84 711 läst ·
434 svar
85k läst
434 svar
Faktura-/prisfråga
Löneförhandling är en form av pengaförhandling, i dina ögon då ett irritationsmoment. Att förhandla är ju en av de viktigaste delarna i samhället. Från återförsäljare som gör inköp och förhandlar fram bästa pris, till en konsument som förhandlar ner, i detta fall, en absurd faktura. Utan prutning och förhandling hade du aldrig kunnat köpa ett jordat tvåvägsuttag på Biltema för 54:90, eller en apparatdosa för 10:90.Hullefar skrev:Är det bara jag som irriterar mig på hela förfarandet med förhandlingar och prutande osv? Jag känner att jag bor i Sverige, inte i Italien eller Turkiet eller annat sådant land.
Pruta på hantverkstjänster?
Pruta på (nya!) bilar?
Dricks?
Har vi inte kommit förbi detta än? Fram med motsvarande Prisjakt där säljare konkurrerar med pris, tydligt och enkelt, utan möjligheter till att pruta eller förhandla, sedan väljer man det billigaste.
Byggmax har något de kallar Proffsbyggt och där finns fasta priser för elinstallationer!
https://www.byggmax.se/hantverkartjänster/eltjänster
Tex: Byte/Installation av Vägguttag 298:09 utan rot / 208:66med rotavdrag
Montering o installation, central, mer än 10 säkringar 3128:00 / 4469:00
• Allt material som skall användas skall finnas på plats i anslutning till utrymmet där arbetet ska utföras.
• Området där arbetet ska utföras måste vara tillgängligt – det vill säga inga möbler, gardiner, kläder, blommor och liknande får vara i vägen.
Så visst går det att använda fastpriser.
https://www.byggmax.se/hantverkartjänster/eltjänster
Tex: Byte/Installation av Vägguttag 298:09 utan rot / 208:66med rotavdrag
Montering o installation, central, mer än 10 säkringar 3128:00 / 4469:00
• Allt material som skall användas skall finnas på plats i anslutning till utrymmet där arbetet ska utföras.
• Området där arbetet ska utföras måste vara tillgängligt – det vill säga inga möbler, gardiner, kläder, blommor och liknande får vara i vägen.
Så visst går det att använda fastpriser.
Fasta priser är inget problem på enklare jobb, MEN jag tror att det i längden är billigare för kunderna med löpande räkning. När man sätter ett fast pris brukar man sätta det så högt att man ska vara säker på att man inte gör en förlust. Det innebär i praktiken att 90-95 % får betala onödigt mycket, men det blir ju "rättvist" då dom andra får betala lika mycket.
Råkar man ut för en skojare så spelar det ingen roll vilket "system" man använder då blir man troligen lurad oavsett.
Råkar man ut för en skojare så spelar det ingen roll vilket "system" man använder då blir man troligen lurad oavsett.
Kanske en affärsidé för någon att ta fram ett användbart kalkylsystem för el för mindre jobb, där arbete och tid för angivna moment finns, ex byte av vägguttag. Det skulle kanske underlätta att ge fastpriser om vilja finns. Skulle kunna finnas som en app där man i direktkontakt med kund kan ta fram en krav/kostnadsbild. Det finns naturligtvis kalkylsystem för bygg, dock är de som jag kollat anpassade för större projekt. Lite som att skjuta mygg med luftvärnskanon. Uppdatering av priser för material kan ske från olika leverantör med exempelvis en XML fil. Ha sura kunder efter sig när man gjort ett jobb är inte kul, oavsett område man verkar inom. På tal om 500 kronor för en stor stark så har jag nästan varit med om det i Trondheim
.
Man behöver ju inte återinföra 70-talets detaljstuderande tidsstudiemän, men bilbranschen har ju
klarat det här ganska långt.
Det kan ju inte vara så omöjligt att företagen själva kategoriserar upp de vanligaste småjobben och noterar arbetstid och materiel (om man vill använda paketpris).
klarat det här ganska långt.
Det kan ju inte vara så omöjligt att företagen själva kategoriserar upp de vanligaste småjobben och noterar arbetstid och materiel (om man vill använda paketpris).
Det finns "kalkylsystem" även för småjobb men eftersom nästan alla "fall" är olika så fungerar det dåligt, och det gör även dom större system som jag provat dom är på tok för "trubbiga" och även det beror på att det alltid är en mängd variabler som skiljer från jobb till jobb. Tro mig för jag har provat mer än ett system.
Och trots att så många tycker att det måste ju vara en enkel sak så är elinstallationer för oss som har det som jobb inte lika enkelt. OM man frånser dom få ggr man har jobb där man ska byta ett uttag eller brytare eller kanske komplettera med ett lamputtag. Men då klarar dom flesta att göra en kalkyl i huvudet.
Och trots att så många tycker att det måste ju vara en enkel sak så är elinstallationer för oss som har det som jobb inte lika enkelt. OM man frånser dom få ggr man har jobb där man ska byta ett uttag eller brytare eller kanske komplettera med ett lamputtag. Men då klarar dom flesta att göra en kalkyl i huvudet.
Om man gör en tillräckligt noggrann och tydlig kategorisering och noggranna noteringar så behöver man inte kalkylera ett endast dugg. (Ja, lite, då.) Man ser ju vad de olika småjobben faktiskt kostat och även spridningen. Kolla statistiken, ta medianvärdet eller när underlaget ökar, medelvärdet. Täck upp för spridningen.
Google Translate arbetade tidigare med grammatiska analyser och kalkyler med känt, ofta skrattretande resultat. Nu går man helt på statistik. Man kollar av ordalydelserna på nätet och tar ut ett slags medelvärde av överensstämmelserna. Resultatet är fantastiskt mycket bättre.
Google Translate arbetade tidigare med grammatiska analyser och kalkyler med känt, ofta skrattretande resultat. Nu går man helt på statistik. Man kollar av ordalydelserna på nätet och tar ut ett slags medelvärde av överensstämmelserna. Resultatet är fantastiskt mycket bättre.
Det är lustigt hur dom som inte har som yrke att jobba med elinstallationer så lätt kan lösa "problem" som en hel yrkeskår i många många decennier försökt att hitta en bra lösning på. Ta fram ett dataprogram som fungerar och bryt er ur fattigdomen. Kan det kanske bero på att man inte till fullo förstår vad elinstallationer handlar om?
Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg
Jag har jobbat själv som översättare och avråder varenda en att utnyttja google.translate. Inte bara för att det kan bli helt fel utan att det kan kosta mycket pengar i affärssammanhang.J-stedt skrev:Om man gör en tillräckligt noggrann och tydlig kategorisering och noggranna noteringar så behöver man inte kalkylera ett endast dugg. (Ja, lite, då.) Man ser ju vad de olika småjobben faktiskt kostat och även spridningen. Kolla statistiken, ta medianvärdet eller när underlaget ökar, medelvärdet. Täck upp för spridningen.
Jag var till Egypten på semester för nått år sedan och där fans det broschyrer med olika utflykter i ett ställ. Dom var fina så jag tog med några på rummet men fick efter en stunds kliande i huvudet och några skratt stoppa ner dom som "minne". Dom var översatt av något översättningsprogram och fint tryckta med det var och är fortfarande helt omöjligt att gissa vad dom erbjöd.
Det handlar kanske om en misstro från dem som inte har som yrke att jobba med elinstallationer att viljan finns från dem som gör det. Varför skulle näringsidkare ta fram system som ger dem ekonomiska nackdelar när inget tvingar dem att göra det? Varför klarar andra näringsidkare att göra det?elmont skrev:Det är lustigt hur dom som inte har som yrke att jobba med elinstallationer så lätt kan lösa "problem" som en hel yrkeskår i många många decennier försökt att hitta en bra lösning på. Ta fram ett dataprogram som fungerar och bryt er ur fattigdomen. Kan det kanske bero på att man inte till fullo förstår vad elinstallationer handlar om?
För mig blir det ganska uppenbart när elinstallationsbranschens företrädare tar till vilka motargument som helst för att försvara sitt agerande, sin prissättning och sitt kundbemötande när de bemöts av legitima argument. Särskilt argumentet att elinstallation är så otroligt komplicerat att det inte går att hitta lösningar som är bra för kunderna är enligt mig otroligt ihåligt. Det blir lite löjeväckande faktiskt, och i mina ögon blir det ett idiotförklarade av den egna branschen. Jag kan inte tro att branschen verkligen har så låga tankar om sina företrädare...därför tror jag mer på att inte viljan finns...kompetensen finns nog, men vill man inte så går det inte.
Detta kan dock bara fortgå så länge det är brist på elinstallatörer. Skulle det plötsligt bli det omvända, att det skulle bli svårt för elektriker att hitta jobb, så skulle det ganska omgående ske stora förändringar. Marknaden är skev i hantverkarnas favör, och det utnyttjas på kundens bekostnad.
Vi har ju faktiskt exakt samma problem med överdrivna marginaler, fejkade prislistor på material och kunder som känner sig lurade i VVS-branschen, trots att det inte finns några behörighetskrav där. Och vem som helst kan ju starta rörmokerifirma om man skulle vilja plus att alla branschregler finns kostnadsfritt på nätet. Så uppenbarligen beror situationen inte bara på behörighetskravet iallafall.
Varför finns det inte fler elektriker och rörmokare? Min gissning är att det i realiteten varken är bättre eller sämre att vara elektriker eller rörmokare jämfört med andra yrken.
Varför finns det inte fler elektriker och rörmokare? Min gissning är att det i realiteten varken är bättre eller sämre att vara elektriker eller rörmokare jämfört med andra yrken.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Så må vara. Men om företaget hårdnackat anser att "garanti" inte gäller i just det fallet så är det nog få som orkar ta strid hela vägen med det.KnockOnWood skrev:
De allra flesta tar det nog som "lärpengar", lägger företaget på sin shitlist och får sitt hantverkarförakt förstärkt.
Många firmor agerar nog relativt bra, men det finns säkerligen massor med småföretag som inte alls tar det ansvar som åligger enligt lagstiftning. Jag skulle dessutom tro att de flesta åtminstone försöker glida undan, det är ju aldrig kul att behöva jobba utan att få betalt, typ.
Paxmax, vilken värld lever du i då du menar att det finns företag som inte har företagets bästa för ögonen i första hand utan kundens??????? Ingen driver väl företag för kundernas skull. Att andra inte upprör känslorna lika mycket beror väl på att dom är bättre på att dölja hur dom tjänar sina pengar.