84 711 läst ·
434 svar
85k läst
434 svar
Faktura-/prisfråga
Hahahaha Nu tror du att El-branschen är någon sorts fristående del av universum...
Hade inte el varit livsfarligt hade ni aldrig kunnat hålla på på detta sättet...
Dax att plocka fram lagstiftning på konsumentsidan o visa elektrikerna vem det är som bestämmer.
Med en webb skött av staten där alla offerter måste noteras enligt modeller ritning,specifikation,SDOC
Så kanske vi kan tämja wild Bill elektriker till att leverera ett överenskommet system till ett uppgjort pris under straffansvar
Hade inte el varit livsfarligt hade ni aldrig kunnat hålla på på detta sättet...
Dax att plocka fram lagstiftning på konsumentsidan o visa elektrikerna vem det är som bestämmer.
Med en webb skött av staten där alla offerter måste noteras enligt modeller ritning,specifikation,SDOC
Så kanske vi kan tämja wild Bill elektriker till att leverera ett överenskommet system till ett uppgjort pris under straffansvar
Det hade varit det bästa och jag tror de flesta hade varit nöjda med transparent prissättning. Rätt timlön och normal förtjänst på material (dvs ej dyrare än vad en privatperson kan köpa det för själv). Problemet är att brandschen inte vill ha det så. De vill kunna luras.matteburk skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Nej det stämmer faktiskt inte riktigt. Det finns regler mot oskäliga kostnader. Det finns regler om ocker.MatshS skrev:
Jämför med taxi till exempel. Där fanns det bilar med jämförpris på 9999, medan de normala bilarna ligger på drygt 300. När man införde krav på att förare som hade jämförpris över 500:- måste lämna en prisuppgift innan resan startar så försvann de värsta avarterna. Innan såg jag mängder med bilar med hutlös taxa dagligen, nu ser jag aldrig en bil över 499:-. Så helt fri prissättning har vi inte i Sverige.
Byggarätt! att notera marknadspriser på exempelvis SCB är något som publiceras i många branscher. Man inhämtar statistik från aktörer och publicerar dem. Detta kan ske under vitesansvar. Då kan exempelvis konsumentverket vidarepublicera dessa på sin website. Detta skulle stärka konsumentens ställning. Det skulle också "lätt" från lagstiftarnas sida kunna införas rapporteringsplikt från elgrossisterna att de rapporterar genomsnittlig rabatt till slutkunder ( grupperade på storlek och omsättning). Efter avidentifiering för att ej röja företagshemligheter, kan dessa uppgifter offentliggöras.
Transparens på priser på marknaden gynnar konsumenten. Jämför hemelektronikbranschens eländiga marginaler, vilket är bra för konsumenten-kunder, denna utveckling är driven av prisjämförelseplatser som Prisjakt och Pricerunner.
Om man vill avskaffa fri prissättning får man dock in och röja i grundlagen IMHO.
Jag håller med dig om att el-branschen är ett skråväsende som skyddar sig så gott det går. Ett exempel på detta är VP-rörs monopolet. Alltså att ingen annan än behörig dvs elektriker får dra vp-rör. Denna reglering saknar helt teknisk förklaring, utan kan enbart rimligen tolkas som en artificiell marknadsbegränsning. Nu så "hanteras" detta ett "smidigt sätt" av många, exempelvis typhustillverkarna mfl. Man får någon med rätta papper att skriva på och gubbarna i husfabriken gör det egentliga jobbet. En extra inkomst för många pensionärer har jag förstått.
Transparens på priser på marknaden gynnar konsumenten. Jämför hemelektronikbranschens eländiga marginaler, vilket är bra för konsumenten-kunder, denna utveckling är driven av prisjämförelseplatser som Prisjakt och Pricerunner.
Om man vill avskaffa fri prissättning får man dock in och röja i grundlagen IMHO.
Jag håller med dig om att el-branschen är ett skråväsende som skyddar sig så gott det går. Ett exempel på detta är VP-rörs monopolet. Alltså att ingen annan än behörig dvs elektriker får dra vp-rör. Denna reglering saknar helt teknisk förklaring, utan kan enbart rimligen tolkas som en artificiell marknadsbegränsning. Nu så "hanteras" detta ett "smidigt sätt" av många, exempelvis typhustillverkarna mfl. Man får någon med rätta papper att skriva på och gubbarna i husfabriken gör det egentliga jobbet. En extra inkomst för många pensionärer har jag förstått.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
El branschen är så långt ifrån en fri marknad man kommer. Hade den varit fri utan statlig styrning så hade inga behörighetskrav existerat. Dessa behörighetskrav är som det värsta tänkbara fackförbundet.MatshS skrev:Dock har din uppfattning inte något stöd i någon form av avtalsrätt som reglerar mellanhavande mellan fria parter/marknadsaktörer på en fri marknad. Fri prissättning samt förfarandet med offert-accept vad som är grundläggande. Rekommenderat utpris, kan jag upplysa om, är inte förenligt med gällande lag, det kan anses som en konkurrenshämmande åtgärd och hanteras av konkurrensverket.
Staten styr utbudet genom att bestämma antalet studieplatser, och samtidigt tvingar de fram en efterfrågan som inte skulle existera ifall folk fick pula själv. Det ger elektrikerna i princip monopol att ta vilka ockerpriser som helst på en marknad som knappast ens skulle existera utan statlig inblandning.
99 gånger av 100 så är det konsumenten som blir lidande när staten lägger sig i sånt som den inte borde. El branschen är bara ett fall av 99. Planekonomi är piss och handlar inte om annat än att vissa människor anser sig ha rätten att bestämma vad som är bäst för andra.
Fairlane! Lycka till med att tillämpa ockerparagrafen i brottsbalken på höga priser från den lokala elektrikern. Ockerparagrafen nämner dock utnyttjande av parts oförstånd. Kan vara tråkigt att hävda om man är den förfördelade parten för självkänslan
.
För att få klarhet i saken får man skilja på fri prissättning och köparens kunskapsunderläge. Om genomsnittliga marknadspriser publiceras får köparen en annan information (se tidigare svar).
För att få klarhet i saken får man skilja på fri prissättning och köparens kunskapsunderläge. Om genomsnittliga marknadspriser publiceras får köparen en annan information (se tidigare svar).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Jag påstod inte att ockerparagrafen var tillämplig. Du skrev att vi hade fri prissättning i Sverige, punkt, vilket jag bara motbevisade.MatshS skrev:Fairlane! Lycka till med att tillämpa ockerparagrafen i brottsbalken på höga priser från den lokala elektrikern. Ockerparagrafen nämner dock utnyttjande av parts oförstånd. Kan vara tråkigt att hävda om man är den förfördelade parten för självkänslan.
Sen har jag personligen inget problem att hävda oförstånd om jag skulle råka ut för någon som vill ha 500 kr eller mer för en kabel som ligger på dryga 50-lappen i handeln.
I vilka (svenska) internetbutiker kan du köpa exakt samma byxor för max 400kr istället för 2000kr i fysisk butik?Tommy Lövgren skrev:
400kr*500%=2000kr
Eller så tillämpar man en värdebaserad prissättning...
Unika eller svårkopierade tjänster och produkter med högt tillfört värde, högt pris med god marginal.
Kabel och klammer där ditt tillförda värde är lågt, låg marginal men ordentlig volym istället.
Svårare är det inte att hålla kunden nöjd...
Unika eller svårkopierade tjänster och produkter med högt tillfört värde, högt pris med god marginal.
Kabel och klammer där ditt tillförda värde är lågt, låg marginal men ordentlig volym istället.
Svårare är det inte att hålla kunden nöjd...
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ja MEN, för att utöva elarbeten som yrkesman behöver du inte kopplat en enda kabel innan. Det räcker att du (som det så käckt heter) jobbar under överinseende av en behörig elektriker på samma företag.Finndjävel skrev:El branschen är så långt ifrån en fri marknad man kommer. Hade den varit fri utan statlig styrning så hade inga behörighetskrav existerat. Dessa behörighetskrav är som det värsta tänkbara fackförbundet.
Staten styr utbudet genom att bestämma antalet studieplatser, och samtidigt tvingar de fram en efterfrågan som inte skulle existera ifall folk fick pula själv. Det ger elektrikerna i princip monopol att ta vilka ockerpriser som helst på en marknad som knappast ens skulle existera utan statlig inblandning.
99 gånger av 100 så är det konsumenten som blir lidande när staten lägger sig i sånt som den inte borde. El branschen är bara ett fall av 99. Planekonomi är piss och handlar inte om annat än att vissa människor anser sig ha rätten att bestämma vad som är bäst för andra.
Så att staten styr utbudet vet jag inte om jag håller med om.
Just behörighetskrav av olika former är ett otyg som det har gått inflation i, utan att det tillför särskilt mycket. Elbehörighet är ett exempel. Yrkeskompetensbevis för chaufförer och lärarlegitimation några andra.Finndjävel skrev:
För några dagar sedan åkte jag för övrigt taxi i Stockholm med en taxichaufför som inte visste vad Lidingö var. Men taxikort hade han. Och jag kom rätt till slut också (tack vare navigatorn).
Det komiska är även att det gnälls för att vi hantverkare tar betalt för att åka och köpa material..."det ska väl för fan hantverkaren ha i bilen" brukare det heta.
Men det som finns i bilen, får tydligen inte tillhöra hantverkaren, med tanke på att det gnälls när han säljer det för sitt pris.
Men det som finns i bilen, får tydligen inte tillhöra hantverkaren, med tanke på att det gnälls när han säljer det för sitt pris.
Matteburk, vad har elektrikern i timlön som måste leva på materialet?
Ja visst är det lustigt att vissa yrken kräver en viss kompetensnivå trots att det är helt onödigt, men just när det gäller elinstallationer är det ju rätt fritt fram. För är man så duktig att man inte gör man inget fel, torde det knappt bli några påföljder. Så mitt råd till er alla som är minst lika "duktiga" som dom behöriga är, gör era installationer själv. För ingen kommer att jaga er. Till dom övriga, som inte förstått så enkelt allt är, så anlita yrkesfolk för 99% är hederliga hårt arbetande personer och fråga innan vad det kommer att kosta så slipper ni bli överaskad.