matteburk skrev:
Vem har skrivit garanti på kabeln? Jag skrev arbetet...
En elektriker tjänar inte 1000-1500kr som en konsult gör. Han har 500-600kr i timmen . Ofta får hanninte ihop mer än Max 6-7 fakturerad trimmat på en dag då han kanske är på 3 ställen.

Om ni anlitar en hantverkare så ska han redovis vad timpenning är och alla övriga kostnader.
Vad har kunden med hur mycket rabatt en hantverkare har o göra?

Har man inte råd att anlita en hantverkare så får man göra saker själv.

Självklart kan man deala med hantverkaren om arbetet är stort.
Tyvärr får vi inte göra elsaker själva...

Det är sorgligt med skyddet av denna hanverksgrupp, därför kan ni sätta priser där efter.

Dryga ute er timpenning med mtrl rabatter och påslag.

Tyvärr kan inte vi som anställda göra det...

• Gilla
Solari
  • Laddar…
Men alla kan bli bättre på att köpa. Köper jag en bil utan att pruta får jag betala det som står på prislappen oavsett bilfirmans inköpspris, förhandlar jag är sannolikheten stor att jag kommer billigare undan.
OCH än en gång, det är företagen som kan vara hutlösa och normalt INTE elektrikern som oftast är en vanlig löntagare.

• Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Svårt att bli bättre på att köpa då vi ej släpps in på era firmor...

De hjälper till att visa höga riktpriser utåt...

• Gilla
mekar-anders och 1 till
  • Laddar…
tommib
elmont skrev:
Men alla kan bli bättre på att köpa. Köper jag en bil utan att pruta får jag betala det som står på prislappen oavsett bilfirmans inköpspris, förhandlar jag är sannolikheten stor att jag kommer billigare undan.
OCH än en gång, det är företagen som kan vara hutlösa och normalt INTE elektrikern som oftast är en vanlig löntagare.
Men beteendet försvaras gång på gång av elektriker....

Än en gång, detta med listpriser är rent bedrägeri. De har ingenting med verkligheten att göra, konstruktionen finns endast för att kunna lura orutinerade kunder. Det är ett extremt ohederligt sätt att göra affärer då det döljer den faktiska kostnaden. Som konsument är det fullständigt rimligt att anta att priserna kommer vara ungefär samma som på Bauhaus, Hornbach, Clabbe m.fl., men så är det tyvärr inte. Att sen försvara beteendet med massa nys om garantier, undermåligt materiel mm är bara skitsnack! Det är samma elkouttag på bauhaus som på ahlsell, och de går inte sönder stup i kvarten, då skulle firman gå i konkurs. Samma gäller i princip all elmateriel som installeras i enskilda konsumenters hem och stugor (möjligen med undantag för rörelsevakter/skymningsreläer).

Om man inte kan leva av timdebiteringen så bör man höja den istället för att försöka blåsa kunden på materielen. Beteendet är likt lågprisflygbolagen som lägger till kostnader på allt möjligt och omöjligt bara för att driva ner annonspriset, men ännu värre eftersom konsumenterna har ett uttalat informationsundertag.

Angående att låta bli... Det är ju en väldigt bra inställning om man som bransch säger sig sträva efter en höjd elsäkerhet... Vad blir resultatet tro? En hempularlicens skulle om något höja elsäkerheten i landet eftersom dessa småjobb som elektrikerna inte vill ha skulle bli gjorda.

• Gilla
Ulric och 22 till
  • Laddar…
tommib
matteburk skrev:
Vem har skrivit garanti på kabeln? Jag skrev arbetet...
En elektriker tjänar inte 1000-1500kr som en konsult gör. Han har 500-600kr i timmen . Ofta får hanninte ihop mer än Max 6-7 fakturerad trimmat på en dag då han kanske är på 3 ställen.

Om ni anlitar en hantverkare så ska han redovis vad timpenning är och alla övriga kostnader.
Vad har kunden med hur mycket rabatt en hantverkare har o göra?

Har man inte råd att anlita en hantverkare så får man göra saker själv.

Självklart kan man deala med hantverkaren om arbetet är stort.
Jahadu... Vad tycker du elektrikern ska tjäna då?

Enligt SCB är medianlönen för installationselektriker ålder 18-25 25400 kr/mån. I åldersgruppen 25-39 så är den 30200. Jag tjänar efter 5,5 års eftergymnasial utbildning (och 7 års arbetslivserfarenhet) 41000 i månaden. Skillnaden där är inte väldigt stor.... Den krymper när man räknar in att jag har 6 års studieskulder att betala av också (ja, pluggade en extra termin på annan utbildning).

En serviceelektriker som arbetar mot privatpersoner är i princip en montör under den absolut övervägande delen av den arbetade tiden. Är det verkligen värt dessa pengar?

• Gilla
Sezzi och 3 till
  • Laddar…
Hempularlicens att bygga från kopplingsritning borde stävja hantverkarfettman!

• Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
F
När vi byggde så talade jag om att katalogpriser är inte aktuellt. Elektrikerns bud var +15% på nettopris om jag kunde ta allt från Ahlsell. Fick även handla allt i Ahlsells sortiment själv via elektrikerns konto. Full transparans med kopior på fakturor från Ahlsell.

Det var dock värt att kolla hans rabatter för vissa saker hade han risiga priser på. Men rena elprylar var 60-90% rabatt.

Han la på en halvtimma när han körde via Ahlsell och hämtade prylar men jag var där flera gånger själv och hämtade beställt mtrl så elektrikern kunde fokusera på sin core business.

Tycker att det var en rättvis deal.

• Gilla
Ulric och 16 till
  • Laddar…
O
Jag upprepar min gamla tes jag brukar dra fram i sådana här fall:

Kabel-Kalle jobbar på firman Stor-El. De gör 90% av sina arbeten mot stora ramavtal och stora projekt. Företaget använder interndebitering och Kabel-Kalle måste redovisa vad han gör med all sin tid. Uppmaningen från närmaste chefen är att debitera så mycket som möjligt och det är viktigt att ha 100% beläggningsgrad.

När Kabel-Kalle startar eget så gör han likadant med den väsentliga skillnaden att det som tidigare var interndebittering nu blir externdebitering. Kostnader som han har för sin egen verksamhet överförs nu direkt till kund och eftersom Kalle vill tjäna pengar gör han ett påslag på allt. Kalle ser inget konstigt på det för han måste ju ha marginaler. Som kund blir man dock bara trött för jag har inget intresse av Kalles interna kostnader utan vill ha ett enkelt timpris som gör att jag kan jämföra Kabel-Kalle mot El-Nisse, osv. Det vill säga att det är varan/tjänsten som skall prissättas och exponeras mot kunden, inget annat.

Problemet i hela den soppan är att Kabel-Kalle aldrig riktigt förstod poängen med interndebiteringen. Hela syftet med den detaljerade debiteringen är att skapa sig en bild av sina kostnader. Antag att timdebiteringen är är 1200:-/timme. Summan av de fasta kostnaderna är 800:-. Vinsten, även kallad marginal, är alltså 400:-. Om man då räknar ut marginalkostnadskvoten, dvs 800/400, får man 2. Det är ett mått på verksamhetens effektivitet. Företaget vill självklar öka kvoten och därmed sin vinst. Då tittar man på kostnadsfördelningen. Då kan man i interndebiteringen se att 10% är okända kostnader, 50% lön, 5% administration, osv. Genom att hitta någon post som sticker ut och som går att effektivisera kan man då förändra kvoten och få en högre marginal. Om det inte går så får man höja sina priser och på så sätt direkt öka marginalen. Att bara för alla interna kostnader vidare till slutkund och rakt över lägga på marginaler är i mina ögon ett solklart bevis på att man över huvudet taget inte förstår ens grundläggande företagsekonomi. Det skickar även tydliga signaler till mig som kund att här har vi en företagare som inte något som helst begrepp om sin egen verksamhet. Rent amatörmässigt i företagarperspektiv helt oavsett hur duktiga de är på själva hantverksyrket.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 13 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Vad skulle jag som hantverkare egentligen ha för orsak att dela med mig av mina rabatter till mina kunder? Inte minst småkunderna har ju knappast bidragit till dom höga rabattsaterna, dom inköp som görs för deras räkning påverkar knappast mitt rabattbrev. Och kom inte med nått skitsnack om att man senare ska få ett stort jobb om man är billig på ett litet först för när det stora jobbet kommer är det precis samma konkurrens oavsett om man gjort det lilla jobbet gratis. Den "minan" går man bara på en gång för sedan vet man hur det fungerar.
Men naturligtvis kan jag, OM jag så önskar, ta mer eller mindre betalt. Men låt mig ta 1000:- timmen så kan ni få grejerna till nettopris.
Och dom höga priserna kommer för all framtid att vara kvar gentemot småkunderna för det finns inget som ger så dålig lönsamhet som småkunder TROTS dom ofta för höga priserna på matr.
Men det är ju inte fråga om att dela med sig av en rabatt.
Den s.k. rabatten räknas ju av från ett hitte-på-pris som bara existerar för att skörta upp kunder. Är priset fiktivt blir ju i rimlighetens namn också rabatten fiktiv.

Hade ni inte den självklara "rabatten" skulle ni ju handla någon annanstans, det är så konkurrens fungerar.

• Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
O
Exempel:

Antag att Kabel-Kalle är hyfsat kvalificerad. Han har ABL-behörighet, har några år i yrket och tjänar relativt bra. Stor-El upptäcker vidgranskning av interndebitteringen att Kalle ägnar 15% av sin tid på administration och 10% på att hämta material hos grossisten. Samma sak för några av hans kollegor. Då kan företaget t.ex. anställa en mindre kvalificerad person, med lägre lön, som avlastar elektrikerna. Resultatet blir visserligen högre kostnader men eftersom den kvalificerade arbetskraften helt plötsligt kan lägga tid på kvalificerat, och framför alt debiteringsbart arbete, så blir resultatet att företaget på det stora hela kan utnyttja sina resurser bättre och ha större marginaler, dvs tjäna mer pengar.

Ett annat exempel är att om man ser att en stor del av den icke-debiteringsbara tiden går till att hämta material hos grossister så kan det motivera inköp av en större bil, med mer material "på hyllan" och större planerade periodiska inköp. En investeringskostnad som kortsiktigt innebär en "förlust" men som under i ett längre perspektiv ökar marginalerna.

Det finns givetvis mycket mer som går att köra, men poängen är att man måste skilja på företagets interna ekonomi och vad man exponerar ut mot kund. Gör man inte det, och saknar det här sättet att tänka, saknar man även verktyg för att optimera och utveckla sitt företag.

• Gilla
Flamman och 4 till
  • Laddar…
Skulle aldrig falla mig in att anlita en elfirma för att utföra något arbete i min bostad. Med deras ockerpriser främst på material så blir det bättre gjort på egen hand. Elektriker verkar tro att deras arbete är kvalificerat och kräver högskolekompetens. Haha.

• Gilla
Solari
  • Laddar…
Alla kan gå in på tex Elektroskandia och handla utan avtal (bara man betalar med kort) det som dom då får betala OM dom inte förhandlar är just listpriset (GNP). Lika är det hos alla elgrossister jag känner till har man inte ett avtal/rabattbrev får man betala listpriset.

tommib, att använd medellön i stället för medianlön så kommer du sanningen närmare. Medianlön kan ju vara hur snett som helst det behöver ju bara vara en som har ohemult betalt för att det hela ska bli helt missvisande.
För er som inte vet skillnaden på medellön och medianlön http://www.lonestatistik.se/forklaring-av-vanliga-termer.asp

S
Förstår inte varför det pratas om att en hantverkare måste ta 1000 spänn timmen för att få det gå runt om de inte skulle ta sjuka påslag på material. Som jämförelse jobbar jag som konsult (kvalificerad elektronikkonstruktion) , dock helt inhouse så vi behöver stort kontor i stadens science park (alltså rätt dyrt), vi har dyra instrument, måste ha ett par firmabilar, kunder spridda över hela Sverige mm... Jag har kanske 10 projekt igång i olika faser vilket gör att jag får max 80-90% beläggning. Efter 5års högskolestudier är det rimligt att jag har lite högre lön än en elektriker. Det vill säga betydligt högre fasta kostnader än en elektriker har och ett par anställda som inte går att debitera kund för. Tror vi debiterar mellan 650-800 per timme. Varför kan då en elektriker inte debitera en vettig timpeng som denne kan leva på?

• Gilla
mniku och 5 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Än en gång, detta med listpriser är rent bedrägeri. De har ingenting med verkligheten att göra, konstruktionen finns endast för att kunna lura orutinerade kunder.
100% medhåll. Rent bedrägeri.

Frågan är om detta faktiskt skulle gå att driva konsumenträttsligt.

Jag tänker ur aspekten att listpriset hos grossisten är ett hittepåpris som ingen någonsin betalar. Om du då har blivit lovad feta rabatter av din elektriker för materialet från grossisten, för "han har så bra avtal", så kanske man skulle ha ett case. Tänker närmast på att man blivit lovad en kraftig rabatt på ett pris som en vara aldrig sålts för. Villkoret för detta borde vara att man har det skriftligt med sin hantverkare och att det är hantverkaren som man har som motpart i målet. Grossisterna går fria men poängen vore att statuera exempel som gör att systemet på sikt skulle försvinna.

Liknande fall förekommer relativt ofta i rea-sammanhang där företag lurar med "rea" på en vara, rean utgår då från ett (högt) pris som varan aldrig kostat. Dessa företag fälls alltid.

• Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.