Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
N Nils82 skrev:
Man ska "idiotförklaras" då man som kund inte har något större intresse av vad en tjänst kostar, när man inte läser på och söker info innan ett arbete, eller inte förstår innebörden av att skapa en god relation till entreprenören innan något blir gjort.
Man kan ju vända på det och idiotförklara entrepenören som inte förstår innebörden av att skapa en god relation till kunden innan något blir gjort.
Eller så låter man bli att idiotförklara någon överhuvudtaget och framhåller istället det smarta med att både som kund och entrepenör försöka vara tydliga från början. Oftast går det utmärkt, men alltför ofta fungerar det tyvärr inte alls, men missnöjda parter som resultat.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
K
P petersv skrev:
En del hantverkare specificerar framkörningsavgift för sig. Då slipper man missförstånd.

En del hantverkare jag har anlitat har bjudit på framkörningen om de har kunnat jobba när det passar dem, dvs fylla ut mellan andra uppdrag.
När vi anlitade en elektriker som kom lite när det passade betalade vi en bil per 8 timmar här. Helt ok för mig

Fairlane Fairlane skrev:
Man kan ju vända på det och idiotförklara entrepenören som inte förstår innebörden av att skapa en god relation till kunden innan något blir gjort.
Eller så låter man bli att idiotförklara någon överhuvudtaget och framhåller istället det smarta med att både som kund och entrepenör försöka vara tydliga från början. Oftast går det utmärkt, men alltför ofta fungerar det tyvärr inte alls, men missnöjda parter som resultat.
Javisst kan man vända på det. Håller helt med.
Vänligen osbervera att idiotförklaras skrevs inom "....."
Kunde lika gärna använt ord som naiv, blåögd, godtrogen......ja, ni fattar.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Så man skall vänja sig att bli lurad då? Det är OK så länge som kunden inte har "läst på" ordentligt innan? Går det så går det?

Varken branschöverenskommelser eller lagen stöder ett sådant uppförande. Det är yrkesmannen som i ett privatkundsförhållande är skyldig att se till att kunden förstått. Om du inte gillar det så ta som sagt upp det med riksdagen, eftersom konsumenttjänstlagen måste ändras.

Det är er förbannande skyldighet att upplysa kunden innan arbetet påbörjas.

Detta är också rätt, riktigt och rimligt. Det är nämligen inte två jämnbördiga/jämstarka parter som ingår avtal. Hantverkaren har (eller skall iaf ha enligt lag) ett stort informationsövertag. Det är därför lagstiftaren har resonerat som de gjort. Kunden behöver extra skydd för att nå upp till samma nivå. (Och detta är som sagt bra för hantverkarna. Av nationalekonomiska skäl.)

Dessutom så är det som sagt inte det lättaste att ens den här informationen av hantverkare. Även om man fattat att man måste ställa en massa kryptiska frågor av typen "hur många procent påslag har ni på material jämfört med ert inköpspris, inte "hittepå"-priset som ni kallar listpris". osv.

Senaste gången så fick jag som sagt bara "goddag yxskaft"-svar när jag ens försökte. (Jag sket till slut i det och gjorde det själv istället).
Fastpris är ju en modell som funkar alldeles utmärkt om kunden vill ha exakt pris. Det kan väl ändå inte vara så svårt att begära det som kund.

N Nils82 skrev:
Fastpris är ju en modell som funkar alldeles utmärkt om kunden vill ha exakt pris. Det kan väl ändå inte vara så svårt att begära det som kund.
Nej, begära var inte svårt. Men svaret blev "Då måste jag räkna på det, jag återkommer". Utan att vederbörande naturligtvis återkom, ens efter påstötning.

Jag vet att det är andra som har exakt samma erfarenhet som jag.

Och jag är inte förvånad. De arbeten vi vill ha gjorda är ofta för små för att man skall vara intressant som kund. Så då är det lika självklart att vi gör dem själva.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
Hur många trådar finns det på det här forumet som handlar om alla dessa ohederliga hemska hantverkare som tar hutlöst betalt för precis allting? Alla dessa trådar är egentligen likadana ingenting nytt kommer egentligen fram, mer än att folk får spy galla över dessa hantverkare som tar betalt för allt dom gör. Att de har mage att ta betalt för bilen. Att de dessutom vill tjäna pengar på det det arbete det utför. Kan det bli värre? För vi andra arbetar ideellt där vi verkligen inte vill ha betalt för det arbete vi utför?
För inte vill vi väl tjäna pengar? Få betalt för det arbete vi utför? Gärna ha 6 veckors betald semester och fullt betalt vid sjukdom!

Varför är det så fullt att tjäna pengar som hantverkare?

(Släng inte in de hantverkare som inte arbetar eller gör urusla jobb och tar 10h för att skruva i en glödlampa. För det finns de vanliga arbetare som inte utför något vettigt arbete men ändå har mage att ta betalt av chefen)

Så om ni nu kommer fram till något nytt i den här tråden då lovar jag att slänga ut datorn genom fönstret och filma det samtidigt. verkligen något nytt
Ja tror att ett problem är att de finns så många på den vänstra sidan på politikskalan, där tycket går som så att alla andra ska betala, och inser inte att dessa skatter och hittepå avgifter osv som kommer med jämna mellanrum drabbar dem själva till slut. Dessutom vet ju alla att folk i blåbyxor täljer guld, för 500 spänn i timmen som står på fakturan går direkt ner i hantverkarens plånbok

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Grunden i kapitalism är frivillighet i avtal, där parterna kan fatta övervägda beslut. Som kund måste jag veta kostnaden för att kunna jämföra olika leverantörer. Det krävs också en omfattande reglering för att assymetrin i kunskap inte ska förhindra korrekta överväganden.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, begära var inte svårt. Men svaret blev "Då måste jag räkna på det, jag återkommer". Utan att vederbörande naturligtvis återkom, ens efter påstötning.

Jag vet att det är andra som har exakt samma erfarenhet som jag.

Och jag är inte förvånad. De arbeten vi vill ha gjorda är ofta för små för att man skall vara intressant som kund. Så då är det lika självklart att vi gör dem själva.
Verkar som om du hittade en "dålig" hantverkare som inte återkom. Då får man söka vidare tills man hittar någon som man funkar bra ihop med och skapar någon form av positiv relation med. Någon som dessutom ser värdet i att utföra småjobb och kan tänka sig att köra fastpris.
Det är ett förarbete kunden måste genomföra eftersom att hantverkaren inte åker runt och knackar dörr precis.
Jaa.......förutom irländarna då!

P petersv skrev:
Grunden i kapitalism är frivillighet i avtal, där parterna kan fatta övervägda beslut. Som kund måste jag veta kostnaden för att kunna jämföra olika leverantörer. Det krävs också en omfattande reglering för att assymetrin i kunskap inte ska förhindra korrekta överväganden.
Är kostnaden det enda en kund måste jämföra? Och vad är då det bästa vs det sämsta? Billigast eller dyrast?
Är det då så att det billigaste är det bästa, ur kunden synvinkel?

Lustigt, för i många andra situationer brukar ju det billigaste vara det sämsta.

Hur många köper en Kia för att det är de bästa å mest gedigna bilarna?

tommib
N Nils82 skrev:
Är kostnaden det enda en kund måste jämföra? Och vad är då det bästa vs det sämsta? Billigast eller dyrast?
Är det då så att det billigaste är det bästa, ur kunden synvinkel?

Lustigt, för i många andra situationer brukar ju det billigaste vara det sämsta.

Hur många köper en Kia för att det är de bästa å mest gedigna bilarna?
Nej, men det är en väldigt stor parameter. Speciellt när det kommer till el som i teorin är reglerat så att utförandet alltid blir rätt. Det kan inte bli fel när en elfirma med auktorisation och egenkontrollprogram gör jobbet :)

Skämt å sido så är priset viktigt och även om det inte är allenarådande så måste man väga det mot de andra parametrarna. Som jag skrivit så många gånger förut så är det den avsiktligt missvisande modellen som är irriterande.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det finns andra parametrar också givetvis, men priset är en. Jag vill få den kvalitet jag önskar till så lågt pris som möjligt.

Som kund vill jag helst ha något standardiserat att handla upp så jag inte behöver vara expert för att få så bra kvalitet till så lågt pris som möjligt.

Taxi är något vi kan jämföra med. Taxi är skyldiga att tydligt ange framkörningsavgift, milkostnad, timkostnad samt ett par standardiserade exempel. Innan dessa var det populärt bland oseriösa taxiförare att skörta upp resande.

Själv anlitar jag hantverkare med lågt påslag på material och lite högre timpenning. Det blir inget bråk om jag har något av materialet. Dessutom tjänar jag mer på om det går fortare för att jag har förberett ordentligt.

Men man kan ju ha inställningen att kunden får skylla sig själv om det går att blåsa kunden.

N Nils82 skrev:
...men lik förbaskat ser jag till att förstå vad saker egentligen kostar innan jag köper en vara eller tjänst.

Det måste väl ändå ligga i mitt intresse, inte sant?
Intressant att du försöker dra paralleller med telefonibranschen.
Den var ju ökänd för att sakna just tydlighet och transparans vad gäller villkor, avgifter och priser.
Där gick ju lagstiftaren in och tvingade fram avsevärda förbättringar för konsumenterna just för skydda dem från alla avarter som existerade.

Det är glädjande att du uppskattar att du kan ta reda på vad det kostar innan du köper dessa tjänster eller tecknar dessa avtal.

Tänk om det vore lika enkelt för oss som köper varor och tjänster inom el och vvs...

• Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Verkar som om du hittade en "dålig" hantverkare som inte återkom.
Nej, det var inte en. Det var väl fyra ungefär... Vid det laget så tröttnade jag.

Sedan så är naturligtvis en bra hantverkare guld värd. Jag har bla efter många om och men hittat snickare och plattsättare som är i toppskiktet på det mesta. (Och de är långtifrån billigast)

Om det nu bara var enkelt att hitta sådant folk, så vore jag, och många med mig, mycket gladare.

Vad gäller priset så är det naturligtvis en viktig parameter eftersom det är i stort sett den enda parameter som går att jämföra. Det är nämligen inte sant att man får vad man betalar för. Om det var så så skulle allt vara frid och fröjd. Nej, istället så är det så att man aldrig får mer än vad man betalar för. Ofta så får man dock mycket mindre.

Det är precis på samma sätt som i flygbranschen, där benutrymmet krymper och krymper. Eftersom kunden vid beställning inte blir lovad ett visst benutrymme, eller ens kan slå upp det, så kan man inte fatta beslut på den parametern, utan kvar bli bara det enda man kan jämföra, nämligen priset.

Akerlof fick fö "Nobelpris" i ekonomi för sin observation att i sådana här situationer, där säljaren vet mycket mer om varans kvalitet än köparen, så leder detta till lägre priser, och en marknad där hög kvalitet konkurreras ut, inte tvärtom som man kanske kunde tro.

Så det ligger faktiskt i branschens intresse att städa undran ordentligt, s.a. program som "fuskbyggarna" skulle bli svåra att göra (pga brist på fall att ta upp). Men nu är de inte det, vilket är talande.

• Gilla
jbr och 4 till
  • Laddar…
Varför ska en firma hålla på och krångla med att tala om vad det kommer kosta när det finns andra jobb hos personer som betalar utan att fråga och kanske inte bryr sig eller inte vill gnälla om dom får betala lite överpris på grejerna?

S smurfen72 skrev:
Varför ska en firma hålla på och krångla med att tala om vad det kommer kosta när det finns andra jobb hos personer som betalar utan att fråga och kanske inte bryr sig eller inte vill gnälla om dom får betala lite överpris på grejerna?
För att det leder till en rutten bransch. En med lägre inkomster än en väl fungerande bransch. Och en som förr eller senare kommer att regleras. (Jmf. andra branscher som misskött sig).¨

Och det leder dessutom till kunder som känner sig besvikna och lurade och som drar sig för att beställa mera jobb. Men kunder som inte känner sig lurade de har större sannolikhet att bli trogna kunder. Och trogna kunder är bra att ha när konjunkturen går ner.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.