84 711 läst ·
434 svar
85k läst
434 svar
Faktura-/prisfråga
Det har du helt rätt i. Vad som är ännu konstigare är att SCB inte ens redovisar om det är medel- eller medianlön de presenterar på sidan. Egentligen utgår jag ifrån att det är medianlön men jag vågade inte skriva det utan att veta säkert.elmont skrev:
Går man istället och tittar här (SCB) på grupp 741 (samma som jag tittade på ovan) så får man fram att medianlönen är 186,80 kr/timme vilket med 168 timmar/månad (min normalarbetstid) ger 31382 kr före skatt. Räknar man med undre kvartilen och kvinnor (som uppenbarligen tjänar jävligt mycket sämre än sina manliga kollegor av någon anledning) får vi 25099 kr före skatt. Detta är då i privat sektor (torde vara de flesta elinstallationsföretag) och alla åldersgrupper.
Så, påståendet håller rätt bra ändå... Sen är det alltid lite trist att hamna i den här diskussionen om vad olika yrken är värda men jag blir väldigt provocerad när matteburk påstår att elektrikern "måste leva av" något. 25k/mån är en bra lön för någon som börjar arbeta direkt efter gymnasiet (ja, jag vet att lärlingslönen är lägre). Det kanske inte är en mänsklig rättighet att bo i Stockholms innerstad eller åka på thailandssemester varje år...
EDIT:
Medan jag fortfarande kan redigera så kan jag ju påpeka att jag tolkade elmonts inlägg som att ett medianvärde önskades....
Redigerat:
Fast det är nog inte många som drar förbi selga, ahsell eller elektroskandia utan privatpersoner håller sig till varuhusen och internet.elmont skrev:
Men du bör hålla med om att exempelvis ahsell har ett väldigt dåligt system för beställare med sina listpriser. För jag antar att du/företaget inte debiterar listpris plus marginal rakt av?
För ahsell är ju bortom all rimlighet med sina bruttopriser.
Exempel
Elko plus 2vägs uttag bruttopris 442 verklig kostnad 97
Hager dvärg 10A bruttopris 173 verklig kostnad 31
Eqlq 3g1,5 bruttopris 57 verklig kostnad 8.45
Har du inte missuppfattat begreppen? Ett medelvärde är mindre bra att använda vid skeva fördelningar då extrema värden får stor vikt. Medianvärdet däremot påverkas inte av extremvärden. Är ditt data någorlunda normalfördelat så kommer median och medelvärde vara ganska lika.elmont skrev:
Haha, om det endast gäller någon slags garanti på kabeln så köper jag gladeligen kabeln själv om jag så bara sparar 10 spänn.matteburk skrev:Ni glömmer att han får 10års garanti på arbetet. Köper han kabeln själv så försvinner den garantin. Listpriset plus 10% i entrepenörsarvode är normalt. De elektrikern tjänar med sin rabatt är hans levebröd. Antingen anlitar man en elektriker eller så hoppar man över det och åker till canarieöarna eller nåt.../Mattias
Du får nog allt hitta på något bättre skäl.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
För ca 450kr i timmen plus moms får du arbetskraft sen är det rimligt att man lägger på företagets kostnader för avskrivningar på maskiner verktyg bil mm dvs att en investering på 100000 i utrustning med en avskrivningstid på 5 år borde öka timkostnaden med ca 15kr bilen kostar kanske 4000 i månaden så typ 25kr med detta exemplet borde det kosta 490+moms att då hem en elektriker till detta kommer milersättning för resan om elektrikern tar 490+moms från det att den lämnar firman tills han är tillbaka borde materialet vara prismässigt vad det kostar på tex Bauhaus nån egen som kan bekräfta eller säga emot?
Åhå... jag missade att det önskades ett medelvärde. Jag läste helt enkelt lite för fort och bara förutsatte att jag fick kritik för att presentera just det. Median är i detta sammanhang en betydligt mer rättvisande statistik än medel, även om jag tror att lönen är relativt normalfördelad och vi har ett stort sample size (med rätt liten spridning).mr_bygg skrev:
Nu när jag tittade igen så var medianvärdet 186,80 och medel 186,30, så det stämmer rätt bra. IQR är som jag misstänkte också relativt litet.
Ja, jag läste din länk men delar inte din slutsats. Skickar med en länk till hur medelvärde och medianvärde beräknas där det enkelt visas hur extremvärden på verkar respektive mått.elmont skrev:
http://www.matteboken.se/lektioner/skolar-7/statistik/medelvarde-och-median
Alltså va... jag fatta ingenting nu. Var har du dina uppgifter ifrån? Kan du redovisa lite ..?
GE satte ett takpris på konsultkostnad för några år sedan på 700:- / timme, gick inte konsultfirmorna med på det så fick de inte uppdragen.
Om de har kvar systemet så kan det vara en hundring mer idag.
En kompis till mig, som är civilingenjör och med några års erfarenhet inom maskin och produktionsteknik/optimering blev "konsultanställd" av ett företag som hade anställningsstopp till en ersättning på 440:- + moms / timme. Det var företagets sätt att komma runt anställningsstoppet.
Sen lättade det så kompisen tog anställning för 41.000:- / månad på företaget (företagets erbjudande). Denna lön är i praktiken lite lägre än det arvode han hade tidigare, men å andra sidan mer anställningstrygghet, att få vara med på alla personalaktiviteter och kanske även lite mindre pressande att leverera +100% varenda dag bidrog till det ganska lätta beslutet att acceptera anställning till något färre kronor per månad på sista raden.
Men det kan säkert vara olika på olika firmor.
Men nu är det ju så att vem som helst som har ett företag och går in på ahlsells och registerar sig som kund får direkt ett fantastiskt rabattbrev oavsett om man bara gör inköp för en hundring per år. Detta vill jag kalla "riggat system" och det resulterar i lurade och missnöjda kunder.
Och självklart, den firma som älskar att ta jobbiga samtal med kunder som känner sig lurade har ju en gyllene möjlighet att nyttja detta för sina böjelser skull. Firman jag jobbar åt tar nästan aldrig GNP-priser i sin fakturering, det blir bara en massa bråk om sådana fakturor.
Skulle jag komma med en fullastad buss med fotbollsungdomar utanför MC-Donalds och deala om att antingen åker vi till MAX på andra sidan gatan eller så får vi rabatt så tror jag nog att jag t.o.m här lyckas med dealen. åtminstone om jag får prata med någon som har rätt att fatta ett beslut.
Vilka konsulter har dessa timpenningar? Vanligast är nog runt 500 - 800:- /timme såvitt jag sett.matteburk skrev:
GE satte ett takpris på konsultkostnad för några år sedan på 700:- / timme, gick inte konsultfirmorna med på det så fick de inte uppdragen.
Om de har kvar systemet så kan det vara en hundring mer idag.
En kompis till mig, som är civilingenjör och med några års erfarenhet inom maskin och produktionsteknik/optimering blev "konsultanställd" av ett företag som hade anställningsstopp till en ersättning på 440:- + moms / timme. Det var företagets sätt att komma runt anställningsstoppet.
Sen lättade det så kompisen tog anställning för 41.000:- / månad på företaget (företagets erbjudande). Denna lön är i praktiken lite lägre än det arvode han hade tidigare, men å andra sidan mer anställningstrygghet, att få vara med på alla personalaktiviteter och kanske även lite mindre pressande att leverera +100% varenda dag bidrog till det ganska lätta beslutet att acceptera anställning till något färre kronor per månad på sista raden.
Märkligt. På min firma piskas det hårt att det ska debiteras 8 timmar om dagen. Så blir det en timma över sist på dagen så får det i princip spridas ut på dagens kunder.matteburk skrev:
Men det kan säkert vara olika på olika firmor.
Om det är en rimlig och välförtjänt rabatt erhållen utifrån stor årlig inköpsvolym så håller jag med dig.matteburk skrev:
Men nu är det ju så att vem som helst som har ett företag och går in på ahlsells och registerar sig som kund får direkt ett fantastiskt rabattbrev oavsett om man bara gör inköp för en hundring per år. Detta vill jag kalla "riggat system" och det resulterar i lurade och missnöjda kunder.
Och självklart, den firma som älskar att ta jobbiga samtal med kunder som känner sig lurade har ju en gyllene möjlighet att nyttja detta för sina böjelser skull. Firman jag jobbar åt tar nästan aldrig GNP-priser i sin fakturering, det blir bara en massa bråk om sådana fakturor.
Nej, kolla aktuell lagstiftning.matteburk skrev:
Det går väl att deala med precis allt som är lite större.matteburk skrev:
Skulle jag komma med en fullastad buss med fotbollsungdomar utanför MC-Donalds och deala om att antingen åker vi till MAX på andra sidan gatan eller så får vi rabatt så tror jag nog att jag t.o.m här lyckas med dealen. åtminstone om jag får prata med någon som har rätt att fatta ett beslut.
Stämmer nog ganska bra.Andreas_kalmar skrev:För ca 450kr i timmen plus moms får du arbetskraft sen är det rimligt att man lägger på företagets kostnader för avskrivningar på maskiner verktyg bil mm dvs att en investering på 100000 i utrustning med en avskrivningstid på 5 år borde öka timkostnaden med ca 15kr bilen kostar kanske 4000 i månaden så typ 25kr med detta exemplet borde det kosta 490+moms att då hem en elektriker till detta kommer milersättning för resan om elektrikern tar 490+moms från det att den lämnar firman tills han är tillbaka borde materialet vara prismässigt vad det kostar på tex Bauhaus nån egen som kan bekräfta eller säga emot?
Ja 450:- + moms / timme räcker till en sjujävla månadslön, något runt 45.000.-/ månad.
Problemet som elektriker, VVS'are och vissa andra tjänster som har korta uppdrag av sin natur är beläggningsgraden. En snickare har ofta jobb som löper hela dagar, ofta t.o.m flera veckor. Mycket debiterbar tid och minimalt med administration vilket ger lönsamhet vid lägre timpenning.
Ett halvtimmes jobb för mig är på sätt och vis ett skitjobb. Först snackar chefen med kunden några minuter, lägger sen upp ordern i systemet, sen åker jag både dit och därifrån och kanske lite snabbt förbi grossen. sen ska jag tid och material-rapportera och det ska faktureras och bokföras. Så halvtimmen hos kunden blev till sist 1,5 timmar med allt runtomkring. Jag debiterar inte mer än max tid hos kund + bilresa, dvs max en timme.
Den förlorade halvtimmen får tas ifrån täckningsbidraget som timpenningen ger.
Eller lite kreativa saker såsom bilavgift, materialpåslag eller sånt.
Jag tycker ändå att man borde kunna få en hantverkare för max 400:- + moms / timme, samt att det görs något vettigt påslag för bilkostnader och tid till/från grossister osv.
Mer timpenning ska helt enkelt inte behövas, tycker jag.
Konsulterna som Landstinget/Karolinska plockat in till NKS-projektet debiterade 2100-2700 kr/tim. Från BCG, om någon undrade.Mikael_L skrev:
Jag kan starkt rekommendera Kalibers granskning av hela eländet. Det är dock rekommenderat att ta något lugnande först och inte ha dyra lättkastade saker i sin närhet, speciellt om man bor i Stockholm...
Men jag skulle inte tro att det är något normalt arvode för teknikkonsulter. I min världsbild ligger det mer i häraden 500-800 / timme. Och det är väl det vi ska jämföra med.
Det går säkert att hitta några elektriker med årslöner på bortåt miljonen också ifall vi letar efter extremerna.
Glöm inte heller att vissa konsulter (och yrken för den delen) har en liten stab av extra personal bakom sig som avlönas av timpenningen som dras in av uppdragstagaren. Så det må man alltid ha i åtanke när man snackar timdebiteringar.
En advokat t.ex har som regel alltid lite personal bakom sig på kontoret som utför vissa jobb som aldrig går att debitera, utan det är advokaternas timpenning som ska täcka allt.
Samma med privatpraktiserande läkare, de har ofta någon anställd, på deltid eller heltid, som ska ha sin lön ifrån läkarens arvode. osv.
Det går säkert att hitta några elektriker med årslöner på bortåt miljonen också ifall vi letar efter extremerna.
Glöm inte heller att vissa konsulter (och yrken för den delen) har en liten stab av extra personal bakom sig som avlönas av timpenningen som dras in av uppdragstagaren. Så det må man alltid ha i åtanke när man snackar timdebiteringar.
En advokat t.ex har som regel alltid lite personal bakom sig på kontoret som utför vissa jobb som aldrig går att debitera, utan det är advokaternas timpenning som ska täcka allt.
Samma med privatpraktiserande läkare, de har ofta någon anställd, på deltid eller heltid, som ska ha sin lön ifrån läkarens arvode. osv.
Absolut. Det är givetvis teknikkonsulter vi ska jämföra med, inte managementkonsulter. Huruvida dessa var extremer vet jag faktiskt inte, har rätt lite inblick i konsultbranschen.
Även elektriker har ju icke debiterbara kostnader. Jag har full förståelse för att det blir svårt att försörja sig på småjobben eftersom proportionen debiterbar/icke debiterbar tid blir väldigt sned. Tyvärr är det ofta just småjobben som behöver fixas i en villa/lägenhet, det är sällsynt att man trådar om hela huset. Därför blir det också dessa mupplösningar med skarvsladdar klamrade på väggen och kabel som dras ut genom fönster till julbelysningen mm.
Även elektriker har ju icke debiterbara kostnader. Jag har full förståelse för att det blir svårt att försörja sig på småjobben eftersom proportionen debiterbar/icke debiterbar tid blir väldigt sned. Tyvärr är det ofta just småjobben som behöver fixas i en villa/lägenhet, det är sällsynt att man trådar om hela huset. Därför blir det också dessa mupplösningar med skarvsladdar klamrade på väggen och kabel som dras ut genom fönster till julbelysningen mm.
Roligt med folk i denna tråd som skriker om bedrägeri och hutlösa priser.
Sen går dom och handlar tex på Ica eller HM.
Va kostar inte en läsk 15 kr litern eller en limpa 20 kr?
Va kostar inte en t tröja 100kr ?
Bedrägeri Bedrägeri
Sen går dom och handlar tex på Ica eller HM.
Va kostar inte en läsk 15 kr litern eller en limpa 20 kr?
Va kostar inte en t tröja 100kr ?
Bedrägeri Bedrägeri