T Thomas_Blekinge skrev:
Visst. Kalhygge hart ju förlorat lite i trovärdighet. Först påstår han att han får bara nollfakturor men sedan i #175 låter det annorlunda. Sekvensen 1, 2, 3 som han beskriver är ju ganska rimligt.
Har man en extrem stor solcellsanläggning i förhållande till sin egen förbrukning är det ju fullt möjligt. Över året kan man ju skörda mer el (mätt i kWh) än vad man själva förbrukar. Trots detta kräver ju elhandel och nätägare fasta kostnader oavsett förbrukning.
Så vad bråkar vi om egentligen? Klart man får inkomster from solceller (får jag ju också) som man i sin egen ekonomi kan balansera mot elräkningar. Men att påstå att man hela tiden få nollfakturor är bara fel.
Kalhygge och pluto är ganska nya på forumet och kanske behöver en viss tid att vänja sig till omgängestonen här. Det kommer.
Jag är inte ny på forumet, har varit här i många år. Jag tappade bort mitt lösen till det andra kontot så jag fick skapa ett nytt.

Trovärdigheten är upprättat igen när jag säger att jag faktiskt fått nollfakturor sedan April 2018 (har jag för mig det var), alltså för ett år sedan. Min beskrivning tidigare gjorde jag på ett sätt så att det blir lättare att förstå. Egentligen har jag bett elleverantören att inte betala ut några pengar utan istället kvitta det mot mina räkningar. En gång i månaden får jag en e-faktura via min bank och det står 0 kr på dem. Det står också hur mycket pengar som finns kvar.

Mina solceller sitter på ett tak på 90m2 som lutar 35 grader och står 2 grader åt väster i förhållande till söder. Alltså ett perfekt förhållande. Jag har ingen skugga någon gång under året. Bästa möjliga förhållande alltså.

Jag räknar med att det någon gång inte blir så mycket sol och jag räknar med att elektroniken kan gå sönder osv. Inverten som kostade 25000kr lär dock hålla länge om man tittar på statistiken som säljaren sade. den går också att laga om något går sönder.

• Gilla
plutoorjan
  • Laddar…
vad är det för myggnät man ska använda sig av? länka gärna :)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.