MatshS skrev:
Fantastiskt kundvänlig attityd. Är den representativ för branschen så.. jag vet inte vad jag skall skriva...saknar ord. Kanske som Donald Trump hade valt och bli elektriker.

Skämt åsido, ja i professionella sammanhang där vuxna gör affärer, så finns det något som heter "open book" förfarande. Kanske okänt i elbranschen i Sverige och de inre delarna av Borneo. Detta förfarande fungerar så här: Som kund specificerar jag i anbudsförfrågan att jag vill ha tillgång till dina inköpspriser. Det kan även specificeras att jag får skicka in min revisor och kolla dina böcker så att du inte skickar mig redigerade lev fakturor som underlag. Sedan kommer vi överens om vilket materialpåslag, hantering, transport mm som du skall ha. Sedan kommer vi överens om priset för ditt arbete.
Som du säkert förstår är inte detta någon attityd jag tillämpar med mina kunder. Märkligt nog har jag faktiskt aldrig dykt på någon kund som ifrågasätter mina kostnader, eller vinster.
Min "otrevliga" attityd är inte menad som otrevlig, utan enbart tydligt klargörande.
Jag försöker vidare också framhålla vikten av "open book", alltså hur mycket det kommer att kosta kunden. Däremot anser jag att mina kostnader är mitt problem. På samma sätt ifrågasätter inte jag mina kunders ekonomi.

Jag vill även ge dig kredit, för ett mycket trevligt inlägg. Trots att våra åsikter kanske skiljer sig åt.

Ja, jag köper hellre grejerna själv och låter elektrikern installera dem. Det låter som en utmärkt idé! (Så gjorde vi sist sånär som på några saker jag var osäker på)

Det blir billigare och bättre eftersom
1. Jag handlar billigare än Ahlsells riktpriser.
2. Jag slipper betala elektrikerns tid det tar att åka och handla.

Gäller fö även VVS-relaterade grejer.

Fairlane
AG A, duärär ju rätt tydlig med ditt pris och jag tycker dessutom det är rimligt. Sen finns det ju andra som inte är tydliga, utan svart lite svävande att de inte har några exakta siffror men priserna är bra. Visst kan man vara ihärdig och tjata fram ett pris, men om man tänker sig ett litet arbete, dra en kabel, anslut några dosor, så kanske man litar på hantverkaren. Det kan man göra 9 ggr av 10, men sen kommer någon och blåser en. Klart man klagar. Då blir det lite märkligt att läsa om att kabeln kostar 500 kr/m (istället för 56), men man får 10 års garanti.

• Gilla
Drenten
  • Laddar…
Den metoden använde vi under en kort tid mot en av Sveriges största fastighetsägare (på lokal nivå), dom fixade all material och vi gjorde jobben mot en förhandlad timpenning. "Experimentet" pågick i ca 2 månader sedan valde dom att avbryta för att köpa allt genom oss som tidigare. Orsaken var att dom helt enkelt inte klarade av att "fixa"rätt vara i rätt tid. Och eftersom dom ville sköta materialet så skulle dom sköta all materialhantering och inte bara "peta russin ur kakan". Och visst kan kunden köpa sina saker själv men det kräver att kunden har dom kunskaper som krävs för att få hela jobbet fungera, för intresset från elinstallatören att hjälpa till med "råd och dåd" blir inte så stort om inte det finns en möjlighet att tjäna på hanteringen. För tyvärr så är det troligtvis alla företagares önskan att tjäna pengar.

• Gilla
Lövborgen och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag kan gärna köpa grejerna själv, men jag är inte duktig på exempelvis el. Jag kan byta ett uttag själv, men ska man byta proppskåpet så vill jag ha professionell hjälp. Då litar jag på att de tar rätt prylar till ett rimligt pris. Det finns ett antal elektriker i den här tråden som jag gärna skulle anlita i ett sådant läge. De som anser att kabeln ska kosta 500 kr metern tillhör inte den gruppen. Luras man så med materialet så litar jag inte på personen i övrigt heller.

• Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Mitt mål som konsument är att inte betala mer än nödvändigt. Passar inte det så välj en annan kund.

Jag betalar gärna marknadspris för varor. Men Ahlsells sk listpriser är inte ett marknadspris, utan något påhittat pris. Hur kan annars priset på exakt samma produkt skilja så mycket mellan Ahlsell och tex Bauhaus?

Mig veterligen finns det ingen annan bransch där priset på samma vara skiljer mer än 100% mellan två olika varuhus. (Frånsett vid rea/kampanj)

Jo jag förbehåller mig rätten att plocka russinen ur kakan. Varför skulle jag inte det?! Jag betalar hantverkaren i första hand för arbete. Vill han tjäna extra kan han väl öppna en ICA-butik?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Fairlane skrev:
AG A, duärär ju rätt tydlig med ditt pris och jag tycker dessutom det är rimligt. Sen finns det ju andra som inte är tydliga, utan svart lite svävande att de inte har några exakta siffror men priserna är bra. Visst kan man vara ihärdig och tjata fram ett pris, men om man tänker sig ett litet arbete, dra en kabel, anslut några dosor, så kanske man litar på hantverkaren. Det kan man göra 9 ggr av 10, men sen kommer någon och blåser en. Klart man klagar. Då blir det lite märkligt att läsa om att kabeln kostar 500 kr/m (istället för 56), men man får 10 års garanti.
Jag förstår om mina inlägg i denna tråd misstolkas som om jag vore för ockerpriser. Ju förr vi blir av med oseriösa företagare, desto bättre, anser jag.
Men det är ju inte fråga om några dolda priser. Även i TS fall var ju materialkostnaden specificerad. Om hantverkaren vill 500 kr/m för en kabel som normalt sett kostar 20 kr/m, så har det antingen blivit något fel, eller så blir inte hantverkaren "gammal i gamet". I dessa fall gör man precis som TS. Man ringer hantverkaren och frågar.

Jag är som sagt var för en öppen kommunikation.

Man ska som sagt var, inte behöva fråga om pris på ett vägguttag och ett par meter kabel, om hantverkaren är seriös. Men upplevs någonting som konstigt på en faktura, så ring och fråga hantverkaren, innan man hänger ut honom som oseriös på ett öppet forum. Man bör inte heller "dra alla hantverkare över samma kam".
Det är just detta allmänna hat mot hantverkare, jag stör mig på. Mycket av detta tror jag grundar sig i dålig kommunikation.

richardtenggren
Även Hydroscand kör samma system, jag har för mig att pappa har sagt att han har 92 % rabatt där.

Min kompis har handlat ut lite material på Selga åt mig, även de har orealistiska listpriser, men han hade ju såklart rabatt.

Drenten, du kan inte jämföra Bauhaus och tex Ahlsell prislistor den ena riktar sig till allmänheten och den andra enbart till företagare och att ytterst få betalar listpriser hos Ahlsell vet alla företagare. Ska du jämföra prislistor bör du nog inte blanda ihop grossisternas (riktade enbart till företag) prislistor och tex lågprishandelns (riktat till allmänheten) prislistor. Det som är fel är att vissa tar dom priserna som nått riktpris.
Och naturligtvis ska du försöka plocka russin, men du ska även vara medveten om att "it takes two to tango" så pillar du bort alla russin kanske kakan inte faller den andre på läppen.

• Gilla
Alriksson och 1 till
  • Laddar…
Visst är det så men nivån på hantverkare varierar rejält, finns de som kör med schysstare priser typ "jag lägger på 20% på mitt inköpspris" eller som en annan välbekant firma här i Stockholm som ett exempel installerade en häll i ett kök, montage material 2 m 5X2,5 gummikabel, 6 rödplugg, 6 klammer, 6 skruv och 3 timmars jobb. 7800:-
Kostnad arbete 2550, material kostnad 5250:- och då är den firman så pass seriös att de syns i tv ganska frekvent i ett par stor produktioner... De fakturerade bara hela förpackningar av infästningsmaterialet...

I min värld så är inte det seriöst, visst att man kan tjäna pengar men det finns gränser.

Elmont. Vad menar du?

Skulle grossist-priset vara högre än konsumentpriset på Bauhaus? Det är orimligt. Byt grossist!
Grossist-pris är vad återförsäljaren köper varan från grossisten för. Och det lär vara ännu lägre än vad lågprishandeln säljer det till konsument för.
Samma vara alltså (inte jämföra äpplen och päron förstås).

Eftersom ingen betalar listpris hos Ahlsell så är alltså deras bruttoprislista rent påhitt, eller hur? Så sluta att använda dem som referens!

Ja det krävs två för att dansa tango. Och jag vill inte trampa på ömma tår, men tyvärr kommer priserna i otakt. ;-)

• Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Är det någon som tycker att Ahlsells är seriösa med sina listpriser efter att ha följt denna tråden? :D:D:D:D

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Så fick vi ytterligare standardfrasen "allt började med dålig kommunikation"
En annan "Vi håller ju lager åt kunden"
En tredje "Verktygen"
"Jour"....

Nu måste vi stanna upp o tänka.... Är El något annat än bygg? Nä
varför fungerar det då inte som bygg?

Jo för att vem som helst inte får byta eller utöka installationen

Beror detta på oöverstigliga kunskaper eller regleringar?
svar regleringar

Dax att införa kurser o privatcertifikat samt en konkurrensutsatt handel med elinstallationsmaterial som fungerar

• Gilla
DannyMoto och 3 till
  • Laddar…
Samma ofog med 10 gånger för höga listpriser finns i andra branscher också. Vissa switchtillverkare kan t.ex. ge uppåt 80% rabatt. Då verkar konsulterna eller inköparen som ordnat erbjudandet otroligt snälla/duktiga, när det i själva verket bara är en uppblåst prislista.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
petersv skrev:
Samma ofog med 10 gånger för höga listpriser finns i andra branscher också. Vissa switchtillverkare kan t.ex. ge uppåt 80% rabatt. Då verkar konsulterna eller inköparen som ordnat erbjudandet otroligt snälla/duktiga, när det i själva verket bara är en uppblåst prislista.
Kan bekräfta det du säger, som arbetandes inom IT-branschen. Däremot tror jag att det är betydligt vanligare inom IT att betala listpriser än det är hos elgrossisterna. Finns mängder med mindre företag som handlar från Dustin m.m. där de i stort sett håller nivån med listpriser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.