Koppla bort lamporna helt när du mäter, så blir det lättare att tolka mätresultaten.
 
Visar 000 då båda brytarna är
H hempularen skrev:
Absolut. Mät mellan de tre olika trådarna i taket.

Börja med båda brytarna brutna.

Sedan med en i till läge, sedan bara den andra.

Och som kontroll med båda till.

Räkna med att du kan få ett konstigt utslag på kanske 15 - 60 V om du mäter spänning på en av trådarna som är bruten. Om tråden är öppen i båda ändar så kan det bli en oerhört svag "kapacitiv" ström i ledaren, beror på att elektroner i en närliggande ledare med spänning via sitt elektriska fält kan putta lite på elektroner i den brutna ledaren, genom isoleringen. Så fort något är anslutet dras strömmen ur (det handlar om enstaka mikroampere, instrumentet regaerar på så lite).
Inget konstigt utslag förutom att den bruna verkar död. Kan de vara så att dessa faser går på olika proppar.
 
  • Multimeter visar 230V vid eluttagstillkoppling där en brun ledning synes inaktiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Multimeter visar 0 volt mot en öppen eldosa med flera elkablar i ett tak, indikerar ingen spänning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad får du mellan gul och brun?
 
Oj vågade inte testa. Gör jag det med båda brytarna påslagna då?
 
Testa med knapparna både till och från.
 
Hurrni... Det här måste ju betyda att gul är NOLLAN????!
 
  • Multimeter visar 230 V framför öppen eldosa med blå och gul kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jroy Jroy skrev:
Oj vågade inte testa.
Varför skulle det vara "läskigare" än de två andra mätningarna du gör? :thinking: Alla tre tänkbara mätkombinationer är lika "riskfyllda", eller snarare inte speciellt riskfyllda så länge du inte "petar på fel ställe".
 
Jroy Jroy skrev:
Hurrni... Det här måste ju betyda att gul är NOLLAN????!
Konstigare saker har vi sett. Lossa på locket till brytaren så kanske du ser vilka färger som är anslutna och var där.
 
Det man förväntar sig:

Med båda brytarna av:

0V mellan alla tre trådarna oavsett mellan vilka två du mäter.

Med brytare 1 till:

230V mellan tändtråd 1 och nolla
0V mellan tändtråd 2 och nolla
något odefinierat åt noll hållet mellan tändtråd 1 och trändtråd 2

Med brytare 2 till (brytare 1 fråån)

0V mellan tändtråd 1 och nolla
230V mellan tändtråd 2 och nolla
något odefinierat åt noll hållet mellan tändtråd 1 och trändtråd 2

Efter de här två mätserierna bör man kunna lista ut vilken tråd som är nolla och resp. tändtrådar.

Som en "sanity check" kan man mäta med båda brytarna till
Då bör det vara 230V mellan tändtrådar och nolla, och 0V mellan de två tändtrådarna.

När detta är identifierat så är det bara att koppla in lamporna med dina gemensamma blåa till nollan. Fast med en OK kabel...
 
Det hann att mätas en del medan jag skrev. Ja det ser ut som du lokaliserat nollan.
 
Tack för all hjälp! Nu är allt som det ska.
.. Och jag ska inte koppla 230v genom gul/grön nåmer
 
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.