84 711 läst ·
434 svar
85k läst
434 svar
Faktura-/prisfråga
Kallas av andra för för konkurrens. Att man som leverantör fråntas möjligheten att förvirra sin kund och inte ges möjligheten att blanda äpplen och päron kan ju kännas smärtsamt. Kanske man skall vara ärlig mot sin kund och inte leka Joe Labero leken med hen? Eller detta kanske är branschstandard? Blir man fråntagen sin certifiering på gillet om man är schysst mot kunden?niklasn skrev:
Problemet är väl att de flesta inte kan relatera till svaret. "Du får listpris minus 15%". Ok, det låter ju bra.elmont skrev:
Gick själv på den gubben då vi drog igång totalrenovering 2008. Första delfakturan kom och de skulle ha 1150 för en rulle fk. De fick inte komma tillbaka. Problemet är inte att man inte ska få ta nån krona extra för materialet men ta för fan inte hela armen.
Signerat ofrivillig men stolt hempulare.
Men varför ska det vara så svårt? Förstår man inte vad det innebär ska man naturligtvis fråga en eller flera gånger. Och det måste ju i slutändan vara köparens ansvar att h*n förstår vad h*n köper och betalar. Jag som företagare kan och vill inte ta ansvaret för kundens affärer, för det gör man ju aldrig annars. Och anser man sig inte vuxen uppgiften kan man även köpa in den tjänsten, vilket inte är ovanligt på lite större objekt.
I mitt fall var det inte ett dugg svårt. Elektrikern ifråga fick dra tråd i ett rum istället för en komplett villainstallation. Men för de flesta privatpersoner är det nog svårt då man inte har nåt att relatera till. Men vet man inte att man blivit blåst till månen så är det kanske inte ett problem?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Det är ju just det man måste ju veta att fk1,5 kostar ca 2 kr/m och att en 10a säkring runt 30 kr lätt om man vet vad man köper men för någon utan erfarenhet från området är det lätt att man blir blåst i slutändan är det ju köparen som gjort fel säljaren har ju bara velat tjäna så mkt som möjligt
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Folk i allmänhet har ingen koll på vad FK kostar per meter, för att inte tala om alla andra installationsprylar som ska in i väggar och dosor..elmont skrev:Men varför ska det vara så svårt? Förstår man inte vad det innebär ska man naturligtvis fråga en eller flera gånger. Och det måste ju i slutändan vara köparens ansvar att h*n förstår vad h*n köper och betalar. Jag som företagare kan och vill inte ta ansvaret för kundens affärer, för det gör man ju aldrig annars. Och anser man sig inte vuxen uppgiften kan man även köpa in den tjänsten, vilket inte är ovanligt på lite större objekt.
Det är inte moraliskt försvarbart att bedriva affärer enligt principen "prova blås kunden först, om de upptäcker så backa på priset till en nivå där du fortfarande går på plus men inte så mycket som med blåsningen".
Obegripligt för mig att man kan försvara sådant beteende.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Finns det sådana? Jag jobbar som. Konsult i IT-branchen och timpriset varierar rätt rejält, men 1850 är synnerligen ovanligt. Under 1000-lappen är väldigt vanligt.Markarbetaren skrev:
Sannolikheten att du hittar en dator för 5000 kr från Elgiganten är nog lika vanligt som att du hittar mängder med verktyg från Aliexpress hos hantverkaren. En skillnad dock är att om jag tar 1850 i timmen så vet min kund vad det kommer kosta och jag lägger inte på en massa andra avgifter. Jag tycker mig ana att det är den vetskapen som folk efterfrågar.
Din totalkostnad står på fakturan. Min totalkostnad ska du fullkomligt skita i. Eller kräver du en specificerad inköpspriser, lokalhyra, arbetskostnad etc. på pizzerian också.mr_bygg skrev:
Endera accepterar du ett fast överenskommet pris för arbete och material, eller också accepterar du löpande räkning. Efter arbetets slut betalar du enligt faktura.
Möjligheten finns även att anlita någon annan, eller göra arbetet själv.
Vad är det som är så komplicerat.
Lika obegripligt är det att Ahlsell kan hålla på med sina "hittepåprislistor" och att folk försvarar att man tar betalt enligt dessa oseriösa prislistor...tompaah7503 skrev:Folk i allmänhet har ingen koll på vad FK kostar per meter, för att inte tala om alla andra installationsprylar som ska in i väggar och dosor..
Det är inte moraliskt försvarbart att bedriva affärer enligt principen "prova blås kunden först, om de upptäcker så backa på priset till en nivå där du fortfarande går på plus men inte så mycket som med blåsningen".
Obegripligt för mig att man kan försvara sådant beteende.
Gjorde en prisjämförelse mellan Ahlsell och Rinkabyrör på en produkt nu.
Rinkabys hämtpris 4028kr inkl. moms
Ahlsells pris fraktfritt 4660,32kr + moms = 58254
Listpris 30 660kr antar att det tillkommer moms även på detta pris = 38 325kr
Enigt min mening är detta en tämligen oseriös prissättning, som endast är till för att kunderna till dessa grossistfirmor skall kunna blåsa sina kunder.
Vem har försvarat oseriösa aktörer??? Det jag försöker säga är att man i alla andra fall på ett eller ett annat sätt tar reda på vad saker kostar INNAN man handlar. Varför skulle det kravet inte gälla när man köper en hantverkstjänst?? Det är ju hur enkelt som helst, när det gäller småjobb, fråga vad kommer "grejerna" att kosta +/-xxx% och vad kommer arbetet att kosta +/-xxx% så får man ett pris att endera acceptera eller att förkasta. Är det ett litet större projekt be om ett fast pris och välj att anta eller förkasta anbudet. Det är inte svårare än om man ska köpa nått annat. Och jag vidhåller att man själv ska ta besluten och ansvaret för kostnaden då man "köper".
Men detta duger tydligen inte åt många. De måste först veta hur mycket du tjänar, innan de kan acceptera priset. Det sticker i ögonen att du ska tjäna pengar på material. När du har 450 kr/h + moms "rakt i fickan" i lönelmont skrev:Vem har försvarat oseriösa aktörer??? Det jag försöker säga är att man i alla andra fall på ett eller ett annat sätt tar reda på vad saker kostar INNAN man handlar. Varför skulle det kravet inte gälla när man köper en hantverkstjänst?? Det är ju hur enkelt som helst, när det gäller småjobb, fråga vad kommer "grejerna" att kosta +/-xxx% och vad kommer arbetet att kosta +/-xxx% så får man ett pris att endera acceptera eller att förkasta. Är det ett litet större projekt be om ett fast pris och välj att anta eller förkasta anbudet. Det är inte svårare än om man ska köpa nått annat. Och jag vidhåller att man själv ska ta besluten och ansvaret för kostnaden då man "köper".
Det är ibland uppenbart komplicerat att få klart för sig totalkostnaden för ett jobb INNAN det påbörjas. Din totalkostnad är fullständigt ointressant men min är det som kund. Även om jag accepterar löpande räkning vill jag självklart veta nivån på materialkostnaden. Och det visar trådar som den här att det kan vara en enorm skillnad beroende på om man råkar ut för en hantverkare som behöver ta ut en stor del av sin vinst dolt i materialpåslag jämfört med hantverkare som säljer material till ungefär samma kostnad som jag som konsument kan få tag på det.AG A skrev:Din totalkostnad står på fakturan. Min totalkostnad ska du fullkomligt skita i. Eller kräver du en specificerad inköpspriser, lokalhyra, arbetskostnad etc. på pizzerian också.
Endera accepterar du ett fast överenskommet pris för arbete och material, eller också accepterar du löpande räkning. Efter arbetets slut betalar du enligt faktura.
Möjligheten finns även att anlita någon annan, eller göra arbetet själv.
Vad är det som är så komplicerat.
Det verkar som om enda chansen att komma bort från grossisternas prislista är genom att exempelvis använda hantverkarformuläret och där komma överens om nivån på påslaget. Sen att jag som kund tycker att debiteringsmodellen som vissa hantverkare använder sig av är rutten är en annan sak.
Ett tips: Fråga hur mycket materialet kommer att kosta dig innan. Acceptera, välj någon annan, eller köp själv. Det är bara att välja. Därefter kan hantverkaren ha vilka påslag han vill. Det behöver inte vara din huvudvärk.mr_bygg skrev:Det är ibland uppenbart komplicerat att få klart för sig totalkostnaden för ett jobb INNAN det påbörjas. Din totalkostnad är fullständigt ointressant men min är det som kund. Även om jag accepterar löpande räkning vill jag självklart veta nivån på materialkostnaden. Och det visar trådar som den här att det kan vara en enorm skillnad beroende på om man råkar ut för en hantverkare som behöver ta ut en stor del av sin vinst dolt i materialpåslag jämfört med hantverkare som säljer material till ungefär samma kostnad som jag som konsument kan få tag på det.
Det verkar som om enda chansen att komma bort från grossisternas prislista är genom att exempelvis använda hantverkarformuläret och där komma överens om nivån på påslaget. Sen att jag som kund tycker att debiteringsmodellen som vissa hantverkare använder sig av är rutten är en annan sak.
Fantastiskt kundvänlig attityd. Är den representativ för branschen så.. jag vet inte vad jag skall skriva...saknar ord. Kanske som Donald Trump hade valt och bli elektriker.AG A skrev:
Skämt åsido, ja i professionella sammanhang där vuxna gör affärer, så finns det något som heter "open book" förfarande. Kanske okänt i elbranschen i Sverige och de inre delarna av Borneo. Detta förfarande fungerar så här: Som kund specificerar jag i anbudsförfrågan att jag vill ha tillgång till dina inköpspriser. Det kan även specificeras att jag får skicka in min revisor och kolla dina böcker så att du inte skickar mig redigerade lev fakturor som underlag. Sedan kommer vi överens om vilket materialpåslag, hantering, transport mm som du skall ha. Sedan kommer vi överens om priset för ditt arbete.