J Johan456 skrev:
Jag diskuterade detta vid seminarier och liknande, främst lär den nya lagen var på remiss. Definitionen av yrkesmässigt handlar dels om att ta betalt. Jag har aldrig sett en summa innan utan bara att vid betalning sker det yrkesmässigt. Vidare så kan det kanske betraktas som yrkesmässigt om det sker i stor omfattning. Mig veterligen är det aldrig prövat i någon instans.
jag tycker det snarare låter som ett ärende för Skatteverket. en auktorisation borde enkelt sett antingen så är den bara giltig när du nu instämplad eller så gäller den oavsett när var hur man gör arbetet. Det första är Skatteverkets område. det andra är enligt mig det ända vettiga. har man genomgått den utbildning som krävs så borde man ha den kunskap som krävs oavsett när.

Du glömmer att Elsäkerhetsverkets regler i första hand är till för att skydda arbetstillfällen - Inte för att se till att folk med rätt kompetens utför elinstallationer.
Med det i åtanke är det ganska logiskt att man i princip bara får utöva sitt yrke på betald arbetstid.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Jag diskuterade detta vid seminarier och liknande, främst lär den nya lagen var på remiss. Definitionen av yrkesmässigt handlar dels om att ta betalt. Jag har aldrig sett en summa innan utan bara att vid betalning sker det yrkesmässigt. Vidare så kan det kanske betraktas som yrkesmässigt om det sker i stor omfattning. Mig veterligen är det aldrig prövat i någon instans.
Jo, frågan om "yrkesmässighet" i andra sammanhang är väl prövad. Det är ju nämligen skatteverkets definition. Det är främst i skattefrågor som frågan om vad som är ekonomisk verksamhet eller inte sätts på sin spets.

Så om elsäkerhetsverket "ärvt" den redan ganska väl definierade termen "yrkesverksamhet" så täcker den mer än vad de antagligen trodde.

useless useless skrev:
Du glömmer att Elsäkerhetsverkets regler i första hand är till för att skydda arbetstillfällen - Inte för att se till att folk med rätt kompetens utför elinstallationer.
Med det i åtanke är det ganska logiskt att man i princip bara får utöva sitt yrke på betald arbetstid.
hade det handlat om arbetstillfällen så hade man gjort om systemet helt.
jag trodde att auktorisation handlade om kompetens och säkerhet. Elsäkerhetsverkets intresse är väl framförallt elsäkerhet. sen vet vi att facket eio och elsäk kliar varandra på ryggen.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Elsäkerhetsverkets intresse är väl framförallt elsäkerhet.
Det får du tro, jag delar inte din tro.

F fribygg skrev:
Det får du tro, jag delar inte din tro.
saliga vandra vi i vår tro

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
tommib
Det är pinsamt uppenbart att auktorisationssystemet och systemet med EKP/företagsansvar inte har något överhuvudtaget med säkerhet att göra.

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Vad vill du lyfta fram ur denna rapport som beskriver bristerna med det gamla behörighetssystemet?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag tycker det känns sådär med Wago med nollorna där... Tänker då om man ändrar om lite och lastfördelar mellan säkringar så har man då två (eller t.o.m. tre) faser som får sin nolla genom Wagon men man tror att den tillhör bara en säkring p.g.a. märkningen. Kopplar man bort Wago'n från jordplinten behöver det ju inte gå sådär jättebra för grejerna som sitter inpluggade i de uttagen när de tappar nollan men har olika faser... :worried:

Jag skulle inte börja söka efter sammankopplade nollor om jag lastfördelade i en central och anser att alla eventuella extra kopplingsplintar/klämmor ska sitta i en egen låda/box utanför centralen!

S
Jag tycker ni överdriver.

Om man har auktorisation får man utföra arbeten på fritiden.
Vill man ta betalt måste man ju ändå starta företag om man inte vill ha SKV efter sig.
Sen skriver man bara sitt EKP själv och vips så är det klart. Nemas problemas!
Om man skiter i Skatteverket kan man lika gärna skita i elsäkerhetsverket också, enligt min mening iaf.

Och Trafikverket… Polismyndigheten osv ;D

O
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad vill du lyfta fram ur denna rapport som beskriver bristerna med det gamla behörighetssystemet?
Rapporten innehöll ett förslag på personlig elektrikerlicens och ett intressant resonemang om att minska antalet behörighetskrävande moment. Nu valde lagstiftarna, som @tommib framförde, tyvärr att gå i motsatt riktning och fokusera på de administrativ och arbetsmarknadsmässiga regleringarna istället.

Jag är dock övertygad om att det skulle bidra till bättre elsäkerhet och ett tydligare system för alla om vi hade personlig auktorisation i fler nivåer och med färre behörighetskrävande moment. Framför allt skulle de troligtvis minska antalet dödsolyckor i branschen. De har ju som bekant ökat sedan det nya systemet infördes och anledning har visat sig vara bristande kompetens. Det blir helt enkelt svårare att säkerställa att den som utför jobbet verkligen har rätt utbildning och erfarenhet när det ansvaret ligger på företaget. Särskilt som företaget kan upphandla arbetet i flera steg och desto längre ut i näringskedjan man kommer desto mindre kontroll har man. Nu är det framför allt inom elnätsbranschen det märks. Hos serviceelektrikerna är problemet inte lika stort. Men å andra sidan – om inte ens "livsfarliga hemmafixare" lyckas ha ihjäl sig själva i någon mätbar utsträckning är det ju kanske inte så konstigt att elektrikern inte heller lyckas.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S SueCia skrev:
Du kan missta en avstängd tändtråd för jord och spänningssätta jordstiftet i ett uttag t.ex

jag orkade bara en nu.
Vilket faktiskt hände, OCH dödade en person.
I fallet med handdukstorken för en 10-15 år sedan. Det var handukstorken som fick strömförande hölje när man tände i ett rum bredvid.

L LukasK skrev:
Tack för ditt svar! Då måste jag bara flika in här att man enligt mig inte är seriös om man antar saker om en kabel utan att mäta/kontrollera så att man vet till 100% - och om det är för svårt, skippa att göra vad det nu är man vill göra (eller rycka ut hela skiten och lägga nytt som man har 100% koll på).
Och just detta är väl det som sägs. ATT hempulare som inte har riktig koll OCH inte inser sina begränsningar och kunskapsluckor kan göra sådana här fel.
Faktum är att även elektriker gör sådana här fel. Jag själv har gjort det, dvs tagit för givet att en röd var jord ... :sweat:
Men jag fattade lyckligtvis misstankar och kollade upp det hela och kunde åtgärda, fast jag var tvungen att åka ytterligare en resa på några mil, då det var vid slutet på dagen som det hela hände.
Men det var helt klart en sedelärande historia för mig, jag ryser fortfarande över det hela.

L LukasK skrev:
När man följt regeln ovan, fått en 100%-ig kännedom om kabeln och sedan kopplat in uttaget på ett korrekt sätt. Då tar man och mäter om uttagets jord är spänningssatt (kan hända att det inte är det vid inaktiv tändtråd) SAMT mäter om det finns en förbindelse mellan den jorden och jorden i något annat uttag i en annan grupp.
Och då tänker jag passa på och ställa en fråga.
Vad kommer dina mätningar visa ifall tändtråden matar en 75W helt vanlig glödlampa som för tillfället är släckt.
Fundera på den du!

Redigerat:
  • Gilla
PowerBat
  • Laddar…
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
jag har fått lära mig att man inte får klamra skarvsladdar.... Det är nog ett vanligt fix hemma. som inte behöver direkt farligt.
Och det är dessutom inte sant, typ.
Du, och alla andra, får visst fästa upp skarvsladdar. Och det är ju bara bättre än att de ska skadas för att de ligger i en hög på golvet.
Det som ... typ... gäller, är att man inte får ersätta det som bör vara en fast permanent installation med klamrade skarvsladdar.
Och gråskalan är närmast oändligt lång.

Jag håller f.ö med om allt annat i ditt inlägg, även om det finns fler fel än fult klamrat som både hempulare och elektriker lämnar bakom sig.

Mikael_L
L LukasK skrev:
är det där med att jordledaren ska vara längst av alla ledare vid installation av utanpåliggande uttag (så att ryck i kabeln i första hand resulterar i att fasen eller nollan lossnar och felet därför märks ganska snart till skillnad från om jorden hade lossnat).
Just det är inget viktigt, inget man behöver lägga energi på.
Däremot ska en utanpåliggande kabel vara tillräckligt bra fäst, så just detta inte händer.
Och detta brister hempulare i någon större mån med, än elektrikerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.