20 763 läst ·
70 svar
21k läst
70 svar
Ett takuttag två lampor
Jag använde gul/grön endast för att det var den enda kabel med 3 ledningar som jag hittade liggandes. Ska det verkligen spela npgon roll vad som går genom den. Jag menar.. Bortsätt från den gul/gröna färgen, är det någon skillnad på innehållet som gör det hela galet?H hempularen skrev:
Jag förstår hurrni.H hempularen skrev:Prova att vrida kontakten ett 3 dels varv. Det kan vara så att din blåa nolla ligger mot en tändtråd istället. Då kan det bli en del lustiga fenomen.
Och byt ut kabeln mot en med 3 icke gröngula trådar (du får nog köpa en 4 ledare). Se till att fixa det "genast", inte när du får tid. Gröngul är helig.
Jag ska åka och handla kabel snart och ta bort den gul/grön.
Men hur menar du vrida ett 3 dels varv.?
Tro på vad kloka personer redan skrivit. Det handlar inte om huruvida det tekniskt fungerar. Det handlar om att det är så fel som det bara kan bli och potentiellt livsfarligt i framtiden, för dig eller för någon annan. Gör om och gör rätt!Jroy skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Nej, det är just färgen. Att använda gröngult till annat ändamål än just skyddsjord har orsakat flera dödsfall, även på senare år. I åtminstonde ett av fallen dömdes den som gjort det för vållande till annans död (ett barn på en förskola). I det fallet var han inte ens medveten om att ha gjort felet, men han hade inte kontrollerat att det var korrekt kopplat.
Jag arbetar som teknikkonsult i elektronikbranschen. Jag har varit med om att vi stoppat ett experiment i labbet (till en kostnad av flera miljoner) för att vi saknat rätt kabel, vi hade kunnat köra vidare om vi missbrukat gulgrön. Men man GÖR INTE det. Och då bryter man ändå mot massor av normala säkerhetsregler när man arbetar i labbmiljlö, ingen får vistas i labbet som inte förstår vad vi håller på med. Men inte ens i en sådan miljö kopplar man någonsin gulgrönt som något annat är skyddsjord.
Byt kabel!
Jag arbetar som teknikkonsult i elektronikbranschen. Jag har varit med om att vi stoppat ett experiment i labbet (till en kostnad av flera miljoner) för att vi saknat rätt kabel, vi hade kunnat köra vidare om vi missbrukat gulgrön. Men man GÖR INTE det. Och då bryter man ändå mot massor av normala säkerhetsregler när man arbetar i labbmiljlö, ingen får vistas i labbet som inte förstår vad vi håller på med. Men inte ens i en sådan miljö kopplar man någonsin gulgrönt som något annat är skyddsjord.
Byt kabel!
Jag håller med och jag ber om ursäkt. Jag ska ordna det ordentligt.Alfredo skrev:
Men kan vi lossas iallafall att jag nu hat en annan färg på kabeln.
Vad är problemet här??
H hempularen skrev:Nej, det är just färgen. Att använda gröngult till annat ändamål än just skyddsjord har orsakat flera dödsfall, även på senare år. I åtminstonde ett av fallen dömdes den som gjort det för vållande till annans död (ett barn på en förskola). I det fallet var han inte ens medveten om att ha gjort felet, men han hade inte kontrollerat att det var korrekt kopplat.
Jag arbetar som teknikkonsult i elektronikbranschen. Jag har varit med om att vi stoppat ett experiment i labbet (till en kostnad av flera miljoner) för att vi saknat rätt kabel, vi hade kunnat köra vidare om vi missbrukat gulgrön. Men man GÖR INTE det. Och då bryter man ändå mot massor av normala säkerhetsregler när man arbetar i labbmiljlö, ingen får vistas i labbet som inte förstår vad vi håller på med. Men inte ens i en sådan miljö kopplar man någonsin gulgrönt som något annat är skyddsjord.
Byt kabel!
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Jag tittade lite noggrannare på dina bilder. Och jag hade missat att du har ju inga kronkontakter. Men jag misstänker ändå samma fel. Att dina blåa, som borde vara inkopplade mot nolla i taket, i själva verket är kopplade mot en av tändtrådarna, och därmed så är en av lampans tändtrådar kopplade mot nollan i taket istället. Det skulle ge det här felet.
Då kan man göra på något av flera sätt:
1. mät upp vilka två trådar som är tändtrådrar
2. ta reda på vilka två det är genom att följa dem tillbaka till brytaren (de passerar troligen via en kopplingsdosa någonstans, ofats ovanför brytaren på väggen).
3. Testa med att ändra inkopplingsordningen. Att prova utan att riktigt veta vilken tråd som är vad, är normalt helt förkastligt, kan vara farligt. I det här fallet kan inget farligt inträffa så länge du inte kopplar in den gulgröna jordledaren som finns på armaturen. Och håller dig till de tre ledare som finns i takanslutningen nu.
Då kan man göra på något av flera sätt:
1. mät upp vilka två trådar som är tändtrådrar
2. ta reda på vilka två det är genom att följa dem tillbaka till brytaren (de passerar troligen via en kopplingsdosa någonstans, ofats ovanför brytaren på väggen).
3. Testa med att ändra inkopplingsordningen. Att prova utan att riktigt veta vilken tråd som är vad, är normalt helt förkastligt, kan vara farligt. I det här fallet kan inget farligt inträffa så länge du inte kopplar in den gulgröna jordledaren som finns på armaturen. Och håller dig till de tre ledare som finns i takanslutningen nu.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Men om vi tänker så här. Om dina blåa är kopplade mot den tändtråd som motsvarar knapp 1 i brytaren, en av lampgrupperna har sin bruna kopplade mot det som är nolla i taket. Den lampgruppen kommer att fungera, den går att tända och släcka så länge den andra gruppen är bruten.
Då har den andra gruppen också sin blåa kopplade mot tändtråd 1. Den har sin bruna kopplade mot tändtråd 2. Om knapp 2 slås på samtidigt som knapp 1 är sluten. Då har du 230V på båda ledarna till lampgrupp 2. Det kan inte gå någon ström till grupp 2. Men dte går ström från tändtråd 1 till lampgrupp 2 via blå och dess bruna mot nollan.
Om du då släcker brytare 1. Då har du inte längre ström till lampornas gemensamma blå. Men du har 230 V till lampgrupp 2, som via de blåa trådarna är ihopkopplad med lampgrupp 1, som via sin bruna ledare har kontakt med nollan i taket. Då är de två lampgrupperna seriekopplade.
Om de hade varit vanliga glödlampor (med alla på samma effekt ex. 40W), då fördelar sig spänningen lika över de två geupperna, det blir 115V till respektive grupp.
Men nu har du troligen LED lampor, de har inbyggd drivelektronik, som försöker skapa rätt ström till lysdioderna i lamporna. Men de fungerar dåligt om de inte får rätt spänning in, och det är vanligt att de då börjar blinka om de får underspänning.
Då har den andra gruppen också sin blåa kopplade mot tändtråd 1. Den har sin bruna kopplade mot tändtråd 2. Om knapp 2 slås på samtidigt som knapp 1 är sluten. Då har du 230V på båda ledarna till lampgrupp 2. Det kan inte gå någon ström till grupp 2. Men dte går ström från tändtråd 1 till lampgrupp 2 via blå och dess bruna mot nollan.
Om du då släcker brytare 1. Då har du inte längre ström till lampornas gemensamma blå. Men du har 230 V till lampgrupp 2, som via de blåa trådarna är ihopkopplad med lampgrupp 1, som via sin bruna ledare har kontakt med nollan i taket. Då är de två lampgrupperna seriekopplade.
Om de hade varit vanliga glödlampor (med alla på samma effekt ex. 40W), då fördelar sig spänningen lika över de två geupperna, det blir 115V till respektive grupp.
Men nu har du troligen LED lampor, de har inbyggd drivelektronik, som försöker skapa rätt ström till lysdioderna i lamporna. Men de fungerar dåligt om de inte får rätt spänning in, och det är vanligt att de då börjar blinka om de får underspänning.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Absolut. Mät mellan de tre olika trådarna i taket.Jroy skrev:
Börja med båda brytarna brutna.
Sedan med en i till läge, sedan bara den andra.
Och som kontroll med båda till.
Räkna med att du kan få ett konstigt utslag på kanske 15 - 60 V om du mäter spänning på en av trådarna som är bruten. Om tråden är öppen i båda ändar så kan det bli en oerhört svag "kapacitiv" ström i ledaren, beror på att elektroner i en närliggande ledare med spänning via sitt elektriska fält kan putta lite på elektroner i den brutna ledaren, genom isoleringen. Så fort något är anslutet dras strömmen ur (det handlar om enstaka mikroampere, instrumentet regaerar på så lite).



