25 516 läst ·
164 svar
26k läst
164 svar
Fakturering från elektriker
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Överlag tycker jag att många hantverkare kan bli bättre på att berätta allt det där som står mellan raderna när man frågar om de kan utföra ett jobb. "Ja, vi kan göra det här lilla jobbet men vi har en minimidebitering på X timmar och det tillkommer kostnad för servicebil och resa kontoret t/r". Om de har en minimidebitering på t.ex. 3h kan man ju se till att de får jobba 3h och fakturera 3 istället för att jobba 1h och debitera 3.
Nej. Arbetsgivaren är inte din kund.Alltgår skrev:
Ok, jag borde utvecklat lite, jag håller nog principiellt med er. Och i så fall bör jag av samma skäl som anställd få betalt för min restid till jobbet. Arbetsgivaren är min "kund" som jag säljer x antal timmar av min fritid till varje vecka. Så klart vill jag få betalt för all tid jag upplåter till uppdraget, den tid som styrs av arbetsgivare/kund eller hur man vill uttrycka det.
Du får inte betalt för att åka till jobbet och det får inte elektrikern heller.
(Litet företag som utgår från hemmet kanske). För en halvstor eller stor firma ska den anställde först ta sig från hemmet till firman. Stämpla in, planera dagens jobb och sedan dra iväg i arbetsbilen. Resan mellan hemmet och firman är jämförbart med din restid varje dag. Den tid som sedan läggs på att resa mellan firman och kunder ska ju givetvis räknas som arbetstid.
Hur skulle du själv gjort om din arbetsgivare skulle ge dig i uppdrag att besöka en eller flera kunder under arbetsdagen? Skulle du ha stämplat ut när du lämnade kontoret och sedan stämplat in igen när du kommer fram till kunden?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 256 inlägg
Det beror som sagt på. Vid längre uppdrag i konsultbranschen där man sitter hos kund så är det kutym att man inte får/tar betalt för restiden till kunden. Detta om restiden förstås är rimlig (i samma stad). Vid kortare uppdrag så debiterar man naturligtvis (ofta) restider.S Stuff skrev:
Man kan naturligtvis tänka sig samma sak för elfirma vid ett längre uppdrag. Om jag skall ha en elektriker gående hos mig i en/flera vecka/or heltid så tycker jag gott han kan ta sig till arbetsplatsen, dvs mitt hem, istf. att ta sig en sväng om kontoret först. Särskilt om han inte tar sig en sväng om kontoret först, utan bara tar betalt för det... Förutsatt förstås att restiden är rimlig. Om det är en annan stad, så låt gå.
När jag läser denna tråd så är jag sååå glad att jag inte har privatpersoner som kunder inget ska kosta mer än på Bauhaus och resor ska ingå på fritiden. Vi tar genomsnitt 10% på materialpåslsg på våra nettopriser (hutlöst) eller hur. Generation gratis som hänger här?Nötegårdsgubben skrev:
Trams. Alla tjänsteföretag säljer främst sin tid, så det finns ett mycket starkt samband mellan löner och debitering, såväl för hantverkare som datakonsulter och advokater. Enkla modeller är därtill ofta bättre än komplicerade och i slutänden finns bara två möjliga utvägar för hur kostnader hanteras: kunden betalar eller företaget konkar.
Nu ska det bli intressant vad generation gratis svarar
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Men om din firma verkligen debiterar 10% hanteringskostnad på det verkliga nettopriset. Då är det nog ingen som har några negativa synpunkter.
Men om firman har en priskonstruktion där man hävdar att ex. nettopriset på 1m Fk 1,5 kvmm är 12 kr (och sedan använder 1000m FK ). Då börjar vi närma oss det som dessa oändiga trådar om el o vvs branschens påslag handlar om.
Och jag vet att vissa VVS firmor är sina egna grossister. Dvs. de har ett eget inköpsbolag som handlar hos VVS grossisten med 50 - 90 % rabatt, och sedan säljer vidare till sin egen montörsfirma för grossistens listpris. Varvid montörsfirman kallar det nettopris...
Men om firman har en priskonstruktion där man hävdar att ex. nettopriset på 1m Fk 1,5 kvmm är 12 kr (och sedan använder 1000m FK ). Då börjar vi närma oss det som dessa oändiga trådar om el o vvs branschens påslag handlar om.
Och jag vet att vissa VVS firmor är sina egna grossister. Dvs. de har ett eget inköpsbolag som handlar hos VVS grossisten med 50 - 90 % rabatt, och sedan säljer vidare till sin egen montörsfirma för grossistens listpris. Varvid montörsfirman kallar det nettopris...
Om inte något annat har sagts så bör det inte kosta så mycket mer än på Bauhaus, nej. Om du har läst de många trådarna i detta ämne så finner du att den gemensamma nämnaren inte egentligen är de absurda påslagen utan det faktum att det inte nämndes innan (oftast). Om man som konsument ser att uttag och brytare kostar runt 50-100 kr i de flesta större butiker förväntar man sig inte att de ska kosta 300 kr från elektrikern. Det är helt enkelt en rakt igenom ohederlig debiteringsmodell som skaver. Om elfirmorna skulle vara tydliga med vad saker kostar, t.ex. genom att lägga ut en prislista på de vanligaste sakerna på sin hemsida, så skulle man som konsument kunna göra en vettig prisjämförelse. Du vet, sådär som man gör med allt annat nuförtiden via prisjakt.En som tror vet inte allt skrev:
När jag läser denna tråd så är jag sååå glad att jag inte har privatpersoner som kunder inget ska kosta mer än på Bauhaus och resor ska ingå på fritiden. Vi tar genomsnitt 10% på materialpåslsg på våra nettopriser (hutlöst) eller hur. Generation gratis som hänger här?
Nu ska det bli intressant vad generation gratis svarar
Sen är det också annat, som att ta ett påslag för materielen men samtidigt ta betalt för tiden det tar att handla den. Det är bl.a. den hanteringen som ska täckas av påslaget. Handlar du på min tid förväntar jag mig inte att betala några påslag alls på styckvisa artiklar.
Resor är samma sak som materielpåslagen. Säg innan att det kommer debiteras kostnad för resor och bil. Annars går det inte att göra rimliga jämförelser. Inte heller detta är svårt, det kan med fördel stå på hemsidan (ni har väl en?).
Att begära in offerter på allt är hopplöst, det är inga hantverkare som svarar, eller så drar de till med en rövare. Enda sättet är egentligen att få kontakt med någon som man vet är pålitlig, via vänner/bekanta.
Tur att el är så enkelt att göra själv, det behöver man i alla fall inte ta in någon extern för.
Men välkommen till forumet!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 256 inlägg
Nej, det är klart ni inte tar mer om ni har professionella kunder, med inköpskompetens (och en inköpsorganisation). De vet ju nämligen vad saker skall kosta och accepterar inga "hittepå"-priser. (Som underleverantör till större företag så måste man tom öppna sin bokföring så att inköparna kan se vad man faktiskt betalat. Vägrar man så blir det ingen affär).En som tror vet inte allt skrev:
Men det är tyvärr inte kutym på privatmarknaden, där ohemula materialpåslag inom framförallt el och VVS fortfarande är mycket vanliga.
Och där "nickle-and-diming" i form av extrakostnader av alla de slag också är vanligt förekommande.
Det är väldigt få som klagar på vad det kostar, utan det är att man inte kan få en vettig överblick över vad som kommer att kosta i förväg som gör en så fly förbannad som kund.
Som konsult tillhandahåller väl kunderna bl.a en arbetsplats(skrivbord,stol etc) och ibland(kommunen) även programmen som behövs för att kunna utföra arbetet.lars_stefan_axelsson skrev:
Det beror som sagt på. Vid längre uppdrag i konsultbranschen där man sitter hos kund så är det kutym att man inte får/tar betalt för restiden till kunden. Detta om restiden förstås är rimlig (i samma stad). Vid kortare uppdrag så debiterar man naturligtvis (ofta) restider.
Man kan naturligtvis tänka sig samma sak för elfirma vid ett längre uppdrag. Om jag skall ha en elektriker gående hos mig i en/flera vecka/or heltid så tycker jag gott han kan ta sig till arbetsplatsen, dvs mitt hem, istf. att ta sig en sväng om kontoret först. Särskilt om han inte tar sig en sväng om kontoret först, utan bara tar betalt för det... Förutsatt förstås att restiden är rimlig. Om det är en annan stad, så låt gå.
innebär det att du vill att kunden ska står med verktyg likvärdiga de jag har i bilen bara för att slippa framkörningsavgiften?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 947 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 947 inlägg
Egentligen borde man väl kunna ta det skriftligt (i mail) och sen bara välja att betala den delen av fakturan om man vill hårddra det?lars_stefan_axelsson skrev:
Min egen erfarenhet av just elektriker en gång var rena "godag yxskaft" sagan. Där jag frågade vad det kostade, fick svaret att "vi tar x i timman", jag kontrade med att det var ju bra att få veta men jag ville veta ungefär vad den totala kostnaden skulle bli (mellan tummen och pekfingret) och vad som debiterades förutom timpengen. Fick till svar att "vi tar x i timman".
Normalt orkar man dock inte med den firman och hittar en annan. Jag är glad att jag har hittat en bra elfirma som inte strular och jag hoppas och tror att de får verksamheten att gå runt eftersom de funnits många år. Jag hoppas också de får en bra lön, så att nu ingen tror att jag inte tycker att en hantverkare inte ska få tjäna pengar.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 256 inlägg
Det beror på vilken slags konsult. Men nu var det ju inte specifikt avgifter för verktyg och transport av dessa jag kommenterade utan att arbetstiden för att transportera dessa grejjor varje dag debiterades. Konsulten släpar samma "verktyg" varje dag i så fall, men får inte betalt för den tiden.K kanonkula skrev:
Och samma sak med bilen. Om det sparar så mycket pengar att det måste debiteras separat (för det är en så stor post) så får bilen med dina verktyg gärna stå parkerad hos mig över natten vid längre uppdrag. Det är inga problem, jag har plats... (Detta då analogt med skrivbordet, stolen, programvaran osv. som får stå kvar hos kunden).
Detta bara som svar på frågan om debiterad restid. Personligen så har jag inget jätteproblem med det, eller om bilen kostar extra eller inte, bara man får reda på det innan arbetet börjar, eller ens beställs. Jag, och alla andra kunder vill slippa den inställningen som är så vanligt förekommande bland hantverkare: "Ja, men det förstår du väl att jag måste ha betalt för X. Jag kan väl inte jobba gratis heller!!!"
Nej. Det förstår vi för det mesta inte. Hur skulle vi kunna det? Vi är inte i den branschen, och alla branscher gör på olika sätt.
Så se bara till att tala om det, och allt annat, från början, så skall ni se att ni aldrig får några problem med kunder som känner sig lurade när fakturan kommer.
Han måste ju hämta bilen på firman. Får han använda den hem blir det förmånsbeskattning för bilen.lars_stefan_axelsson skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 256 inlägg
Din konsult jobbar på ett ställe, det är sällan jag är på samma ställe 2 dagar i rad, om ens endast ett ställe per dag men jag antar du vill hålla en parkering till mig?☺lars_stefan_axelsson skrev:
Det beror på vilken slags konsult. Men nu var det ju inte specifikt avgifter för verktyg och transport av dessa jag kommenterade utan att arbetstiden för att transportera dessa grejjor varje dag debiterades. Konsulten släpar samma "verktyg" varje dag i så fall, men får inte betalt för den tiden.
Och samma sak med bilen. Om det sparar så mycket pengar att det måste debiteras separat (för det är en så stor post) så får bilen med dina verktyg gärna stå parkerad hos mig över natten vid längre uppdrag. Det är inga problem, jag har plats... (Detta då analogt med skrivbordet, stolen, programvaran osv. som får stå kvar hos kunden).
Detta bara som svar på frågan om debiterad restid. Personligen så har jag inget jätteproblem med det, eller om bilen kostar extra eller inte, bara man får reda på det innan arbetet börjar, eller ens beställs. Jag, och alla andra kunder vill slippa den inställningen som är så vanligt förekommande bland hantverkare: "Ja, men det förstår du väl att jag måste ha betalt för X. Jag kan väl inte jobba gratis heller!!!"
Nej. Det förstår vi för det mesta inte. Hur skulle vi kunna det? Vi är inte i den branschen, och alla branscher gör på olika sätt.
Så se bara till att tala om det, och allt annat, från början, så skall ni se att ni aldrig får några problem med kunder som känner sig lurade när fakturan kommer.
Men om det är så hemskt med att inte veta vad det kostar, be om ett fast pris alternativt en uppskattning och du vill köra löpande? Men det blir dyrare om det är en duktig hantverkare.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 947 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 947 inlägg
Att fast pris blir dyrare tror jag de flesta håller med om.K kanonkula skrev:Din konsult jobbar på ett ställe, det är sällan jag är på samma ställe 2 dagar i rad, om ens endast ett ställe per dag men jag antar du vill hålla en parkering till mig?☺
Men om det är så hemskt med att inte veta vad det kostar, be om ett fast pris alternativt en uppskattning och du vill köra löpande? Men det blir dyrare om det är en duktig hantverkare.
Problemet är att om man frågar efter pris så får man höra 600:-/h och det tar kanske 2 timmar, plus material. Man tänker då ok, cirka 1200:- plus 500:- om man har koll på materialkostnad. Kommer räkningen på 2000:- så är man nöjd. Tyvärr får ju vissa en räkning på 5000 kr istället. 2 timmar på plats, 1 timme att handla, 1 timme restid, 1 timme fakturering eller liknande, material 2500- och bilersättning 500:-