vara lönsamt:
För många år sen fick vi en läcka vid toaletten, dagen före visning av lägenheten. Jag ringde en rörmokare eftersom det inte var läge att felsöka och fixa själv. Han var tydlig på telefon att arbetet kommer troligen bara ta 10 minuter, men att de fakturerade minimum 3 timmar, plus servicebil för X kronor.
Rörmokaren kom, var trevlig och fixade toaletten på 10 minuter.
Jag var nöjd och betalade utan problem fakturan och kunde både tänka mig att anlita firman igen och rekommendera vänner att anlita firman. Hade han däremot inte sagt något innan om servicebilen och 3 timmars debitering så hade jag blivit förbannad och aldrig anlitat de igen och varnat alla i omgivningen för lurendrejaren. Han kostade alltså på sig 1 minut att förklara innan (istället för betydligt fler minuter efter) och fick en trogen kund och bra reklam. Inte så dumt spenderad minut kanske?
Hur länge har vvs samt el haft grymt höga påslag utan att det ens varit på tal om reglering ?
Jag tror nog en firma som kan fakturera med höga påslag på materialet tjänar mera än en firma som är mån om kunderna och håller nere tex påslaget finns väl inget som tyder på att det ska bli ont om jobb inom tex vvs ?
Jag tror nog en firma som kan fakturera med höga påslag på materialet tjänar mera än en firma som är mån om kunderna och håller nere tex påslaget finns väl inget som tyder på att det ska bli ont om jobb inom tex vvs ?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 947 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 947 inlägg
Varför inte lägga det på timpenningen istället?S smurfen72 skrev:Hur länge har vvs samt el haft grymt höga påslag utan att det ens varit på tal om reglering ?
Alla elfirmor har heller inte vansinniga påslag och de verkar klara sig ändå.
Det är lite som taxibranschen. Jämförpriset för Taxi Stockholm, Taxi Kurir, Taxi 020 låg för några år sedan på dryga 300 kr. Andra bolag kunde ta ett jämförpris på 900 kronor eller 2000 kr och de tjänade också pengar och det fanns kunder så det räckte Samma kunde återkom väl inte till dem heller, men det spelade ingen roll. Till slut blev det en reglering.
Tror det är svårt för kunderna att acceptera ett timpris på tex 900 kr timmen för en rörmockare eller elektriker när en snikare jobbar för halva timpengen dom har i stort sett lika lång utbildning och kostnaderna bör vara ungefär likvärdiga. Man kan ju som i taxi branchen välja att ha många kunder som betalar dryga 300 kr eller några få som betalar 2000 kr och säkert tjäna lika mycket pengar men troligtvis mindre jobb med mindre kunder. Så länge inte kunderna kräver fast pris eller i alla fall frågar pris kommer inget ändras tror knappast firmorna ändrar frivilligt så dom tjänar mindre och nån typ av reglering lär dröja.
Och det löser man genom att medvetet inte informera kunden om den verkliga timkostnaden utan att ta ut en stor del av det man vill dra in på materialpåslag. Sen är man i många fall förvånad över att kunderna inte accepterar upplägget och känner sig lurade vilket i sig blir obegripligt.S smurfen72 skrev:
Dessutom finns det gott om firmor som verkar klara sig bra på både rimliga timpriser och materialpåslag men det förutsätter väl att man har nöjda och återkommande kunder och ett bra rykte. Det är väl inte konstigare att de som kör med stora materialpåslag eller för delen andra mer eller mindre konstruktiva påslag inte blir lika populära och får större andel missnöjda kunder och därmed får ännu svårare att dra runt sin verksamhet.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Du bör ju såklart ha en timpenning som gör att du har råd att driva ditt företag, ta ut en ok lön och gärna göra en vinst. Du ska inte vara beroende av materialförsäljning med löjliga påslag för att gå runt.S smurfen72 skrev:Tror det är svårt för kunderna att acceptera ett timpris på tex 900 kr timmen för en rörmockare eller elektriker när en snikare jobbar för halva timpengen dom har i stort sett lika lång utbildning och kostnaderna bör vara ungefär likvärdiga. Man kan ju som i taxi branchen välja att ha många kunder som betalar dryga 300 kr eller några få som betalar 2000 kr och säkert tjäna lika mycket pengar men troligtvis mindre jobb med mindre kunder. Så länge inte kunderna kräver fast pris eller i alla fall frågar pris kommer inget ändras tror knappast firmorna ändrar frivilligt så dom tjänar mindre och nån typ av reglering lär dröja.
Vilket upplägg man jobbar efter bestämmer väl företagaren, inte den som en kund. Kunden bestämmer däremot om man vill anlita till det pris som företagaren begär. Här borde man som kund vara medveten om att en elektriker debiterar annant än bara timpenning.Karl_Pedal skrev:
Observera att jag inte försvarar oskäliga påslag!
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Självfallet är det så. Oavsett vilket är det viktigt att man är tydlig att kommunicera det till kunden i offertfasen.N Nils82 skrev:Vilket upplägg man jobbar efter bestämmer väl företagaren, inte den som en kund. Kunden bestämmer däremot om man vill anlita till det pris som företagaren begär. Här borde man som kund vara medveten om att en elektriker debiterar annant än bara timpenning.
Observera att jag inte försvarar oskäliga påslag!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
Så du menar på fullaste allvar att en helt vanlig människa, som vill ha en lampa uppsatt, med tillhörande kabeldragning samt en brytare inte förstår att denne, förutom timpriset, också ska betala för lampa, kabel och brytare.P petersv skrev:
Nu tycker jag nog att vissa i tråden baske mig får ge sig alltså. Lite om sig å kring sig får man allt vara, eller hur
Skogsägare
· 23 334 inlägg
Skogsägare
· 23 334 inlägg
Om du tror att någon har anfört att en kund inte ska betala för det material denne direkt eller indirekt har beställt så missförstår du. Om du skriver så utan att egentligen tro det, så rör det sig om något annat – låt oss kalla det medveten misstolkning för att hålla god ton.
Olika åsikter kan man förstås ha även utan att missförstå varandra, exempelvis om vad som är ett skäligt påslag.
Olika åsikter kan man förstås ha även utan att missförstå varandra, exempelvis om vad som är ett skäligt påslag.