Jag var less på husets ruttna vindskivor. Då rötan i mina ögon orsakats av avkapade vindskivor som var dåligt skyddade bad jag uttryckligen om långa, hela, oskarvade, grova plankor.
Så här ser det ”färdiga” ut. Vad säger jag på nästa möte? Firman anser sig vara färdiga med hela det nya taket inklusive vindskivorna. Jag är inte så säker…
Så här ser det ”färdiga” ut. Vad säger jag på nästa möte? Firman anser sig vara färdiga med hela det nya taket inklusive vindskivorna. Jag är inte så säker…
Jag tycker att du skall göra som jag gjorde för några år sedan. Klä in vindskivorna i plåt, det ser väldigt bra ut och håller utan underhåll i flera decennier. 😊Gamle Julius skrev:
Det fattar jag. Tryckt virke är det svårt att få färgen att fastna på. Under 20 år har jag målat om överliggare på ett räcke av tryckt virke typ vartannat år… ändå lät jag virket torka 2-3 år innan jag målade första gången…D Diamant skrev:
Det gäller inte mina vindskivor på mitt andra hus. Tryckt virke byggt 1985. Inga problem att få färgen att sitta. Har nu slarvat med att måla dem men då det är tryckta ruttnar de inte utan ser bara omålade ut.Nissens skrev:
Det är en myt att tryckt inte går att måla kanske är det någon färgtyp som inte fungerar men jag tror att de flesta färger fungerar på tryckt.
Grattis, det är ovanligt att det funkar.D Diamant skrev:
Det är ingen myt alls. Detta är diskuterat i andra trådar, och väldigt många har problem med detta. Det verkar som att några få haft tur av okänd anledning.D Diamant skrev:
På senare år har jag använt Beckers toppfärg ”Perfekt”, har provat både med och utan grundolja, och lagt på både grundfärg och sedan toppfärgen. Det håller typ tre år.
Har tidigare använt andra färger också, men inget har fungerat. Att du kaller det myt är trams, och det är som sagt många som har problem med detta.
Som sagt, så är bästa lösningen för TS att klä vindskivorna med plåt, det är en snygg permanent lösning på problemet. 😊
Redigerat:
Att färg inte fäster på tryckimpregnerat har nog fler orsaker än att det just är tryckt:
- Dels är det oftast planhyvlat vilket alltid ger sämre vidhäftning.
- Moderna vattenbaserade "skitfärger" har betydligt sämre vätning och inträngningsförmåga än lösningsmedelsbaserade dito.
- Dels är det oftast planhyvlat vilket alltid ger sämre vidhäftning.
- Moderna vattenbaserade "skitfärger" har betydligt sämre vätning och inträngningsförmåga än lösningsmedelsbaserade dito.
Klicka här för att svara