En sådan här med tre stift kan du använda.

https://www.clasohlson.com/se/Lamppropp/Pr221960000

Lamporna kopplas in med dom blå på ett stift och varsin brun på dom andra stiftet.
Så har man haft dom senast 90 åren. sen är det bar att vända på kontakten till det funkar det kan inte bli fel.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Inte är det så här enkelt? Mycket vacker teckning eftersom kopplingsschema inte är min grej haha.
Märk väl eltejpen på de som hänger fritt i lampsladden. :'-D

Givetvis skalar jag inte sladdarna sådär. Tyckte det blev tydligare så.
 
  • En enkel handritad teckning av ett eluttag med flera kopplade kontakter och två sladdar märkta "LAMPA 1" och "LAMPA 2".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nix, det fungerar icke. Du måste koppla in neutralledaren till varje uttag/lampa, sedan en fasledare till varje uttag.
För att en lampa ska lysa måste det vara en sluten krets.
 
Blå är troligtvis nollan men för att vara på det säkra så skulle jag skruva loss strömbrytaren och dubbelkolla... Man vet aldrig hur det är kopplat i gamla hus!

Efter att man konstaterat att tex svart/grå går från brytaren (alltså tändtrådar) så skulle jag ta en kronpropp och ifrån den sätta 2st lamp uttag. Den ena med grå/blå och den andra med svart/blå. Blå tar du från samma stift, de andra ska ha varsitt.

Gör du så, så kommer det fungera så som du vill :)
 
useless useless skrev:
Typ så här...
Det ska komma tre ledare från takkontakten, annars går det inte att styra lamporna individuellt.
 
E etompau skrev:
Nix, det fungerar icke. Du måste koppla in neutralledaren till varje uttag/lampa, sedan en fasledare till varje uttag.
För att en lampa ska lysa måste det vara en sluten krets.
Ja just det. Sluten krets ja. Så här då? Förlåt att jag är så trögfattad. Men vet jag bara hur färgerna ska sitta klarar jag detta enkelt. Har bytt lampsladd många gånger utan att dö.
 
  • Handritad skiss av en elektrisk krets med en stickkontakt och två lampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
EmmaSmåland EmmaSmåland skrev:
Ja just det. Sluten krets ja. Så här då? Förlåt att jag är så trögfattad. Men vet jag bara hur färgerna ska sitta klarar jag detta enkelt. Har bytt lampsladd många gånger utan att dö.
Det är rätt! Båda ska ha blå (förutsatt att det är nolla) och sen varsin tändstråd.
 
  • Gilla
EmmaSmåland
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det ska komma tre ledare från takkontakten, annars går det inte att styra lamporna individuellt.
Jag vet inte hur en kron ser ut inuti heller.
 
Typ så här... Men jag hade skippat de extra kontakterna och anslutit båda lampornas sladdar i en trepolig kronkontakt som sätts direkt i uttaget i taket.
 
  • Handritad skiss av två lampor anslutna till en kronkontakt för takmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
EmmaSmåland
  • Laddar…
EmmaSmåland EmmaSmåland skrev:
Jag vet inte hur en kron ser ut inuti heller.
Du har 3 stift = 3 platser att skruva kabel på.

Sätter man fel så vänder man bara på kontakten tills dess att det fungerar! :)
 
  • Gilla
EmmaSmåland
  • Laddar…
useless useless skrev:
Typ så här...
Ja nu är det korrekt. :)
 
  • Gilla
EmmaSmåland
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Det är rätt! Båda ska ha blå (förutsatt att det är nolla) och sen varsin tändstråd.
Kors i taket!
Underbart! Tusen tack alla som svarat. Gött när en fattig slipper betala dyrt.
 
useless useless skrev:
Typ så här... Men jag hade skippat de extra kontakterna och anslutit båda lampornas sladdar i en trepolig kronkontakt som sätts direkt i uttaget i taket.
Haha vi ritade nog ungefär samtidigt. Tusen tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.