20 761 läst ·
70 svar
21k läst
70 svar
Ett takuttag två lampor
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej hallå! Jag planerar att göra samma sak som självaste trådskaparen. Dvs att använda kronkopplingen till två separata lampor. Jag har kopplat enligt vad ni har sagt med Nollan till båda lamporna och vardera Fas till var lampa i sig. Problemet jag får då jag tänder är: ena brytaren tänder lampa nr 1utan problem, men medans den är påslagen och jag tänder lampa nr 2, så händer inget.E etompau skrev:
Jag slår då av lampa nr 1.. Vilken resulterar i att både lampa nr1 och nr2 börjar blicka hastigt. Vad har jag gjort fel?
Det korta svaret är väl att något är felkopplat.Jroy skrev:
Hej hallå! Jag planerar att göra samma sak som självaste trådskaparen. Dvs att använda kronkopplingen till två separata lampor. Jag har kopplat enligt vad ni har sagt med Nollan till båda lamporna och vardera Fas till var lampa i sig. Problemet jag får då jag tänder är: ena brytaren tänder lampa nr 1utan problem, men medans den är påslagen och jag tänder lampa nr 2, så händer inget.
Jag slår då av lampa nr 1.. Vilken resulterar i att både lampa nr1 och nr2 börjar blicka hastigt. Vad har jag gjort fel?
Ta en bild på grejorna.
Ena Fasen vrtkar sköta sitt. Men andra fasen gör disco.
Du har bara en fas, den gulgröna är jord
Moderator
· Stockholm
· 57 811 inlägg
Det där kan vara livsfarligt. Det ser ut som du eventuellt har kopplat skyddsjord från lampan till en tändtråd i taket. Dock svårt att se. Men OM det är så, så har du 230V på höljet till din lampa.
Moderator
· Stockholm
· 57 811 inlägg
Jag såg nog fel, gulgrön på lampan ligger lös?
Ser ut som du har använt gulgrön i kabeln som tändtråd. Det är i så fall ett grovt fel säkerhetsmässigt. Gul grönt får ALDRIG någonsin användas för något annat ändamål än skyddsjord.
Ser ut som du har använt gulgrön i kabeln som tändtråd. Det är i så fall ett grovt fel säkerhetsmässigt. Gul grönt får ALDRIG någonsin användas för något annat ändamål än skyddsjord.
Nej det är inte jord som kommer från taket.Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Jag har bara använt mig av en kabel med tre ledningar som jag skarvat dit. Hade det nu varit jord, hade inte den andra brytaren gått att använda. Detta är ett väldigt gammalt hus där endast köket är jordat
Skyddsjorden på lampan är inte kopplat nåhonstanns eftersom det inte finns nåhon jord att koppla den i. Därför ligger den för tillfället bara lös. Hade lika gärna kunnat ta bort den helt från armaturen.H hempularen skrev:
Fast den gången du flyttar eller är överkörd av en buss och nån säljer lägenheten med kabeln på plats så blir det farligt när de byter lampan och använder den gulgröna som jord. Det absolut minsta man bör göra är att tejpa en annan färg i båda ändar av kabeln. Fast även det är fel enligt vissa.Jroy skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 811 inlägg
Prova att vrida kontakten ett 3 dels varv. Det kan vara så att din blåa nolla ligger mot en tändtråd istället. Då kan det bli en del lustiga fenomen.
Och byt ut kabeln mot en med 3 icke gröngula trådar (du får nog köpa en 4 ledare). Se till att fixa det "genast", inte när du får tid. Gröngul är helig.
Och byt ut kabeln mot en med 3 icke gröngula trådar (du får nog köpa en 4 ledare). Se till att fixa det "genast", inte när du får tid. Gröngul är helig.







