84 711 läst ·
434 svar
85k läst
434 svar
Faktura-/prisfråga
Drenten, hos vissa grossister kan du handla som privatperson, om du betalar med kort, då får du betala efter deras listpris. Grossisternas GNP listor är bruttolistor som man normalt förhandlar från, Bauhaus prislistor är kundpriser som (normalt) inte är förhandlingsbara. Förstår du inte skillnaden är det inte konstigt att du blir lurad när du kommer i kontakt med en företagare som tycker att du ska betala mer än vad du anser är ok.
Är rätt glad att svärfar är elektriker efter att ha läst denna tråd... 
När vi renoverade badrummet plockade vi ut lite material på Stor-el på hans konto med ca 80% rabatt.
Tyckte fortfarande det kändes rätt dyrt för lite plastbitar så kollade Elbutik på nätet när vi skulle komplettera och där kunde jag köpa exakt samma grejer billigare som privatperson, helt sjukt!
Kan även nämna att jag jobbade på en av de större anläggningsfirmorna tidigare och vi köpte nästan allt på Ahlsell. Vi hade så klart lite olika rabatter på olika kategorier men på elrören hade vi 90% rabatt...
När vi renoverade badrummet plockade vi ut lite material på Stor-el på hans konto med ca 80% rabatt.
Tyckte fortfarande det kändes rätt dyrt för lite plastbitar så kollade Elbutik på nätet när vi skulle komplettera och där kunde jag köpa exakt samma grejer billigare som privatperson, helt sjukt!
Kan även nämna att jag jobbade på en av de större anläggningsfirmorna tidigare och vi köpte nästan allt på Ahlsell. Vi hade så klart lite olika rabatter på olika kategorier men på elrören hade vi 90% rabatt...
Dustin är väl mer eller mindre IT-branschens listpris? När jag jobbade som IT-konsult så såg vi till att våra offerter på material låg i samma härad som Dustin ungefär. Och det hände då och då att vi behövde prata med distributörer/grossister för att få ner priserna till konkurrenskraftig nivå.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Ja IT-branchen har också listpriser. En stor skillnad är dock att privatkunder aldrig ser dessa listpriser.
I en tidigare tråd sas det att dessa listpriser var önskade av kund så att de kunde få höga rabatter. Det kan ligga något i det. Inköparen kan stoltsera med att han fått 90% rabatt. Att hen sen betalar samma som om hen köpt utan rabatt på annat håll spelar ingen roll. Problemet blir då när man använder detta till att lura privatkunder, som inte är professionella upphandlare.
Jag vill kunna lita på min affärkontakt, hantverkare eller något annat. Jag vill kunna säga att jag vill ha spisen monterat utan att åka på 5000 kr i materialkostnad.
Vill någon att jag ska dubbelkolla allt så får jag väl börja med stämpelklocka och hänga över axeln och mäta och räkna allt som används. Så vill jag inte ha Det och knappast hantverkaren heller.
I en tidigare tråd sas det att dessa listpriser var önskade av kund så att de kunde få höga rabatter. Det kan ligga något i det. Inköparen kan stoltsera med att han fått 90% rabatt. Att hen sen betalar samma som om hen köpt utan rabatt på annat håll spelar ingen roll. Problemet blir då när man använder detta till att lura privatkunder, som inte är professionella upphandlare.
Jag vill kunna lita på min affärkontakt, hantverkare eller något annat. Jag vill kunna säga att jag vill ha spisen monterat utan att åka på 5000 kr i materialkostnad.
Vill någon att jag ska dubbelkolla allt så får jag väl börja med stämpelklocka och hänga över axeln och mäta och räkna allt som används. Så vill jag inte ha Det och knappast hantverkaren heller.
Elmont, oroa dig inte för mig. Jag är mer orolig för andra konsumenter som inte har varken kunskap, tid eller möjlighet att kolla upp priser innan köp.
Och ja, om någon hantverkare försöker sälja något till mig för 150 kr, som vem som helst kan köpa för 50 kr utan prut i en vanlig affär som riktar sig till konsumenter, med enda argument att ockerpriset förekommer i någon prislista, då skulle jag känna mig lurad. Och irriterad.
Och ja, om någon hantverkare försöker sälja något till mig för 150 kr, som vem som helst kan köpa för 50 kr utan prut i en vanlig affär som riktar sig till konsumenter, med enda argument att ockerpriset förekommer i någon prislista, då skulle jag känna mig lurad. Och irriterad.
Undrar hur många elektriker som är intresserade av att offerera med en detaljerad materialspec med pris på varje enskild artikel - det känns ju som det enda rimliga om man som kund skall kunna bedöma priserna. "Listpris +/- XX%" säger ju helt klart inte ett smack om man inte har tillgång till prislistan och/eller vet exakt vilka artiklar som behövs.
Och jag tycker att "orkar" man inte kolla vad en "sak" bör kosta så får man kanske stå sitt kast. Själv köper jag ALDRIG nått innan jag vet priset. Och skulle jag efter ett tag upptäcka att jag betalat för mycket så "grinar" jag inte utan biter i det sura äpplet.
krillek, offerter med nettopriser plus ett % påslag är mycket vanligt.
Ett pris med listpris och en rabatt blir genast betydligt besvärligare då rabatterna varierar mycket mellan dom olika materialgrupperna.
Vanligt är även att man lämnar pris på X antal men då brukar man ställa kravet på köparen att han uppger "antal", mest för att man i ett senare skede inte ska komma i den situationen att köparen säger "du borde ju ha förstått att jag även skulle ha haft".
Men det bästa för alla parter är att man kommer överens om jobbets omfattning samt skriver ett kontrakt på vad som ska göra och vad som ingår i det "klumppris" som lämnas. Och att man då även skriver hur man ska hantera ev. extra arbeten.
Ett pris med listpris och en rabatt blir genast betydligt besvärligare då rabatterna varierar mycket mellan dom olika materialgrupperna.
Vanligt är även att man lämnar pris på X antal men då brukar man ställa kravet på köparen att han uppger "antal", mest för att man i ett senare skede inte ska komma i den situationen att köparen säger "du borde ju ha förstått att jag även skulle ha haft".
Men det bästa för alla parter är att man kommer överens om jobbets omfattning samt skriver ett kontrakt på vad som ska göra och vad som ingår i det "klumppris" som lämnas. Och att man då även skriver hur man ska hantera ev. extra arbeten.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det där inlägget lär ju inte förbättra den redan inflammerade inställningen emot elektriker och hantverkare här på forumet. Det finns godtrogna människor som tror det bästa om alla, dessa blir tyvärr ofta lurade av giriga människor. Då är det bra att de "grinar" och berättar för andra godtrogna människor vilka skitstövlar som finns där ute.elmont skrev:
Synd att det inte finns en ogilla knapp.
Det handlar inte om att orka, elmont. Hur ska man kunna kolla pris på tex Ahlsell om man inte har ett inlogg? Nä det går ju inte. Så man kollar vad samma eller liknande vara kostar på andra ställen. Är det då konstigt om man känner sig lurad när man sen förväntas betala betydligt mer än det?
Att inte "orka" kolla kan ju lika gärna bero på att man inte vet vad man skall kolla. Vilket i slutändan innebär att hantverkaren utnyttjar sitt informationsövertag lite väl mycket och därmed får en kund som känner sig lurad.
Då är ju hantverkarformuläret 14 ett utmärkt alternativ att använda vid löpande räkning. Du skriver att offerter med nettopriser plus ett % påslag är mycket vanliga men när jag i tidigare trådar föreslagit det så har de flesta hantverkare varit genuint negativa. Argument som att "vi avslöjar aldrig våra inköpspriser, det är företagshemligheter" och sen har det varit en smått parodisk diskussion kring begreppet självkostnadspris som används i kontraktet.elmont skrev:krillek, offerter med nettopriser plus ett % påslag är mycket vanligt.
Jag förstår skillnaden. Vad jag däremot inte förstår är varför bruttolistan med den skillnaden över huvudet taget förekommer i kommunikation med slutkunden. En elektriker som förstår skillnaden bör ju rimligtvis ha en tydlig kundprislista med rimliga priser. Att ha orimliga priser och sedan försvara dem genom att hänvisa till bruttoprislistan, som många verkar göra, är ju antingen rent bedrägeri eller så förstår man verkligen inte skillnaden. Så ditt resonemang leder tillbaks till att många elfirmor antingen är inkompetenta eller oärliga. Ingetdera inger ju något direkt förtroende för branschen.elmont skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 162 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 162 inlägg
Så Era leverantörer fick justera priser efter att Ni läst offerternapelpet skrev:
En ärlig prislista hos grossarna hade som grund haft det priset som vem som helst med konto får, sen kan jag tycka det är ok att man får ytterligare rabatter om man är en bra kund men dagens GNP är inte rimligt någonstans (och ja jag har konto och handlar hos flera grossar varje vecka).elmont skrev:Drenten, hos vissa grossister kan du handla som privatperson, om du betalar med kort, då får du betala efter deras listpris. Grossisternas GNP listor är bruttolistor som man normalt förhandlar från, Bauhaus prislistor är kundpriser som (normalt) inte är förhandlingsbara. Förstår du inte skillnaden är det inte konstigt att du blir lurad när du kommer i kontakt med en företagare som tycker att du ska betala mer än vad du anser är ok.
Sen köper jag även att det kan vara dyrare på grossen än Bauhaus då lagerhållningen är en helt annan och även i viss mån den tekniska supporten.