Varför skulle inte elektriker ha påslag på materialet? Ska frisören slja schampo till inköpspris också? Däremot ockerpåslag ska ju inte göras förstås. Och branschen är sned när det gäller listpriser.

• Gilla
mniku och 2 till
  • Laddar…
Morgan Jacobsson skrev:
Min motfråga: Ifrågasätter du priserna när du går till Ica o handlar??? Jag blir uppriktigt förbannad på alla som gnäller så fort de får en faktura från elektriker. Var har du fått prisuppgiften på 56kr/ metern ifrån?...den kabeln ligger på 500kr/m i listan....när ska svenssons fatta att hantverkare också har kostnader o räkningar att betala. Tror ni på rikigt att man jobbar gratis??
Uppenbart så är det svårt att förstå det finns relevanta skillnader mellan ICAs och hantverkares påslag. Den här diskussionen återkommer ständigt och jag är lat av mig så jag kopierar in ett tidigare inlägg från 2014

mr_bygg skrev:
Jag ser inget problem med en hantverkare tjänar pengar på materialet, det många vänder sig emot är att vissa hantverkare använder sig av ett för kunden omotiverat stort påslag. För min del så ser jag mycket hellre att hantverkaren debiterar ett högre timpris som täcker kostnader och vinst istället för att ha ett stort påslag på materialet. För mig som kund är det ett mycket tydligare och logiskt upplägg och numera är det också mer förmånligt om det är ett ROT-jobb.

När den gäller liknelsen med ICA så tycker jag inte att det är en relevant jämförelse. Visst kan hantverkaren vid sidan driva en egen liten butik och skulle det vara så att hantverkaren alltid har allt material med sig så kanske acceptansen för ett högre påslag skulle vara större. Men som det ofta ser ut så kommer hantverkaren hem till kunden och ser över vad som behövs och åker iväg och handlar hos sin grossist. För det så betalar kunden milersättning och timkostnad så från mitt sätt och se det så betalar jag helt enkelt hantverkaren för att åka och köpa det som behövs på mitt projekt och att då dessutom lägga på ett stort materialpåslag är för mig inte motiverat för den tjänsten.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Har tidigare köpt kameror utan påslag och till samma pris som man får på nätet. Butiken får då ned sitt pris på varor som dom har hög omsättning på till slutkund. Köpte tre kameror den vägen samt några objektiv. Varje kamera kostade runt 50 000 kr. Att skinna mig som kund genom att toksalta räkningen brukar sprida sig relativt snabbt oavsett om man är elektriker då man relativt snabbt kan kontrollera om priserna är rimlig eller inte. Den typen av elare brukar få dåligt rykte. Listpriset plus ett rimligt påslag är det enda som långsiktigt fungerar.

E
  • Gilla
Tony Rosendahl och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Det är ett rätt vanligt ofog från elfirmor att överdebitera på det viset. De utgår från prislistan hos sin "grossist". Och gav dig 15% rabatt på den. Exakt hur mycket rabatt elfirman själva har är svårt att veta, men på kabel är deras rabatt ofta minst 90%.

Ta en diskussion med elfirman om priset, de ger säkert gärna 10 - 20% extra "rabatt", om du kan uppfattas som enöjd kund. Och de gör ändå bra vinst.

Man bör komma ihåg att det är rimligt att firman gör en vettig marinal på materialet. De har adm. kostnader runt beställning och annan materialhantering, kostnader som inte debiteras i timpriset för arbetet. Men deras ofog med påslag på 500 - 1000%, är inte seriöst.
Ingen har administrativa kostnader per meter. Själv ger jag alltid mina kunder nettopris på materialet och tar ut en relevant timkostnad för jobb och även för administration. Så länge jag inte i första hand är leverantör av hårdvara eller tillverkare så är det den principen som råder för mig iallafall.

...men så är jag ju inte elektriker.

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Jobbar som konsult och vi har generellt 10% påslag på våra egenkostnader för utlägg. När det gäller t.ex labanalyser så gör våra ramavtal med labben att våra egenkostnader är kanske 30-50% av listpris. Kunden får med andra ord ett pris som är lågt i och med våra stora inköpsvolymer och vi får vårt påslag på 10% och jag har hittills inte haft någon kund som klagat. Ja, jag kostar mer än en elektriker per timma men våra OH-kostnader är också betydligt högre. På ett tidigare jobb låg en typisk 0-vinstnivå på 700-750 kr/tim.

Vi har å andra sidan alltid tydliga avtal, uppdragsbekräftelser och därmed sällan något tjafs. Transparens löser mycket.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Jag tillhör å andra sidan dem som ser till vad jag får för pengarna snarare än absolut lägsta pris. Har en elektriker som är så grymt trevlig, noggrann och bra att ha att göra med att jag inte ens vet vad han har för påslag eller tar per timma. Jag bryr mig helt enkelt inte eftersom det alltid blir bra och kostnaden har känts rimlig. Jo, det är klart att timarvodet står på fakturan men jag minns inte och nej, jag badar inte i pengar.

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Det folk retar sig mest på, när det gäller elektrikers materialförsäljning är deras påstådda ordinarie pris och rabatten man får på detta! Ett "ordinariepris" som ingen betalar, utan skall enbart ge sken av att elektrikern ger kunderna en rabatt, då det istället är ett stort påslag.

Ett annat exempel, jag fann nu i veckan, var när jag skulle köpa nya häftklammers till min gamla häftpistol Rapid 33. Hamnade på en kontorssida som sålde en ny Rapid 33 för 650 Kr och vanligt pris hos andra angavs till 1000 Kr! Jag sökte vidare efter häftklammers och fann dem hos Harald Nyborg som också sålde samma Rapid 33 häftpistol, för 345 Kr - ordinarie pris!

• Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
M
thomas33 skrev:
Det folk retar sig mest på, när det gäller elektrikers materialförsäljning är deras påstådda ordinarie pris och rabatten man får på detta! Ett "ordinariepris" som ingen betalar, utan skall enbart ge sken av att elektrikern ger kunderna en rabatt, då det istället är ett stort påslag.

Ett annat exempel, jag fann nu i veckan, var när jag skulle köpa nya häftklammers till min gamla häftpistol Rapid 33. Hamnade på en kontorssida som sålde en ny Rapid 33 för 650 Kr och vanligt pris hos andra angavs till 1000 Kr! Jag sökte vidare efter häftklammers och fann dem hos Harald Nyborg som också sålde samma Rapid 33 häftpistol, för 345 Kr - ordinarie pris!
Ja det är sånt som kallas fri konkurens! Samma sak med elektriker, är man inte nöjd med en offert så väljer man en annan, svårare än så är det inte. Och tycker man att alla offerter är för dyra så får man antingen strunta i det eller göra det själv.

• Gilla
Tony Rosendahl och 2 till
  • Laddar…
Nu är det dax att stoppa bedrägerier med priser med en statlig site som ger riktpriser på alla förekommande typer av arbeten o dit alla offerter måste skickas dvs öppna offerter

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Markarbetaren skrev:
Ja det är sånt som kallas fri konkurens! Samma sak med elektriker, är man inte nöjd med en offert så väljer man en annan, svårare än så är det inte. Och tycker man att alla offerter är för dyra så får man antingen strunta i det eller göra det själv.
Jo, men nu är det inte helt fritt när det gäller elarbete. Jag som bor i Halmstad kan knappast ringa en elektriker som finns i Kiruna och be att få utfört arbete till samma kostnad som de har där, hemma hos mig!

Det kanske inte framgick riktigt att jag retar mig mest på att elektriker ger sken av att ge en bra rabatt på materialet de säljer, då de istället lägger på rejält många procent på sitt inköpspris. Hade de istället varit ärliga och talat om att de tar dubbelt eller tredubbelt mer, istället för att påskina att jag som kund får tex 30% på deras grossistpris! Då hade det troligen inte blivit så många irriterade kunder.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Det största felet är att allt för många kunder tror att min timdebitering är min lön.

• Gilla
Tony Rosendahl och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Problemet är att man inte ger offerter på små jobb. Man säger timpris och sen lovar man ett bra pris på materialet. När priset på materialet inte är bra så har man ju ljugit för sin kund.

Det är inte fel att en elektriker tjänar pengar! Felet är när man lurar kunden. De flesta tror jag inte gör det, men i TS fall undrar man. Företaget sänkte också priset på kabeln rejält när det uppmärksammades så man var nog medveten om att priset var väl högt. Kabeln finns tydligen för 56 kr/m, men någon tycker inte att det är orimligt med 500 kr/m. Säljer man då 25 meter och jobbar 4 timmar så kan man se att timpenningen blir hyffsad.

Man kan jämföra med andra branscher om man vill. Vissa branscher tjänar pengar på varor, exempelvis matvaruaffärer, klädbutiker etc. Ändra tjänar pengar på sin kunskap/tjänst exempelvis restauranger, reseföretag, konsulter etc. Sen har vi vissa hantverkare som vill ta ur båda högarna. Det kan förvisso vara svårt men det blir svårt/omöjligt för kunden att veta.

Timpriset är det man borde ha sin stora intäkt på enligt mig. Ett problem finns så klart när folk väljer att bara titta på timpriset. En duktig elektriker som fixar jobbet på halva tiden (utan att slarva) anlitar jag hellre även om timpriset ligger 50% högre. Den elektrikern kommer tjäna bra ändå.

Jämföra med krogen, Ica eller tillverkningskostnad för ett par jeans är märklig. På ovanstående ställen vet jag priset när jag köper. På krogen betalar jag för tjänsten. På Ica kan jag tacka nej om de helt plötsligt vill ha 100 kr för en liter mjölk för att täcka personalkostnader etc. Det är svårare med monterat material. Jämförelse med tillverkningskostnad är endast relevant om det är vad kunderna vill ha för elkabel, uttag etc också, men det har jag inte sett att någon efterfrågat.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
AG A skrev:
Det största felet är att allt för många kunder tror att min timdebitering är min lön.
Det verkar konstigt. Med hur stor andel av dina kunder får du ta den diskussionen?

Redigerat:
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.