6 425 läst ·
91 svar
6k läst
91 svar
Erfarenheter ångerrätt på avtal med hantverkare
Det vore nog det rent objektivt rätta, men om TS har ett bättre case om denne åberopar sin ångerrätt så - varför inte?B BSOD skrev:Låter ju mer och mer som en vanlig reklamation? Saker som inte gjorts, saker som inte gjorts fackmannamässigt, i de fallen har man ju rätt att hålla inne på en skälig del.
Säg att det är nån enkel sak som tar 15 att göra, det finns inga företag som åtar sig att komma ut och göra den saker för 200kr eller liknande. Är ju snarare ett par tusen kronor som allra minst. Så det är ganska lätt att hålla tillbaka relativt betydande belopp när tjänsten inte är fullständigt utförd.
Blir man skickad till inkasso, så visar man bara där man skriftligen bestridigt fakturan, så kommer ta inte ta i ärendet, utan låta tingsrätten lösa det. Givetvis måste ju företaget driva det till tingsrätten, vilket de kanske inte gör, om de inte känner att de har gjort rätt för sig. Förlorar man småmål i tingsrätten är kostnaden för det ganska obetydlig, om man sköter sin egen talan.
För att tingsrätten är lite lotto.K Kardan79 skrev:
Ska man ge sig in på ångerrätten, ska man nog bestrida i första hand med hänvisning till ångerrätten och i andra hand reklamationsrätten.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Så du ångrade dig när du såg att arbetet var lättare att utföra än du trodde, och därför vill du omförhandla avtalet i efterhand.benjig skrev:
Det var väl ungefär vad jag gissade (minus prisfrågan). Det är inte det ångerrätten är till för. Det är möjligt att entreprenören klantat sig avtalsmässigt så det går ändå, men jag tippar som sagt att så inte är fallet.
Nej, och det bör framgå om du läst mina inlägg. Nu försöker du provocera på klassiskt internet-maner tror jag 😊Nötegårdsgubben skrev:
Så du ångrade dig när du såg att arbetet var lättare att utföra än du trodde, och därför vill du omförhandla avtalet i efterhand.
Det var väl ungefär vad jag gissade (minus prisfrågan). Det är inte det ångerrätten är till för. Det är möjligt att entreprenören klantat sig avtalsmässigt så det går ändå, men jag tippar som sagt att så inte är fallet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Jag läser dig som att du är missnöjd efter att jobbet utförs. Sådant regleras normalt med reklamation, inte ånger.benjig skrev:
Ja, jag försöker i någon mån provocera dig, men mer för att du ska erkänna vad du gör för dig själv än för mig eller någon annan. Till skillnad från den del av forumet som försöker hjälpa dig med innovativa sätt att underkänna avtalet tror jag nämligen inte att du kommer nå framgång den vägen. Så då säger jag det.
Dött lopp innebär att det något blir oavgjort, och det är väl oklart hur det skulle gå till. Och sen har du helt missat Distansavtalslagens bestämmelser om ångerrätt och konsekvensen av att man som näringsidkare gentemot konsument missar att informera om detta.D Dkvist skrev:
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 152 inlägg
Det är medvetet inte medtaget i Hantverkarformuläret för att branschen inte vill att konsumenter ska veta att de har ångerrätt vid otillräcklig information. I Tyskland exempelvis har hantverkarnas branschförbund hjälpt sina medlemmar med tydliga villkor att lämna över så att ångerrätten ska börja löpa.J Jansson69 skrev:
Tack, det var mer tydligt.Nötegårdsgubben skrev:
Jag läser dig som att du är missnöjd efter att jobbet utförs. Sådant regleras normalt med reklamation, inte ånger.
Ja, jag försöker i någon mån provocera dig, men mer för att du ska erkänna vad du gör för dig själv än för mig eller någon annan. Till skillnad från den del av forumet som försöker hjälpa dig med innovativa sätt att underkänna avtalet tror jag nämligen inte att du kommer nå framgång den vägen. Så då säger jag det.
Ja, klart somfan att jag är missnöjd över att bli blåst. Det är min utgångspunkt i det hela. Jag känner inte heller att jag behöver försvara min moral i ärendet eller att fundera vidare kring den på din inrådan, min moraliska kompass tycker jag är bra.
Anledningarna till min utgångspunkt om att bli blåst är flera. Det är inte bara prisbilden och missnöjet över arbetet. Även hur försäljningen sköttes, och påtrycktes, att företaget skickar faktura innan dom är färdiga, talar inte om att göra färdigt, aggressiv kommunikation, hot, att dom är med på svarta listan.
Hade jag gjort om det hade jag, som jag brukar göra, gjort bättre research och hållt mig undan, men så blir det inte alltid när tillvaron är stökig. Det är lätt att vara efterklok.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 152 inlägg
Stämmer ej, avbeställning och reklamation är inte samma sak som frånträdande pga ångerrätten. Det är en drakonisk påföljd att inte ha rätt att få betalt för att man missat information, men EU-regler är kända för att ha skarpa påföljer. Finns bla ett hovrättsfall med ett takbyte där firman missat informationen och konsumenten ångrat avtalet, och flera fall rörande inglasning av balkonger, både i domstol och i ARN.D Dkvist skrev:
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 152 inlägg
Det kan vara så att det inte omfattas av ångerrätten eftersom det kräver att näringsidkaren satt upp ett organiserat system för att ingå avtal på distans, det beror bl.a. på om företaget alltid ingår avtal på detta sätt eller om det var en sällanhändelse...benjig skrev:
Tack för mycket sakligt och informativt inlägg
1. Distans, diskuterades via telefon, avtalet togs emot på mail och signerades digitalt hemifrån. Fick flera offerter på distans innan jag till slut signerade ett.
2. Nej, det fick jag inte. Avtalet jag signerade hade en liten textrad angående det i en separat del av avtalet som heter "allmäna villkor":
Vid distansköp samtycker Beställaren till att tjänsten ska utföras samt att frivilligt avsäga sig all ångerrätt av tjänster enligt dessa bestämmelser enligt 10 och 11 § lag (2205:59).
Men enligt min egen bedömning faller den skrivelsen och räknas inte som ett standardformulär då det är en liten och avskild del från det avtal jag signerat.
Uttdrag ur rättsfallet jag länkat:
Näringsidkarens informationsskyldighet innebär att innan ett avtal ingås skanäringsidkaren ge konsumenten information om bl.a. huruvida och under vilkaförutsättningar det finns en ångerrätt, tidsfristen och övriga villkor förångerrätten, hur ångerrätten utövas samt att det finns ett standardformulär förutövande av ångerrätten (2 kap. 2 § 9 distansavtalslagen). Det ärnäringsidkaren som har bevisbördan för att informationsskyldigheten harfullgjorts (artikel 6.9 konsumenträttighetsdirektivet).
3. Jag samtyckte väl till byggstart i någon mån då vi bokade in ett datum för start av åtgärder. Jag fick dock aldrig till mig information angående ångerrätten och bekräftade därmed aldrig att jag förstod att den gick förlorad.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 152 inlägg
Globaljuggler har helt rätt i sin bedömning av rättsläget härglobaljuggler skrev:
Det framgår inte uttryckligen i din text exakt hur signeringen gick till, men det är den avgörande punkten. För att veta om du har rätt att ångra dig (och slippa betala för arbetet) måste vi först reda ut förutsättningarna för avtalet.
Dina rättigheter baserat på ovanstående:
- Hur ingicks avtalet? Skedde det på distans (t.ex. via e-post, telefon, BankID hemifrån) eller var ni fysiskt på hantverkarens verksamhetsställe (eller motsvarande) när ni skrev på? Distansavtalslagen gäller bara i det första fallet.
- Fick du korrekt information om ångerrätten? Innan eller i samband med att avtalet ingicks, fick du tydlig information om din ångerrätt samt en standardblankett för att utöva den?
- Samtyckte du till byggstart? Om arbetet påbörjades inom ångerfristen (14 dagar), gav du uttryckligen ditt samtycke till detta samt bekräftade att du förstod att ångerrätten går förlorad när arbetet är slutfört?
Om det är ett distansavtal och de missade att informera om ångerrätten då har du ett mycket starkt case. Om företaget missar informationsplikten förlängs ångerfristen i upp till ett år, dvs 2+52 veckor.
När jag jobbade med de här frågorna på mitt förra jobb stötte jag på fall med balkonginglasning där konsumenten inte hade några invändningar mot jobbet som sådant, men helt enkelt bara ångrade sig, och fick rätt eftersom avtalet gjordes upp över telefon och information om ångerrätt saknades! Det känns möjligen lite kontraintuitivt, men så är juridiken ibland.
Du ska oftast bara lämna tillbaka eller ersätta materialet (vilket du ju redan erbjudit dig att göra).
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 152 inlägg
Dock är det ju helt förståeligt att man ryggar tillbaka, känns ju nästan som obehörig vinst att slippa betala för ett takbyte till exempel (finns till och med tyska underrättsavgöranden där domstolen stött sig på argument om obehörig vinst för att, i strid med ganska klara lagbestämmelser, inte låta konsumenten ångra sig i hantverkarfall, så det är kontroversiellt).K Kardan79 skrev:
globaljuggler skrev:
Ni säger att jag har fel men inga källor. Jag tycker det är bra om vi lyfter varandra istället för att pekar "Du har fel".oscar_uppsala skrev:
Stämmer ej, avbeställning och reklamation är inte samma sak som frånträdande pga ångerrätten. Det är en drakonisk påföljd att inte ha rätt att få betalt för att man missat information, men EU-regler är kända för att ha skarpa påföljer. Finns bla ett hovrättsfall med ett takbyte där firman missat informationen och konsumenten ångrat avtalet, och flera fall rörande inglasning av balkonger, både i domstol och i ARN.
Hittade det ni pratade om hos konsumentverket, ursäkta lång ful länk. Det är för att det är ett formulär som ska fyllas i: Konsumentverket om ångerrätt
Text från länken:
Som ni säger så är det såklart att näringsidkaren måste informera att ångerrätten inte gäller. Så då är det väl helt klart som så att man får gå på hur avtalet tecknats och vad som står i det. Jag har evigt tänkt att man inte kan kräva att de ska plocka ner kablaget/brädor/puts när arbetet redan är klart.Ja, du har rätt att ångra köpet (om tjänsten inte tillhör ett undantag).
Har du köpt något av ett företag? Ja
Hur gjorde du köpet? Nätet eller postorder
Vad köpte du? Tjänst
Vilken typ av tjänst köpte du? Annan tjänst
När ingick du avtalet? 0-14 dagar sedan
Du kan använda din ångerrätt. Men det finns några undantag från detta.
Exempel på undantag när du inte har ångerrätt
En tjänst som fullgjorts, om du gått med på att tjänsten börjar utföras och att det inte finns någon ångerrätt när den fullgjorts.