Mikael_L
L LukasK skrev:
När elektrikern man känner säger att denne inte skulle tveka att anställa en efter att ha sett ens installation (hänt mig). Nej men jag förstår vad du menar, problemet är egentligen inte att någon utan behörighet utför arbetet ”by the book”, utan att någon utan behörighet TROR att denne gör det (tyvärr gör lagen ingen skillnad här). Det blir alltså en fråga om hur mycket självinsikt man har respektive ödmjukhet inför det man inte kan. Är själv pedantisk, så ser alltid till att vara ordentligt påläst innan jag tar mig an något (el eller inte) samt gör inget om jag känner mig det minsta osäker.

Bilden på elcentralen nedan bevisar egentligen inte mycket om dess elsäkerhet, men däremot att noggrannhet och tydlighet är trevligt och minskar risken för galna kopplingar avsevärt. Du får gärna påpeka om du ser något galet.
Hyggligt snyggt installerad central.
Men som SKRIKER hempul.
Ingen elektriker grejar med partex i en bostadscentral. Och de använder inte heller wagos i centralen om det inte verkligen verkligen behövs.
Men snyggt montage, det erkänner jag, snyggare än jag ofta lämnar efter mig.
(Det ligger dock lite FK uppslingat som skämmer, men det är väl något som inte är klart än)
Och handen på hjärtat, det är ju inget fel med partex eller wago, så den uppfyller säkerligen alla krav man kan hitta.

Mikael_L
A Avemo skrev:
Och i bästa fall sätter de sig så ordentligt in i ämnet att det inte längre är över deras kunskaper.
Absolut, då slipper man t.o.m risken att det kommer en elektriker med både sämre kunskaper och mer slarv än en själv. För det är absolut ingen garanti att få bra jobb gjorda bara för att man lejer bort.

Själv tycker jag att hempulare ofta gör ett förvånansvärt bra jobb, och att de ofta kan förvånansvärt mycket. Dessa är det inga problem med. De brukar ju dessutom göra jobben obetalt åt sig själva, i sitt eget hus, så det får ta den tid det tar och slutresultatet är viktigt, inte att fakturera snabbt.

När vi nått den nivån på hempuleriet så är det de slarviga och okunniga elektrikerna som är det största problemet.
Problemet är att det är en vid skillnad i nivå i båda grupperna, så den bättre och kunnigare andelen är inget problem alls, den sämre svansen är bekymmersam i båda grupperna, och borde stoppas från det de gör.

• Gilla
caanol och 2 till
  • Laddar…
L LukasK skrev:
Ett exempel på ett sådant misstag jag nu själv kommer på är det där med att jordledaren ska vara längst av alla ledare vid installation av utanpåliggande uttag
Det finns inget sånt krav för kablar i den fasta installationen. Lösa anslutningskablar däremot.

Mikael_L
L Landsborgen skrev:
Jag har träffat på en hel del ”jordade uttag” med bara två trådar. Det är en elfara om något.
Nja. Det är väl i de flesta fall ingen alls större elfara, eller bara aningens större.
Det är mer ett formellt fel än ett farligt fel.
Eller kan du utveckla dina tankar lite, så jag för nya insikter?

Mikael_L
S stefan57 skrev:
Verkar inte förstå?,jag kan köra bil utan körkort men får jag byta elcentral utan utbildning fast jag kan?? jag ska ge dig ett verkligt scenario,kund drog kabel till friggebod säkert 100meter 1,5mm kopplade på värme mm,slutade att stugan höll på brinna upp p.g.a varmgång och dålig anslutning,har åtskilliga händelse men du får ett bra exempel,p.g.a okunskap fast det det var rätt kopplat rent praktiskt
Jo precis, vem som helst får byta elcentral, helt utan utbildning.
Och kravet är inte att man kan, utan kravet är att man ingår i en elinstallationsfirmas egenkontrollprogram.

Så har reglerna varit länge i Sverige, ja faktiskt i lite över 80 år (sedan 1939 års elinstallatörsförordning). Det har aldrig varit kunskap om jobbet som avgjort lagligheten, utan den organisatoriska tillhörigheten är det som avgör.
Har man varit en del av ett elinstallationsföretag har man rätt att koppla, helt oavsett utbildning och kunskap. Har man inte varit en del av ett sådant företag har det varit förbjudet att installera el, oavsett hur kunnig man är.
Och faktiskt är det inte bättre nu heller, trots att vi gjorde om systemet för bara snart 5 år sedan. Ja det blev faktiskt ännu mer av denna vara.

Så skjut inte budbäraren, Steamboy berättar bara hur det är. Det är inte hans hittepå att okunniga och outbildade får koppla inom ett elinstallationsföretags väggar, medan mer kunniga och utbildade inte får.

• Gilla
Panor82 och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Skumpe Skumpe skrev:
Vänta, kritiken är att det är för noga gjort så det kan inte vara en elektriker som varit framme?
Japp! :D
Jag var hos en f.d arbetskamrat och hjälpte till och byta till större elcentral i verkstan och koppla in en ny maskin.
Så kikade jag lite på uppsatta ljusarmaturer, och frågade; "Du, de här har du väl satt upp själv, knappast någon elektriker har gjort det?"
Han bleknade en liten aning, och "Jo, är det något fel som du ser?"
Och jag svarade att det var tydligt för att ett så otroligt noga och precist jobb lämnar aldrig en elektriker efter sig. Är det sådär rakt, snyggt, exakta klammeravstånd etc, så skriker det hempuleri! :D
Och så var det ju, så jag fick rätt ännu en gång.
Men som sagt, dessa hempulare är ju inget problem, gör man bättre än elektrikerna i allmänhet så är det bara att fortsätta att göra fina jobb!
Det är ju inte lagligt, men åtminstone jag bryr mig inte det minsta.

• Gilla
caanol och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
J Jonte Karlsson skrev:
Torde inte detta då även gälla manliga elektriker? Dessa ska man alltså undvika?
Och manliga busschaufförer? Och manliga plattsättare? Och manliga ekonomiska rådgivare?
Ja, du har så rätt.
Tyvärr får man som kund sällan välja på det viset. Tänk om jag kräver att de skickar en kvinnlig plattsättare, dels har de ofta ingen, dels verkar det ju lite suspekt.

Generellt stämmer det otroligt väl, kvinnor chansar mindre, kvinnor övervärderar sina egna förmågor mindre, kvinnor bryter mot regler mindre osv.
Det är inget kontroversiellt, det är visat i olika studier. På individnivå hittar du såklart alla möjliga typer i båda könen, men statiskt sett, dvs på det generella planet, är det så här.

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Mikael_L
J Jonte Karlsson skrev:
Så om arbetet tyder på lite mer ansträngning än minsta möjliga insats så är det ett tecken på att det inte är gjort av en elektriker. Skönt att vi nu äntligen har det svart på vitt. Sen ankomst, minimal insats, saftig fakturering med obegripliga påslag. Elektrikerpulat.
Typ så.
Eller .. Man har insett att någon ska betala min timpenning, och då de sista 20% av perfektion kostar 80% av tiden så får man balansera det hela lite emot "good enough". Det behöver inte innebära fusk eller materialpåslag, eller mygel, utan bara att man inte lägger några minuter extra på att rikta varenda klammer i exakt 90° vinkel.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Som sagt, elektriker har ju oftast en tidsplan som ska följas och ska ha betalt...

Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
De flesta har nog svårt att mäta sig mot.någon med bara ett par års erfay
Bara några års praktiskt erfarenhet av att typ dagligen göra sitt jobb ger ju en svårslagen praktik gentemot en hempulare som bara gör något enstaka litet jobb om året.
Även om man drar precis all el i sin villa så motsvarar det ju bara vad den nyanställde kan få som erfarenhet efter bara två veckors anställning.

Men att förstå elektriska kretsar och elektriska faror är lite mer teoretiskt, så där kan hempularen, ja beroende på intresse då, vara rätt vass i jämförelse med även hyggligt erfarna elektriker.

Så lite fult klamrat men gjort helt enligt regler och säkerhet är ett signum för en del hempularinstallationer.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Eftersom vi redan spårat ur: :) Hur var det egentligen med det där? Jag vill dra mig till minnes att elsäkerhetsverket uttalade att det skulle vara OK att arbeta på sin egen anläggning om man har auktorisation även om man inte hade något företag el. dylikt.

Det spelar ju ingen praktisk eller annan roll, ingen åklagare lär ta i det med tång, men ändå lite intressant. När vi nu redan spårat ur menar jag... ;)
Elsäkerhetsverkets hemsida har svaret

Mikael_L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Eftersom vi redan spårat ur: :) Hur var det egentligen med det där? Jag vill dra mig till minnes att elsäkerhetsverket uttalade att det skulle vara OK att arbeta på sin egen anläggning om man har auktorisation även om man inte hade något företag el. dylikt.
Egen anläggning är helt klart inom det helt vita.
Det är nämligen skrivet så för att industriföretag skall kunna hålla sig med sina egna elektriker utan att behöva registrera sig såsom elinstallationsföretag.

Gråzonen var nog mest ifall en auktoriserad elinstallatör kan göra jobb på andras anläggningar utan att ha ett registrerat företag. Där har det mumlats lite om att ifall det sker utan ersättning osv.
Men om man läser lagens bokstav så verkar det vara OK för den auktoriserade att utföra allt slags jobb som ryms i auktorisationen, oavsett om man har företag eller inte.
Men det är inte rättsligt prövat, därav florerar det tolkningar och osäkerhet.

• Gilla
ola.berntsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
G Greger_08 skrev:
Ingår kabeltattare i gruppen eletriker? d.v.s dom som gör grovjobbet som ansvarig eletriker på större firmor "ska kontrollera".
Hela detta inlägg visar att du helt saknar kunskap om hur det funkar och är upplagt.
Dels finns det inga "ansvariga elektriker" på firmorna, särskilt inte sedan 2017, efter detta är den auktoriserade elinstallatören totalt ansvarsfri, utan det är företagsledningen som har ngt ev ansvar. Dock är det ju rätt ofta samma person dock.
Vidare är ansvaret begränsat till att se så den som utför jobbet borde klara av det.
Så det är utföraren (elektrikern på plats) som åker dit när det hänt ngt, så har det blivit i alla domar jag vaskat fram. Och det finns öht inte många domar på detta område, i hovrätt och HD har det bara varit 2 st sedan 1984.
Det torde finnas TR-domar, men de är inte så lätt att hitta. Han som kopplade radiatorn fel i Tanumshede fick böter och villkorligt, men inget drabbade den behörige elinstallatören.

Sen är det ju så att det åker inte omkring någon och kontrollerar de gjorda jobben, på någon elfirma.
Montörerna kontrollerar själva sina jobb.
Är det praktikanter och lärlingar och osäkra montörer som håller på och lär sig något nytt så är det med lite annan oauktoriserad personal med lite mer erfarenhet med och håller ett öga.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det finns inga snickare som får göra det förutsatt att de inte har en anställning hos en elfirma och egenkontrollprogram. Allt annat är olagligt.
Anställningkrav finns ej.
Snickarfirman kan ha eget egenkontrollprogram, eller så kan några snickare vara inskriva på ett eller annat sätt i ett elföretags EKP.
Jag har skrivit mitt EKP på så sätt så att ifall jag pekar ut åt en kund eller en snickare att han ska/får göra vissa delar, så ingår denne i mitt EKP från den stunden, för det jobbet.
Jag har även skrivit att jag tar ansvar för att se till att det kontrolleras i tillräcklig omfattning (och att jag avgör vad som är "tillräcklig omfattning" :))

• Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S sarkvik skrev:
När det gäller ik3 kan du troligtvis ha rätt om 16, 20, 25 A diazed. Mer tveksam med större säkringar,
Jag har för mig att upp till 50A smältsäkring som försäkring så är det garanterat lugnt med 6kA normkomponenter. Men att 63A precis bakom en riktigt biffig transformator, alltså riktigt låg Zför, kan gränsla kravet.
Jag anser att man förenkla till att med DII och DIII diazed som försäkring så klarar man sig med 6kA, men när det blir knivsäkringar så får man börja se upp.

edit:
Annars, att folk "gnäller" på dig, om t.ex. 0,5 sek resp 0,4 sekunder, och sånt, beror på att du hoppade in och "spelar allan" och trodde du skulle kunna knäppa oss andra på näsan med lite av din kunskap. Problemet är att typ hälften som skriver i denna tråden redan kan mer än en majoritet av vanliga yrkesarbetande elmontörer (trota att många är lekmän), så vi blir inte så impade.
Det är nämligen inte speciellt svår kunskap ifall man bara är intresserad. Jag ser samma runt alla elektriker runt mig. En del är intresserade och lär sig sånt här, andra bryr sig mest om lönen och lämna ett jobb bakom sig som de slipper få skäll för, de är totalt ointresserade att lära sig dimensionering etc.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.