84 711 läst ·
434 svar
85k läst
434 svar
Faktura-/prisfråga
Låt mig ta?elmont skrev:Vad skulle jag som hantverkare egentligen ha för orsak att dela med mig av mina rabatter till mina kunder? Inte minst småkunderna har ju knappast bidragit till dom höga rabattsaterna, dom inköp som görs för deras räkning påverkar knappast mitt rabattbrev. Och kom inte med nått skitsnack om att man senare ska få ett stort jobb om man är billig på ett litet först för när det stora jobbet kommer är det precis samma konkurrens oavsett om man gjort det lilla jobbet gratis. Den "minan" går man bara på en gång för sedan vet man hur det fungerar.
Men naturligtvis kan jag, OM jag så önskar, ta mer eller mindre betalt. Men låt mig ta 1000:- timmen så kan ni få grejerna till nettopris.
Och dom höga priserna kommer för all framtid att vara kvar gentemot småkunderna för det finns inget som ger så dålig lönsamhet som småkunder TROTS dom ofta för höga priserna på matr.
Du tar det pris som jag accepterar, vill jag att du ska jobba hos mig för 500:- timmen så gör du det, och inget annat. När det gäller materialpriser håller du dig till normalpriser. Jag skiter egentligen hur mycket rabatt du har men ser jag att materialet du köpt är dyrare än vad det är på Jula, då kan du glömma att jag betalar fakturan, plus att du får en negativ rekommendation på diverse rekommendationssidor.
Är det över huvud taget möjligt att få hem en elektriker om man kräver att denne ska speca exakt hur många meter kabel, hur många klammer och hur många Wago man tänker använda redan innan man gjort jobbet?!elmont skrev:
Fram för amatörcertifikat. Det här är ohållbart.
Det är väl inga konstigheter att man som yrkesman specificerar vad saker och ting kostar i en offert. I normalfallet är det naturligt att göra så, eftersom materialkostnaden är en del av kostnaden som ligger till grund för vad kunden i slutändan kommer att betala. Och har man ingen kännedom, eller kan mäta hur många meter kabel det kan gå åt så kanske man borde fundera över om man verkligen är lämplig att lämna offerter.Nyfniken skrev:
Några enkla förslag:
Elektrikern ska uppge (offerera) beräknad arbetskostnad (antal timmar) och priset får inte överstiga detta mer än låt säga 15 %. Om oförutsedda problem uppstår måste detta tas med kunden innan arbetet fortsätter - givetvis med en tydlig förklaring av vari det oförutsedda består. (Det gäller förstås även reskostnader.)
Materielkostnaden ska alltid tas separat. Priset ska anges i förväg i vanliga svenska kronor och inte i någon diffus procentsats.
Småjobb ska utföras till ett fast pris.
Det ska alltid anges en bortre gräns när arbetet ska vara klart (om alltså inget totalt oförutsebart inträffat).
Kunden kan få tillhandahålla materiel, men är det av något okänt fabrikat ska elektrikern antingen kunna friskriva sig från ansvar eller, om det bedöms riktigt illa, neka att använda det.
Troligen tillkommer ändå materiel som kunden inte kunnat förutse.
Elektrikern ska uppge (offerera) beräknad arbetskostnad (antal timmar) och priset får inte överstiga detta mer än låt säga 15 %. Om oförutsedda problem uppstår måste detta tas med kunden innan arbetet fortsätter - givetvis med en tydlig förklaring av vari det oförutsedda består. (Det gäller förstås även reskostnader.)
Materielkostnaden ska alltid tas separat. Priset ska anges i förväg i vanliga svenska kronor och inte i någon diffus procentsats.
Småjobb ska utföras till ett fast pris.
Det ska alltid anges en bortre gräns när arbetet ska vara klart (om alltså inget totalt oförutsebart inträffat).
Kunden kan få tillhandahålla materiel, men är det av något okänt fabrikat ska elektrikern antingen kunna friskriva sig från ansvar eller, om det bedöms riktigt illa, neka att använda det.
Troligen tillkommer ändå materiel som kunden inte kunnat förutse.
Jag förstår inte hur detta ska funka i praktiken det du säger? Ska jag som konsument hålla kolla varje dag/timme det elektrikern handlar och be honom om pris och springa till datorn och kolla vad jag får ge på Bauhaus och därefter jämföra vad han gav för att jag inte ska bli blåst?elmont skrev:
Som jag har skrivit otaliga gånger men som tydligen har svårt att gå hem. FRÅGA vad det kommer att kosta (med x % marginal) tycker du det är värt pengarna beställ jobbet, tycker du det är för dyrt avstå.
Det fungerar, i alla fall om det är en seriös aktör du har att göra med, kan h*n inte ge besked så dra öronen åt dig och anlita någon annan.
I praktiken fungerar det precis som alla andra "affärer" man gör. Vill du ha mer råd kan du läsa igenom mina inlägg så kommer du att hitta hur det brukar gå till och det helt utan problem.
Det fungerar, i alla fall om det är en seriös aktör du har att göra med, kan h*n inte ge besked så dra öronen åt dig och anlita någon annan.
I praktiken fungerar det precis som alla andra "affärer" man gör. Vill du ha mer råd kan du läsa igenom mina inlägg så kommer du att hitta hur det brukar gå till och det helt utan problem.
elmont, vad skulle du själv svara om en kund ringer och frågar sådär bra som du tycker man ska fråga, men samtidigt sådär oinsatt som de flesta privatpersoner är.
Typ:
"Hej, kan du komma och fixa lite med elen här? Vi tänkte flytta på tvättmaskinen i tvättstugan till andra väggen. Och samtidigt när du är här tänkte vi försöka få upp ett uttag på utsidan av garaget ungefär där vi parkerar bilen och ett extra uttag i förrådet där vi tänker ha nätverksutrustningen, och så borde vi nog sätta in en jordfelsbrytare också, om vi inte redan har en.
Vad kostar det att få detta fixat? Om det blir för dyrt kan vi skippa JFB och uttaget i förrådet..."
Det är väl inte helt lätt att svara på en sådan förfrågan, eller hur? Men det är typ så det ofta kan låta. Och jag vet av egen erfarenhet att om man försöker ställa kontrollfrågor som vilken apparatserie dom har, om det är utanpåliggande kabel, om det är jordat osv vad svårt det brukar vara att förstå varandra.
Typ:
"Hej, kan du komma och fixa lite med elen här? Vi tänkte flytta på tvättmaskinen i tvättstugan till andra väggen. Och samtidigt när du är här tänkte vi försöka få upp ett uttag på utsidan av garaget ungefär där vi parkerar bilen och ett extra uttag i förrådet där vi tänker ha nätverksutrustningen, och så borde vi nog sätta in en jordfelsbrytare också, om vi inte redan har en.
Vad kostar det att få detta fixat? Om det blir för dyrt kan vi skippa JFB och uttaget i förrådet..."
Det är väl inte helt lätt att svara på en sådan förfrågan, eller hur? Men det är typ så det ofta kan låta. Och jag vet av egen erfarenhet att om man försöker ställa kontrollfrågor som vilken apparatserie dom har, om det är utanpåliggande kabel, om det är jordat osv vad svårt det brukar vara att förstå varandra.
En del här jämför elektrikers påslag med butiker, restauranger eller annat.
Elektrikern tar betalt för arbetstid, restid, servicebil och dessutom ett ohyggligt materialpåslag.
En butik måste leva på enbart påslaget, samma sak med en restaurang.
-Tänk om man just avslutat en middag och så får man notan. Då har restaurangen tagit betalt för kocken och servitrisens timmar, restaurangköket (servicebilen), personalens restid till jobbet och sedan 4-5 ggr påslag på mat och dryck.
Tror ganska få kunder skulle acceptera det upplägget på en restaurang, men från en elektriker skall man tycka att det är helt normalt?
Elektrikern tar betalt för arbetstid, restid, servicebil och dessutom ett ohyggligt materialpåslag.
-Tänk om man just avslutat en middag och så får man notan. Då har restaurangen tagit betalt för kocken och servitrisens timmar, restaurangköket (servicebilen), personalens restid till jobbet och sedan 4-5 ggr påslag på mat och dryck.
Tror ganska få kunder skulle acceptera det upplägget på en restaurang, men från en elektriker skall man tycka att det är helt normalt?
Mikael_L
Jag skulle svara, på Torsdag em har jag ett ärende mot ditt håll och då kan jag titta in i tvåtiden för att ge dig ett ca pris om det fungerar. Om inte kan vi försöka någon annan dag/tid.
Är det en av mina ca 600 g:a återkommande kunder säger ja OK det kan jag fixa om ca 14 dagar och jag tror att det kommer att kosta ca 8 000:-. Kunden säger ja eller nej.Är det en tidigare kund har jag koll på anläggningen men är det en ny vill jag titta på jobbet och "känna" på den ev nya kunden för att minimera att jag går på en "mina".
För hör och häpna jag tror det är betydligt vanligare med "dåliga" kunder än med dåliga elfirmor. Själv har jag vid ett flertal tillfällen tvingats anlita kronofogden för att få mina pengar, och nästan alltid kommer betalningen när första kontakten är gjord av fogden. Så det har inte varit betalningsförmågan utan viljan som saknats.
Jag skulle svara, på Torsdag em har jag ett ärende mot ditt håll och då kan jag titta in i tvåtiden för att ge dig ett ca pris om det fungerar. Om inte kan vi försöka någon annan dag/tid.
Är det en av mina ca 600 g:a återkommande kunder säger ja OK det kan jag fixa om ca 14 dagar och jag tror att det kommer att kosta ca 8 000:-. Kunden säger ja eller nej.Är det en tidigare kund har jag koll på anläggningen men är det en ny vill jag titta på jobbet och "känna" på den ev nya kunden för att minimera att jag går på en "mina".
För hör och häpna jag tror det är betydligt vanligare med "dåliga" kunder än med dåliga elfirmor. Själv har jag vid ett flertal tillfällen tvingats anlita kronofogden för att få mina pengar, och nästan alltid kommer betalningen när första kontakten är gjord av fogden. Så det har inte varit betalningsförmågan utan viljan som saknats.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Ett seriöst företag ger uppgift om pris om man frågar, det är jag med på. Kan man dessutom tänka sig att man lämnar ett ungefärligt pris utan att frågan ställs?
Lite som när man lämnar in bilen. Man ska då få en prisuppskattning vissa företag slarvar med detta och riskerar därmed sin "kontrollerad verkstad". Det är långt ifrån bra eller felfritt, men jag tycker att de flesta ryckt upp sig rejält här de senaste 20 åren.
I mitt jobb försöker jag hitta en bra och kostnadseffektiv lösning för kunden, samtidigt som vi såklart ska göra vinst.
De 3-4 ggr jag anlitat elektriker har alla varit bra. De har kommit med förslag på förbättringar på mina tankar, så att de alltid blivit bättre och/eller billigare. Ibland blir det lite dyrare, men då har man fått förslag på en förändring som elektrikern talat om skulle bli lite dyrare, men bättre. Tackar och bockar och sätter gärna ett bra betyg på trustpilot eller liknande ställe.
Lite som när man lämnar in bilen. Man ska då få en prisuppskattning vissa företag slarvar med detta och riskerar därmed sin "kontrollerad verkstad". Det är långt ifrån bra eller felfritt, men jag tycker att de flesta ryckt upp sig rejält här de senaste 20 åren.
I mitt jobb försöker jag hitta en bra och kostnadseffektiv lösning för kunden, samtidigt som vi såklart ska göra vinst.
De 3-4 ggr jag anlitat elektriker har alla varit bra. De har kommit med förslag på förbättringar på mina tankar, så att de alltid blivit bättre och/eller billigare. Ibland blir det lite dyrare, men då har man fått förslag på en förändring som elektrikern talat om skulle bli lite dyrare, men bättre. Tackar och bockar och sätter gärna ett bra betyg på trustpilot eller liknande ställe.
Hur mår du? Mycket usel jämförelse. Skål!
tanker skrev:En del här jämför elektrikers påslag med butiker, restauranger eller annat.
"Att flytta en dosa brukar betyda några meter kabel, en kopplingsdosa och ett eluttag. Uttagen kostar ofta omkring 150kr, kopplingdosan en högst en hundring och kabeln en tjuga per meter. Att klamra upp kabeln snyggt och koppla uttagen tar ofta 30-45 minuter om det ska dras i taket, det kan vara lite besvärligt.Mikael_L skrev:Typ:
Garegeuttaget borde ta en halvtimme för att klamra kabeln om det handlar om några meter och montera uttaget, och ett dubbelt uttag utomhus kostar ungefär 250kr. Då är det bara ett vanligt uttag utan någon timer eller något. Men idag skulle jag försöka få fram 16A trefas, elbilar kommer ju snabbt nu. Sån kabel kostar omkring 30kr/m och beroende på hur svårt det är att gå från elcentralen kan det ta lite olika lång tid. Men kanske totalt 1,5h om det blir två vägggenomföringar och 10m kabel.
Ett extra uttag i garderoben borde handla om en 30 minuters jobb om det är enkelt att klamra kabeln, annars lite mer. Uttag ca 150.
Att sätta in en jordfelsbrytare i encentralen brukar ta en timme i en vanlig central. Det kan gå fortare om det finns gott om plats. Är det en full central så man måste ha en extra kapsling (för ca 300kr) så tar det lite längre tid. Jordfelsbrytaren brukar kosta en femhundring.
Sen brukar jag få lägga på omkring 45 min för inställelsetid och framkörning. Så troligen landar vi på 3 ½ - 5h jobb lite beroende på hur komplicerat det är, och någonstans mellan 1500 och 2500kr i material. Jag tar 495:- i timmen ex moms, så med rotavdrag blir det 433 kr/h
Måste jag åka och hämta material så kan jag också behöva lägga på tid för det. Men om du skickar över lite bilder till mig på facebook, skype eller messanger på vad du vill ha gjort och/eller om du vet vad du vill ha för uttagsserie så kan du få ett mer exakt pris och dessutom minskar risken att jag behöver åka och hämta grejor. Om du vill kan du också få ett fastpris på jobbet men då måste jag ha ett ordentligt underlag, och göra lite undantag för oväntade problem såsom underliggande fel i elanläggningen eller eternitväggar som jag inte får borra i."
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 868 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 868 inlägg
Håller med, med tillägg:pelpet skrev:"Att flytta en dosa brukar betyda några meter kabel, en kopplingsdosa och ett eluttag. Uttagen kostar ofta omkring 150kr, kopplingdosan en högst en hundring och kabeln en tjuga per meter. Att klamra upp kabeln snyggt och koppla uttagen tar ofta 30-45 minuter om det ska dras i taket, det kan vara lite besvärligt.
Garegeuttaget borde ta en halvtimme för att klamra kabeln om det handlar om några meter och montera uttaget, och ett dubbelt uttag utomhus kostar ungefär 250kr. Då är det bara ett vanligt uttag utan någon timer eller något. Men idag skulle jag försöka få fram 16A trefas, elbilar kommer ju snabbt nu. Sån kabel kostar omkring 30kr/m och beroende på hur svårt det är att gå från elcentralen kan det ta lite olika lång tid. Men kanske totalt 1,5h om det blir två vägggenomföringar och 10m kabel.
Ett extra uttag i garderoben borde handla om en 30 minuters jobb om det är enkelt att klamra kabeln, annars lite mer. Uttag ca 150.
Att sätta in en jordfelsbrytare i encentralen brukar ta en timme i en vanlig central. Det kan gå fortare om det finns gott om plats. Är det en full central så man måste ha en extra kapsling (för ca 300kr) så tar det lite längre tid. Jordfelsbrytaren brukar kosta en femhundring.
Sen brukar jag få lägga på omkring 45 min för inställelsetid och framkörning. Så troligen landar vi på 3 ½ - 5h jobb lite beroende på hur komplicerat det är, och någonstans mellan 1500 och 2500kr i material. Jag tar 495:- i timmen ex moms, så med rotavdrag blir det 433 kr/h
Måste jag åka och hämta material så kan jag också behöva lägga på tid för det. Men om du skickar över lite bilder till mig på facebook, skype eller messanger på vad du vill ha gjort och/eller om du vet vad du vill ha för uttagsserie så kan du få ett mer exakt pris och dessutom minskar risken att jag behöver åka och hämta grejor. Om du vill kan du också få ett fastpris på jobbet men då måste jag ha ett ordentligt underlag, och göra lite undantag för oväntade problem såsom underliggande fel i elanläggningen eller eternitväggar som jag inte får borra i."
3-5% av materialkostnaden tillkommer för fäst- & isoler -materiel och löpande debitering enligt timarvode för felsökning när den nya JFB i det gamla huset poppar som popcorn.
Precis som det fungerar för de flesta andra hantverkare. Jag har skrivit om det tidigare, en markfirma som ordnade vår parkering, plattläggning runt huset samt två trappor. En ansvarig var här och tittade och vi pratade igenom vad vi vill ha gjort. Efter någon vecka kom en offert som var exemplariskt specificerad med alla kostnadsposter redovisade, med klausul för "oförutsedda saker" och timkostnad för att åtgärda dessa. När jobbet var klart betalade fick vi betala precis det pris som firman givit i offerten, detta trots att ett arbetsmoment tog två dager istället för en halv som de hade först räknat med.pelpet skrev:
Det var inga pålägg för framkörning, bilar, verktyg, resvägar/tider för att hämta mer material eller pålägg på materielen. Varför kan markfirmor agera på detta sätt, när inte elfirmor fixar det?
En annan sak jag skrivit om tidigare som jag reagerar otroligt starkt på, men som inte verkar uppröra övriga så mycket, är det att elfirmor ställer krav på sina anställda att ha full beläggning på arbetsdagarna. Detta med resultatet att kunder faktureras för fler timmar än vad som krävts för att utföra jobbet. Om jag har förstått saken rätt förväntas kan alltså en elektriker fakturera åtta timmar även om t ex dagens två jobb bara tagit sex timmar. Med andra ord faktureras de två kunderna fyra timmar respektive, trots att det bara jobbats tre timmar hos varje kund. För mig är detta bedrägeri!
Om vi överför detta till restaurangen i tidigare exempel, så skulle middagsgästerna få sina notor hemskickade när kvällen är slut. Ser krögaren då att det varit en ovanligt lugn kväll så kräver h*n av kyparna att höja priset på notorna för de gäster som faktiskt varit där och käkat, så att slutkassan blir så att den motsvarar en fullbelagd kväll. Vilka skulle gå med på detta?! Lägg sen till att det skulle vara olagligt för folk att laga mat hemma så börjar tanken svindla rejält...