512 läst ·
11 svar
512 läst
11 svar
Skillnad på dessa två lister
Hej,
Jag ska köpa lister för golv och tak för en lägenhet, och har hittat dessa två:
https://www.bauhaus.se/taklist-decosa-stefanie-200cm
https://www.d-cor.se/produkter/taklister/taklist-frigolit-kl80
Men är det någon skillnad på dem? Det skiljer rätt mycket i pris för 30st som vi ska ha, och jag ser typ ingen skillnad på dem när det gäller designen. Är det någon funktion i listerna man ska tänka på när jag köper? Det enda är att det vi ska ha en vattenbaserad färg och måla dem i sen.
Jag ska köpa lister för golv och tak för en lägenhet, och har hittat dessa två:
https://www.bauhaus.se/taklist-decosa-stefanie-200cm
https://www.d-cor.se/produkter/taklister/taklist-frigolit-kl80
Men är det någon skillnad på dem? Det skiljer rätt mycket i pris för 30st som vi ska ha, och jag ser typ ingen skillnad på dem när det gäller designen. Är det någon funktion i listerna man ska tänka på när jag köper? Det enda är att det vi ska ha en vattenbaserad färg och måla dem i sen.
Tror att den billigare är i princip lika den dyrare, skiljer 5mm på bredden. Extremt stor prisskillnad.J johnny27 skrev:Hej,
Jag ska köpa lister för golv och tak för en lägenhet, och har hittat dessa två:
[länk]
[länk]
Men är det någon skillnad på dem? Det skiljer rätt mycket i pris för 30st som vi ska ha, och jag ser typ ingen skillnad på dem när det gäller designen. Är det någon funktion i listerna man ska tänka på när jag köper? Det enda är att det vi ska ha en vattenbaserad färg och måla dem i sen.
Du kan ju beställa en provbit på den billigare om du är osäker, såg att det kostar bara 45 kr frakt:
"Upp till fyra provbitar är gratis, du betalar endast frakt 49 kr. Rabatten dras av i kassan."
Ja exakt, det blir lätt den billiga.Magnus E K skrev:
Sen kommer vi behöva fogset, fog och stuckaturlim. Tänkte dessa:
https://www.d-cor.se/produkter/tillbehor/fog-rorlig-290ml
https://www.d-cor.se/produkter/tillbehor/stuckaturlim-300ml
Är det något mer vi behöver för att sätta upp taklister som jag missar? Första gången jag ska göra detta. Vi ska sen måla över dem med vår väggfärg också.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 609 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 609 inlägg
Det svåraste är att såga rätt så att det blir snyggt i hörnen. Skiljer sig inte från trälister där så sök efter trådar om att såga taklister.J johnny27 skrev:
Tror inte det om dom sitter i taket, det är ju inga dammsugare som slår till dom därD datja skrev:
Ska man sälja behöver man ju inte tala om att det är frigolitlister, om man inte får frågan dvs. men hur många köpare ställer den frågan 🤔
OK, personligen skulle jag inte sätta upp frigolitlister, med det beror nog mer på mitt tidigare yrke som snickare/timmerman 😉😂
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 609 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 609 inlägg
Min tidigare lägenhet där jag satte upp frigolitlister hade i original fruktansvärt fula plastlister på alla innerväggar så jag var tvungen att fixa något där och trälister i den storleken hade blivit för dyrt (satte på ytterväggarna också för att få symmetri). I nuvarande hus är det smala trälister.
Varför gillar du inte frigolitlister? Är det något dåligt med dem? Det är mest min tjej som pratat om att skaffa det men vill försöka tänka på allt.Mats-S skrev:
Tror inte det om dom sitter i taket, det är ju inga dammsugare som slår till dom där
Ska man sälja behöver man ju inte tala om att det är frigolitlister, om man inte får frågan dvs. men hur många köpare ställer den frågan 🤔
OK, personligen skulle jag inte sätta upp frigolitlister, med det beror nog mer på mitt tidigare yrke som snickare/timmerman 😉😂
Det finns säkert de som är nöjda med sina frigolitlister. Jag tror att det som skaver är att försöka få någon slags sekelskifteskänsla med plast. Det blir bara yta. Trä är trä, det var det som användes då. Trä går att slipa och måla om. Trä är hållbart. Men det är säkert få som ser skillnad.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 609 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 609 inlägg
Skulle nog hävda att om man målar frigolitlisterna går det inte att se från golvnivå att det inte är trä (inte den kvalitet jag installerade 2010 i alla fall). Men om man är lång (jag är ganska kort) kan man ju sträcka upp handen och knacka på dem.
Klicka här för att svara