Typ så här är enklast, fast sladdarna ska såklart gå genom hålet i stickproppen och fästas i dragavlastningen...
 
  • Stickpropp med illustrerade kablar som visar hur sladdar ska kopplas till kontakterna, märkta "Lampa 1" och "Lampa 2".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Typ så här är enklast, fast sladdarna ska såklart gå genom hålet i stickproppen och fästas i dragavlastningen...
Haha perfekt! Har suttit och googlat efter hur jag skulle koppla det där. Tack så jättemycket!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Funkade detta??
 
J joafog skrev:
Funkade detta??
Det gjorde det säkert.
Fast sådana uttag/proppar finns nog inte längre. Standarden har ändrats.

Men Emma i Småland är nog inte med oss längre:
Senast online:2019-09-25
 
E etompau skrev:
Nix, det fungerar icke. Du måste koppla in neutralledaren till varje uttag/lampa, sedan en fasledare till varje uttag.
För att en lampa ska lysa måste det vara en sluten krets.
Hej hallå! Jag planerar att göra samma sak som självaste trådskaparen. Dvs att använda kronkopplingen till två separata lampor. Jag har kopplat enligt vad ni har sagt med Nollan till båda lamporna och vardera Fas till var lampa i sig. Problemet jag får då jag tänder är: ena brytaren tänder lampa nr 1utan problem, men medans den är påslagen och jag tänder lampa nr 2, så händer inget.
Jag slår då av lampa nr 1.. Vilken resulterar i att både lampa nr1 och nr2 börjar blicka hastigt. Vad har jag gjort fel?
 
Jroy Jroy skrev:
Hej hallå! Jag planerar att göra samma sak som självaste trådskaparen. Dvs att använda kronkopplingen till två separata lampor. Jag har kopplat enligt vad ni har sagt med Nollan till båda lamporna och vardera Fas till var lampa i sig. Problemet jag får då jag tänder är: ena brytaren tänder lampa nr 1utan problem, men medans den är påslagen och jag tänder lampa nr 2, så händer inget.
Jag slår då av lampa nr 1.. Vilken resulterar i att både lampa nr1 och nr2 börjar blicka hastigt. Vad har jag gjort fel?
Det korta svaret är väl att något är felkopplat.
Ta en bild på grejorna.
 
Ena Fasen vrtkar sköta sitt. Men andra fasen gör disco.
 
  • Takmonterad ljuskrona med en gren och fyra hängande lampor mot en vit takbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk anslutning med flera ihopkopplade kablar och kontakter på en vit plattform.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkablar med anslutna klämkontakter i en eldosa med synliga färgade ledningar mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taklampa med gren och tre hängande lampor, en tänd lampa speglar ojämnt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rustik taklampa med gren och fyra glödlampor, varav två är tända, i ett vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har bara en fas, den gulgröna är jord
 
Det där kan vara livsfarligt. Det ser ut som du eventuellt har kopplat skyddsjord från lampan till en tändtråd i taket. Dock svårt att se. Men OM det är så, så har du 230V på höljet till din lampa.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Jag såg nog fel, gulgrön på lampan ligger lös?

Ser ut som du har använt gulgrön i kabeln som tändtråd. Det är i så fall ett grovt fel säkerhetsmässigt. Gul grönt får ALDRIG någonsin användas för något annat ändamål än skyddsjord.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Eller så har TS använt en kabel med glugrön tråd och använt den till fel sak?
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Du har bara en fas, den gulgröna är jord
Nej det är inte jord som kommer från taket.
Jag har bara använt mig av en kabel med tre ledningar som jag skarvat dit. Hade det nu varit jord, hade inte den andra brytaren gått att använda. Detta är ett väldigt gammalt hus där endast köket är jordat
 
  • En gammal vit dubbelströmbrytare på en vägg, vilket indikerar en installation utan jordledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
J
useless useless skrev:
Eller så har TS använt en kabel med glugrön tråd och använt den till fel sak?
Snarare det ja, jorden hänger löst i armaturen.
 
H hempularen skrev:
Det där kan vara livsfarligt. Det ser ut som du eventuellt har kopplat skyddsjord från lampan till en tändtråd i taket. Dock svårt att se. Men OM det är så, så har du 230V på höljet till din lampa.
Skyddsjorden på lampan är inte kopplat nåhonstanns eftersom det inte finns nåhon jord att koppla den i. Därför ligger den för tillfället bara lös. Hade lika gärna kunnat ta bort den helt från armaturen.
 
J
Jroy Jroy skrev:
Nej det är inte jord som kommer från taket.
Jag har bara använt mig av en kabel med tre ledningar som jag skarvat dit. Hade det nu varit jord, hade inte den andra brytaren gått att använda. Detta är ett väldigt gammalt hus där endast köket är jordat
Fast den gången du flyttar eller är överkörd av en buss och nån säljer lägenheten med kabeln på plats så blir det farligt när de byter lampan och använder den gulgröna som jord. Det absolut minsta man bör göra är att tejpa en annan färg i båda ändar av kabeln. Fast även det är fel enligt vissa.
 
  • Gilla
Jroy
  • Laddar…
Prova att vrida kontakten ett 3 dels varv. Det kan vara så att din blåa nolla ligger mot en tändtråd istället. Då kan det bli en del lustiga fenomen.

Och byt ut kabeln mot en med 3 icke gröngula trådar (du får nog köpa en 4 ledare). Se till att fixa det "genast", inte när du får tid. Gröngul är helig.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.