84 711 läst ·
434 svar
85k läst
434 svar
Faktura-/prisfråga
Jag sa aldrig att det var rimligt jag sa bara att säljer man både material och varor så tjänar man pengar på båda, men du glömde nog läsa resterande del av mitt inlägg så här kommer det igen: "Visst kan man ifrågasätta höga påslag, men det är nåt man verkar göra hela tiden när det gäller påslag på varor som hantverkare levererar, men man går gladeligen till klädaffären och köper ett par byxor för 2000 kr fastän priset från fabriken som tillverkade byxorna var 2 USD, 19 kr."Steamboy skrev:Du underbygger inte dina åsikter med några som helst argument. Försök vara konkret nu och svara på vad är det du menar motiverar en högre marginal på varuförsäljning om man samtidigt säljer en tjänst?
Konkret:
- Person A säljer en tjänst med 15% marginal.
- Person B säljer varor med 15% marginal.
- Person C säljer samma tjänst som A med samma marginal, samt säljer samma varor som B men med 50% marginal.
Varför är det rimligt?
Det finnas lagar som reglerar hur garantin fungerar. När det är mot privatperson är det konsumentköplagen. Har elektrikern sålt både tid och material så är han skyldig att under garantitiden byta ut det material han installerat om det går sönder utan att få debitera nåt för tid eller resa. Det gäller inte om materialet tillhandahållits av privatkunden själv. Då får kunden reklamera materialet där han köpt det och betala elektrikern för arbete och resa för att byta, kanske först för att ta bort det trasiga materialet och åka dit igen när kunden fått det utbytt där han köpt det.lars11 skrev:Det här att hålla nere ett pris och hissa andra priser "för att överleva som hantverkare" tex. är ju ett ofog. Det orsakar låg transparens och saboterar upphandlingar, gör kunderna misstänksamma, driver ner förtroendet, orsakar jobbiga byten av material och kanske fel i entreprenad.
Vi kan ta exemplet med offentlig upphandling av konsulter, där en del företag offererade 1kr/timme för de enklaste konsulterna, men samtidigt formulerade offerten så att dessa inte fick göra något arbete utan att de andra konsulterna deltog till ett mycket högre pris.
Vill vi ha det så? Upphandla på timpris och sen betala för nåt annat?
I andra branscher (finans bla) ställs sedan en tid lagkrav på att visa vad alla delar kommer att kosta innan affär och sedan efteråt visa vilka marginaler som faktiskt debiterades -på alla delar i produkten-! Att hejdlöst skära mellan där det inte syns är fult.
I det här exemplet skulle offerten sett ut typ så här:
timpris X kr, marginal = 0
kabel, material Y kr, marginal = 450%
transporttider Z kr, marginal = ??? %
Sen är jag säker på att garantin INTE försvinner för att elektrikern "köper" materialet från dig så länge den uppfyller normen. Skärp er.
Okej, men även om man inte tar in en offert så frågar man väl ändå vad materialet kostar innan? I mitt jobb så kostar materialet mer än mig. Om jag ska sätta en plastbrunn som kanske tar en timme med uppgrävning, sättning och återfyllning så pratar vi om arbetskostnad på 1000kr maskin + 400kr för gubben på utsidan, 1400kr/tim. Brunnen kostar 5000kr. Man är ganska blåögd om man bara kikar på arbetskostnaden för att man kan köpa grejorna på Jula för 10% av vad kvalitetsgrejor kostar.
Jag blir mer ifrågasättande när jag köper tjänste-tjänster av nån som bara klickar på en dator för 1850kr+moms i timmen. Jag menar, det kan jag ju ladda ned från nätet och skriva ut för 10öre.
Jag blir mer ifrågasättande när jag köper tjänste-tjänster av nån som bara klickar på en dator för 1850kr+moms i timmen. Jag menar, det kan jag ju ladda ned från nätet och skriva ut för 10öre.
Framöver blir dom marginalerna ännu högre när EU kommer att tvinga butikerna att ta minst 5 kr för en plastkasse för att minska plastanvändandet.epw skrev:
Kräver du att butiker som säljer varor också ska tala hur stort påslag dom gjort på sina varor? Vi har fri prissättning och fri rätt att låta bli att handla där vi tycker att det är för dyrt. Så ska det fungera i en marknadsekonomi.thomas33 skrev:Jo, men nu är det inte helt fritt när det gäller elarbete. Jag som bor i Halmstad kan knappast ringa en elektriker som finns i Kiruna och be att få utfört arbete till samma kostnad som de har där, hemma hos mig!
Det kanske inte framgick riktigt att jag retar mig mest på att elektriker ger sken av att ge en bra rabatt på materialet de säljer, då de istället lägger på rejält många procent på sitt inköpspris. Hade de istället varit ärliga och talat om att de tar dubbelt eller tredubbelt mer, istället för att påskina att jag som kund får tex 30% på deras grossistpris! Då hade det troligen inte blivit så många irriterade kunder.
Det blev väl inget bra försvar för elektrikerns materialpriser?Tommy Lövgren skrev:
Tänk att en 10 meter flexslang kostade säkert bara 2 kr att tillverka, och ändå tar elektrikern hutlösa 100 kr för samma meter ...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Jo man frågar om pris på varorna, men svaret kanske är "du får ett kanonpris av mig. 30% rabatt mot normalpris. Om kabeln då kostar 56 kr metern på ett håll och 500 kr meter på ett annat håll så är jag inte nöjd med 350 kr metern.
Visst kan du jämföra med varorna på Jula eller Clas Ohlson. De säljer ju samma varor!
1850 behöver du inte betala för en it-konsult, hälften räcker lätt.
Visst kan du jämföra med varorna på Jula eller Clas Ohlson. De säljer ju samma varor!
1850 behöver du inte betala för en it-konsult, hälften räcker lätt.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 518 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 518 inlägg
Så hur ska man göra för att få koll på elektrikerns priser/påslag/avdrag? Be elektrikern att återkomma med en prislista på allt material som eventuellt kommer att användas?elmont skrev:
Asså, på ICA köper du mat, det är maten som är prissatt, priset är entydigt, priset är ganska direkt jämförbart med andra butiker, du vet innan vad det kommer att kosta.
Tänk dig själv att du handlar på ICA och på väg ut åker på ett okänt påslag för "personal" eller "lokalhyrespåslag"?
Den elektrikern i början av tråden är elektrikernas Ryan Air.
Det sagt så finns det ju andra som gör annorlunda. Min målare offererade jobb per timme och färg per liter i några olika fabrikat och sa att han hade grova rabatter men att jag kunde fixa färg själv om jag hittade bättre pris. Det hittade jag inte, för det verkade som om han faktiskt hade över 50% rabatt och gav mig den. Min bästa rabatt hos byggfirman då var 35%.
Problemet är inte att byggvaruhuset eller elektrikern har sin lönsamhet och marginaler utan att de försöker flytta runt var de tar ut marginalerna på ett sätt som sätter konsumenten i trubbel. Transparens saknas och kunden upplever att det "alltid blir dyrare än proffsen sagt i början".
Tänk dig själv att du handlar på ICA och på väg ut åker på ett okänt påslag för "personal" eller "lokalhyrespåslag"?
Den elektrikern i början av tråden är elektrikernas Ryan Air.
Det sagt så finns det ju andra som gör annorlunda. Min målare offererade jobb per timme och färg per liter i några olika fabrikat och sa att han hade grova rabatter men att jag kunde fixa färg själv om jag hittade bättre pris. Det hittade jag inte, för det verkade som om han faktiskt hade över 50% rabatt och gav mig den. Min bästa rabatt hos byggfirman då var 35%.
Problemet är inte att byggvaruhuset eller elektrikern har sin lönsamhet och marginaler utan att de försöker flytta runt var de tar ut marginalerna på ett sätt som sätter konsumenten i trubbel. Transparens saknas och kunden upplever att det "alltid blir dyrare än proffsen sagt i början".
Enligt min erfarenhet av ganska omfattande byggnadsprojekt för mitt företags räkning, kan jag utan tvekan fastslå att detta "fenomen" med överdebitering av material inte exklusivt utförs av elfirmor. Min bakgrund är inom elektronikindustrin och jag kom ganska sent i livet in i fastighetsbranschen.
En nyinköpt fastighet hade ett elsystem som var, kan vi säga, helt avskrivet. Det behövde bytas. Jag har alltid skilt på projektering och genomförande. Om man ger någon ett "öppet problem" exempelvis "fixa elsystemet i detta huset", så lämnar man för många frihetsgrader till den som skall genomföra arbetet och är som beställare helt utlämnad till utförarens goda vilja. Kort sagt du lägger huvudet på huggkubben och säger "var snäll".
Jag lätt först en elkonsult utföra projekteringen och från denna framtogs materialbehov och tidsuppskattning. Vi begärde sen in offerter på arbetet från 8 elfirmor med specificerad timuppskattning samt materialkostnad. Vi fick 5 svar.
Det skilde inte så mycket på timdebitering, dock var skillnaden mellan materialkostnaden ENORM!
Detta gjorde att vi kunde direkt utesluta tre leverantörer som uppenbart oseriösa komiker. I nästa steg detaljförhandlade vi materialpriserna med kvarvarande leverantörerna. Varje detaljpost diskuterades, De blev mycket bättre.
Vad jag vill säga med ovanstående är om man inte vet vad man gör och inte vill lägga tid/arbete på sin inköp så får man vara beredd att betala mer. Det är inte fel på elfirmor som försöker sälja saker och ting så dyrt som möjligt. Dock är uppumpade listpriser en styggelse. Pudelns kärna är att de stora grossisterna underblåser detta beteendet med "hitte på" priser som ordinarie listpriser. Det blir ett säljargument för grossisterna att ha höga priser mot sina kunder-elfirmorna och ge höga rabatter. Elfirmorna får ett "hitte på" pris att visa upp för sina slutkunder och kan ge en "rabatt" vs. detta pris och grossisterna knyter sina kunder närmare till sig med kick-backs och stora rabatter.
Marknaden är en kamp. Förutsätt att om någon kan ta dina pengar så gör de det.
En nyinköpt fastighet hade ett elsystem som var, kan vi säga, helt avskrivet. Det behövde bytas. Jag har alltid skilt på projektering och genomförande. Om man ger någon ett "öppet problem" exempelvis "fixa elsystemet i detta huset", så lämnar man för många frihetsgrader till den som skall genomföra arbetet och är som beställare helt utlämnad till utförarens goda vilja. Kort sagt du lägger huvudet på huggkubben och säger "var snäll".
Jag lätt först en elkonsult utföra projekteringen och från denna framtogs materialbehov och tidsuppskattning. Vi begärde sen in offerter på arbetet från 8 elfirmor med specificerad timuppskattning samt materialkostnad. Vi fick 5 svar.
Det skilde inte så mycket på timdebitering, dock var skillnaden mellan materialkostnaden ENORM!
Detta gjorde att vi kunde direkt utesluta tre leverantörer som uppenbart oseriösa komiker. I nästa steg detaljförhandlade vi materialpriserna med kvarvarande leverantörerna. Varje detaljpost diskuterades, De blev mycket bättre.
Vad jag vill säga med ovanstående är om man inte vet vad man gör och inte vill lägga tid/arbete på sin inköp så får man vara beredd att betala mer. Det är inte fel på elfirmor som försöker sälja saker och ting så dyrt som möjligt. Dock är uppumpade listpriser en styggelse. Pudelns kärna är att de stora grossisterna underblåser detta beteendet med "hitte på" priser som ordinarie listpriser. Det blir ett säljargument för grossisterna att ha höga priser mot sina kunder-elfirmorna och ge höga rabatter. Elfirmorna får ett "hitte på" pris att visa upp för sina slutkunder och kan ge en "rabatt" vs. detta pris och grossisterna knyter sina kunder närmare till sig med kick-backs och stora rabatter.
Marknaden är en kamp. Förutsätt att om någon kan ta dina pengar så gör de det.
Hmmm...elmont skrev:
Medelvärde används oftare än det borde.
Det är ok att använda i en budget om man först lagt en "botten" baserad på den värsta månaden.
Men i statistiken blir det ofta galet eftersom enskilda, stora avvikelser påverkar medelvärdet oproportionerligt mycket.
Ett sätt att kringgå problemet är att ta bort de högsta respektive lägsta tio procenten - ett justerat medelvärde, alltså.
Ett sannare värde får man om man använder median.
Om man radar upp alla värden i storleksordning är medianvärdet mittpunkten - det värde som gäller för de allra flesta, alltså. Enskilda, stora avvikelser påverkar ingenting alls. Gäller det lönestatistik är det definitivt det här värdet man ska använda för att kunna jämföra. (Det kan även vara intressant att veta övre och undre kvartil.)