Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Lönen har inte med kunddebitering att göra mer än att företaget måste få det att gå ihop. I vissa brancher är det normalt att debitera aktiv tid hos kunden endast, i andra att även debitera tid fram till kund. I de flesta fall tror jag den anställde har samma lön.

Så länge den som säljer tjänsten är tydlig med vilken modell som används tycker jag det är ok. Även om en bransch har en standardmodell så bör man vara tydlig då många inte anlitar hantverkare så ofta.

• Gilla
Nalleboda och 3 till
  • Laddar…
S
Alltgår Alltgår skrev:
Eeeeh alltså jag åker till jobbet varje dag men inte fan får jag lön för den tiden jag transporterar mig dit, utan först när jag är igång och jobbar kl 8.
Så sjukt trött på detta värdelösa argument nu. Hantverkare får INTE betalt för resan till jobbet, de får betalt för resor inom jobbet. Systemet du vill ha är att elektriker ska ha sämre betalt ju fler kunder de har på en dag, för ju fler kunder = mer restid och enligt dig ska man jobba gratis på restiden.

• Gilla
RoBo och 3 till
  • Laddar…
Ok, jag borde utvecklat lite, jag håller nog principiellt med er. Och i så fall bör jag av samma skäl som anställd få betalt för min restid till jobbet. Arbetsgivaren är min "kund" som jag säljer x antal timmar av min fritid till varje vecka. Så klart vill jag få betalt för all tid jag upplåter till uppdraget, den tid som styrs av arbetsgivare/kund eller hur man vill uttrycka det.

O
S SueCia skrev:
Så sjukt trött på detta värdelösa argument nu. Hantverkare får INTE betalt för resan till jobbet, de får betalt för resor inom jobbet. Systemet du vill ha är att elektriker ska ha sämre betalt ju fler kunder de har på en dag, för ju fler kunder = mer restid och enligt dig ska man jobba gratis på restiden.
Jag tycker du skall läsa vad petersv skrev ett par gånger till. Självklart skall elektrikern ha betalt för alla resor hen gör i jobbet. Det kallas lön och betalas av arbetsgivaren. Lön betalas inte av kunden. Kunden betalar för en tjänst. Det är något helt annat och precis som petersv skriver så har lön ingenting med kunddebitering att göra. Problemet som jag ser det är att många hantverkare har högst bristfälliga kunskaper i grundläggande företagsekonomi och krasst sett inte har någon ekonomisk planering. Istället blir det en direkt koppling mellan intäkter och utgifter och med ett sådant naivt tänkande hamnar många intern utgifter direkt på slutkundens faktura.

• Gilla
TreeView och 4 till
  • Laddar…
Tja, det är ju en fråga om hur icke kundnyttiga utgifter ska fördelas. Läggs framkörningstiden på timpengen så subventionerar stora jobb de små. Om den debiteras rakt av som arbetad tid finns inget incitament för effektivare planering från hantverkaren.

Taxi har valt en modell med fast schablon för framkörningstiden. En del (många?) hantverkare har en schablonavgift baserat på avståndet från kontoret. Det tycker jag är en schysst modell. Beställer jag hjälp av en långväga firma kostar det mer. Lyckas de väl i sitt samordnande av arbeten gör de mer vinst.

• Gilla
Räknenisse och 3 till
  • Laddar…
O
P petersv skrev:
Tja, det är ju en fråga om hur icke kundnyttiga utgifter ska fördelas. Läggs framkörningstiden på timpengen så subventionerar stora jobb de små. Om den debiteras rakt av som arbetad tid finns inget incitament för effektivare planering från hantverkaren.
Exakt. Det är precis det jag avsåg när jag skrev att det brister i den ekonomiska planeringen.

Betänkt följande:

På enkla servicejobb är det troligtvis så att marginalerna på timpenning inte räcker för att täcka företagets övriga kostnader än mindre göra någon vinst. Då kan man välja mellan att ha en högra timpenning just servicejobb eller att ta ut en separat framkörningsavgift. Vid ett servicejobb är det dessutom störst risk att man måste åka och hämta udda material, särskilda verktyg, osv. Det får man givetvis hantera som löpande arbete och debiterbar tid.

Antag att två olika företag har valt att planera sin verksamhet i ovanstående scenario på två olika sätt.

Företag 1:
Företaget tar inte ut någon framkörningsavgift utan debiterar det som arbetstid. Företaget åker ut till en kund, konstaterar att fluxkapacitatorn måste bytas. De ger kunden ett pris på delarna och uppskattar arbetet till två timmar. Om kunden i det här skeded tackar nej till reparationen får hen en faktura som inte stämmer med den tid företaget spenderat på plats. Kunden blir då troligtvis arg och känner sig lurad! Om kunden tackar ja till reparationen avtalas en tid för arbetet. Företaget vill gärna göra det direkt för de har en annan kund i morgon. Så företaget åker omedelbart till Doc Brown för att köpa en ny fluxkapacitator. Sedan återvänder de till kunden och avslutar arbetet. När kunden sedan får fakturan så stämmer inte timmarna varken med tiden de varit hos kunden eller med uppskattningen som lämnades på arbetet. Kunden blir arg och känner sig lurad! Företaget förlorar alltså oavsett hur de gör.

Företag 2:
Företaget tar ut en framkörningsavgift. Innan företaget åker ut till en kund informerar de om avgiften. Kunden ber dem ändå komma. Väl på plats konstaterar de att fluxkapacitatorn måste bytas. Företaget lämnar ett pris och uppskattar jobbet till två timmar. Om kunden tackar nej får de en faktura på framkörningsavgiften och den tid som spenderats på plats. Det stämmer och även om kunden tycker det känns dyrt så är det varken en överraskning eller något att bråka om. Om kunden tackar ja till arbetet avtalas en tid för arbetet. Företaget bokar en tid dagen efter. De dyker då upp och monterar den nya fluxkapacitatorn på en timme och en kvart. När fakturan dyker upp innefattar den framkörningsavgift, en timme felsökning och två timmar arbete plus material. Återigen ingen överraskning och inget att bråka om. Som petersv nämnde har företaget även optimerat sin verksamhet på två sätt. Det första är att framkörningsavgiften är dimensionerad med antagandet att 75% av alla servicejobb kan göras direkt med materialet i bilen. Den har alltså en marginal tilltagen för att täcka de resterande 24 procenten. De behöver alltså inte debitera någon ytterligare framkörningsavgift för hämtning av material. För den sista procenten där servicejobbets växer till ett renoveringsarbete hanteras det som sådant istället. Den andra optimeringen företaget har gjort, och som är anledningen till att de hellre bokade in arbetet dagen efter, är samordnade inköp. Genom att ackumulera beställningar från flera jobb och påfyllning av servicebilarna, under dagen och hämta dem vid ett tillfälle kan de hålla nere tiden och därmed kostnaden för materialhantering jämfört med att varje serviceelektriker åker själv varje gång.

Nu blev det här väldigt långe, men jag hoppas någon orkar läsa hela och att poängen går fram. Precis som petersv skriver är det väldigt viktigt att företaget är tydliga med sin betalningsmodell och kommunicerar den i förväg. Lika viktigt är att planera och optimera sin verksamhet. Att tänka ett jobb i taget och springa från kund till kund med direkt fakturering av omkostnader som i första exemplet är helt enkelt dåligt företagande!

• Gilla
Researcher och 8 till
  • Laddar…
O
Hur många trådar finns det på det här forumet som handlar om alla dessa ohederliga hemska hantverkare som tar hutlöst betalt för precis allting? Alla dessa trådar är egentligen likadana ingenting nytt kommer egentligen fram, mer än att folk får spy galla över dessa hantverkare som tar betalt för allt dom gör. Att de har mage att ta betalt för bilen. Att de dessutom vill tjäna pengar på det det arbete det utför. Kan det bli värre? För vi andra arbetar ideellt där vi verkligen inte vill ha betalt för det arbete vi utför?
För inte vill vi väl tjäna pengar? Få betalt för det arbete vi utför? Gärna ha 6 veckors betald semester och fullt betalt vid sjukdom!

Varför är det så fullt att tjäna pengar som hantverkare?

(Släng inte in de hantverkare som inte arbetar eller gör urusla jobb och tar 10h för att skruva i en glödlampa. För det finns de vanliga arbetare som inte utför något vettigt arbete men ändå har mage att ta betalt av chefen)

Så om ni nu kommer fram till något nytt i den här tråden då lovar jag att slänga ut datorn genom fönstret och filma det samtidigt. verkligen något nytt

• Gilla
Researcher och 5 till
  • Laddar…
KalleKe
Jag brukar vara gnällig men Tycker det är en helt rimlig debitering :) jag brukar försöka samla ihop flera saker så att min elektriker får gjort mycket när denne ändå är på plats men så klart går det inte alltid :)

• Gilla
Researcher och 3 till
  • Laddar…
O
O Odjuret skrev:
Varför är det så fullt att tjäna pengar som hantverkare?
Varför skulle det vara det och vem har skrivit något som över huvudet taget går att tolka så?

S
Alltgår Alltgår skrev:
Ok, jag borde utvecklat lite, jag håller nog principiellt med er. Och i så fall bör jag av samma skäl som anställd få betalt för min restid till jobbet. Arbetsgivaren är min "kund" som jag säljer x antal timmar av min fritid till varje vecka. Så klart vill jag få betalt för all tid jag upplåter till uppdraget, den tid som styrs av arbetsgivare/kund eller hur man vill uttrycka det.
Snyggt trollat.. inte alltför ofta jag åker dit på forumtroll nu för tiden, men den här gången trodde jag att du var allvarlig ett tag :D

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
Så om ni nu kommer fram till något nytt i den här tråden då lovar jag att slänga ut datorn genom fönstret och filma det samtidigt.
Fast då kan du ju inte lägga upp filmen här :worried:

Vad är oddsen för att det kommer fram något nytt innovativt som motiverar filmen?

Ljus Ljus skrev:
något nytt innovativt
Det bryr jag mig inte om. Jag vill bara se det hända :)

• Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
Hur många trådar finns det på det här forumet som handlar om alla dessa ohederliga hemska hantverkare som tar hutlöst betalt för precis allting?
Det finns det inte (enligt mig). Vad som finns är däremot en massa trådar med förvånade kunder eftersom hantverkare som grupp verkar ha svårt med att tala om i förväg vad som kommer att debiteras förutom timpriset, och hur det kommer att göras...

Min egen erfarenhet av just elektriker en gång var rena "godag yxskaft" sagan. Där jag frågade vad det kostade, fick svaret att "vi tar x i timman", jag kontrade med att det var ju bra att få veta men jag ville veta ungefär vad den totala kostnaden skulle bli (mellan tummen och pekfingret) och vad som debiterades förutom timpengen. Fick till svar att "vi tar x i timman". Frågade igen, och fick samma svar... Som att prata med en vägg.

(Ingen här skulle naturligvis uppföra sig så, osv. osv. Men de finns...)

Så, så länge som vi kunder stöter på fenomenet att branschen verkar (iaf i vissa delar) mörka vad som kommer att debiteras, så kommer ni att fortsätta se dessa trådar. Svårare än så är det inte.

• Gilla
ghoti och 5 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Jag tycker du skall läsa vad petersv skrev ett par gånger till. Självklart skall elektrikern ha betalt för alla resor hen gör i jobbet. Det kallas lön och betalas av arbetsgivaren. Lön betalas inte av kunden. Kunden betalar för en tjänst. Det är något helt annat och precis som petersv skriver så har lön ingenting med kunddebitering att göra. Problemet som jag ser det är att många hantverkare har högst bristfälliga kunskaper i grundläggande företagsekonomi och krasst sett inte har någon ekonomisk planering. Istället blir det en direkt koppling mellan intäkter och utgifter och med ett sådant naivt tänkande hamnar många intern utgifter direkt på slutkundens faktura.
Trams. Alla tjänsteföretag säljer främst sin tid, så det finns ett mycket starkt samband mellan löner och debitering, såväl för hantverkare som datakonsulter och advokater. Enkla modeller är därtill ofta bättre än komplicerade och i slutänden finns bara två möjliga utvägar för hur kostnader hanteras: kunden betalar eller företaget konkar.

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.