Jag var less på husets ruttna vindskivor. Då rötan i mina ögon orsakats av avkapade vindskivor som var dåligt skyddade bad jag uttryckligen om långa, hela, oskarvade, grova plankor.
Så här ser det ”färdiga” ut. Vad säger jag på nästa möte? Firman anser sig vara färdiga med hela det nya taket inklusive vindskivorna. Jag är inte så säker…

• Närbild på ett tak med ljusa vindskivor. Röda cirklar markerar brister på skarvarna, vilket ifrågasätter arbete som företaget anser vara färdigställt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takfot med nyligen monterade vita vindskivor, markerade med röda cirklar, potentiella kvalitetsproblem påpekas.
    Skapa konto
  • Närbild på ett takhörn med vita vindskivor och rännor, markerat i rött, under en klarblå himmel.
    Skapa konto
  • Närbild av husets vindskiva och takränna där en röd cirkel markerar änden av vindskivan.
    Skapa konto
  • Nyinstallerade vindskivor och hängränna med otydliga brister markerade i bilden. Soligt väder och blå himmel.
    Skapa konto
  • Nya vindskivor på hustak, markerade med en röd cirkel. Träplankor ser oskarvade ut men kvalitén på arbetet ifrågasätts.
    Skapa konto
  • Närbild av nyinstallerad vit stuprörsklämma på fasaden, del av diskussion om takrenovering och vindskivor.
    Skapa konto
  • Vit husgavel med nya vindskivor och stuprännor, blå himmel och en gren i förgrunden.
    Skapa konto
  • Närbild av ett tak med nya vindskivor och hängränna, mot en blå himmel. Två korgar hänger från takets framsida.
    Skapa konto
  • Vindskivor och takränna på gult hus, blå himmel i bakgrunden. Nyinstallerade plankor, del av diskussion om byggkvalitet.
    Skapa konto
Vad anser du är fel här?
Takfot på ett hus med röd markering över ett potentiellt problemområde.
Skapa konto

FredrikR FredrikR skrev:
Vad anser du är fel här?
[bild]
Ingenting. Jag ringade in för det var gavelspetsen som till slut (3e försöket) såg ut som den variant jag ville ha. Alla andra ”röda ringar” är ritade runt sådant jag tycker ser fel ut. Men är det fel, det vet jag inte.
Förlåt att jag var oklar.

Nissens
Gamle Julius Gamle Julius skrev:
Ingenting. Jag ringade in för det var gavelspetsen som till slut (3e försöket) såg ut som den variant jag ville ha. Alla andra ”röda ringar” är ritade runt sådant jag tycker ser fel ut. Men är det fel, det vet jag inte.
Förlåt att jag var oklar.
Jag tycker att du skall göra som jag gjorde för några år sedan. Klä in vindskivorna i plåt, det ser väldigt bra ut och håller utan underhåll i flera decennier. 😊

Förutom plåt vilket jag gjort själv fattar jag inte att man inte normalt använder tryckt virke till vindskivor.

Nissens
D Diamant skrev:
Förutom plåt vilket jag gjort själv fattar jag inte att man inte normalt använder tryckt virke till vindskivor.
Det fattar jag. Tryckt virke är det svårt att få färgen att fastna på. Under 20 år har jag målat om överliggare på ett räcke av tryckt virke typ vartannat år… ändå lät jag virket torka 2-3 år innan jag målade första gången…

Nissens Nissens skrev:
Det fattar jag. Tryckt virke är det svårt att få färgen att fastna på. Under 20 år har jag målat om överliggare på ett räcke av tryckt virke typ vartannat år… ändå lät jag virket torka 2-3 år innan jag målade första gången…
Det gäller inte mina vindskivor på mitt andra hus. Tryckt virke byggt 1985. Inga problem att få färgen att sitta. Har nu slarvat med att måla dem men då det är tryckta ruttnar de inte utan ser bara omålade ut.

Det är en myt att tryckt inte går att måla kanske är det någon färgtyp som inte fungerar men jag tror att de flesta färger fungerar på tryckt.

Nissens
D Diamant skrev:
Det gäller inte mina vindskivor på mitt andra hus. Tryckt virke byggt 1985. Inga problem att få färgen att sitta. Har nu slarvat med att måla dem men då det är tryckta ruttnar de inte utan ser bara omålade ut.
Grattis, det är ovanligt att det funkar.
D Diamant skrev:
Det är en myt att tryckt inte går att måla kanske är det någon färgtyp som inte fungerar men jag tror att de flesta färger fungerar på tryckt.
Det är ingen myt alls. Detta är diskuterat i andra trådar, och väldigt många har problem med detta. Det verkar som att några få haft tur av okänd anledning.

På senare år har jag använt Beckers toppfärg ”Perfekt”, har provat både med och utan grundolja, och lagt på både grundfärg och sedan toppfärgen. Det håller typ tre år.

Har tidigare använt andra färger också, men inget har fungerat. Att du kaller det myt är trams, och det är som sagt många som har problem med detta.

Som sagt, så är bästa lösningen för TS att klä vindskivorna med plåt, det är en snygg permanent lösning på problemet. 😊

Redigerat:
Att färg inte fäster på tryckimpregnerat har nog fler orsaker än att det just är tryckt:
- Dels är det oftast planhyvlat vilket alltid ger sämre vidhäftning.
- Moderna vattenbaserade "skitfärger" har betydligt sämre vätning och inträngningsförmåga än lösningsmedelsbaserade dito.

• Gilla
Diamant och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.