84 711 läst ·
434 svar
85k läst
434 svar
Faktura-/prisfråga
Garant på kabeln?matteburk skrev:Ni glömmer att han får 10års garanti på arbetet. Köper han kabeln själv så försvinner den garantin. Listpriset plus 10% i entrepenörsarvode är normalt. De elektrikern tjänar med sin rabatt är hans levebröd. Antingen anlitar man en elektriker eller så hoppar man över det och åker till canarieöarna eller nåt.../Mattias
Vad tror du händer med en rätt inkopplad kabel under tio år?
Elektrikern får väl tjäna sitt levebröd genom utfört arbete och inte materialförsäljning! Ge oss kunder rätt timpris och inte fuska med att ockra material.
Fast här slog du huvudet på spiken vad det är som är fel i hantverkarevärlden! Det är väl inte påslag på materialet som hen ska leva av. Utan som resten av samhället som lever på att jobba timme efter timme! Annars borde ju hantverkare börja sälja material utan att sätta upp det! Ta inköpspris för material och ta Tim kostnad så ni kan leva. Hur svårt ska det va!matteburk skrev:Ni glömmer att han får 10års garanti på arbetet. Köper han kabeln själv så försvinner den garantin. Listpriset plus 10% i entrepenörsarvode är normalt. De elektrikern tjänar med sin rabatt är hans levebröd. Antingen anlitar man en elektriker eller så hoppar man över det och åker till canarieöarna eller nåt.../Mattias
Vem har skrivit garanti på kabeln? Jag skrev arbetet...
En elektriker tjänar inte 1000-1500kr som en konsult gör. Han har 500-600kr i timmen . Ofta får hanninte ihop mer än Max 6-7 fakturerad trimmat på en dag då han kanske är på 3 ställen.
Om ni anlitar en hantverkare så ska han redovis vad timpenning är och alla övriga kostnader.
Vad har kunden med hur mycket rabatt en hantverkare har o göra?
Har man inte råd att anlita en hantverkare så får man göra saker själv.
Självklart kan man deala med hantverkaren om arbetet är stort.
En elektriker tjänar inte 1000-1500kr som en konsult gör. Han har 500-600kr i timmen . Ofta får hanninte ihop mer än Max 6-7 fakturerad trimmat på en dag då han kanske är på 3 ställen.
Om ni anlitar en hantverkare så ska han redovis vad timpenning är och alla övriga kostnader.
Vad har kunden med hur mycket rabatt en hantverkare har o göra?
Har man inte råd att anlita en hantverkare så får man göra saker själv.
Självklart kan man deala med hantverkaren om arbetet är stort.
Ja det verkar rimligt.matteburk skrev:Ni glömmer att han får 10års garanti på arbetet. Köper han kabeln själv så försvinner den garantin. Listpriset plus 10% i entrepenörsarvode är normalt. De elektrikern tjänar med sin rabatt är hans levebröd. Antingen anlitar man en elektriker eller så hoppar man över det och åker till canarieöarna eller nåt.../Mattias
Och garantierna är inte att förglömma. Hos mig känns det som någon kabel går sönder mer eller mindre varje dag och då är bra garantier ovärderliga!
Om elektrikern o all övriga hantverkare inte skulle ha materialförtjänst så skulle timkostnaden va 100kr mer minst per timme...
Fattar inte hur svårt det kan va för folk att man behöver inte köpa en tjänst om man inte vill....
Fattar inte hur svårt det kan va för folk att man behöver inte köpa en tjänst om man inte vill....
Vad skulle jag som hantverkare egentligen ha för orsak att dela med mig av mina rabatter till mina kunder? Inte minst småkunderna har ju knappast bidragit till dom höga rabattsaterna, dom inköp som görs för deras räkning påverkar knappast mitt rabattbrev. Och kom inte med nått skitsnack om att man senare ska få ett stort jobb om man är billig på ett litet först för när det stora jobbet kommer är det precis samma konkurrens oavsett om man gjort det lilla jobbet gratis. Den "minan" går man bara på en gång för sedan vet man hur det fungerar.
Men naturligtvis kan jag, OM jag så önskar, ta mer eller mindre betalt. Men låt mig ta 1000:- timmen så kan ni få grejerna till nettopris.
Och dom höga priserna kommer för all framtid att vara kvar gentemot småkunderna för det finns inget som ger så dålig lönsamhet som småkunder TROTS dom ofta för höga priserna på matr.
Men naturligtvis kan jag, OM jag så önskar, ta mer eller mindre betalt. Men låt mig ta 1000:- timmen så kan ni få grejerna till nettopris.
Och dom höga priserna kommer för all framtid att vara kvar gentemot småkunderna för det finns inget som ger så dålig lönsamhet som småkunder TROTS dom ofta för höga priserna på matr.
Ingen som helst! Dock är kunderna inte dummare än att de inser att du sannolikt inte betalar mer än vad det kostar på diverse nätbutiker. När utpriset då indikerar påslag på hundratals procent är det kanske inte så konstigt att vissa reagerar.elmont skrev:
Och eftersom det handlar om småkunder som för nästan alla företag är relativt olönsamma kommer "fenomenet" att leva kvar under överskådlig tid. Men dock så hoppas även jag att dom värsta avarterna försvinner, för det ger även alla som är någorlunda seriösa får ju klä skott för dom rena "hästhandlarna".
Så djävla trött på hantverkare som inte fungerar juste!
Dax att börja filma och dokumentera samt prissätta öppet hur de myglar...
Nu ska vi hitta metoder som gör att hantverkarna som gör sitt jobb bäst o snabbast o på tid o kostnad tjänar mest i stället för de som klistrar kostnader o rabatter på folket
Dax att börja filma och dokumentera samt prissätta öppet hur de myglar...
Nu ska vi hitta metoder som gör att hantverkarna som gör sitt jobb bäst o snabbast o på tid o kostnad tjänar mest i stället för de som klistrar kostnader o rabatter på folket
Och bara för att göra det ännu "svårare" så har man "induvuduella" rabatter och högst varierande rabatter på alla dom olika varorna grossisterna har i sitt sortiment. För egen del är det allt ifrån 0% till ca 80% PLUS att man oftast kan förhandla priser, i alla fall vid lite större inköp. Men som sagt varför skulle jag vilja sätta av tid för att hålla ner mina priser bara för att kunden ska få det lite billigare.