Bussmotor Bussmotor skrev:
Dom snickarna får en förenklad elutbildning.
Det blir en B behörighet då gäller arbeta som elektriker i 1år sedan lite plugg på toppen

Bananskalare Bananskalare skrev:
Det blir en B behörighet då gäller arbeta som elektriker i 1år sedan lite plugg på toppen
Med B-auktorisation får du bara jobba med befintliga gruppledningar. Det är ganska värdelöst om man bygger nytt. Sen måste man iallafall jobba inom ramen för ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram.

Så att det finns snickare som på ett lagligt sätt får dra tomrör är tyvärr inte sant.

tommib
Och praktikkravet för B-auktorisation är två år.

O
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det finns inga snickare som får göra det förutsatt att de inte har en anställning hos en elfirma och egenkontrollprogram. Allt annat är olagligt.
Anställningskravet försvann samtidigt som de nya reglerna infördes 2017. Det är därmed fullt möjligt att skriva sitt EKP så att det tillåter nyttjande av "instruerad personal", vilket i praktiken innebär att du kan plocka någon från gatan som råkar gå förbi och ge dem en arbetsuppgift. Givetvis skall EKP då innehålla rutiner för detta. Nu är det väl mest en teoretisk fråga då det knappast finns företag med ett sådant behov, men likväl är det fullt möjligt.

På samma sätt skulle det vara möjligt för byggföretag att delegera elarbeten till t.ex. snickare på samma sätt. Här är dock det stora hindret den svenska fackföreningsrörelsen och SEF som gör vad de kan för att hindra överlapp mellan sina "avtalsområden". Nu minns jag inte detaljerna men jag har för mig att det var Skanska som på tidigt 2000-tal började ta fram en utbildning för snickare som skulle göra vissa elarbetsmoment på byggen,. Detta resulterade omgående i full facklig blockad med hela arsenalen av sympati- och strejkåtgärder.

Så i praktiken är det få, om ens några, byggföretag som registrerar sig som installationsföretag och utför elarbeten utan den medeltida skråuppdelningen inom företaget.

useless useless skrev:
Sen måste man iallafall jobba inom ramen för ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram.
Vilket gäller alla auktorisationer. Inte ens med AL- eller A-auktorisation får man yrkesmässigt utföra elinstallationer utan registrerat företag och EKP.

useless useless skrev:
Med B-auktorisation får du bara jobba med befintliga gruppledningar. Det är ganska värdelöst om man bygger nytt. Sen måste man iallafall jobba inom ramen för ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram.

Så att det finns snickare som på ett lagligt sätt får dra tomrör är tyvärr inte sant.
jo det är väldigt sant. men för att få dra slang så är det alternativet... Å de tror jag inte de har

O Steamboy skrev:
Vilket gäller alla auktorisationer. Inte ens med AL- eller A-auktorisation får man yrkesmässigt utföra elinstallationer utan registrerat företag och EKP.
Eftersom vi redan spårat ur: :) Hur var det egentligen med det där? Jag vill dra mig till minnes att elsäkerhetsverket uttalade att det skulle vara OK att arbeta på sin egen anläggning om man har auktorisation även om man inte hade något företag el. dylikt.

Det spelar ju ingen praktisk eller annan roll, ingen åklagare lär ta i det med tång, men ändå lite intressant. När vi nu redan spårat ur menar jag... ;)

Ja, du får utföra hur mycket elinstallationsarbete du vill på fritiden eller efter du har sagt upp dig från elfirman, även på grannens och vännernas anläggningar. Men det får inte vara yrkesmässigt.

Vad får man göra när man har en auktorisation?
När en auktoriserad elinstallatör arbetar yrkesmässigt måste han eller hon arbeta inom ramen för ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram. Det är då egenkontrollprogrammet som styr vilka typer av arbeten som personen får utföra för företagets räkning.

När man har en auktorisation som elinstallatör får man också lov att utföra elinstallationsarbete privat, det vill säga utan att arbetet är på uppdrag av ett elinstallationsföretag. Men det får då inte vara yrkesmässigt och det får bara vara sådana elinstallationsarbeten som auktorisationen omfattar.

https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/ansok-om-auktorisation/vad-ar-auktorisation/

• Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, du får utföra hur mycket elinstallationsarbete du vill på fritiden eller efter du har sagt upp dig från elfirman,
Menar du att man inte får vara anställd längre för att kunna arbeta med sin egen anläggning?

Du får jobba med den på fritiden. Men om du använder "överblivet" material från jobbet så kan det nog räknas som yrkesmässigt...

useless useless skrev:
Men om du använder "överblivet" material från jobbet så kan det nog räknas som yrkesmässigt...
Jag har extremt svårt att tro att en person med egen auktorisation som elinstallatör någonsin, på något sätt, i något sammanhang, skulle kunna klandras för arbete som denne utför på sin egen elanläggning inom sin auktorisation. Vart han köpt/snott sitt material tror jag inte spelar någon som helst roll. Nån måtta på tramseriet vill jag tro finns.

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
ag har extremt svårt att tro att en person med egen auktorisation som elinstallatör någonsin, på något sätt, i något sammanhang, skulle kunna klandras för arbete som denne utför på sin egen elanläggning inom sin auktorisation.
Det är väl exakt det Elsäkerhetsverket också säger? "När man har en auktorisation som elinstallatör får man också lov att utföra elinstallationsarbete privat". Med vissa förbehåll om att det inte ska vara yrkesmässigt och att man inte får göra saker man inte har auktorisation för.

Eller missförstod jag din fråga?

useless useless skrev:
Eller missförstod jag din fråga?
Ja vi måste missförstå varandra.

Det hela började med att @lars_stefan_axelsson skrev:

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag vill dra mig till minnes att elsäkerhetsverket uttalade att det skulle vara OK att arbeta på sin egen anläggning om man har auktorisation även om man inte hade något företag el. dylikt.
Då svarade du:

useless useless skrev:
Ja, du får utföra hur mycket elinstallationsarbete du vill på fritiden eller efter du har sagt upp dig från elfirman
Och jag fattade inte varför man skulle behöva säga upp sig utan jag menade att det gick utmärkt att med egen auktorisation arbeta på sin egen anläggning helt utan koppling till om man är anställd eller har sagt upp sig.

Men nu ser jag mitt missförstånd. Jag missade ordet "eller" i citatet ovan och tolkade dig som att man var tvungen att säga upp sig för att få jobba på sin egen elanläggning på fritiden.

My bad, Sorry. :oops:

Ok. Ja, det räcker att du jobbade på ett elinstallationsföretag för 30 år sedan och i och med det har kvalat in för en egen A(L)-auktorisation för att få bygga om din egen och svågerns elcentral på obetald fritid.

useless useless skrev:
Ok. Ja, det räcker att du jobbade på ett elinstallationsföretag för 30 år sedan och i och med det har kvalat in för en egen A(L)-auktorisation för att få bygga om din egen och svågerns elcentral på obetald fritid.
Om definitionen verkligen är "yrkesmässig" (idag ekonomisk verksamhet) så får man faktiskt göra betydligt mer än så. Motsatsen är "hobbyverksamhet". Och på sådan så får man faktiskt tjäna pengar. Tjänar man mer än 30000/år så är det aldrig en hobbyverksamhet, men annars så kan man göra en hel del.

En del regler:
  • Syftet med en yrkesmässig verksamheten är att sälja tjänster eller varor.
  • En yrkesmässig verksamhet får ej vara tillfällig.
  • En yrkesmässig verksamhet behöver vara varaktig och bestående.

Så att exv. ta självkostnadspris för material borde inte vara något problem. Och att ta betalt är heller inget direkt förbud mot. Men det blir mer gränsdragningar än förut med den gamla 30000:- regeln. (Förut så behövde man tjäna det beloppet för att öht klassa in som yrkesmässig verksamhet).

Jag diskuterade detta vid seminarier och liknande, främst lär den nya lagen var på remiss. Definitionen av yrkesmässigt handlar dels om att ta betalt. Jag har aldrig sett en summa innan utan bara att vid betalning sker det yrkesmässigt. Vidare så kan det kanske betraktas som yrkesmässigt om det sker i stor omfattning. Mig veterligen är det aldrig prövat i någon instans.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.