Min motfråga: Ifrågasätter du priserna när du går till Ica o handlar??? Jag blir uppriktigt förbannad på alla som gnäller så fort de får en faktura från elektriker. Var har du fått prisuppgiften på 56kr/ metern ifrån?...den kabeln ligger på 500kr/m i listan....när ska svenssons fatta att hantverkare också har kostnader o räkningar att betala. Tror ni på rikigt att man jobbar gratis??

• Gilla
Tony Rosendahl och 1 till
  • Laddar…
Den elfirman jag debiterar tar siba tre abatterade priser + ca 30%, vilket normalt är billigare än nätbutikerna. De hsr heller inget emot om jag köper material själv om det är billigare, men det är sällan det har inträffat. De debiterar rimliga priser på timmar och rimliga materialkostnader.

På fastpris struntar jag förstås i fördelningen. På löpande räkning däremot köper man in arbetskraft samt materialförsörjning och då är det gravt ohederligt att sälja in sig med låg timpenning och salta materialet.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
O
Morgan Jacobsson skrev:
Min motfråga: Ifrågasätter du priserna när du går till Ica o handlar?
Nej. Varför skulle jag göra det? På ICA finns tydlig prismärkning till följd av en strikt lagstiftning som dessutom kräver t.ex. jämförelsepriser. När jag kommer till kassan får jag betala exakt det som stod på prislappen. Det tillkommer ingen expediteringsavgift, ingen "ställa ut maten i hyllan"-avgift, ingen reseersättning till kassapersonalen för att de tagit sig till butiken, osv. Om jag köper en kexchoklad så får jag betala för exakt en kexchoklad oavsett om den distribueras i kollin om 10 eller 50 stycken. Dessutom får jag själv välja mellan Estrella, OLW och Pringles när jag skall köpa chips och är inte hänvisad till OLW bara för att butiksbiträdet föredrar det. Slutligen är det ju så att den öppna prissättningen gör att om jag vill ifrågasätta priserna på ICA så har jag möjlighet att göra det innan köpet.

Nu tycker jag inte att din motfråga är särskilt klyftig eller ens relevant. Att jämföra direktförsäljning av varor med tjänsteförsäljning där varuförsäljningen är en bisak är inte relevant.

• Gilla
Ulric och 28 till
  • Laddar…
Steamboy skrev:
Nej. Varför skulle jag göra det? På ICA finns tydlig prismärkning till följd av en strikt lagstiftning som dessutom kräver t.ex. jämförelsepriser. När jag kommer till kassan får jag betala exakt det som stod på prislappen. Det tillkommer ingen expediteringsavgift, ingen "ställa ut maten i hyllan"-avgift, ingen reseersättning till kassapersonalen för att de tagit sig till butiken, osv. Om jag köper en kexchoklad så får jag betala för exakt en kexchoklad oavsett om den distribueras i kollin om 10 eller 50 stycken. Dessutom får jag själv välja mellan Estrella, OLW och Pringles när jag skall köpa chips och är inte hänvisad till OLW bara för att butiksbiträdet föredrar det. Slutligen är det ju så att den öppna prissättningen gör att om jag vill ifrågasätta priserna på ICA så har jag möjlighet att göra det innan köpet.

Nu tycker jag inte att din motfråga är särskilt klyftig eller ens relevant. Att jämföra direktförsäljning av varor med tjänsteförsäljning där varuförsäljningen är en bisak är inte relevant.
Nu är inte varuförsäljningen för en hantverkare en bisak. Varuförsäljningen är en lika viktig del av hantverkarens försäljning som försäljning av tid. Säljer man bara varor (som ICA) får man ta all förtjänst på varorna, säljer man bara tjänster får man ta allt på den, säljer man båda så tjänar man naturligtvis på båda. Visst kan man ifrågasätta höga påslag, men det är nåt man verkar göra hela tiden när det gäller påslag på varor som hantverkare levererar, men man går gladeligen till klädaffären och köper ett par byxor för 2000 kr fastän priset från fabriken som tillverkade byxorna var 2 USD, 19 kr.

• Gilla
Tony Rosendahl och 1 till
  • Laddar…
mr_bygg då får jag väl ge dig ett exempel själv, är det 1000elektriker som tjänar 25 000:- en som tjänar 40 000:- och en som tjänar 60 000:- så blir medianlön 40 000:- vilket är långt ifrån medellönen som kommer att ligga ett litet snäpp över 25 000:-. Att redovisa medianlön i stället för medellön är ett gammalt "arbetsgivartrix" för att få det att se ut som folka tjänar mer än vad dom gör. Att det fungerar beror helt enkelt på att dom allra flesta inte har en aning om vad skillnaden mellan medel och median är. OCH median och medel KAN vara ungefär det samma men oftast är det inte det.

elmont skrev:
mr_bygg då får jag väl ge dig ett exempel själv, är det 1000elektriker som tjänar 25 000:- en som tjänar 40 000:- och en som tjänar 60 000:- så blir medianlön 40 000:- vilket är långt ifrån medellönen som kommer att ligga ett litet snäpp över 25 000:-. Att redovisa medianlön i stället för medellön är ett gammalt "arbetsgivartrix" för att få det att se ut som folka tjänar mer än vad dom gör. Att det fungerar beror helt enkelt på att dom allra flesta inte har en aning om vad skillnaden mellan medel och median är. OCH median och medel KAN vara ungefär det samma men oftast är det inte det.
Kanske inte riktigt så...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
Haha näe du elmont.

Medianlönen blir 25 i det fallet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
elmont skrev:
mr_bygg då får jag väl ge dig ett exempel själv, är det 1000elektriker som tjänar 25 000:- en som tjänar 40 000:- och en som tjänar 60 000:- så blir medianlön 40 000:- vilket är långt ifrån medellönen som kommer att ligga ett litet snäpp över 25 000:-.
Men nej. Median blir prick 25 i ditt exempel. Sortera alla i storleksordning 25,25,25,25,25....25,40,60 - ta ut den mittersta siffran och den är .. prick 25. Så funkar median. Extremerna försvinner. Medel är summan delat i antal, i ditt exempel 25.050kr

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Kolla länken jag bifogade i mitt tidigare inlägg. Där finns det enkelt och pedagogiskt förklarat skillnaderna mellan medianvärde och medelvärde samt konkreta exempel på hur du beräknar måtten.

mr_bygg skrev:
Kolla länken jag bifogade i mitt tidigare inlägg. Där finns det enkelt och pedagogiskt förklarat skillnaderna mellan medianvärde och medelvärde samt konkreta exempel på hur du beräknar måtten.
Ändå misslyckas du kapitalt med att beräkna medianvärdet.

O
Tommy Lövgren skrev:
Säljer man bara varor (som ICA) får man ta all förtjänst på varorna, säljer man bara tjänster får man ta allt på den, säljer man båda så tjänar man naturligtvis på båda.
Du underbygger inte dina åsikter med några som helst argument. Försök vara konkret nu och svara på vad är det du menar motiverar en högre marginal på varuförsäljning om man samtidigt säljer en tjänst?

Konkret:
- Person A säljer en tjänst med 15% marginal.
- Person B säljer varor med 15% marginal.
- Person C säljer samma tjänst som A med samma marginal, samt säljer samma varor som B men med 50% marginal.

Varför är det rimligt?

• Gilla
malg01 och 1 till
  • Laddar…
Ett lätt sätt att förklara medianvärdet är kanske att säga att medianvärdet är det mittersta värdet när talen ligger i nummerordning.

Är det bara jag som gillar marknadsprissättning? Elektriker får såklart ta betalt precis på det sätt de önskar, och den som tycker att elektriker skär guld med täljkniv _borde_ kunna ta jobb som elektriker själv och prisa in sig. Och vill man inte anlita en elektriker, borde man kunna göra det själv.

Felet här är det nästan totalt effektlösa behörighetskraven, som skapar en skyddad marknad för elektrikerskrået. Vilket i sin tur minskar incitamenten till en bra leverans.

Det är tur att det i realiteten är fritt fram för hemmapulare att göra eljobb. Annars skulle marknaden nog vara ännu sämre.

• Gilla
Andreas_kalmar och 5 till
  • Laddar…
Det här att hålla nere ett pris och hissa andra priser "för att överleva som hantverkare" tex. är ju ett ofog. Det orsakar låg transparens och saboterar upphandlingar, gör kunderna misstänksamma, driver ner förtroendet, orsakar jobbiga byten av material och kanske fel i entreprenad.

Vi kan ta exemplet med offentlig upphandling av konsulter, där en del företag offererade 1kr/timme för de enklaste konsulterna, men samtidigt formulerade offerten så att dessa inte fick göra något arbete utan att de andra konsulterna deltog till ett mycket högre pris.

Vill vi ha det så? Upphandla på timpris och sen betala för nåt annat?

I andra branscher (finans bla) ställs sedan en tid lagkrav på att visa vad alla delar kommer att kosta innan affär och sedan efteråt visa vilka marginaler som faktiskt debiterades -på alla delar i produkten-! Att hejdlöst skära mellan där det inte syns är fult.

I det här exemplet skulle offerten sett ut typ så här:
timpris X kr, marginal = 0
kabel, material Y kr, marginal = 450%
transporttider Z kr, marginal = ??? %

Sen är jag säker på att garantin INTE försvinner för att elektrikern "köper" materialet från dig så länge den uppfyller normen. Skärp er.

• Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Bobby Ewing skrev:
Har haft en elektriker hemma och har nu fått fakturan. Var väl inget konstigt med den förutom priset för "RV-K 5G6 0,6/1 KV" som jag förstår är själva kabeln. Fick en smärre chock då det står 'antal 26' (vilket jag gissar är meter) gånger 201 kr. Totalbelopp 4 442,10 kr + moms. Då har han ändå lagt på en rabatt på 15 %. Är det ett rimligt pris? Har googlat lite och hittade bl.a det här: [länk]
Nu kanske det inte är samma "kvalité" men prisskillnaden är ju enorm! :eek:

När man beställer en dricka på krogen så får man betala 5-6 gånger mer än inköpspriset. Så jag brukar ha med egen dricka o ber dom kylförvara den ihop med oxfilén.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.