Byggahus.se
Utan att ha drivit elfirma själv så framstår det med den inblick jag fått i den branschen inte som att det finns världens bästa förutsättningar att hålla en hög beläggnings- och debiteringsgrad baserat på småjobb. Vad säger ni yrkesmän, hur många timmar i veckan arbetar ni totalt och hur många av dessa kan ni fakturera kund?
 
gravedigger skrev:
Utan att ha drivit elfirma själv så framstår det med den inblick jag fått i den branschen inte som att det finns världens bästa förutsättningar att hålla en hög beläggnings- och debiteringsgrad baserat på småjobb. Vad säger ni yrkesmän, hur många timmar i veckan arbetar ni totalt och hur många av dessa kan ni fakturera kund?
Det är ju omöjligt att ge ett generellt svar på. Det är först när vi vet var kunderna respektive de aktiva elektrikerna bor/verkar som det går att dra några slutsatser. Eftersom många saknar ort i sin avatar blir diskussionen lite skev. "Motparterna" kanske inte alls förstår varandra eftersom förutsättningarna skiljer sig diametralt åt. En konsument (som jag till exempel) upplever att det är extremt svårt att få tag i en elektriker och att priserna ligger skyhögt. En elektriker som verkar på en ort där det finns gott om konkurrenter som slåss om få kunder förstår då inte alls hur konsumenten kan känna som h*n gör.

På ett forum, som i praktiken kan ha representanter från alla Jordens hörn, är det svårt att diskutera. Var och en utgår ju från sina egna erfarenheter och kan omöjligen sätta sig in i hur det är för alla andra.
 
Redigerat:
gravedigger, på småjobb där arbetet tar mindre än en dag brukar man ligga på ca 5-6 timmar debiterbart så ca 25-30 timmar i veckan men "gubben" ska ha lön 40 timmar. Min genomsnittliga arbetstid har dom senaste 15 åren legat på ca 50 timmar i veckan MEN nu har vi försökt hålla ner småjobb så den mesta tiden har jag varit engagerad på lite större projekt och kanske ägnat ½ till 1 dag i veckan åt småjobb. Och jag tror att dom flesta mindre företag ligger där någonstans. När jag arbetade på ett stort företag med ca 50 anställda så tog dom bara undantagsvis på sig jobb för privatpersoner just pga svårigheten att få det lönsamt och krav från företagsledningen att alla skulle vara lönsamma.
 
Paxman skrev:
Nu menar jag inte att det gäller just dig elmont, men jag har läst väldigt mycket ovilja från elektriker att låta kunden införskaffa material för installationer. Det har varit med argument som att det är så dåliga grejer till att det känns ovant att installera sådant som de inte köpt själva och att det då tar längre tid som kunden måste betala för.
Jag är absolut ingen elektriker men jag har faktiskt full förståelse för denna ovilja. Det måste vara oerhört frustrerande att komma ut till en kund på ett "småjobb" när kunden köpt materialet utan att riktigt har rätt kompetens, Nästan allt finns och det är nästan rätt saker...

Visst, vill kunden ha sladdrig EKK klamrad till det där extrauttaget väl synligt i finaste rummet så ska väl kunden få det men hur kul kan det vara att göra den typen av jobb.

Trots att jag inte är elektriker har jag genom egen erfarenhet insett att det kan vara en oerhörd skillnad i såväl tid som antalet svordomar att installera en väl genomtänkt kvalitetsprodukt mot något rappel som knappt borde få säljas. Det skiljer definitivt mycket i kvalitet mellan exempelvis ELKO/ELJO och "det här var det billigaste jag kunde hitta efter att ha sprungit runt i 17 köpcentrum under en dag, men sparat pengar har jag".

Jag tror vi måste inse att nästan alla som är aktiva och "vågar" ta diskussioner här på elforumet har väsentligt mycket högre kompetens än genomsnittskunden. Vi skulle kanske kunna göra materialinköpen utan att elektrikern skulle slita av sig allt hår. Genomsnittskunden skulle säkerligen inte kunna det.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Mikael_L
Det vanligaste problemet jag stöter på är att kunden själv köpt armaturen på t.ex. bauhaus men köpt en som bara är tänkt för kabelanslutning bakifrån från ett rörutlopp medan installationen i övrigt är utanpåliggande klamrad kabel, eller tvärtom.

Då blir det problem, det kanske inte alls går att få ihop det, men för det mesta fixar man det men det tar längre tid och blir inte lika snyggt. Ibland går det att lösa med att kunden åker och köper något annat.

Alltså, personligen uppskattar jag när kunderna själva väljer armaturer och placeringar osv. En väl insatt kund med mer eller mindre klara visioner är ofta kul att jobba med, och bolla idéerna med.
Men just sådana här saker är det ju naturligtvis många som inte har koll på, vore bättre om det gjordes en liten snabb dialog med mig innan inköpen spikas.

I övrigt är det väl blandade erfarenheter av andra märken. Många saker skiljer inte så väldans mycket.
Strömbrytare med Eljo trend-utseende ifrån biltema hade en kund, de var ganska OK fram till slutmontaget. Var inte väggen tokjämn och dosan satt perfekt så krånglade det. Kunden och jag la en halvtimme-timme typ för att få vipporna på totalt 6st strömbrytare att kännas och fungera tillfredställande.

En vadsbrodimmer (typiskt elektrikermärke, och inköpt av mig på grossen) var också ett underverk av svårmonterad. Den gängade axeln var för kort, så när själva dimmern hamnat lite nedsänkt omgiven av två lager tapet var det nästan omöjligt att få på muttern sen.
Det där har dom fått till mycket bättre på t.ex. Eljo och Elko.
Men jag snackade lite med tekniker på vadsbro som redan visste om problemet och det skulle bli förändrat på nästa tillverkningsserie.


Så kontentan är väl att det inte bara är lågprismateriel som man kan få monteringssvårigheter med.
 
Mikael_L
Alfredo skrev:
Jag är absolut ingen elektriker men jag har faktiskt full förståelse för denna ovilja. Det måste vara oerhört frustrerande att komma ut till en kund på ett "småjobb" när kunden köpt materialet utan att riktigt har rätt kompetens, Nästan allt finns och det är nästan rätt saker...

Visst, vill kunden ha sladdrig EKK klamrad till det där extrauttaget väl synligt i finaste rummet så ska väl kunden få det men hur kul kan det vara att göra den typen av jobb.
Sånt händer också.
Men då påpekar jag ofta (och vänligt (och så vinnande som jag öht kan presentera mig)) att "visst går den kabeln att använda, men det blir ofta inte så snyggt, och så tar det dessutom längre tid för att försöka få det så snyggt som möjligt, men jag har en bättre kabel i bilen...)
Jag föreslår alltid lite försynt de förändringar och förbättringar som jag ser, och jag gör det alltid med kundens bästa för ögonen. Och se, vi brukar alltid komma bra överens.

Det är inte alls någon magi. Behandla andra som du vill bli behandlad själv.
 
  • Gilla
schmakita och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag har förståelse att småjobb lätt blir olönsamma, men ser inte det som en anledning att gömma kostnader. Bättre då att tacka nej och säga att man har fullt just nu.

Sen kan man hjälpas åt kund och elektriker (eller valfritt yrke).
Jag behövde få hjälp av en elektriker med lite olika saker, montering/anslutning av golvfläkt, byte av trasigt uttag ute, dela upp ett trefasuttag i tvättstugan till 3 uttag (2 tvättmaskiner +1 torktumlare) och lite annat smått och gott.
Elektrikern som jag anlitat tidigare (och rekommenderat till andra) sa att han håller på med ett större arbete hos en annan kund, men vårt hus ligger på vägen (1,5 km till oss och ytterligare 1,5km till nästa kund) så de kunde svänga förbi på väg dit eller hem för att kolla på det. Efter att ha kollat på det 15-20 minuter och bollat lite tankar så frågade de om det var ok att de kom och tog saker när de fick lite tid över. Det stora uppdrag de höll på med var utomhus och man kunde inte jobba om det regnade så man kunde snabbt svänga förbi oss om det började regna. Vi la ut en nyckel och så ringde han när han var på plats så larmade jag av. Det fungerade perfekt. Han var hos oss några timmar ena dagen, inget dagen efter, ytterligare några timmar nästa dag etc. Jag vill minnas att han var på plats vid 3 tillfällen och betade av listan med saker i prioriteringsordning. Jag är osäker om de ens fakturerade restid, men om de gjorde det så var det för en resa, inte tre. Vårt lilla jobb var väl inte stora pengar in, men här hjälpte det lilla jobbet elektrikern att fylla tiden när det regnade. Det var flexibelt och bra för honom och utmärkt för mig, så småjobb behöver inte vara dåliga.
 
Som säkerhetstekniker råkar vi aldrig ut för att kunderna själva köper materialet som jag installerar. Men jag hade själv inte till 100% litat på en elektriker när det kommer till uthämtande av material tyvärr. Och det är av den enkla anledningen att jag inte vill bli blåst på kabelpriser osv. Kan låta sjukt men kan det vara så att elarna fått lite ofjörtjänt/välförtjänt dåligt rykte när det kommer till påslag osv på materialet?
 
Dom du hör talas om är väl "rötäggen" dom allra flesta är helt ok men dom får man aldrig höra talas om. Men PRATA och gör upp om ev nettopåslag och andra priser innan.
 
  • Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Oavsett om marginalen ligger i timtiden eller i materialet så är det alltid kunden som får betala. Det är också den betalande kunden som får betala för bokföring, utbildning, lagerhållning, backjobb, städning av kontoret och offerter som inte blir någonting av. Mig kvittar det var marginalen ligger så länge det pris jag betalar är rimligt i förhållande till värdet av det jag köper.
Om vi antar att en yrkesman kan arbeta 90 % av sin tid (resterande är sjukfrånvaro, utbildningar etc.) och har en möjlig debiteringsgrad på 85 % av den tiden (resterande är backjobb, offerter, internt arbete etc.) så innebär det ca 125 debiterbara timmar per månad. Vid en månadslön om 30 TSEK före skatt så innebär det en minsta timkostnad om ca 350 SEK/h. Till det så kommer verktyg, administration, lokaler, bil, mobil, risk och vinst. Då utgår vi från att det alltid finns en debiteringsgrad på 85 % av den tillgängliga tiden. Så, ja, jag tror att timpengen snarare borde ligga på 5-600 + moms om det inte inte finns en marginal på materialet.När det gäller just frågan om marginal på materialet så tycker jag fortfarande att det borde fungera med en prislista på standardmaterial (FK, dosor etc). Då slipper man nog många av de mest förekommande dispyterna.
Mina 5 cent :)
 
Ser inte problemet uppvisad dagbok samt ett påslag på ca 10% på verifierbar kostnad samt timpris enlig ök.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Fast förhållandet hantverkare/kund måste bygga på förtroende och respekt för varandra skulle nån av mina kunder kräva att få se fakturor och tidredovisning skulle jag tycka att det var trist att bli ifrågasatt problemet i el och även vvs är ju att det finns vissa som känner att dom kan dumpa timpriset och blåsa kunden på materialet istället nu är dom ju kanske inte så många som det verkar som jobbar så kanske någon här vågar skriva ut vad dom tar för tex fk1.5 och vad kostnaden är för en central tre gånger 13 Hager komplett? Mvh Andreas
 
Variabel skrev:
Ser inte problemet uppvisad dagbok samt ett påslag på ca 10% på verifierbar kostnad samt timpris enlig ök.
Med den konstruktionen har du problemet att incitamentet att hitta lägst pris försvinner. Leverantören tjänar faktiskt mer (i kronor) på att köpa in dyrare material.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
elmont skrev:
Dom du hör talas om är väl "rötäggen" dom allra flesta är helt ok men dom får man aldrig höra talas om. Men PRATA och gör upp om ev nettopåslag och andra priser innan.
En jag hade till att jobba åt mig sade uttryckligen att han inte ville tjäna pengarna på materialet utan arbetet, priserna på materialet vid fakturering var jämförbara med Elbutik.se 's priser med några procents variation åt olika håll. Jag var mycket nöjd med detta. Så visst finns det elektriker som inte slår på allt de kan.
 
tompaah7503 skrev:
En jag hade till att jobba åt mig sade uttryckligen att han inte ville tjäna pengarna på materialet utan arbetet, priserna på materialet vid fakturering var jämförbara med Elbutik.se 's priser med några procents variation åt olika håll. Jag var mycket nöjd med detta. Så visst finns det elektriker som inte slår på allt de kan.
Med tanke på ROT-avdrag borde det här vara en vettig affärsmodell mot privatpersoner. Noll marginal på materialet, högre intäkt per arbetad timme. För samma kostnad som en traditionell affärsmodell borde näringsidkaren kunna ta mer betalt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.