Mikael_L
Paxman skrev:
En annan sak jag skrivit om tidigare som jag reagerar otroligt starkt på, men som inte verkar uppröra övriga så mycket, är det att elfirmor ställer krav på sina anställda att ha full beläggning på arbetsdagarna. Detta med resultatet att kunder faktureras för fler timmar än vad som krävts för att utföra jobbet. Om jag har förstått saken rätt förväntas kan alltså en elektriker fakturera åtta timmar även om t ex dagens två jobb bara tagit sex timmar. Med andra ord faktureras de två kunderna fyra timmar respektive, trots att det bara jobbats tre timmar hos varje kund. För mig är detta bedrägeri!
Japp, så är det tyvärr på många håll.
Jag satt faktiskt igår och dryftade just detta med en kompis som också är i branschen.

Det började med att han berättade att han tyvärr var tvungen att köra på med sitt jobb till bortåt 5-tiden på fredagkvällen för att inte behöva lämna allt i ett bedrövligt skick under helgen.
Och så vidare att då hade säkert alla kollegor dragit vid 14-15-tiden redan då det var fredag.

Sen resonerade vi vidare om detta och min kompis sa att egentligen borde man säga vid beställningen av eljobb att det endast får utföras på tis till tors, iom att på måndag morgon brukar det blir längre tid på kontoret och på fredag avrundas det tidigare som man som kund får betala.

Ja det är ganska knäppt faktiskt.

Mikael_L
pelpet skrev:
lång text
Ja om jag någon försöker svara på frågan så blir det något typ detta. Men jag har också upptäckt att många tycker det blir för mycket uppgifter och för många om och men och helt enkelt inte tar in det. (Inte alla, det finns superengagerade kunder, som jag brukar gilla att samarbeta med då de och jag tillsammans brukar få fram riktigt bra lösningar).
Men de flesta kunder vill egentligen bara få en rak prisuppgift. Och den är ju så jävla svår att beräkna vettigt så fort det finns någon osäkerhet kvar. Det bukar vara typiskt när man ska gå genom väggar, eller klamra på något risigt oförutsägbart underlag, jobba i möblerade rum osv som tiden blir svår att beräkna.
Nu är det gudskelov inte riktigt min arbetsuppgift att räkna fram prisuppgifter, så jag har ganska liten erfarenhet av det.

Mikael_L skrev:
Japp, så är det tyvärr på många håll.
Jag satt faktiskt igår och dryftade just detta med en kompis som också är i branschen.

Det började med att han berättade att han tyvärr var tvungen att köra på med sitt jobb till bortåt 5-tiden på fredagkvällen för att inte behöva lämna allt i ett bedrövligt skick under helgen.
Och så vidare att då hade säkert alla kollegor dragit vid 14-15-tiden redan då det var fredag.

Sen resonerade vi vidare om detta och min kompis sa att egentligen borde man säga vid beställningen av eljobb att det endast får utföras på tis till tors, iom att på måndag morgon brukar det blir längre tid på kontoret och på fredag avrundas det tidigare som man som kund får betala.

Ja det är ganska knäppt faktiskt.
En av mina bekanta som är hantverkare jobbade ett tag på ett företag som ställde som krav på sina anställda att fördela ut alla sina icke debiterbara timmar på de kunder dom haft. Han sa upp sig till slut eftersom han tyckte det var oärligt och inget han kunde stå bakom. Företaget han jobbade på hade några stora företagskunder och privatpersoner så han försökte i största möjliga mån lägga de icke debiterbara timmarna på företagskunderna så att i alla fall privatkunderna inte blev lurade.

• Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
%-påslag mellan olika branscher och olika varor är svårt att göra. Det är ok att affären lägger på 1000% på plastkassarna, men inte gärna på mjölken. Samma påslag på en bil är inte rimligt någonstans.

Det är en av anledningarna till att det blir tokigt med jämförelser. En annan: "Restauranger lägger på många 100% på sina råvaror, så varför skulle inte jag få göra det"?
Svar: Du vill förutom påslaget även ha betalt per timme, det begär inte restaurangen.

Jämförelser mellan branscher blir ofta tokiga. Den gemensamma faktorn bör dock vara tydlighet.

Om jag inte frågar om priset för att få några uttag monterade så är jag inte tillräckligt engagerad och får skylla mig själv. Att jag diskuterat hur jag vill h det, frågat, lyssnat på tips, anpassat mig etc räcker tydligen inte för att visa intresse?

Jag erkänner att jag inte alltid frågar vad en öl kostar på krogen heller. Ibland åker man då på ett högt pris. Det är bara att acceptera och sen aldrig återvända och tipsa vänner om att undvika stället. Hittills har jag dock inte hört om någon som råkat ut för 500kr för en öl och hänvisning till listpris. :)

Mikael_L
Det blir tokigt av ännu fler orsaker.

T.ex. så har inte en restaurang något påslag på sin köttbit, hur mycket man än påstår det.

De har en förädlingskostnad.
På samma vis som att priset på ett styrskåp som en elektriker byggt ihop av separata komponenter inte är ett påslag på komponenternas pris utan faktiskt en förädlingskostnad.
(Ja, det kan även dölja sig ett prispåslag också, men det är inte säkert eller uppenbart i alla fall. Jämfört med att om elektrikern kommer med en strömbrytare i handen och vill ha 250:- för den, då är det uppenbart ingen förädling utan bara ett påslag.)

En stor stark på krogen däremot känns ju som ett rejält påslag, visst är det en liten aning förädling, men inte så det känns att det motiverar detta som förädlingskostnad.
Men att sälja stor stark på krogen är ju betydligt närmare varuförsäljning än tjänsteförsäljning. Och vid varuförsäljning så måste det finnas ett påslag på varorna då man inte betalar timpenning för någon tjänst.

Strök vi alla idiotiska inlägg i denna tråd som försöker blanda ihop dessa begrepp så blev det säkert bara en sida kvar. :)

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Det blir tokigt av ännu fler orsaker.

T.ex. så har inte en restaurang något påslag på sin köttbit, hur mycket man än påstår det.

De har en förädlingskostnad.
På samma vis som att priset på ett styrskåp som en elektriker byggt ihop av separata komponenter inte är ett påslag på komponenternas pris utan faktiskt en förädlingskostnad.
(Ja, det kan även dölja sig ett prispåslag också, men det är inte säkert eller uppenbart i alla fall. Jämfört med att om elektrikern kommer med en strömbrytare i handen och vill ha 250:- för den, då är det uppenbart ingen förädling utan bara ett påslag.)

En stor stark på krogen däremot känns ju som ett rejält påslag, visst är det en liten aning förädling, men inte så det känns att det motiverar detta som förädlingskostnad.
Men att sälja stor stark på krogen är ju betydligt närmare varuförsäljning än tjänsteförsäljning. Och vid varuförsäljning så måste det finnas ett påslag på varorna då man inte betalar timpenning för någon tjänst.

Strök vi alla idiotiska inlägg i denna tråd som försöker blanda ihop dessa begrepp så blev det säkert bara en sida kvar. :)
Förädlingskostnaden på styrskåpet är helt klart den timdebitering man begär betalt för. Märkligt vilket trixande av jämförelser,till synes vettiga personer, kommer dragande med.
Ta ställning - Tycker ni elektriker i denna diskussion att hittepåpriser hos era leverantörer är vettig modell?
Ja men svara då!

Termen förädlingskostnad brukar användas när man omvandlat en råvara till något annat (förhoppningsvis bättre). Att installera en elcentral är inte riktigt relevant.
I praktiken används termen mest för att förklara ekonomiska beräkningar men skulle se fånig ut på en räkning från en elfirma.

En kund ska för övrigt alltid få uppgift om beräknad arbetstid och totalkostnad utan att behöva fråga.
I en offert liksom i en faktura ska givetvis framgå arbetskostnad (tid), gärna med resor specificerade separat, och materielkostnader.
Det behöver inte vara krångligare än den enkla mall jag beskrivit tidigare.

Som kund kan man ju alltid hinta om att man är prismedveten och kommer att kolla materielpriserna mot Bauhaus (eller vad man nu föredrar).

Det förutsätter att kunden kan, i alla fall någorlunda, precisera vad h*n ska ha gjort. Jobbar man på löpande räkning och det hela tiden kommer, "osså det här när du ändå är här", vilket är rätt vanligt så kan det vara omöjligt då förutsättningarna ändras hela tiden.
Och i stället för att "hinta" hit och dit så för en ärlig och öppen dialog, det vinner alla på i längden och man vet vart man har varandra redan från starten.

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Är det bara jag som irriterar mig på hela förfarandet med förhandlingar och prutande osv? Jag känner att jag bor i Sverige, inte i Italien eller Turkiet eller annat sådant land.

Pruta på hantverkstjänster?
Pruta på (nya!) bilar?
Dricks?

Har vi inte kommit förbi detta än? Fram med motsvarande Prisjakt där säljare konkurrerar med pris, tydligt och enkelt, utan möjligheter till att pruta eller förhandla, sedan väljer man det billigaste.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
Det är mycket vanligt att det prutas/förhandlas om priser, för egen del är det inte möjligt för det pris jag begär vill jag ha får jag inte det så vill jag inte ha jobbet.

• Gilla
Ardexsmitten
  • Laddar…
MultiMan
Hullefar skrev:
Är det bara jag som irriterar mig på hela förfarandet med förhandlingar och prutande osv? Jag känner att jag bor i Sverige, inte i Italien eller Turkiet eller annat sådant land.

Pruta på hantverkstjänster?
Pruta på (nya!) bilar?
Dricks?

Har vi inte kommit förbi detta än? Fram med motsvarande Prisjakt där säljare konkurrerar med pris, tydligt och enkelt, utan möjligheter till att pruta eller förhandla, sedan väljer man det billigaste.
Med tanke på den ständigt ökande kulturella påverkan från både utifrån (bl a internet) och inifrån (invandrare) så tycker jag snarast att samhället ökat farten mot det du verkar ogilla (prutning osv) än på andra hållet. När jag var ung prutades det sällan, nu händer det dagligen.

Sverige är inget fast definierat utan förändras över tid, så är det för övrigt i alla länder, på gott eller ont. Personligen gillar jag inte stiltje på något område, så därför ser jag inte det som något problem att marknaden, både kunder och säljare, är aktiva i sina roller.

Fairlane
Jag skulle dock inte nödvändigtvis ta den billigaste, om man inte känner till alla faktorer. Timpris är väldigt förrädiskt. Det kan vara klart billigare att anlita en person som är snabb, men har ett högre timpris.

I mitt jobb så räknas jag som en av de kunnigare på vissa produkter i EMEA. Ett jobb som skulle ta mig 2 veckor, kunder någon annan sitta med i 3 månader. De som bara tittade på timtaxan fick betala rätt mycket mer. Jag hade en kollega i branchen, som varit med och utvecklat produkten, och jämfört med honom kände jag mig som en nybörjare. Vi flög in honom från England ibland när vi inte hann med, eller när vi ville ge kunden något extra. Han tog 50-70% högre timpenning än jag + resa och boende, men mitt tvåveckorsarbete fixade han på under en vecka, oftast på 3 dagar.

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Problemen för många som säljer tjänster är att det ofta är svårt att ta betalt för kvalitet. Varför ska jag anlita elektriken för 700 kr/h istället för den som tar 350kr/h? Som privatkund är det ofta svårt att bedöma kvalitét, och för en tjänstesäljare med okunniga kunder är det också svårt att ta betalt för kvalitét.

Det som borde kunna fungera är att produktifiera arbetet och jobba med fastpriser, men fasta priser på småjobb innebär ofta att man får lägga ordentligt med tid på prissättning. Men det borde vara görbart om man som hantverkare har ett antal välförberedda malldokument och i huvudsak har elektronisk kommunikation med kunderna och accepterar att en del av jobben blir olönsamma.

Det borde finnas pengar att hämta på välförberedda jobb, där kunderna har gjort en noggrann beskrivning och fixat bilder. Då borde man kunna minimera behovet av att åka och titta på jobb, åka och hämta grejor och specialverktyg. Dessutom har man ett incitament att jobba snabbare.

pelpet skrev:
Problemen för många som säljer tjänster är att det ofta är svårt att ta betalt för kvalitet. Varför ska jag anlita elektriken för 700 kr/h istället för den som tar 350kr/h? Som privatkund är det ofta svårt att bedöma kvalitét, och för en tjänstesäljare med okunniga kunder är det också svårt att ta betalt för kvalitét.

Det som borde kunna fungera är att produktifiera arbetet och jobba med fastpriser, men fasta priser på småjobb innebär ofta att man får lägga ordentligt med tid på prissättning. Men det borde vara görbart om man som hantverkare har ett antal välförberedda malldokument och i huvudsak har elektronisk kommunikation med kunderna och accepterar att en del av jobben blir olönsamma.

Det borde finnas pengar att hämta på välförberedda jobb, där kunderna har gjort en noggrann beskrivning och fixat bilder. Då borde man kunna minimera behovet av att åka och titta på jobb, åka och hämta grejor och specialverktyg. Dessutom har man ett incitament att jobba snabbare.

Detta låter jättebra och jag skulle älska om det blev så. Men det största hindret i vägen är väl bristen på elektriker (och hantverkare i allmänhet)? Det finns väldigt lite incitament för dessa att ändra på systemet när de ändå drunknar i arbete om de så vill.

Jag tror att det finns flera orsaker till att det jobbas lite med fastpriser. Dels är det svårt och finns risk för att man inte är överens med kunderna och hamnar i jobbiga diskussioner om vad som ingår och inte ingår. Sen är många hantverkare bättre på hantverk än kundkommunikation pappersarbete och sedan så gynnar det här framförallt ägaren av en firma - inte anställda hantverkare. Sen gör ju firmor som Ahlsell det trevligt för hantverkarna att komma dit och fika på kundernas bekostnad. Men jag tror att den hantverkare som får det här att fungera kan tjäna hyfsat med pengar på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.