25 516 läst ·
164 svar
26k läst
164 svar
Fakturering från elektriker
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
Bara för att åtrerföra frågan till det TS faktiskt frågade om: en hantverkare var 58 minuter hos hen och fakturerade två timmar plus servicebil, var det rimligt? Att då börja fabulera om situationer där kunder i ospecificerade fall fått fakturor på flera gånger uppskattad arbetskostnad är i mitt tycke direkt vilseledande i frågan.
För egen del tycker jag att situationen verkar högst normal och rimligt fakturerad.
För egen del tycker jag att situationen verkar högst normal och rimligt fakturerad.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 947 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 947 inlägg
Jag håller med om att det är en rimlig faktura, men även denna faktura visar på att man är dåliga på att förklara kostnaderna innan. Man kan redan från början vara tydlig med att det tillkommer kostnad för bil och restid.Nötegårdsgubben skrev:
Bara för att åtrerföra frågan till det TS faktiskt frågade om: en hantverkare var 58 minuter hos hen och fakturerade två timmar plus servicebil, var det rimligt? Att då börja fabulera om situationer där kunder i ospecificerade fall fått fakturor på flera gånger uppskattad arbetskostnad är i mitt tycke direkt vilseledande i frågan.
I tråden har också lars_stefan_axelsson visat på att ett exempel där han trots flera frågor bara fick reda på timpriset. Ja mitt exempel med 5000 kr är såklart ett fiktivt exempel, men jag tror att de flesta som hängt här ett tag har sett sådana varianter:Återigen, för att förtydliga, jag är synnerligen nöjd med den elfirma jag har anlitat och jag har med glädje rekommenderat den till andra.
Skogsägare
· 23 334 inlägg
Visst är vi många som sett sådana exempel, men det var ju inte aktuellt här.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 947 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 947 inlägg
Helt rätt.Nötegårdsgubben skrev:
Det var ett svar på "Men om det är så hemskt med att inte veta vad det kostar, be om ett fast pris alternativt en uppskattning och du vill köra löpande? Men det blir dyrare om det är en duktig hantverkare."
Kanske menade skribenten att fast pris skulle vara dyrare och inte att det skulle bli dyrare att få reda på tillkommande kostnader på förhand?!
Jag menade att med fast pris så läggs en den av priset som en "försäkran" för oförutsedda kostnder vilket inte görs på löpande jobb.Fairlane skrev:
Visst finns det pajasar som fakturerar som prins john (vilket det postas mycket om här eftersom det är ett konsumentforum) men som jag upplever det är det mycket mer saltat i städerna(jämfört med landsbygden) för där är man inte beroende av sitt rykte på samma sätt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 947 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 947 inlägg
Jag anade det senare. Då är vi helt eniga.K kanonkula skrev:Jag menade att med fast pris så läggs en den av priset som en "försäkran" för oförutsedda kostnder vilket inte görs på löpande jobb.
Visst finns det pajasar som fakturerar som prins john (vilket det postas mycket om här eftersom det är ett konsumentforum) men som jag upplever det är det mycket mer saltat i städerna(jämfört med landsbygden) för där är man inte beroende av sitt rykte på samma sätt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 256 inlägg
För det första så var jag tydlig med att det handlade om längre arbeten. Pss som det gör inom bla konsultbranschen.K kanonkula skrev:Din konsult jobbar på ett ställe, det är sällan jag är på samma ställe 2 dagar i rad, om ens endast ett ställe per dag men jag antar du vill hålla en parkering till mig?☺
Men om det är så hemskt med att inte veta vad det kostar, be om ett fast pris alternativt en uppskattning och du vill köra löpande? Men det blir dyrare om det är en duktig hantverkare.
Och för det andra så är det som sagt förvånansvärt svårt att få en vettig prisuppskattning med iaf alla delar specificerade (dvs vad man kommer ta betalt för) innan arbetet påbörjas.
Hade alla fått det, så hade vi inte haft alla trådar här med förvånade/upprörda kunder.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 256 inlägg
Jo, det är det nog här. Annars så skulle TS näppeligen ställt sig undrande till sin tvåtimmarsdebitering för ett "entimmasjobb". Elektrikern/firman har tydligen även här missat att förklara sin debiteringsmodell innan man påbörjade arbetet.Nötegårdsgubben skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 256 inlägg
Det där är ju inte ens ett allvarligt menat inlägg i debatten.N Nils82 skrev:
Jag svarade på påpekandet att konsult och elektrikerrollerna tydligen var olika eftersom kunden i konsultfallet stod för kontorsstol, osv. som man lämnade kvar på arbetet efter arbetstidens slut. Men det kunde man inte som elektriker, utan man var tvungen att debitera framkörningsavgift varenda dag, eftersom man var tvungen att ha verktygen med sig.
Då är det inte orimligt att påpeka att elektrikern gärna får lämna både bil och verktyg på sin arbetsplats också vid längre arbeten. Han behöver inte släpa tillbaka dem till firman varje dag.
(Och jag lät fö elektriker sova hos mig, äta min mat och använda min telefon när det begav sig. Det är så man gör med släktingar som kommer hem och hjälper till...)
Redigerat:
Det är väl normalt att elektriker åker egen bil till större jobb som tex inom industrin inte har varje elektriker egen firmabil. Där har dom jobb 8 tim per dag den som garanterar det kan säkert komma i från lite bilkostnader.
Nää, visst finns viss ironi i inlägget. Å andra sidan vet jag inte om "konsult hit å konsult dit" är så relevant eller seriöst heller.lars_stefan_axelsson skrev:
Det där är ju inte ens ett allvarligt menat inlägg i debatten.
Jag svarade på påpekandet att konsult och elektrikerrollerna tydligen var olika eftersom kunden i konsultfallet stod för kontorsstol, osv. som man lämnade kvar på arbetet efter arbetstidens slut. Men det kunde man inte som elektriker, utan man var tvungen att debitera framkörningsavgift varenda dag, eftersom man var tvungen att ha verktygen med sig.
Då är det inte orimligt att påpeka att elektrikern gärna får lämna både bil och verktyg på sin arbetsplats också vid längre arbeten. Han behöver inte släpa tillbaka dem till firman varje dag.
(Och jag lät fö elektriker sova hos mig, äta min mat och använda min telefon när det begav sig. Det är så man gör med släktingar som kommer hem och hjälper till...)
Har du jobb åt en hantverkare under flera veckor är det inte alls konstigt att denna etablerar sig hos dig och därefter åker med egen bil till och från hemmet. Men då kan man få räkna med manskapsbod, förrådscontainer och verktygscontainer istället för bilkostnad.
Sug på den, herr kosult.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 256 inlägg
Jag behöver inte "suga" på den. För jag är inte konsult, och har aldrig varit.N Nils82 skrev:Nää, visst finns viss ironi i inlägget. Å andra sidan vet jag inte om "konsult hit å konsult dit" är så relevant eller seriöst heller.
Har du jobb åt en hantverkare under flera veckor är det inte alls konstigt att denna etablerar sig hos dig och därefter åker med egen bil till och från hemmet. Men då kan man få räkna med manskapsbod, förrådscontainer och verktygscontainer istället för bilkostnad.
Sug på den, herr kosult.
Men en allvarligt menad fråga. Varför måste ni som står på hantverkarsidan ha en så otrevlig ton i debatten? Varför skall man alltid idiotförklaras för att man påpekar att era debiteringsmodeller inte är så självklara att alla måste förstå dem rakt av utan ytterligare förklaring? Särskilt som man påpekar att det finns gott om andra debiteringsmodeller i andra branscher, som verkar fungera lika bra de med.
Man ska "idiotförklaras" då man som kund inte har något större intresse av vad en tjänst kostar, när man inte läser på och söker info innan ett arbete, eller inte förstår innebörden av att skapa en god relation till entreprenören innan något blir gjort.lars_stefan_axelsson skrev:
Jag behöver inte "suga" på den. För jag är inte konsult, och har aldrig varit.
Men en allvarligt menad fråga. Varför måste ni som står på hantverkarsidan ha en så otrevlig ton i debatten? Varför skall man alltid idiotförklaras för att man påpekar att era debiteringsmodeller inte är så självklara att alla måste förstå dem rakt av utan ytterligare förklaring? Särskilt som man påpekar att det finns gott om andra debiteringsmodeller i andra branscher, som verkar fungera lika bra de med.
Om jag skulle påstå att min mobiltelefon är gratis och att jag bara betalar för ett abbonemang så skulle nog jag bli idiotförklarad. Jag är helt dum i huvudet när det gäller telefoni och data men lik förbaskat ser jag till att förstå vad saker egentligen kostar innan jag köper en vara eller tjänst.
Det måste väl ändå ligga i mitt intresse, inte sant?
Skogsägare
· 23 334 inlägg
Hantverkaren (och telefonförsäljaren) har ett utökat ansvar för att motparten förstår avtalet om motparten är en konsument. Så även om något ligger i ditt intresse att göra kan det också ligga i motpartens uppgift att göra detsamma.
Sen tycker jag personligen att det är rimligt att någon som är innanför min dörr i 58 minuter kan anses ha arbetat i två timmar och att en servicebil med verktyg och förbrukningsmaterial också kan kosta en slant på ett sånt jobb, men det är långt ifrån detsamma som att det är rimligt att idiotförklara kunden – oavsett om det var en ärlig undran om det var skäligt (såsom jag uppfattade TS) eller en mer självtjänande fråga.
Sen tycker jag personligen att det är rimligt att någon som är innanför min dörr i 58 minuter kan anses ha arbetat i två timmar och att en servicebil med verktyg och förbrukningsmaterial också kan kosta en slant på ett sånt jobb, men det är långt ifrån detsamma som att det är rimligt att idiotförklara kunden – oavsett om det var en ärlig undran om det var skäligt (såsom jag uppfattade TS) eller en mer självtjänande fråga.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 256 inlägg
Så man skall vänja sig att bli lurad då? Det är OK så länge som kunden inte har "läst på" ordentligt innan? Går det så går det?N Nils82 skrev:Man ska "idiotförklaras" då man som kund inte har något större intresse av vad en tjänst kostar, när man inte läser på och söker info innan ett arbete, eller inte förstår innebörden av att skapa en god relation till entreprenören innan något blir gjort.
...
Det måste väl ändå ligga i mitt intresse, inte sant?
Varken branschöverenskommelser eller lagen stöder ett sådant uppförande. Det är yrkesmannen som i ett privatkundsförhållande är skyldig att se till att kunden förstått. Om du inte gillar det så ta som sagt upp det med riksdagen, eftersom konsumenttjänstlagen måste ändras.
Det är er förbannande skyldighet att upplysa kunden innan arbetet påbörjas.
Detta är också rätt, riktigt och rimligt. Det är nämligen inte två jämnbördiga/jämstarka parter som ingår avtal. Hantverkaren har (eller skall iaf ha enligt lag) ett stort informationsövertag. Det är därför lagstiftaren har resonerat som de gjort. Kunden behöver extra skydd för att nå upp till samma nivå. (Och detta är som sagt bra för hantverkarna. Av nationalekonomiska skäl.)
Dessutom så är det som sagt inte det lättaste att ens få den här informationen av hantverkare. Även om man fattat att man måste ställa en massa kryptiska frågor av typen "hur många procent påslag har ni på material jämfört med ert inköpspris, inte "hittepå"-priset som ni kallar listpris". osv.
Senaste gången så fick jag som sagt bara "goddag yxskaft"-svar när jag ens försökte. (Jag sket till slut i det och gjorde det själv istället).