Mikael_L
tommib tommib skrev:
Uni-T UT583 kostar 4 kkr.
Och en UNI-T UT526 får man för under 2k, ifrån amazon t.ex.
Och jag måste säga, att jag tar själv väljer rätt ofta den när jag ska kolla ett jobb.
Den saknar väl egentligen bara att få tid till trip för 1/2x och 5x In för JFB-test.
Men test vid 1xIn ger den tid för och vid både 0° och 180° för typ A.
(Ja den mäter inte heller slingimpedans, men det mäter jag ändå nästan aldrig).

Mikael_L
tommib tommib skrev:
får räkna på 6 kW per lägenhet. 6*8 = 48 kW vilket då blir ca 120 A vid 400 V. Det låter spontant lite högt men kanske det. Då blir det väl 125 A knivsäkringar som sitter på den stigaren killgissar jag. I de fall man har gemensam stigare så har man väl också vanligen huvudsäkring i lägenheten om jag inte helt misstar mig. Den lär vara en diazed, så det löser problemet igen. Detta är också väääldigt långt från hempul.
Ett bra inspel som fick mig att tänka till lite.
Ett scenario som jag kan drabbas av i verkligheten, är att det är så anordnat i ett BR-hus, där föreningen sen gjort om till central mätning, och då har alla separata mätartavlor försvunnit, i alla fall mätarna. Och eventuellt sitter det då en krallig knivsäkring före elcentralen.
Inte så väldigt troligt, då det troligen går klenare till centralen och därför får de gamla mätarsäkringarna sitta kvar, men något att se upp med i alla fall.
Tack för den tanken, så jag inte missar ngt sånt ifall jag hamnar i en sådan fastighet.

Mikael_L
Men nu tycker jag att jag bubblat tillräckligt offtopic.

I första posten frågades det om vilka fasansfulla saker en hempulare kan ställa till med som gör att det brinner och blir ond bråd död, etc.
Även typ "du vet inte vad det är du inte vet", frågades det om ...

Det kan finnas en finess att dela upp de olika fallen var för sig.
Brand i elinstallationen börjar jag med.
Detta är öht rätt ovanligt, ty allt elmaterial är i självslocknande plast eller material som inte alls brinner.
Jag har stött på hyggligt mycket uttag och annat som det "brunnit i", och typiskt sett så sprids inte branden, den självslocknar. Det är bränt och svart runt där effektutvecklingen skett, sen inte mer.
Det är mest anslutna apparater som det brinner i, och mer än hälften av fallen så är det spisen, pga av att någon glömt något på en spisplatta på full effekt.
Men visst finns det en liten risk att en ansluten apparat börjar brinna för att den får nästan 400V på sig för att hempularen eller elektrikern slarvat med nollan på något vis.
Annars tror jag att majoriteten av bränder som startar i den fasta installationen beror på att ledningssystemet och materialet är urgammalt och inte underhållet, dvs från före 1950.

Jag anser att alla som skriker "huset kan brinna ner!!!" inte så ofta är speciellt värda att lyssna på.

• Gilla
Kolmog och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nästa grej är strömgenomgång, elchock.
Här har hempularen (samt den dålige elektrikern) en större palett av fel att välja på.

En sak som kom som nästan första inlägg var att missta sig på jordledare, och då är röd ledare väldigt lätt att ta fel på, OCH väldigt farligt. Här är det stor risk att hempulare går bort sig, det finns en betydande risk att även elektriker gör fel. OCH endast mätning kan aldrig säkert avslöja hur det ligger till.

Andra saker som hempulare lite oftare missar är skyddsklasserna 0, I, II och III, och missar att saker av metall åtkomliga "genom" kopplingsutrymmet alltid måste vara skyddsjordade.

Även hur "isolerad miljö" ska hanteras, och ärligt talat är inte elektrikerna själva heller så ofta kunniga om detta, även om de oftare gör rätt utan att veta varför.

Där jag upplever att hempulare mest slarvar, som kan leda till strömgenomgång, är dålig dragavlastning, otillräcklig klamring, användande av fel material, ingen förståelse för de skydd enligt dubbelfelsprincipen.
Det är oftare fel i själva hantverket än i de teoretiska delarna.

Jag kan försöka komma på lite mer, och skriva något till inlägg.
Steamboy räknade upp ett antal saker i inlägg #31, som jag bara kan hålla med om.

Mikael_L
Och så frågades det ju om uttrycket "du vet inte vad det är du inte vet"
Och så är det ju förstås, och detta gäller ju både elektriker likväl som hempulare.
Men fördelen som en elmontör har är att det finns förmodligen både kollegor, en behörig elinstallatör och chef etc att fråga, när man är osäker. Och jag hoppas att alla gör det.

En hempulare står betydligt mer ensam här.
Just därför anser jag att denna forumsdel i byggahus är så viktig, den höjer elsäkerheten i Sverige då den ger hempularna chans att fråga och få ett korrekt svar.

Ja gud vad jag har frågat om saker och ting under mina första år.
Och ofta fast jag tänkt att jag nog egentligen vet, och det sen visat sig att jag faktiskt visste. Men visst, någon gång trodde jag fel innan och tycker det var bra att jag frågade.

Och jag har varnat de jag jobbat för, sagt typ: "Det kan hända att jag frågar mycket, men lyckligtvis har jag bra minne så jag kommer bara fråga en gång om samma sak!"
Men för någon som på något vis har en del ansvar för det jag gjorde (åtminstone ansvaret att kunna stå för det som fakturerats för mot kunden, att det är OK) så kändes det förhoppningsvis bra att jag hellre frågade en gång för mycket än för lite.

Numera är jag lite mer självsäker, jag har väl ställt de flesta frågor som fanns att ställa.

tommib
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men fördelen som en elmontör har är att det finns förmodligen både kollegor, en behörig elinstallatör och chef etc att fråga, när man är osäker.
Detta är ju riktigt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och jag hoppas att alla gör det.
Detta är problemet. Jag tror att det är en hel del som inte frågar. Av elektrikerna. En fundering jag haft på sistone är att det är en anledning till att man under hela utbildningen och hela fortsättningen också trummar in att det är så dödslivsfarligt med el. Det har helt enkelt att göra med att man vill att även den mest envisa och stolta, i ordets mest negativa bemärkelse, lärling eller montör går och frågar istället för att hitta på något själv. Därför får man också dessa inlägg från montörer som skriker LIVSFARA så fort någon frågar om hur man sätter upp ett uttag själv. För att de är betingade att agera så.

Eller så är det bara spekulation från min sida en lördagkväll så här....

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Detta är problemet. Jag tror att det är en hel del som inte frågar. Av elektrikerna. En fundering jag haft på sistone är att det är en anledning till att man under hela utbildningen och hela fortsättningen också trummar in att det är så dödslivsfarligt med el. Det har helt enkelt att göra med att man vill att även den mest envisa och stolta, i ordets mest negativa bemärkelse, lärling eller montör går och frågar istället för att hitta på något själv. Därför får man också dessa inlägg från montörer som skriker LIVSFARA så fort någon frågar om hur man sätter upp ett uttag själv. För att de är betingade att agera så.

Eller så är det bara spekulation från min sida en lördagkväll så här....
Jag har en del andra tankar om problemet, men nu är det lite för sent på lördag kväll för att jag ska orka formulera mig.
Jag får försöka imorgon. Detta blir ju ytterligare offtopic då .. :oops:

@LukasK verkar dock ha tappat intresset för sin tråd?

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har en del andra tankar om problemet, men nu är det lite för sent på lördag kväll för att jag ska orka formulera mig.
Jag får försöka imorgon. Detta blir ju ytterligare offtopic då .. :oops:
Visst är det bra att elmontörerna på elinstallationsfirmorna har tillgång till andra att fråga.
Men jag har identifierat ett par problem också.
Det ena är ungdomlig osäkerhet i kombination med att inte vilja/våga visa sig okunnig osv. Så tyvärr är det många, särskilt de yngre nyanställda, som chansar lite väl ofta, för att de tror att de ska kunna allt sådär efter skolan. Detta är naturligtvis ett ledningsproblem i företaget, företaget ska ju vara tydliga med att det är bättre att fråga en gång för mycket än en för lite. Samt att ingen förväntas kunna allt, inte ens de som arbetat flera år.

Det andra, som är inbyggt i det utbildningssystem vi byggt upp, är att ifall den som är den auktoriserade elinstallatören som byggt upp företaget och driver det som ett mindre elinstallationsföretag gör ett fel, inte kan reglerna osv, så för denne över dessa fel till sina lärlingar och anställda.
Så själva konstruktionen, där elmontörerna lär sig mest efter de kommer ut på arbetsplats innebär att de kan lära sig fel, ifall den som lär ut inte kan/vet bättre.

Dessa två problem är inga avgrundsdjupa problem och fel, det går ändå hyggligt bra med installationerna, det är bara lite tråkigt att se att en sak ganska lätt kunnat bli lite bättre.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
@LukasK verkar dock ha tappat intresset för sin tråd?
Tja, då får jag väl skriva för andra läsare ... :D

• Gilla
  • Älska
Emil.P och 3 till
  • Laddar…
O
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så själva konstruktionen, där elmontörerna lär sig mest efter de kommer ut på arbetsplats innebär att de kan lära sig fel, ifall den som lär ut inte kan/vet bättre.
Det där tycker jag blir väldigt tydligt om man går med i Fluxio på Facebook. Väldigt ofta som yrkesfolk där bpde frågar och svarar så att jag blir helt mållös. När jag då klickar på profilen är det inte ovanligt att de är både auktoriserade och firmaägare. Det är inte saker som nödvändigtvis är fel utan mer att de har allvarliga kunskapsluckor, blint följer "kakboksrecept" eller envist håller fast vid "gamla sanningar" som varken bygger på regler eller sakliga skäl. Så det är precis det du sätter fingret på här.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Visst är det bra att elmontörerna på elinstallationsfirmorna har tillgång till andra att fråga.
Men jag har identifierat ett par problem också.
Det ena är ungdomlig osäkerhet i kombination med att inte vilja/våga visa sig okunnig osv. Så tyvärr är det många, särskilt de yngre nyanställda, som chansar lite väl ofta, för att de tror att de ska kunna allt sådär efter skolan. Detta är naturligtvis ett ledningsproblem i företaget, företaget ska ju vara tydliga med att det är bättre att fråga en gång för mycket än en för lite. Samt att ingen förväntas kunna allt, inte ens de som arbetat flera år.

Det andra, som är inbyggt i det utbildningssystem vi byggt upp, är att ifall den som är den auktoriserade elinstallatören som byggt upp företaget och driver det som ett mindre elinstallationsföretag gör ett fel, inte kan reglerna osv, så för denne över dessa fel till sina lärlingar och anställda.

Dessa två problem är inga avgrundsdjupa problem och fel, det går ändå hyggligt bra med installationerna, det är bara lite tråkigt att se att en sak ganska lätt kunnat bli lite bättre.
Man har nog för höga tankar på skolorna.
Nån skola så hade de inte lärt sig diazed. utan bara dvärgar. Jag tror på lärande på plats.
risken är att man hamnar med en duktig gammal räv som tyvärr lär ut lite genvägar.

sen har vi de som börjar jobba som elektriker utan att ha pluggat...

Sen tror jag att många elektriker tar genvägar.
använder enbart phasen pennan för att kontrollera.
Men det misstaget är nog vanligt bland hemmapulare

Choosing wires with small cross-section / too long length (connecting to many sockets without calculating the cross-section). It will melt or dry out the insulation and might start the fire.
Choosing wrong protection equipment for higher currents. Might take longer time to disconnect the load or enough current to start the fire.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
J Johan Lindell skrev:
Lösa Wago är ej Godkänt i en central.
Finns wago hållare.
Men hade du satt plint är det ok.
Lösa parter som ej är isolerade.
En central skall inte vara ett kopplingsutrymme.(läs dosa)
Tack för att du uppmärksammar mig på detta! Jag är med på allt, men en sak undrar jag - hur gör man om man vill ha ett eluttag bredvid elcentralen men inte har möjlighet att dra rör och sätta dosor i väggen? Skulle jag dra vp på väggen till en utanpåliggande dosa, och sedan därifrån koppla till eluttaget?

S stefan57 skrev:
Du förstår att man inte bli elektriker hur lätt som helst 5år innan fullärd(det är inte bara att koppla utan att lära sig dimensionera rätt samt utlösningsvillkor,(kan du det??)
Där jag behövt dimensionera anser jag att jag att den utförts korrekt (har läst på och stämt av med elektriker när jag varit osäker). Kring utlösningsvillkor får jag faktiskt erkänna att jag inte resonerat djupare än att konstatera att jag vill ha tröga i hela huset då jag ibland kopplar in maskiner med höga startströmmar på olika ställen (speciellt under renovering). Finns det något problem med att bara välja tröga säkringar? Det är i alla fall inget min elektriker pratat något om...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.