Hej,

Jag ska köpa lister för golv och tak för en lägenhet, och har hittat dessa två:
https://www.bauhaus.se/taklist-decosa-stefanie-200cm
https://www.d-cor.se/produkter/taklister/taklist-frigolit-kl80

Men är det någon skillnad på dem? Det skiljer rätt mycket i pris för 30st som vi ska ha, och jag ser typ ingen skillnad på dem när det gäller designen. Är det någon funktion i listerna man ska tänka på när jag köper? Det enda är att det vi ska ha en vattenbaserad färg och måla dem i sen.
 
Mats-S
J johnny27 skrev:
Hej,

Jag ska köpa lister för golv och tak för en lägenhet, och har hittat dessa två:
[länk]
[länk]

Men är det någon skillnad på dem? Det skiljer rätt mycket i pris för 30st som vi ska ha, och jag ser typ ingen skillnad på dem när det gäller designen. Är det någon funktion i listerna man ska tänka på när jag köper? Det enda är att det vi ska ha en vattenbaserad färg och måla dem i sen.
Tror att den billigare är i princip lika den dyrare, skiljer 5mm på bredden. Extremt stor prisskillnad.

Du kan ju beställa en provbit på den billigare om du är osäker, såg att det kostar bara 45 kr frakt:
"Upp till fyra provbitar är gratis, du betalar endast frakt 49 kr. Rabatten dras av i kassan."
 
  • Gilla
johnny27
  • Laddar…
Magnus E K
De där består ju av nästan bara luft. Sök efter taklister på Amazon.se så hittar du priser ner till under 10 kr per meter (har inte testat någon av dem, enbart från Bauhaus för 15 år sen).
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
De där består ju av nästan bara luft. Sök efter taklister på Amazon.se så hittar du priser ner till under 10 kr per meter (har inte testat någon av dem, enbart från Bauhaus för 15 år sen).
Ja exakt, det blir lätt den billiga.

Sen kommer vi behöva fogset, fog och stuckaturlim. Tänkte dessa:
https://www.d-cor.se/produkter/tillbehor/fog-rorlig-290ml
https://www.d-cor.se/produkter/tillbehor/stuckaturlim-300ml

Är det något mer vi behöver för att sätta upp taklister som jag missar? Första gången jag ska göra detta. Vi ska sen måla över dem med vår väggfärg också.
 
Magnus E K
J johnny27 skrev:
Ja exakt, det blir lätt den billiga.

Sen kommer vi behöva fogset, fog och stuckaturlim. Tänkte dessa:
[länk]
[länk]

Är det något mer vi behöver för att sätta upp taklister som jag missar? Första gången jag ska göra detta. Vi ska sen måla över dem med vår väggfärg också.
Det svåraste är att såga rätt så att det blir snyggt i hörnen. Skiljer sig inte från trälister där så sök efter trådar om att såga taklister.
 
  • Gilla
johnny27
  • Laddar…
D
Sätt upp trälister istället. Tror att frigolitlister kan sänka värdet på bostaden.
 
Mats-S
D datja skrev:
Sätt upp trälister istället. Tror att frigolitlister kan sänka värdet på bostaden.
Tror inte det om dom sitter i taket, det är ju inga dammsugare som slår till dom där :)
Ska man sälja behöver man ju inte tala om att det är frigolitlister, om man inte får frågan dvs. men hur många köpare ställer den frågan 🤔

OK, personligen skulle jag inte sätta upp frigolitlister, med det beror nog mer på mitt tidigare yrke som snickare/timmerman 😉😂
 
Magnus E K
Min tidigare lägenhet där jag satte upp frigolitlister hade i original fruktansvärt fula plastlister på alla innerväggar så jag var tvungen att fixa något där och trälister i den storleken hade blivit för dyrt (satte på ytterväggarna också för att få symmetri). I nuvarande hus är det smala trälister.
 
D datja skrev:
Sätt upp trälister istället. Tror att frigolitlister kan sänka värdet på bostaden.
Jag tror dessa som jag länkade är mycket snyggare eller? Blir lite som sekelskite nästan.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Tror inte det om dom sitter i taket, det är ju inga dammsugare som slår till dom där :)
Ska man sälja behöver man ju inte tala om att det är frigolitlister, om man inte får frågan dvs. men hur många köpare ställer den frågan 🤔

OK, personligen skulle jag inte sätta upp frigolitlister, med det beror nog mer på mitt tidigare yrke som snickare/timmerman 😉😂
Varför gillar du inte frigolitlister? Är det något dåligt med dem? Det är mest min tjej som pratat om att skaffa det men vill försöka tänka på allt.
 
Det finns säkert de som är nöjda med sina frigolitlister. Jag tror att det som skaver är att försöka få någon slags sekelskifteskänsla med plast. Det blir bara yta. Trä är trä, det var det som användes då. Trä går att slipa och måla om. Trä är hållbart. Men det är säkert få som ser skillnad.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Magnus E K
Skulle nog hävda att om man målar frigolitlisterna går det inte att se från golvnivå att det inte är trä (inte den kvalitet jag installerade 2010 i alla fall). Men om man är lång (jag är ganska kort) kan man ju sträcka upp handen och knacka på dem.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.