51 305 läst ·
182 svar
51k läst
182 svar
Erfarenhet av varmluftssolfångare?
True that. Ja, då kan du ju ha optimala förutsättningar för en Solarvent eller liknande.G guggen skrev:Det är en gäststuga/hus på ca 35m2 från sent 1800 tal som jag har luft luft i. Men jag har en vind med ganska hög rh där (pga av en isolering i bjälklaget som gjordes ngn gång). Har inga illusioner om att en sån på ngt sätt minskar mina värmekostnaderm. Det går såklart att bygga själv, men jag har hundra andra projekt på väntelista o ser det mer som en kul grej.
Det är exakt samma fenomen som med solceller. Jag har taket fullt av solceller som ger mig runt 15.000kr per år i minskade kostnader. Trots det fortsätter vissa att kalla det för bluff mm. Jag tror det handlar om "bara för att jag kan" och den ohyfsade ton som breder ut sig från internets sämre hörn.P plutoorjan skrev:Ja, det är faktiskt otroligt provocerande.
Vet inte hur många gånger jag har haft den här disskusionen, där många då helt enkelt utger sig för att vara "förstå-sig-påare", och helt sonika påstår att min solluft-fångare i garaget inte alls fungerar, trots att den nu suttit där i fem år och värmt garaget utmärkt under denna tid.
Av någon anledning så väljer merparten att tro på dessa skeptiker, trots att de inte har en aning om vad de pratar om eller har någon praktisk erfaranhet, mer än på oss som de fakto har dessa installerade.
Det är inte bluff, men dina minskade kostnader beror till stor del på subventioner.
Nu snackar du skit!D Daniel 109 skrev:
Du har inte en aning om jag har subventioner ändå säger du just det! Jag har inga subventioner ännu ändå går det med stor vinst!
Subventioner för solceller är ingen som helst avgörande faktor för att det skall gå med vinst, dock kan det vara avgörande för att få folk satsa på det eftersom det är relativt nytt att man sätter upp solceller och för att motverka alla på nätet som pratar ner solceller. Ingenstans någonstans kan du få så stor avkastning på insatt kapital, och avkastningen är garanterad. Ingen otur eller tur spelar in, du får en rejäl avkastning oavsett.
Det låter konstigt, de flesta har inte matchat förbrukningen mot produktionen, då är skatteavdraget en förutsättning för att få rimmlig avkastning.
Hur lyckas du matcha förbrukning med produktion så pass bra? En väldigt liten anläggning i förhållande till konsumtionen?
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Jag har också solceller på taket. Anläggningen har peakeffekt på 5.5 kW och jag skördar runt 4500 kWh per år. Dessa kWh infaller naturligtvis på sommaren när min egen användning är som lägst så jag säljer överskottet. Med dagens elpriser för såld solel är det en dålig investering (aningen bättre kanske än madrassen). Skatteavdraget ger dock att det blir drägligt. Jag gör det mest för skoj skull. Hade jag velat tjäna pengar hade jag investerat dom i aktiefonder.
Jag hade förut ca 16.000 kWh i elförbrukning som även det är lågt. Med den förbrukningen ligger sammanlagda kostnaden på runt 20.000kr/år. Med solcellerna betalar jag 2 - 4.000 kr/år. Alltså 16 till 18.000kr mindre. Jag köpte solcellerna för egna pengar gjorde mycket av jobbet själv. Pengarna hade jag på en bank utan avkastning. Jag räknar som så att jag flyttat pengarna från en bank utan avkastning till en annan bank, solcellsbanken, med 16 - 18.000kr i avkastning. Innan jag satte upp solcellerna bad jag en vän som jobbar med att värdera hus att värdera mitt hus. När jag satt upp solcellerna kom han och värderade det igen. Värdet på huset hade ökat mer än solcellerna kostade. Dvs, jag har pengarna kvar.
Jag har alltså minskat min kostnad med minst 15.000kr/år utan subventioner. Om jag får installationssubventioner är det en fin bonus. Jag tittade på deklarationen och ser att jag fått skatteavdrag för solelen jag sålt. De pengarna får jag i skatteåterbäring senare och blir också en fin bonus. Solcellerna går med stor vinst och extra stor vinst 2018 med den fina sommaren. Vintern som var fick vi dra på lite extra med värmen för att inte sälja mer än vi själva förbrukar. Så, för 2018 blev kostnaden för elen nästan exakt 0kr för hela året men det var ett undantagsfall. Min produktion blev för 2018 nästan 14.000 kWh och min förbrukning det året blev bara lite över 14.000 kWh.
En sak som gör att jag trots mindre elproduktion än förbrukning (normalår) ändå kommer nära nära utgiften för el är det faktum att mitt elbolag köper in elen 25 öre/kWh mer än jag får köpa tillbaka den för. Det betyder att inkomsten för elen 2018 räcker några månader in på 2019 och nu är det April och det står fortfarande 0kr på elräkningarna. Jag räkna dock med en elräkning snart för någon några hundra. Allt detta utan att jag fått några subventioner utbetalt. Jag har iofs elcertifikat som elblaget basar över. De gav några hundra på helåret, alltså inte mycket att tala om.
Jag kan förstå att mindre anläggningar inte har samma förutsättningar. Installationskostnaden blir högre per m2 så de dras med en större kostnad som skall betalas av samma m2 solceller, gissar jag.
Jag har alltså minskat min kostnad med minst 15.000kr/år utan subventioner. Om jag får installationssubventioner är det en fin bonus. Jag tittade på deklarationen och ser att jag fått skatteavdrag för solelen jag sålt. De pengarna får jag i skatteåterbäring senare och blir också en fin bonus. Solcellerna går med stor vinst och extra stor vinst 2018 med den fina sommaren. Vintern som var fick vi dra på lite extra med värmen för att inte sälja mer än vi själva förbrukar. Så, för 2018 blev kostnaden för elen nästan exakt 0kr för hela året men det var ett undantagsfall. Min produktion blev för 2018 nästan 14.000 kWh och min förbrukning det året blev bara lite över 14.000 kWh.
En sak som gör att jag trots mindre elproduktion än förbrukning (normalår) ändå kommer nära nära utgiften för el är det faktum att mitt elbolag köper in elen 25 öre/kWh mer än jag får köpa tillbaka den för. Det betyder att inkomsten för elen 2018 räcker några månader in på 2019 och nu är det April och det står fortfarande 0kr på elräkningarna. Jag räkna dock med en elräkning snart för någon några hundra. Allt detta utan att jag fått några subventioner utbetalt. Jag har iofs elcertifikat som elblaget basar över. De gav några hundra på helåret, alltså inte mycket att tala om.
Jag kan förstå att mindre anläggningar inte har samma förutsättningar. Installationskostnaden blir högre per m2 så de dras med en större kostnad som skall betalas av samma m2 solceller, gissar jag.
Du ränar altså med att du har kvar pengar du köpt solceller för? Det var en kreativ redovisning. Att du får ett kraftigt överpris på elen kommer inte att bli långvarigt. Jag får inte riktigt ihop dina sifftor, men de borde rimmligen inkludera skatteavdraget, trotts att du räknar med att det kommer. Du får med andra ord subventioner både från elbolaget och staten.
Låt oss säga så här så att denna subbdiskussion slutar:
1. Jag tittar på hur länge i tid jag får 0-fakturor från elbolaget. Förra året fick jag en elräkning i början på året med ett belopp på. I år har jag inte fått någon elräkning med belopp på. Resten är 0-fakturor. Alltså en massa fakturor jag inte behövt betala. Det är min vinst. Var och en kan räkna ut vad man får betala för elen med ungefär 15.000 kWh förbrukning. Det är ungefär min förtjänst.
2. Hur man personligen räknar de investerade pengarna är upp till investeraren. Om det är ett företag som gör investeringen räknar man på ett fastställt sätt som ingår i bokföringen. Någon kanske vinner pengar och köper solceller för dem och räknar inte det som en kostnad. Någon annan kanske ärver pengar. Eller som jag som hade sparat pengar sedan länge tillbaka som gott och väl räcker till oväntade utgifter. Jag tog en del av dem som jag ändå aldrig kommer att förbruka och investerade dem på ett sätt som gör att pengarna förräntar sig, vilket de inte gjorde på banken. Samtidigt ökade husvärdet med betydligt mer än investeringskostnaden. Jag har alltså ätit upp kakan men har mer kakor över efter jag ätit upp den.
Var och en får räkna på sitt sätt och vara lyckliga med det, jag är lycklig i mitt sätt att räkna speciellt lycklig blir jag när jag ser att jag får runt 15.000kr mer i plånboken per år (varierar med solmängden) än innan investeringen och utan subventioner. Med subventioner får jag flera tusen till att räkna in i de 15.000kr. Dessutom skall man få en massa pengar tillbaka på själva investeringskostnaden, eller som någon sade "du får tillbaka den extra tullkostnaden". Går jämt ut alltså.
Om jag räkna på traditionellt vis, dvs att alla inkomster går till att betala av på de pengar som investerats är anläggningen betald på några få år. Sedan är det ren vinst.
Anläggningen skall hålla i 30år. I själva verket kan den hålla i en hel mansålder eller ännu mer, kanske långt över 100 år.
Solceller slits. De försämras för varje år. De tester som görs av tillverkaren för att se hur mycket de försämras visar att försämringen ligger på under 0,5% per år. Typvärdet, alltså den uppmätta försämringen, ligger på 0,2% per år. Testerna har gjorts i mycket varmare klimat än vårt med mycket mer soldagar per år än vi har. Det finns alltså stor anledning att tro försämringen ligger snarare under än över 0,2%.
Detta sammantaget ger att en produktion idag på 13.000 kWh/ år skulle om 30 år ligga på 30x0,2= 6%, dvs det skulle sjunka till 12.200 kWh/år. Om de skulle hålla så länge som hundar år skulle produktionen sjunka till 10.400 kWh. Jag tog upp detta med effektiviteten bara för att den frågan dyker alltid upp i mina diskussioner på nätet typ "De slit hela tiden, efter några år är de värdelösa". De håller alltså betydligt längre än "några få år".
Ett annat värde man aldrig räknar med är det roliga med solceller, dvs se att det verkligen fungerar osv.
1. Jag tittar på hur länge i tid jag får 0-fakturor från elbolaget. Förra året fick jag en elräkning i början på året med ett belopp på. I år har jag inte fått någon elräkning med belopp på. Resten är 0-fakturor. Alltså en massa fakturor jag inte behövt betala. Det är min vinst. Var och en kan räkna ut vad man får betala för elen med ungefär 15.000 kWh förbrukning. Det är ungefär min förtjänst.
2. Hur man personligen räknar de investerade pengarna är upp till investeraren. Om det är ett företag som gör investeringen räknar man på ett fastställt sätt som ingår i bokföringen. Någon kanske vinner pengar och köper solceller för dem och räknar inte det som en kostnad. Någon annan kanske ärver pengar. Eller som jag som hade sparat pengar sedan länge tillbaka som gott och väl räcker till oväntade utgifter. Jag tog en del av dem som jag ändå aldrig kommer att förbruka och investerade dem på ett sätt som gör att pengarna förräntar sig, vilket de inte gjorde på banken. Samtidigt ökade husvärdet med betydligt mer än investeringskostnaden. Jag har alltså ätit upp kakan men har mer kakor över efter jag ätit upp den.
Var och en får räkna på sitt sätt och vara lyckliga med det, jag är lycklig i mitt sätt att räkna speciellt lycklig blir jag när jag ser att jag får runt 15.000kr mer i plånboken per år (varierar med solmängden) än innan investeringen och utan subventioner. Med subventioner får jag flera tusen till att räkna in i de 15.000kr. Dessutom skall man få en massa pengar tillbaka på själva investeringskostnaden, eller som någon sade "du får tillbaka den extra tullkostnaden". Går jämt ut alltså.
Om jag räkna på traditionellt vis, dvs att alla inkomster går till att betala av på de pengar som investerats är anläggningen betald på några få år. Sedan är det ren vinst.
Anläggningen skall hålla i 30år. I själva verket kan den hålla i en hel mansålder eller ännu mer, kanske långt över 100 år.
Solceller slits. De försämras för varje år. De tester som görs av tillverkaren för att se hur mycket de försämras visar att försämringen ligger på under 0,5% per år. Typvärdet, alltså den uppmätta försämringen, ligger på 0,2% per år. Testerna har gjorts i mycket varmare klimat än vårt med mycket mer soldagar per år än vi har. Det finns alltså stor anledning att tro försämringen ligger snarare under än över 0,2%.
Detta sammantaget ger att en produktion idag på 13.000 kWh/ år skulle om 30 år ligga på 30x0,2= 6%, dvs det skulle sjunka till 12.200 kWh/år. Om de skulle hålla så länge som hundar år skulle produktionen sjunka till 10.400 kWh. Jag tog upp detta med effektiviteten bara för att den frågan dyker alltid upp i mina diskussioner på nätet typ "De slit hela tiden, efter några år är de värdelösa". De håller alltså betydligt längre än "några få år".
Ett annat värde man aldrig räknar med är det roliga med solceller, dvs se att det verkligen fungerar osv.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Det finns många sätt att räkna hem sin dröm. Jag tänkte såhär: Med alla mina pengar hade jag kunnatköpa en häftig bil. Men då hade utgifterna bara börjat, sedan hade det blivit däck, oolja, bensin, verkstad mm. Istället köpte jag solceller och nu väller det in kreditnotor från elbolaget istället. Vilken smart affär, eller?
CRED till dig som orkar att bemöta tramset med sakliga argument.K Kalbygge skrev:Låt oss säga så här så att denna subbdiskussion slutar:
Man tröttnar allt som oftast....
Ja, då sjunker förtjänsten enligt min modell från 15.000kr/år till kanske 13.000kr/år. Det kan man leva med. Jag talade med mitt elbolag om hur länge de tänker köpa in elen fick jag svaret att det kommer de alltid göra för alla el går åt på dagen och när vi mikroproducenter köper tillbaka den på kvällen går det åt mindre el så då finns det att leverera. Trots detta kommer jag att sattsa på batterier när de sjunkit i pris. Men just nu är lönar det sig inte, ungefär som med solceller för bara 10 år sedan.useless skrev: