84 711 läst ·
434 svar
85k läst
434 svar
Faktura-/prisfråga
varför kan elektriker försöka stjäla pengar utan att sitta bakom lås o bom? Det kallas bedrägeri när man inte har ett överenskommet pris per timme och rimliga priser på material???
Samma sak som med Taxi i Stockholm rena tjuvar...döljer prislistan...pang så är du lurad...
Elektriker tvingar dig att kontrollera hela branschen när du har elproblem...
ICA kan ockra dig på plastpåsar
Samma sak som med Taxi i Stockholm rena tjuvar...döljer prislistan...pang så är du lurad...
Elektriker tvingar dig att kontrollera hela branschen när du har elproblem...
ICA kan ockra dig på plastpåsar
## Transparens "" skriver några, har någon försökt på ICA/COOP/Hemköp.... att pruta eller försöka med möjligheten att bara köpa Falukorven "utan skinn" med motiveringen spara på förpacknings kostnaderna. Eller varför inte be om en kostnads spec. på hela processen för Falukorven. Var i ligger skillnaden?
Detta kallas för Turkisk basar dvs helt fri prissättning...MatshS skrev:Enligt min erfarenhet av ganska omfattande byggnadsprojekt för mitt företags räkning, kan jag utan tvekan fastslå att detta "fenomen" med överdebitering av material inte exklusivt utförs av elfirmor. Min bakgrund är inom elektronikindustrin och jag kom ganska sent i livet in i fastighetsbranschen.
En nyinköpt fastighet hade ett elsystem som var, kan vi säga, helt avskrivet. Det behövde bytas. Jag har alltid skilt på projektering och genomförande. Om man ger någon ett "öppet problem" exempelvis "fixa elsystemet i detta huset", så lämnar man för många frihetsgrader till den som skall genomföra arbetet och är som beställare helt utlämnad till utförarens goda vilja. Kort sagt du lägger huvudet på huggkubben och säger "var snäll".
Jag lätt först en elkonsult utföra projekteringen och från denna framtogs materialbehov och tidsuppskattning. Vi begärde sen in offerter på arbetet från 8 elfirmor med specificerad timuppskattning samt materialkostnad. Vi fick 5 svar.
Det skilde inte så mycket på timdebitering, dock var skillnaden mellan materialkostnaden ENORM!
Detta gjorde att vi kunde direkt utesluta tre leverantörer som uppenbart oseriösa komiker. I nästa steg detaljförhandlade vi materialpriserna med kvarvarande leverantörerna. Varje detaljpost diskuterades, De blev mycket bättre.
Vad jag vill säga med ovanstående är om man inte vet vad man gör och inte vill lägga tid/arbete på sin inköp så får man vara beredd att betala mer. Det är inte fel på elfirmor som försöker sälja saker och ting så dyrt som möjligt. Dock är uppumpade listpriser en styggelse. Pudelns kärna är att de stora grossisterna underblåser detta beteendet med "hitte på" priser som ordinarie listpriser. Det blir ett säljargument för grossisterna att ha höga priser mot sina kunder-elfirmorna och ge höga rabatter. Elfirmorna får ett "hitte på" pris att visa upp för sina slutkunder och kan ge en "rabatt" vs. detta pris och grossisterna knyter sina kunder närmare till sig med kick-backs och stora rabatter.
Marknaden är en kamp. Förutsätt att om någon kan ta dina pengar så gör de det.
I ett civiliserat land kan vi inte ha detta förhållande att alla inköp ska ske med auktion utan priser ska vara satta o utmärkta så att vem som helst ska kunna köpa till samma villkor.
Elkabel är dessutom utsatt för rent fusk o bedrägerier med defekt kabel vilket är straffbart
Konsumenter av elarbeten måste kunna lita på elektriker vilket vi inte kan om detta fortsätter
*gäsp*LGG-01 skrev:## Transparens "" skriver några, har någon försökt på ICA/COOP/Hemköp.... att pruta eller försöka med möjligheten att bara köpa Falukorven "utan skinn" med motiveringen spara på förpacknings kostnaderna. Eller varför inte be om en kostnads spec. på hela processen för Falukorven. Var i ligger skillnaden?
Transparens handlar inte om möjligheten att pruta utan att det i det här sammanhanget när vi pratar priser är väldigt tydligt och enkelt för kunden att förstå hur prissättningen fungerar och vad kostnaderna är. Om vi nu tar falukorven som exempel så kan jag enkelt gå in i vilken butik som helst som säljer just den korven och direkt se vad jag kommer att få betala i kassan och det blir enkelt för mig att välja butik utifrån exempelvis pris.LGG-01 skrev:## Transparens "" skriver några, har någon försökt på ICA/COOP/Hemköp.... att pruta eller försöka med möjligheten att bara köpa Falukorven "utan skinn" med motiveringen spara på förpacknings kostnaderna. Eller varför inte be om en kostnads spec. på hela processen för Falukorven. Var i ligger skillnaden?
Om vi tar ett fiktivt exempel med hemtjänsten som handlar mat på ICA åt sina kunder. Säg att de istället för att bara sälja tjänsten att utföra inköp på den köpta tiden även skulle börja sälja matvaror. Det sätter upp en egen prislista och ger Agda 10% rabatt på den och Agda tycker det verkar vara ett bra upplägg. Problemet blir sen när Agda får fakturan och falukorven kostade 63:- och hon förstår inte varför det skiljer så mycket mot ICAs pris på 25:-. Det här upplägget är inte transparent för kunderna.
Tyvärr Byggarätt har du filosofiskt samt utopiskt rätt. När lammen sover med lejonen kommer säkert detta inträffa.
Dock har din uppfattning inte något stöd i någon form av avtalsrätt som reglerar mellanhavande mellan fria parter/marknadsaktörer på en fri marknad. Fri prissättning samt förfarandet med offert-accept vad som är grundläggande. Rekommenderat utpris, kan jag upplysa om, är inte förenligt med gällande lag, det kan anses som en konkurrenshämmande åtgärd och hanteras av konkurrensverket.
Dock har din uppfattning inte något stöd i någon form av avtalsrätt som reglerar mellanhavande mellan fria parter/marknadsaktörer på en fri marknad. Fri prissättning samt förfarandet med offert-accept vad som är grundläggande. Rekommenderat utpris, kan jag upplysa om, är inte förenligt med gällande lag, det kan anses som en konkurrenshämmande åtgärd och hanteras av konkurrensverket.
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Jag förstår inte varför vi konsumenter går på det där "om du anlitar en svensk hantverkare så får du garanti på köpet". För garantin är ju nästan aldrig värt något.matteburk skrev:Ni glömmer att han får 10års garanti på arbetet. Köper han kabeln själv så försvinner den garantin. Listpriset plus 10% i entrepenörsarvode är normalt. De elektrikern tjänar med sin rabatt är hans levebröd. Antingen anlitar man en elektriker eller så hoppar man över det och åker till canarieöarna eller nåt.../Mattias
Den som får betala för att en defekt del, må vara monteringstjänst eller produkt, ska lagas eller bytas ut är ju alltid konsumenten.
Jag har aldrig varit med om att en elektriker kommit tillbaka och bytt ut en grej som gått sönder kostnadsfritt. Jag tror jag talar för alla konsumenter här.
När dessutom branschen säljer rutten korv till Agda och säger att om du låter eggbert köpa korv här får du 10 års garanti på att korven inte ruttnar mot att eggbert monterar korven i kylskåpet.
eggbert debiterar ju bara 10 kr i timmen för inköpet o monteringen utöver det låga inköpspriset samt att eggberts korv är ju inte rutten.
Vad köper du Agda?
Nu måste vi ha lagstiftning om en site på nätet med en riktprislista på alla förekommande jobb samt kvalitetsregler som innebär fängelse om man bryter mot
eggbert debiterar ju bara 10 kr i timmen för inköpet o monteringen utöver det låga inköpspriset samt att eggberts korv är ju inte rutten.
Vad köper du Agda?
Nu måste vi ha lagstiftning om en site på nätet med en riktprislista på alla förekommande jobb samt kvalitetsregler som innebär fängelse om man bryter mot
Menar du att han/hon vägrade att fixa en reklamation som du begärde?Per Eskilsson skrev:Jag förstår inte varför vi konsumenter går på det där "om du anlitar en svensk hantverkare så får du garanti på köpet". För garantin är ju nästan aldrig värt något.
Den som får betala för att en defekt del, må vara monteringstjänst eller produkt, ska lagas eller bytas ut är ju alltid konsumenten.
Jag har aldrig varit med om att en elektriker kommit tillbaka och bytt ut en grej som gått sönder kostnadsfritt. Jag tror jag talar för alla konsumenter här.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Fri prissättning är bra och jag är för det. Dold prissättning är värre.
Häromdagen träffade jag en kompis på stan. Vi gick in på en pub och tog varsin öl (stor stark). Vi hade trevligt så det blev en öl till och ytterligare en. Tre öl var fick räcka så vi tog in notan och den var på 1500:-. Jag ifrågasatte detta, att en stor stark skulle kosta 250:- och fick då höra:
1. Vi har fri prissättning i detta land
2. Skyll dig själv om du inte frågar om priset först
3. Ska vi bartenders inte få tjäna pengar? Köp din egen öl själv nästa gång om det inte passar.
Nej, som tur var hände inte något av ovanstående (hade gärna tagit en öl med en kompis). Om det hade hänt någon av de som försvarar tokpriser på varor så misstänker jag att de tyckt det var helt i sin ordning?!
Själ hade jag varit ok med ett pris på upp till 75:- (och tyckt det var dyrt och inte kommit tillbaks), men 250:-, nej tack
Jämförelser med Ica fungerar inte när man köper en tjänst tillsammans med varan. När jag kommer till kassan på Ica och de säger att falukorven kostar 150:- så väljer jag att inte köpa. Har jag redan druckit upp ölen eller fått uttag monterade så är det knepigare att täcka nej.
Som tur är fungerar de flesta hantverkare utan att försöka toklura kunden, men när någon i tråden skriver att kabeln kostar 500:- metern i listpris så är iallafall inte jag sugen att handla av vederbörande.
Häromdagen träffade jag en kompis på stan. Vi gick in på en pub och tog varsin öl (stor stark). Vi hade trevligt så det blev en öl till och ytterligare en. Tre öl var fick räcka så vi tog in notan och den var på 1500:-. Jag ifrågasatte detta, att en stor stark skulle kosta 250:- och fick då höra:
1. Vi har fri prissättning i detta land
2. Skyll dig själv om du inte frågar om priset först
3. Ska vi bartenders inte få tjäna pengar? Köp din egen öl själv nästa gång om det inte passar.
Nej, som tur var hände inte något av ovanstående (hade gärna tagit en öl med en kompis). Om det hade hänt någon av de som försvarar tokpriser på varor så misstänker jag att de tyckt det var helt i sin ordning?!
Själ hade jag varit ok med ett pris på upp till 75:- (och tyckt det var dyrt och inte kommit tillbaks), men 250:-, nej tack
Jämförelser med Ica fungerar inte när man köper en tjänst tillsammans med varan. När jag kommer till kassan på Ica och de säger att falukorven kostar 150:- så väljer jag att inte köpa. Har jag redan druckit upp ölen eller fått uttag monterade så är det knepigare att täcka nej.
Som tur är fungerar de flesta hantverkare utan att försöka toklura kunden, men när någon i tråden skriver att kabeln kostar 500:- metern i listpris så är iallafall inte jag sugen att handla av vederbörande.
tyvärr finns inte fri prissättning ihop med öppen information om vad folk betalar...
Detta gör att fri prissättning bara lämpar sig för kassasituationen inte när jobbet är utfört...
Hönan Agda i den kapitalistiska sagan om hur hon företagsamt bygger upp sin verksamhet fungerar inte i ett arabliknande auktionsliknande system där priserna är godtyckliga...
Elbranchen är ett av exemplen i en monopol liknande byggbransch som gör att svenska konsumenter har det jobbigt
Detta gör att fri prissättning bara lämpar sig för kassasituationen inte när jobbet är utfört...
Hönan Agda i den kapitalistiska sagan om hur hon företagsamt bygger upp sin verksamhet fungerar inte i ett arabliknande auktionsliknande system där priserna är godtyckliga...
Elbranchen är ett av exemplen i en monopol liknande byggbransch som gör att svenska konsumenter har det jobbigt
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Nej, jag menar att först får man betala för monteringen, sedan får man betala igen om något strular eller blivit fel för att få det fixat. I varje fall om man köper på löpande räkning, som vi nästan alltid gör. Jag menar att "garantin" sällan har ett faktiskt värde (för konsumenten).LGG-01 skrev: