84 711 läst ·
434 svar
85k läst
434 svar
Faktura-/prisfråga
Men det är ju stor skillnad på att sälja en tjänst/vara av hög kvalitet med rimligt påslag för att tjäna pengar och samtidigt få nöjda kunder, alla glada, och att använda rena blufflistor med priser utformade av en enda anledning, att lura kunder.elmont skrev:Paxmax, vilken värld lever du i då du menar att det finns företag som inte har företagets bästa för ögonen i första hand utan kundens??????? Ingen driver väl företag för kundernas skull. Att andra inte upprör känslorna lika mycket beror väl på att dom är bättre på att dölja hur dom tjänar sina pengar.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Vilken fruktansvärt tragisk inställning.elmont skrev:Paxmax, vilken värld lever du i då du menar att det finns företag som inte har företagets bästa för ögonen i första hand utan kundens??????? Ingen driver väl företag för kundernas skull. Att andra inte upprör känslorna lika mycket beror väl på att dom är bättre på att dölja hur dom tjänar sina pengar.
Du vet om att även du är kund ibland? Vill du också bli maximalt blåst i den rollen? Samhället går åt helvete om vi inte visar ömsesidig respekt, på alla områden.
Har följt tråden ett bra tag nu. Liknar givetvis många andra här på BH.
De frågor jag allt oftare ställer mig är:
1.Vem som kund låter sig bli lurad, blåst eller whatever?
2. Vem känner till ett långlivat, framgångsrikt företag som bygger sin verksamhet på att blåsa kunder?
3. Varför ser inte fler "privatpersons" - företag till att ha en väl utveckla kundpolicy som tillåter en friktionsfri relation?
2. Vem känner till ett långlivat, framgångsrikt företag som bygger sin verksamhet på att blåsa kunder?
3. Varför ser inte fler "privatpersons" - företag till att ha en väl utveckla kundpolicy som tillåter en friktionsfri relation?
Om man går tillbaka historiskt så kanske det inte var enda syftet att lura slutkonsument.Hullefar skrev:
Innan elmaterialet började finnas på Biltema och Clas ohlson så var prislistorna antagligen något mer en intern sak mellan grossist och hantverksfirman, jag kan tänka mig att överprissättningen drevs av en vilja att erbjuda firman bättre rabatter än vad han fick hos den konkurrerande grossisten.
Nog för att det även då ändå naturligtvis blev slutkonsumenten som kom i kläm och fick betala för mycket, men egentliga syftet var kanske inte lura slutkonsumenten utan en tävlan mellan grossisterna.
OBS OBS, inget jag vet ifall det är så, men lite då och då brukar jag fundera på hur det kunde gå såhär i denna bransch.
Jag har också snackat med en snickare som varit med länge i sin bransch, ändå ifrån den tid då även snickarna hade uppblåsta prislistor att jobba med. Och han menar på att de flesta firmor bara kollade rabatterna, inte vad det kostade i rena kronor. Och att på ett fastprisprojekt var det ju bäst att välja den leverantör med lägst pris även om det inte var bäst rabatt där.
Jag tror de verkliga problemen är mycket mindre än vad de blåses upp här på BH. Här får trådarna en väldans aktivitet mycket p.g.a. systemet försvaras. Jag tror det är det som retar mest och får folk att skriva av sig så mycket.Nils82 skrev:Har följt tråden ett bra tag nu. Liknar givetvis många andra här på BH.
Det är också en ändring i branschen. T.o.m hos grossen hostar han lite besvärat och säger "Ja listpriset för EXQ 3g1,5 är ju 65:- / meter, men det är det ju ingen som tar betalt ..."
Så lät det när jag, efter jag frågat vad vi betalar för EXQ även ville veta vad den kostar i GNP.
(Det var kanske inte EXQ, frågan var nog om det inte var nätverkskabel som en privatkund funderade på att antingen köpa själv eller låta oss leverera.) Men det rörde sig i alla fall om över lite 80% rabatt på GNP, och GNP-priset är ju helt omöjligt att ta.
Men det är ganska säkert en förändring på gång. Jag tycker det allmänt alltmer ses som att GNP-priser har spelat ut sin roll som prissättning gentemot kund.
Men det är bra att det på BH och andra ställen fortsätter att ha fokus, så förändringen inte saktar ner eller stannar av.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Men kommer verkligen prislistorna från återförsäljaren? Är det inte industrins/tillverkarens prislistor man använder? Så fungerar det åtminstone inom VVS men det kan ju hända att det är annat med el. Varje tillverkare har sin egen bruttoprislista och så får återförsäljaren olika rabatt på den beroende på hur stor kund den är. Återförsäljaren kör med samma bruttoprislista.Mikael_L skrev:Om man går tillbaka historiskt så kanske det inte var enda syftet att lura slutkonsument.
Innan elmaterialet började finnas på Biltema och Clas ohlson så var prislistorna antagligen något mer en intern sak mellan grossist och hantverksfirman, jag kan tänka mig att överprissättningen drevs av en vilja att erbjuda firman bättre rabatter än vad han fick hos den konkurrerande grossisten.
Nog för att det även då ändå naturligtvis blev slutkonsumenten som kom i kläm och fick betala för mycket, men egentliga syftet var kanske inte lura slutkonsumenten utan en tävlan mellan grossisterna.
OBS OBS, inget jag vet ifall det är så, men lite då och då brukar jag fundera på hur det kunde gå såhär i denna bransch.
Jag har också snackat med en snickare som varit med länge i sin bransch, ändå ifrån den tid då även snickarna hade uppblåsta prislistor att jobba med. Och han menar på att de flesta firmor bara kollade rabatterna, inte vad det kostade i rena kronor. Och att på ett fastprisprojekt var det ju bäst att välja den leverantör med lägst pris även om det inte var bäst rabatt där.
Jag antar att det fungerar så för att tillverkaren vill slippa privatkunder.
Väldigt märkligt resonemang. Utan kunder har man ingen verksamhet så självklart handlar det om respekt och ömsesidigt förtroende åt båda hållen. Om man som företagare och/eller anställd inte inser vem det är som i slutändan betalar ens lön så har man nog hamnat snett.elmont skrev:Paxmax, vilken värld lever du i då du menar att det finns företag som inte har företagets bästa för ögonen i första hand utan kundens??????? Ingen driver väl företag för kundernas skull. Att andra inte upprör känslorna lika mycket beror väl på att dom är bättre på att dölja hur dom tjänar sina pengar.
Jag har själv en instruktion till en fjärrkontroll som är totalt obegriplig. Det har hänt att jag låtit besökare få gissa vad den är till för produkt, vilket sällan lyckas.Thomas_Blekinge skrev:
Nej, man ska naturligtvis inte tro att Google Translate fungerar perfekt. Vad jag ville få fram var att den blivit avsevärt bättre sen man helt bytte metod. Det är lätt att fastna i det gamla eller komplicera till saker i onödan.
Du verkar inte inse vilken cynisk bild du ger i det du skriver.elmont skrev:
Självfallet bedriver man en affärsverksamhet för att gå med vinst - att klara sitt uppehälle.
Förvisso känner jag till en del skojare som bara vill sko sig utan minsta ansvar. Jag har funderat över hur de ändå lyckas fortsätta. Ibland har de ett bra läge och är ensamma i området och de kan ha en svada utan like.
Och så finns det de som helt enkelt har yrkesstolthet, som har insett att genom att arbeta metodiskt också arbetar snabbt och får nöjda kunder.
Det finns de där det ingår i själva affärsidén att ge bättre kundservice än konkurrenterna.
Det du, elmont, skriver, ger intrycket att det skulle vara en motsättning att bry sig om kunderna och att bry sig om sitt företag, när det i själva verket är tvärtom.
Jag tycker elmont har beskrivit en schysst affärsverksamhet på ett bra sätt.
"..600 återkommande kunder" = stabila affärer där man har ett uppbyggt förtroende är de mest lönsamma för båda parter. Företagaren känner sina kunder och vet hur deras behov ser ut och anstränger sig för att kunden ska vara nöjd, och kunden vet att man kan lita på att företagaren försöker göra ett bra jobb utan att luras
"vilken värld lever du i då du menar att det finns företag som inte har företagets bästa för ögonen i första hand utan kundens" = ja självklart är det så. Företagande är inte välgörenhet och en företagare startar normalt firma för sin egen skull och inte för kundens. Men kundens och företagarens egenintresse av att ha ett långsiktigt och förtroendefullt förhållande sammanfaller. Det är lönsammast för båda.
"..600 återkommande kunder" = stabila affärer där man har ett uppbyggt förtroende är de mest lönsamma för båda parter. Företagaren känner sina kunder och vet hur deras behov ser ut och anstränger sig för att kunden ska vara nöjd, och kunden vet att man kan lita på att företagaren försöker göra ett bra jobb utan att luras
"vilken värld lever du i då du menar att det finns företag som inte har företagets bästa för ögonen i första hand utan kundens" = ja självklart är det så. Företagande är inte välgörenhet och en företagare startar normalt firma för sin egen skull och inte för kundens. Men kundens och företagarens egenintresse av att ha ett långsiktigt och förtroendefullt förhållande sammanfaller. Det är lönsammast för båda.
Bara som information så har jag framgångsrikt drivet ett elinstallationsföretag i många år där jag byggde upp en "kundstock" med återkommande kunder (nöjda ?) som var så pass stor att jag dom sista 10 åren bara undantagsvis tog in nya kunder. Men jag har aldrig under den tiden satt kunden framför företaget, kan bägge bli nöjda då är det som det ska vara, men ska jag bli missnöjd för att kunden ska bli nöjd så avstår jag den kunden. Jag tror inte att det är unikt att företagare ser till sitt i första hand, gör man inte det så är man troligen inte lämpad att driva företag.
Elmont, med all respekt handlar det ju väldigt mycket om hur man uttrycker sig som avgör hur man kommer att uppfattas på ett forum. Skriver man inlägg med sju frågetecken och i en relativt aggressiv ton får man nog acceptera att få mothugg. Jag kan förstå att det ibland är tufft att representera hantverkarskrået här på Byggahus eftersom man som yrkeskår får utstå mycket skit då kunderna oftare tar till orda när man vill klaga än när man vill berömma, men i slutändan tror jag faktiskt att det hjälper föga att gå till motangrepp.
Flera har ju redan kommenterat detta, men eftersom du så upprört riktar inlägget direkt till mig så svarar jag.elmont skrev:Paxmax, vilken värld lever du i då du menar att det finns företag som inte har företagets bästa för ögonen i första hand utan kundens??????? Ingen driver väl företag för kundernas skull. Att andra inte upprör känslorna lika mycket beror väl på att dom är bättre på att dölja hur dom tjänar sina pengar.
Det är väl självklart att varje enskilt företag måste ha ha inställningen att verksamheten ska gå med vinst. Men det är en stor skillnad på att jaga varenda vinstkrona med alla medel (inklusive att hitta på argument för att skydda sin verksamhet), jämfört med att se till att intäkterna täcker kostnaderna med ett visst vinstuttag.
Det ni elektriker kanske skulle göra är att stanna upp en stund och fundera på varför just ni känner er så utsatta/ansatta av kundernas kritik. Varför är det just er yrkesgrupp som ifrågasätts gång, på gång, på gång? Vad kan det finnas för anledningar att kunderna kollektivt utsett er till slagpåsar när andra hantverkargrupper inte alls kritiseras på samma sett?
Det är ju inte så att kundgruppen har hemliga möten där vi kommer överens om att det är just elektriker vi ska kritisera, inte heller är det något genetiskt att vi fötts med en misstänksamhet gentemot elektriker.
Kan det möjligen vara så att ni själva skapat detta? Kan det vara för att ni agerar på ett sätt som inte andra hantverkargrupper gör? Kan det vara för att kunderna inte tycker att de regler er bransch skapat, de lagar ni lyckats få igenom och den kultur/inställning som genomsyrar ert skrå, inte känns OK för oss?
Vi kunder har ju inget alternativ, lagen tvingar oss att vara beroende av er och många av oss känner att många av er utnyttjar detta på ett orimligt sätt.
Det låter ju jättebra, men frågan är hur man som företagare hanterar en oenighet eller tvist. Om man hamnar i en dispyt med en kund, kan man då svälja "förtreten" och ta en kortsiktig förlust för att slippa få en missnöjd kund, eller driver man det till sin spets? Det är den centrala frågan som jag ser det!elmont skrev:Bara som information så har jag framgångsrikt drivet ett elinstallationsföretag i många år där jag byggde upp en "kundstock" med återkommande kunder (nöjda ?) som var så pass stor att jag dom sista 10 åren bara undantagsvis tog in nya kunder. Men jag har aldrig under den tiden satt kunden framför företaget, kan bägge bli nöjda då är det som det ska vara, men ska jag bli missnöjd för att kunden ska bli nöjd så avstår jag den kunden. Jag tror inte att det är unikt att företagare ser till sitt i första hand, gör man inte det så är man troligen inte lämpad att driva företag.