20 763 läst ·
70 svar
21k läst
70 svar
Ett takuttag två lampor
Har aldrig sett en förgreningsdosa för lamputtag. Du får skruva ihop något själv, alt. hör med en elfirma så kan dom göra det på 10 minuter.
2 st av dessa behövs:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...rt.order=desc&skip=0&take=100&_=1520592183118
2 st av dessa behövs:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...rt.order=desc&skip=0&take=100&_=1520592183118
En sådan här med tre stift kan du använda.
https://www.clasohlson.com/se/Lamppropp/Pr221960000
Lamporna kopplas in med dom blå på ett stift och varsin brun på dom andra stiftet.
Så har man haft dom senast 90 åren. sen är det bar att vända på kontakten till det funkar det kan inte bli fel.
https://www.clasohlson.com/se/Lamppropp/Pr221960000
Lamporna kopplas in med dom blå på ett stift och varsin brun på dom andra stiftet.
Så har man haft dom senast 90 åren. sen är det bar att vända på kontakten till det funkar det kan inte bli fel.
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Inte är det så här enkelt? Mycket vacker teckning eftersom kopplingsschema inte är min grej haha.
Märk väl eltejpen på de som hänger fritt i lampsladden. :'-D
Givetvis skalar jag inte sladdarna sådär. Tyckte det blev tydligare så.
Märk väl eltejpen på de som hänger fritt i lampsladden. :'-D
Givetvis skalar jag inte sladdarna sådär. Tyckte det blev tydligare så.
Produkter som diskuteras: "eltejpen"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Blå är troligtvis nollan men för att vara på det säkra så skulle jag skruva loss strömbrytaren och dubbelkolla... Man vet aldrig hur det är kopplat i gamla hus!
Efter att man konstaterat att tex svart/grå går från brytaren (alltså tändtrådar) så skulle jag ta en kronpropp och ifrån den sätta 2st lamp uttag. Den ena med grå/blå och den andra med svart/blå. Blå tar du från samma stift, de andra ska ha varsitt.
Gör du så, så kommer det fungera så som du vill
Efter att man konstaterat att tex svart/grå går från brytaren (alltså tändtrådar) så skulle jag ta en kronpropp och ifrån den sätta 2st lamp uttag. Den ena med grå/blå och den andra med svart/blå. Blå tar du från samma stift, de andra ska ha varsitt.
Gör du så, så kommer det fungera så som du vill
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Ja just det. Sluten krets ja. Så här då? Förlåt att jag är så trögfattad. Men vet jag bara hur färgerna ska sitta klarar jag detta enkelt. Har bytt lampsladd många gånger utan att dö.E etompau skrev:
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg



