Har haft en elektriker hemma och har nu fått fakturan. Var väl inget konstigt med den förutom priset för "RV-K 5G6 0,6/1 KV" som jag förstår är själva kabeln. Fick en smärre chock då det står 'antal 26' (vilket jag gissar är meter) gånger 201 kr. Totalbelopp 4 442,10 kr + moms. Då har han ändå lagt på en rabatt på 15 %. Är det ett rimligt pris? Har googlat lite och hittade bl.a det här: http://www.elkatalogen.se/aceflex-jordkabel-5g6-losmeter.html
Nu kanske det inte är samma "kvalité" men prisskillnaden är ju enorm! :eek:

• Gilla
Rolandm Malmros
  • Laddar…
Det är ett rätt vanligt ofog från elfirmor att överdebitera på det viset. De utgår från prislistan hos sin "grossist". Och gav dig 15% rabatt på den. Exakt hur mycket rabatt elfirman själva har är svårt att veta, men på kabel är deras rabatt ofta minst 90%.

Ta en diskussion med elfirman om priset, de ger säkert gärna 10 - 20% extra "rabatt", om du kan uppfattas som enöjd kund. Och de gör ändå bra vinst.

Man bör komma ihåg att det är rimligt att firman gör en vettig marinal på materialet. De har adm. kostnader runt beställning och annan materialhantering, kostnader som inte debiteras i timpriset för arbetet. Men deras ofog med påslag på 500 - 1000%, är inte seriöst.

• Gilla
Grothras och 8 till
  • Laddar…
Den kabeln har E:nr 0038310, kommer från Polen och märket är Tele-Fonika. Det är inget fel på kabeln rent elektriskt men den är väldigt besvärlig att hantera (skala och böja). Jag försöker undvika den men har en dialog med kunden först eftersom den är billigare än Drakas motsvarighet. Långa sträckor lönar det sig för kunden men korta sträckor går arbetet snabbare med Aceflex om du frågar mig.

Sålde 80m av den kabeln förra veckan för 53,75 kr/m inkl. moms som referens... Blir heligt förbannad när jag läser sånt här. Hoppas firman har gjort en miss på fakturan men det verkar tyvärr inte troligt.

• Gilla
Grothras och 9 till
  • Laddar…
tommib
Det TS länkade var ju just Drakas kabel.

Jag vill också vända mig lite (men bara lite) mot det hempularen skriver. Det är rimligt att firman gör en viss marginal på materiel, men det är under den specifika förutsättning att de inte fakturerar tid för den tid de lägger på beställning mm. Om det görs så är det att ta betalt två gånger för samma sak. Det är nog tyvärr inte sista gången vi ser ett sånt här inlägg på Byggahus.

• Gilla
leeo och 5 till
  • Laddar…
Ger inte firman med sig så skriv ut namnet, vill inte att fler ska råka ut för dessa skojare.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
tommib skrev:
Det TS länkade var ju just Drakas kabel.
Jo, länken går till Aceflex som jag helst använder precis som jag skrev. Fast TS har blivit debiterad "RV-K 5G6 0,6/1 KV" och det är Tele-Fonikas kabel, den som är billigare och i mina ögon sämre. :)

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Kontaktade firman och fick ett "oj då" till svar. Dom sänkte fakturans totalbelopp med ca 2500 kr.
Om det var ett försök att blåsa en okunnig eller ett misstag låter jag vara osagt..

Tack för era synpunkter!

• Gilla
Ulric och 27 till
  • Laddar…
Tjaa... Misstag har en märklig tendens att alltid gå mot ett högre pris.

• Gilla
vojma och 22 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Tjaa... Misstag har en märklig tendens att alltid gå mot ett högre pris.
Eller så är kanske konsumenten tyst när en uppenbart felaktig faktura åt andra hållet dyker upp?

• Gilla
K Widehall och 11 till
  • Laddar…
Kane skrev:
Eller så är kanske konsumenten tyst när en uppenbart felaktig faktura åt andra hållet dyker upp?
mmm...men i det här fallet kan man nog anta att det är fråga om ett "misstag" snarare än ett misstag.

Felaktiga fakturor, oavsett om beloppet är för stort eller litet, är kanske en helt annan fråga...

• Gilla
camaro1969 och 2 till
  • Laddar…
Kane skrev:
Nja. Kan bara tala till min ege erfarenhet, jag brukar faktiskt påpeka även när ett fel går i min favör.

Jag har EN gång låtit bli. Det var en firma som gjorde en del jobb som UE här när vi byggde om, fick en känsla av att de skickade två lärlingar. Det gjordes några grova fel som "lärlingarna" åtgärdade efter påpekande, men det visade sig vara fler saker som inte var fel men inte ritktigt fackmannamässig touch på. Ett sista grovt fel rättades av chefen, fast efter rätt lång tid. Jag bävade för när fakturan skulle komma. Jobbet borde ha gått på två dagar för en erfaren gubbe. Lärlingarna (2st) var hör i 10 dagar.

Men det kom aldrig ngn. Faktura. Jag misstänker att chefen när han själv var här skämdes över utförandet.

• Gilla
mniku och 2 till
  • Laddar…
När jag skulle boka in elektriker för inkoppling av spabad frågade jag pris på N1XV 5G6-kabel. "Jaa runt 100:-/m skulle jag tro. Plus moms." - Ja då hämtar jag på Ahlsell för 56:-/m inkl moms om ni kan tänka er att använda den istället!
"Men vänta lite...60-70:-/m inkl moms kan du den för, men vi använder gärna din kabel om du önskar. Du vet att listpriset på kabeln är 201:-/m så att eee...."
-Jaha?
I mitt fall rör det sig om ca 35m så det blir runt 200-300kr priskillnad mot vad jag blev lovad.

• Gilla
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
inspectah44 skrev:
När jag skulle boka in elektriker för inkoppling av spabad frågade jag pris på N1XV 5G6-kabel. "Jaa runt 100:-/m skulle jag tro. Plus moms." - Ja då hämtar jag på Ahlsell för 56:-/m inkl moms om ni kan tänka er att använda den istället!
"Men vänta lite...60-70:-/m inkl moms kan du den för, men vi använder gärna din kabel om du önskar. Du vet att listpriset på kabeln är 201:-/m så att eee...."
-Jaha?
I mitt fall rör det sig om ca 35m så det blir runt 200-300kr priskillnad mot vad jag blev lovad.

Haha så härligt!
Rövare gick inte riktigt hem, har för vana att alltid kolla priserna på ahsell i alla dessa trådar, 35 inkl moms får jag lösa kabeln för så bli ockrad med 100kr hutlöst

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Då betalar vi lika för den kabeln, gott att veta. ;)

Ni glömmer att han får 10års garanti på arbetet. Köper han kabeln själv så försvinner den garantin. Listpriset plus 10% i entrepenörsarvode är normalt. De elektrikern tjänar med sin rabatt är hans levebröd. Antingen anlitar man en elektriker eller så hoppar man över det och åker till canarieöarna eller nåt.../Mattias

• Gilla
JF. och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.